• Vanja

Förskoleklass

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Vanja
    cosinus skrev 2015-09-01 12:59:17 följande:

6 mil enkel resa och 1.5 timmes restid enkel resa. Något stämmer inte. Man kan omöjligt bo så djävligt till i Norrland att bussen behöver snitta 40 km i timmen från punkt a till punkt b

1.5 timme enkel resa är rätt långt ja, 6 mil kan jag tycka är rätt ok under vissa förutsättningar. Är väl bara att låta barnet prova och se. Tycker barnet de dagarna är roliga så släpp prestigen och låt barnet åka, tycker det inte det så sjukanmäl de dagarna.

Tyckte med de lät väldigt långsamt.. Hennes svar var att dom hade extremt många stopp.
  • cosinus
    Vanja skrev 2015-09-01 13:03:52 följande:
    Tyckte med de lät väldigt långsamt.. Hennes svar var att dom hade extremt många stopp.
    Men om en klass ska bussas från en plats till en annan då får man väl för tusan se till att ha en buss som är bokad för det ändamålet så man kan halvera tiden. Låter ju minst sagt märkligt att de ska behöva ha så många stopp.
  • a no nym

Kommer de ens hinna dit innan de ska hem igen ? Eller måste de åka 6.30 för att vara där till kl 8 ? Och när kommer de hem sen igen ? Tre timmar i bil för ett åar timmar i förskoleklass en gång i veckan låter hål i huvudet. Jag hade levt rövare om något sådant. 

• Vanja
    a no nym skrev 2015-09-01 14:59:49 följande:

Kommer de ens hinna dit innan de ska hem igen ? Eller måste de åka 6.30 för att vara där till kl 8 ? Och när kommer de hem sen igen ? Tre timmar i bil för ett åar timmar i förskoleklass en gång i veckan låter hål i huvudet. Jag hade levt rövare om något sådant. 

Dom kommer åka väldigt tidigt och det blir väldigt långa dagar.
  • Vanja
    a no nym skrev 2015-09-01 14:59:49 följande:

Dom kostar inte på extrabuss, dom får åka med dom vanliga bussarna som sagt. Inga byten iaf, det var ju positivt..
  • AnkiC

Förskoleklass är sista året i förskolan förflyttad till skolans lokaler. Alltså kan man ha hur många lediga dagar man vill. Vilken konstig rektor som säger sådär.

• Vanja
    AnkiC skrev 2015-09-01 20:23:57 följande:

Förskoleklass är sista året i förskolan förflyttad till skolans lokaler. Alltså kan man ha hur många lediga dagar man vill. Vilken konstig rektor som säger sådär.

Jo, hon verkar helknäpp. Tyvärr så är det ett litet samhälle så andra alternativ finns inte heller.. Kanske därför hon kan bete sig som hon vill.
  • AnkiC
    Vanja skrev 2015-09-01 20:30:11 följande:
    Jo, hon verkar helknäpp. Tyvärr så är det ett litet samhälle så andra alternativ finns inte heller.. Kanske därför hon kan bete sig som hon vill.
    Fast det kan hon inte. Ta en ledig dag. Det kommer inte hända nåt. Isåfall tar du det till högre instans.
  • Vanja
    AnkiC skrev 2015-09-01 20:44:50 följande:

Fast det kan hon inte. Ta en ledig dag. Det kommer inte hända nåt. Isåfall tar du det till högre instans.

Nu är det inte mig det gäller utan en god vän men jag ska absolut hälsa henne de! :)
  • Jennie med ie

Förskoleklassen är en del av skolan och verksamheten ofta uppbyggd på att man är närvarande de timmarna om man inte är sjuk eller så. Det är inte bara sista året på förskolan fast i skolans lokaler. Förskoleklassen är inte obligatorisk, helt korrekt, vilket innebär att man kan ha barnet kvar i förskolan i stället. Ofta nog att föredra om man vill kunna komma och gå som man önskar typ...

Men, upplägget med resandet verkar helskumt och bör absolut ifrågasättas.

• neo3

Jag har fattat det som att förskoleklass är frivilligt att delta i (de flesta väljer det) MEN om du väljer den verksamheten då är det obligatoriskt närvaro precis som i skolan.

• AnkiC
    Jennie med ie skrev 2015-09-01 21:54:13 följande:

Förskoleklassen är en del av skolan och verksamheten ofta uppbyggd på att man är närvarande de timmarna om man inte är sjuk eller så. Det är inte bara sista året på förskolan fast i skolans lokaler. Förskoleklassen är inte obligatorisk, helt korrekt, vilket innebär att man kan ha barnet kvar i förskolan i stället. Ofta nog att föredra om man vill kunna komma och gå som man önskar typ...

Men, upplägget med resandet verkar helskumt och bör absolut ifrågasättas.

Att ha barnet kvar på förskolan ett år extra är inget de godkänner i första hand. Det är ska väldigt särskilda skäl till det och det är väldigt ovanligt. I förskoleklassen får man ha lediga dagar.
  • Jennie med ie

skollagen 8 kap 3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i
    förskoleklassen eller i någon utbildning för fullgörande av
    skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§

• FrauCasio

Ts din väninna kan ju ta det redan nu till högre instanser för att fråga. Om hon är rädd för en orosanmälan av så kan din väninna anmäla rektorn och göra en orosanmälan om denne.

Jag hade aldrig gått med på att min lilla 6-åring ska åka vanlig sketen buss så långt, vem tar hand om mitt barn och alla andra barnen där på bussen. Nej jag hade rytit till. Mitt barn är mitt och där bestämmer jag PUNKT ingen blåst rektor.

Svar på tråden Förskoleklass