• Anonym (alltsåva)

Är F! inte otroligt naiva?

Såhär skriver F! på sin hemsida: 

Jorden tillhör oss alla

Feministiskt initiativ har en vision om en fri värld som inte begränsas av skarpa gränser och höga uteslutande murar. Gränser skapar ett ?vi och dom?, bidrar till att skapa rädsla för andra människor och utgör rasismens fundament. Istället vill Fi bygga en värld efter principen att jorden tillhör oss alla och ska med omsorg och respekt delas rättvist mellan hela jordens befolkning. Så längevärlden är uppdelad och präglad av orättvisor ? krig, tortyr, miljökatastrofer, statligt förtryck, förföljelse, fattigdom, våld, hot, sexuella övergrepp och rättslöshet ? kommer det att finnas människor som väljer att resa över gränser eller fly för att söka skydd och ett värdigare liv i ett annat land. Feministiskt initiativ anser att det ska vara varje människas rättighet.

F! arbetar för att:
    En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden.
    Stärka barns rättigheter i migrationsprocessen genom att göra FN:s barnkonvention till Svensk lag.
    Resurser och insatser till etablering stärks och fördelas rättvist mellan kvinnor och män.
    Flykting- och försörjningsstödhandläggares individuella kartläggning av nyanlända flyktingar inte färgas av förutbestämda patriarkala eller rasistiska uppfattningar.
    Papperslösa ska ha möjlighet att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen och prövas på lika villkor som övriga kommuninvånare.
    Papperslösas trygghet i kontakt med välfärdsinstitutioner.
    Vara möjligt för papperslösa att anmäla brott utan att riskera deportation
    Stoppa frihetsberövandet av medborgare som fått avslag på sin asylansökan och stänga alla förvar.
    Statslösa ska få permanent uppehållstillstånd efter sex månader om inget särskilt skäl talar emot det.
    Ingen ska kunna dömas till utvisning.

feministisktinitiativ.se/politik/feministisk-antirasism/

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?? 

Är det någon här som röstar på dem? 
  • Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:54:00 följande:
    Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
    Precis. Man måste ta upp de viktiga frågorna och vad som behövs göras här och nu. Tex: 
    - Hur vi fostrar våran framtida generation. Att vi lär småflickor hur man försvarar sig istället för att säga till dem "Åh stackars dig lilla gumman gråt hos mig så känns det bättre"; Vi gör kvinnor till offer redan innan de ens kan gå typ. 

- Att vi lär våra små pojkar att man inte tar någon på rumpan som inte vill. Och att det är okej för små pojkar att vara ledsna också. Det är okej att gråta om man ramlar och slår sig, även om man är kille.

Det är inga svåra saker egentligen, men väldigt viktiga för vilken typ utav befolkning vi vill ha. Barnen blir ju resultatet av våran uppfostran så vi måste uppfostra dem på ett annat sätt än vad som görs idag. 

Det mina feministvänner gör idag är ju att kränka män bland annat och även om det kan vara kul ibland så är det inte rätt väg att gå.

Vi måste bemöta män med respekt om vi vill ha deras respekt, tror jag. Annars är man inget annat än en gnällkärring i deras ögon, för män funkar ju så rent biologiskt. Man måste vara lite smartare än dem om man ska få dem att lyssna på vad man säger. 

Och det är ju inte så svårt faktiskt... ;D ;D  Solig
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • belula
    doge skrev 2015-10-17 17:28:09 följande:
    Genom bekanta, facebook osv. Jag läste en bok av en feminist som hette typ Ninni eller dylikt, en seriebok. Eftersom jag är nyfiken på vad feminismen handlar om. 

Som sagt känner jag inte många feminister men de jag träffat har varit mitt i innerstan där de sitter och diskuterar alla "problemen" i samhället över en fika/vin (mycket vin). Det påminner om på 70talet då det var kvinnlig revolution och samma typ ytav "kämparglöd" finns kvar, men frågorna de diskuterar om står inte i stäv med kvinnans revolution på 40talet. Vi blir inte diskriminerade på samma sätt längre utan vi har kommit väldigt långt. Jag tror dock många feminister(särskilt den yngre generationen) gärna vill göra revolution eftersom det brukar man vilja göra när man är ung, typ. De hade nästan tyckt det var bra om det var hemskt för kvinnor i Sverige, för då kan ju de komma dit och rädda dem. Om du förstår vad jag menar? När man bryr sig väldigt mycket om en politisk fråga så ser man gärna det man vill se sas. 

Dock finns självklart massor att jobba på för kvinnor i Sverige, men man måste ju utge sig på en saklig nivå. Man kan inte säga att kvinnor i Sverige blir diskriminerade och blablabla om det inte ÄR så. T ex har vi rösträtt precis som män, vi FÅR arbeta, vi får göra väldigt mycket saker som kvinnor i andra länder inte får göra så där är Sverige väldigt ledande, men bilden av hur en kvinna "ska" vara finns ju kvar från förr.

Det är den attityden vi behöver jobba bort, och jag tycker inte F! är särskilt bra att rösta på om man det är det man vill. De måste ju säga viktiga saker om de vill bli tagna seriöst, särskilt som kvinna är det väldigt viktigt att inte se dum ut eftersom ju män så enkelt kör över oss kvinnor.  

Då kan man inte ge männen vatten på sin kvarn, för det tar dom direkt och kör ner i halsen på en alternativt struntar i ens åsikter.

Vem man är och vem man utger sig för att vara är väldigt viktigt i sånahär sammanhang; det är därför alla politiker ser så seriösa ut i sina kostymer. De måste hela tiden tänka på sina val i livet eftersom de blir granskade av journalister ut i fingerspetsarna. Sossarnas förra ledare fick ju tom avgå eftersom hans sambo begått något försäkringsbedrägeri eller liknande. De kan inte gå i sköna bekväma kläder eftersom de måste bli tagna på allvar. Förstår du vad jag menar? 

När man arbetar som politiker är det oerhört viktigt att bli tagen på allvar, men den bilden har F! inte gett ut, varken i media eller sina kampanjer, vad jag har sett av dem iallafall. Deras ledare är en gammal alkistant, deras medlemmar gör vad jag kan se inte heller något vettigt, det enda man får höra är hur viktigt det är att säga "hen" och att man ska säga "en" istället för "man" eller att barnen på dagis måste ha dockor som är färgade för annars kan de bli rasister(gud hjälpe!). Det är bara sådant jag får höra från F! och då tycker man ju bara de är larviga. 
    Aha, okej. Alla som är feminister och röstar på Fi representerar ju däremot inte Fi och deras politik.. inte jag heller, men jag är rätt insatt ändå i både deras och andras politik så jag vågar påstå att det jag skriver är rätt representativt.

Att viljan att hjälpa för att känna sig fin och duktig håller jag helt med om är ett stort problem! Ett problem med feminister tycker jag själv, trots att jag själv kallar mig feminist, är att det nästan kan vara ännu svårare att "komma åt dem", för att de är så övertygade om att bara för att de vill väl, så kan de inte förstå att de förtjänar kritik när de själva kör över och missar viktiga saker och kanske stjälper mer än hjälper i sin iver. Speciellt är det många (inte bara feminister iofs) som klumpar ihop alla mindre privilegierade och tycker sig kämpa för dem - när de i själva verket helt osynliggör de feministiska nätverk och motstånd som finns i dessa länder. Många behöver liksom inte alls bli "räddade" av vita medelklassfeminister som inte lämnar södermalm... Samma sak att många inte ser sin storstadsbubbla, eller sin egen position som maktutövare över andra grupper och andra kvinnor.

Även om de flesta lagar är könsneutrala nuförtiden så finns det precis som du säger massor av andra faktorer som styr hur vi tänker, hur vi känner, vilken position vi tror oss kunna få mm. Feminismen i Fi skulle jag säga tänker precis som jag själv att många av de lagar, regler och strukturer vi har i samhället är uppbyggda, stiftade mäns erfarenheter och referensramar. Tex, vem bestämde hur en rättegång med en våldtagen kvinna ska ske, vilken kränkning en våldtäkt utgör och avgjorde att det ska ges en lägre straffsats än tex en viss typ av narkotikabrott? Jag menar inte att ta ställning till om det är rätt eller fel, utan att vi också måste fundera över vem som byggt upp samhället och för vem, utifrån vems perspktiv. Vem har bestämt vilka historiska händelsen vi tar upp i skolans historieböcker och vad sänder ger det för olika självbilder för killar och tjejer om majoriteten av böckerna bara beskriver mäns historia?

Nja det där med klädsel hör väl ihop med ovanstående resonemang. Håller med om att yttre attribut spelar roll, men är mindre insatt i Fi's representanter.

Schyman är knappast den enda politikern med tidigare alkoholproblem! Många män inom politiken har också haft det, hade det samtidigt som henne. Tycker snarare att det är en styrka att välja att gå ut med det för att visa på att politiker är människor som alla oss andra med sina svagheter och sjukdomar.

Till sist håller jag inte med dig om att det är det enda man hör från Fi, inte jag iaf när jag läser deras debattartiklar och annat de kablar ut. Sen tror jag att du missförstår bakgrunden till vissa till synes enkla saker, men som faktiskt har en djupare bakgrund, som vikten av att ha olika "hudfärg" eller vad jag ska kalla det, på dockor. Det är ju ett led i att människor med viss hudfärg i för stor utsträckning bara får synas i problematiska situationer i offentligheten, och att vänja våra hjärnor med något annat. Det är dock liksom inte högst på deras dagordning, utan en bland många andra frågor för att skapa ett inkluderande samhälle.
  • belula
    doge skrev 2015-10-17 17:54:47 följande:
    Precis. Man måste ta upp de viktiga frågorna och vad som behövs göras här och nu. Tex: 
    - Hur vi fostrar våran framtida generation. Att vi lär småflickor hur man försvarar sig istället för att säga till dem "Åh stackars dig lilla gumman gråt hos mig så känns det bättre"; Vi gör kvinnor till offer redan innan de ens kan gå typ. 

- Att vi lär våra små pojkar att man inte tar någon på rumpan som inte vill. Och att det är okej för små pojkar att vara ledsna också. Det är okej att gråta om man ramlar och slår sig, även om man är kille.

Det är inga svåra saker egentligen, men väldigt viktiga för vilken typ utav befolkning vi vill ha. Barnen blir ju resultatet av våran uppfostran så vi måste uppfostra dem på ett annat sätt än vad som görs idag. 
    Och precis det där är genuspedagogik!
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:54:00 följande:
    Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
    Håller med om det här också. Att provocera är något de bör göra, men inte som de gör idag. 

T ex bör man lyfta frågor om kvinnors rättigheter inom islam med mera. 

Såhär står det på f!s sida: 
    "Stoppa kulturrasismen. Den nutida rasismen baseras allt oftare på påstådda kulturella skillnader.

Det är ju inga "påstådda" kulturella skillnader som SD pratar om utan att kvinnor inom islam bland annat faktiskt blir kränkta, stympade osv. Det är ju ett verkligt problem men F! urholkar hela frågan med att påstå att "Invandrare kan faktiskt vara jättesnälla också". 
  • grind

Feminism är per definition naiv.

• grind
    doge skrev 2015-10-17 17:40:42 följande:

Min ena vän t ex tycker jättesynd om alla flyktingar och vill hjälpa dem, så hen brukar ge dem pengar och annat, hen tycker synd om dessa människor. 

De är jättefint att göra så, men vad hen inte verkar tänka på är att om alla fattiga människor tror att Sverige är hela världens socialkontor så kommer det komma massor utav flyktingar hit och vi kommer ej ha råd att hjälpa alla och då går det inte bra för Sverige alls. Det håller på att hända nu, i rasande fart, och vi har inte råd eller möjlighet att hjälpa några andra när vi inte ens har råd att hjälpa vår egna befolkning. Vi är inget välfärdsland längre tyvärr. 

Nej, det är inte jättefint att göra så. Det är naivt och korkat. Sverige är snart ett U-land igen med nuvarande inställning på befolkningen.
  • doge
    grind skrev 2015-10-17 18:51:30 följande:
    Nej, det är inte jättefint att göra så. Det är naivt och korkat. Sverige är snart ett U-land igen med nuvarande inställning på befolkningen.
    Ja det är klart det är korkat, men det är mänskligt att bry sig om människor som är fattiga. 
  • grind
    doge skrev 2015-10-17 18:58:23 följande:

Ja det är klart det är korkat, men det är mänskligt att bry sig om människor som är fattiga. 

Ja, det är naturligt att känna för andra människor oavsett var de befinner sig men det är likväl korkat att skicka pengar till flyktingar.
  • grind
    grind skrev 2015-10-17 19:15:50 följande:

Ja, det är naturligt att känna för andra människor oavsett var de befinner sig men det är likväl korkat att skicka pengar till flyktingar.

Och det är inte heller snällt då det är framtida generationer som kommer få betala priset. Sverige är redan ett skräpland i jämförelse med vad vi var på 80-talet.
  • judgment day

Tror den här mannen summerar dårar som röstar på tfi ganska bra.

• Zarch
    doge skrev 2015-10-17 18:40:56 följande:

Håller med om det här också. Att provocera är något de bör göra, men inte som de gör idag. 

T ex bör man lyfta frågor om kvinnors rättigheter inom islam med mera. 

Såhär står det på f!s sida: 

"Stoppa kulturrasismen. Den nutida rasismen baseras allt oftare på påstådda kulturella skillnader.

Det är ju inga "påstådda" kulturella skillnader som SD pratar om utan att kvinnor inom islam bland annat faktiskt blir kränkta, stympade osv. Det är ju ett verkligt problem men F! urholkar hela frågan med att påstå att "Invandrare kan faktiskt vara jättesnälla också". 

Diskutera hedersrelaterat våld verkar vara knepigt för många politiker. Vi bakar ihop allt som mäns våld mot kvinnor och lämnar det där.

Jag har en tjejkompis, vi kan inte diskutera just det här. Jag tycker att hon lider av någon form av Florence Nightingale-komplex, precis som många av våra politiker. Pysslar med någon konstig form av konstig omvänd diskriminering, man nedvärderar vissa människor genom att behandla dom som porslinsdockor utan egen talan. Tror att det är mycket lättare att göra det, ingen vill få skamfilat rykte och bli kallad för rasist.

Ack och ve för det, vore ju fruktansvärt att bli klassad som det. Men låt oss säga att man skulle våga sätta sitt ego (och inte minst sjuka bekräftelsebehov) åt sidan och börja lyfta jobbiga frågor, vore det inte värt det om det skulle innebära att någon flicka slapp undan bortgifte, könsstympning etc?

Det är väl det som är dagens politikers problem, därför kan ju stollarna SD härja fritt. Rebeller har ingenting att förlora genom att lyfta jobbiga frågor, kanske dags att någon annan gör det? Och FI om några borde börja anamma den stilen, just nu framstår dom endast som en kacklande hönsgård.
  • Dr Nail
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 11:59:17 följande:
    Haha vilken reaktion? Visa mig gärna. 

Jag har liksom inte satt mig in i vad de egentligen gör om dagarna för att få det bättre för kvinnor i samhället. 

Amnesty blivit köpt av en mäktig, mystisk, patriarkal sexlobby, som är ute efter att stärka mäns sexuella rättigheter. MYCKET problematiskt >:(
  • doge
    judgment day skrev 2015-10-17 19:49:14 följande:

Tror den här mannen summerar dårar som röstar på tfi ganska bra.

Denna kille provocerar ju. Det är därför hans tal säljer och går hem; han "säger som det är". Han hade kunnat arbeta som politiker eftersom han har rätt i viktiga frågor och han är en sådan folket söker. 

Han är lagom obekväm och lagom konstig själv för att få uttala sig också(han är väl bosnier och bisexuell?). 
  • doge
    grind skrev 2015-10-17 19:15:50 följande:
    Ja det vet du och jag men hur ska vi förmedla det till "solidariska feminister"? 
  • grind
    doge skrev 2015-10-17 22:01:06 följande:

Ja det vet du och jag men hur ska vi förmedla det till "solidariska feminister"? 

Enda sättet att påverka kvinnor är genom normer. Kvinnor är normativa uti fingerspetsarna.
  • doge
    Dr Nail skrev 2015-10-17 20:52:49 följande:
    Amnesty blivit köpt av en mäktig, mystisk, patriarkal sexlobby, som är ute efter att stärka mäns sexuella rättigheter. MYCKET problematiskt >:(
    Haha..!
    Jajo, det känns ju som ett rimligt antagande om Amnesty. 
  • Green
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 10:25:04 följande:

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?

Jag anser att Sverigedemokraterna är ett oerhört pessimistiskt parti.
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?