• Anonym (Mixed)

Blandade känslor ang. styvbarn

Jag har nu levt i styvfamilj i ett par år, med två barn i mellanstadiet och trots att jag verkligen verkligen anstränger mig, så finns det ändå saker som är så frustrerande att man ibland verkligen inte orkar med barnen..

Jag har väldigt stora problem med det (dagliga) gnällandet och tjutandet. Det ena barnet har jääämt ont någonstans. Och om hon inte får tillräckligt med bekräftelse första gången hon "har ont" så säger hon att hon har ont nånannanstans en stund senare. Jag verkligen avskyr detta beteende och eftersom jag måste höra på det varje dag barnet är här så är det inte precis något man bara kan strunta i...
    Och ännu mer irriterande blir det ju när de andra vuxna mer eller mindre uppmuntrar beteendet. De här barnen får förmodligen fler värktabletter per år än vad jag tog under hela min barndom...

Det andra barnet tjuter jämt istället vilket gör mig om möjligt ännu mer irriterad... I vissa fall kan jag definitivt förstå och sådär, men problemet är att ungen tjuter även när hon betett sig illa eller gjort fel eller bara utan anledning och får då  den tröstande föräldern istället för en tillsägelse. 

Det äldsta barnet har dessutom ett väldigt dåligt bordsskick, hon sölar och skitar ner som ett dagisbarn(!) 

Perioder med trotsiga/bråkiga barn osv har jag inga problem med, men det här är ju beteenden som är barnens hela personligheter och så länge deras föräldrar tycker det är helt normalt så kommer det ju heller inte förändras. JAG ger aldrig barnen bekräftelse i dessa lägen (tack och lov är jag nästan aldrig i samma rum när barnet gråter) utan jag ignorerar och överlåter det till deras pappa, men samtidigt så bara bubblar det i mig och för eller senare kommer jag ju explodera...

Någon som har tips och råd hur jag ska hantera detta? Att förtränga det är som sagt helt omöjligt, jag har verkligen försökt. Jag vill verkligen inte avsky barnen, men ju äldre barnen blir desto mer irriterad blir jag eftersom jag redan när jag träffade dem tyckte de var för gamla för att bete sig på vissa sätt. Då tog jag ju faktiskt förgivet att det var något de skulle växa ifrån, men så fel jag hade...

• Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn
  • Anonym (Syrran)

Ja,om det är en bra pappa.Om inte så fallet,så vill han nog att nya kvinnan tar ansvar.Som typ gratis barnflicka.Om man inte vill det,får man markera till mannen direkt.Så det inte blir ännu mera tjafs.

• Brumma
    ungbrunett skrev 2016-01-06 12:43:30 följande:

Jag är inte av uppfattningen om att man måste älska alla i sin familj eller så. Många håller kvar i familjerelationer enbart för att de är familj trots att de skadar dem. Det är sorgligt.

Jag älskar min sambo, men honom har jag också aktivt valt att leva med, vi är lika varandra och delar värderingar med mera. Hans barn har jag inte valt. Jag har inte valt barnets existens, jag har inte varit med barnets första år eller uppfostrat barnet. Jag har ingen inblandning i de 15% av hennes liv som barnet inte är hemma hos mig och min sambo. Min sambo får finna sig i att hans liv med hans barn och mamman ser ut som det gör. Han har valt att skaffa barn med henne. Han får ta konsekvenserna med bråk och gnäll och uppoffringar. Jag gör det inte. Jag har valt att leva med min sambo trots att han har ett barn. Det är verkligen ett trots, alltså. Jag tycker att det är värt att vara med honom trots hans barn. Barnet är inte ett bonus i min vardag (det mesta som är negativt i min vardag är pga hans barn) och denna ståndpunkt har inte ändrats hos mig på flera år.

Jag är nöjd med livet trots att jag såklart inte räknade med att jag skulle leva med en man med barn. Mina syskon har inte barn, men jag har vänner som har det. Dem har jag en helt annan kärlekskänsla för. Jag tycker om att vara med dem. Det är mina vänner som jag har valt som i sin tur har träffat någon som de älskar och detta har genererat i barn. Det är fantastiskt. Jag förstår att andra människor kan älska min sambos barn, typ barnets mamma och pappa och deras släktingar just för att barnet är en avkomma av deras son, dotter, syskon eller något.

Förväntar man sig (och tror) som förälder att alla som kommer i barnets närhet ska älska barnet? Om jag hade barn med någon jag inte lever med - varför skulle jag förvänta mig att mitt ex nya partner skulle börja älska mitt barn? Det låter mycket märkligt i mina öron. 

Jag förstår inte hur jag kan förväntas älska eller ens tycka om ett barn som min sambo har med någon annan? Hade vi haft barn tillsammans hade jag älskat dem villkorslöst. Men hans barn som inte har något med mig att göra? Det är för mig helt omöjligt. Jag anser att jag oavsett det kan leva med min man. För att jag älskar HONOM.

Fast jag tror inte du förstår vad jag menar..

Jag tycker inte msn skall förväntas att älska ett barn bara för att man älskar barnets förälder. Däremot kan kärleken växa fram - precis som den gjorden för sambon eller vännernas barn. Nu gjorde den inte det för dig men för andra (mig tex) gjorde den det. Jag tänkte inte speciellt mkt på det men insåg en dag att jag kommit att älska min bonus.

På dig låter det som om det måste vara ett tvång. För mig är det individuellt. En del kommer att älska barnet. Andra inte.

Måste säga att du låter som motsatsen till de som säger att man måste älska sina bonusar. Som inte förstår hur man inte gör det för att man "valt". Det du talar om är det motsatta - att man INTE kan göra det. Vilket i mina ögon är lika illa det. Varken de som påstår att man måste älska eller du som har ståndpunkten tvärtemot har ngn rätt att pådyvla andra hur man skall känna. Ifrågasätta andras känslor.

DU älskar inte ditt bonusbarn. JAG gör det. JAG försöker på intet sätt ifrågasätta dina länsbor. Så vad ger dig rätten att ifrågasätta mina?
  • Anonym (ursus)
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-06 13:10:27 följande:

Bor man ihop med nån som har småbarn,då kan man räkna med med att egentid med partner är minimalt och fokus är hos det lilla barnet.Då är det svårt att vara passiv som styvmamma.Man får nog hjälpa till automatiskt.Inte fel,normalt.

Nej faktiskt inte automatiskt. Nu var min sju när vi träffades så jag tror inte man behöver känna att man måste hjälpa till då. Men liksom du har jag också tänkt på det där med om man går isär fast ur barnets synvinkel, attjag kan bli en person som bara försvinner och hur blir det då. Så det har varit ännu en anledning att ta det lugnt. Men jag inser ju att andra klarar det där bättre men jag kan inte förstå om någon annan ska ha förutfattade meningar om mina borden och måsten.
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-01-06 16:13:26 följande:
    Fast jag tror inte du förstår vad jag menar..

Jag tycker inte msn skall förväntas att älska ett barn bara för att man älskar barnets förälder. Däremot kan kärleken växa fram - precis som den gjorden för sambon eller vännernas barn. Nu gjorde den inte det för dig men för andra (mig tex) gjorde den det. Jag tänkte inte speciellt mkt på det men insåg en dag att jag kommit att älska min bonus.

På dig låter det som om det måste vara ett tvång. För mig är det individuellt. En del kommer att älska barnet. Andra inte.

Måste säga att du låter som motsatsen till de som säger att man måste älska sina bonusar. Som inte förstår hur man inte gör det för att man "valt". Det du talar om är det motsatta - att man INTE kan göra det. Vilket i mina ögon är lika illa det. Varken de som påstår att man måste älska eller du som har ståndpunkten tvärtemot har ngn rätt att pådyvla andra hur man skall känna. Ifrågasätta andras känslor.

DU älskar inte ditt bonusbarn. JAG gör det. JAG försöker på intet sätt ifrågasätta dina länsbor. Så vad ger dig rätten att ifrågasätta mina?
    Då har jag varit dålig på att formulera mig. Jag menar absolut inte att alla måste tycka som jag eller att man är konstig för att man älskar sitt styvbarn. Det jag säger är att jag, utifrån min erfarenhet, har svårt att förstå hur man kan älska sitt styvbarn då jag ej själv kan identifiera mig med de känslorna. Mer rätt är väl att jag inte förstår hur jag någonsin ska kunna älska mitt styvbarn. Men jag förstår att andra faktiskt tycker om sina styvbarn och ser dem som en i familjen. Jag har inte rätten att ifrågasätta dina känslor, och det var inte meningen att framstå som att jag gjorde det heller. Jag respekterar självklart att du och andra tycker om sina styvbarn. Visst har kärleken växt fram till min sambo. Mina vänners barn har jag älskat från sekunden som de blev till. Hade mina syskon fått barn hade jag känt samma direkta kärlek till deras barn, liksom om jag hade egna. Allt annat känns otänkbart. Lika otänkbart som det är för mig ATT älska min sambos barn. Barnet är visserligen en del av min sambo. Men barnet är också en del av en annan kvinna och ett tidigare liv som jag inte vill ha att göra med. Det är inte en del av mitt liv och inget jag valt och således vill jag ha så lite att göra med det som det bara är möjligt. Är inte intresserad av hans tidigare liv liksom hans tidigare  barn. Jag är intresserad av vår nutid och framtid. Livet är för kort för något annat. Jag väljer var jag riktar fokus, och det är för min del är absolut inte på hans barn. Men jag tycker det är fantastiskt att folk är så pass storsinta att de faktiskt älskar sin partners barn sedan tidigare. Det är väl fin, på något sätt.
  • Anonym (Syrran)

Däremot finns fina styvföräldrar som sköter jättefint med andras barn och det är sällan nån tackar dom för detta.För man är ju ändå "utomstående som styvföräldrar är.Har inga rättigheter men gör så fint,viktigt roll i barnets liv.

• Anonym (ursus)
    ungbrunett skrev 2016-01-06 19:53:51 följande:

Då har jag varit dålig på att formulera mig. Jag menar absolut inte att alla måste tycka som jag eller att man är konstig för att man älskar sitt styvbarn. Det jag säger är att jag, utifrån min erfarenhet, har svårt att förstå hur man kan älska sitt styvbarn då jag ej själv kan identifiera mig med de känslorna. Mer rätt är väl att jag inte förstår hur jag någonsin ska kunna älska mitt styvbarn. Men jag förstår att andra faktiskt tycker om sina styvbarn och ser dem som en i familjen. Jag har inte rätten att ifrågasätta dina känslor, och det var inte meningen att framstå som att jag gjorde det heller. Jag respekterar självklart att du och andra tycker om sina styvbarn. Visst har kärleken växt fram till min sambo. Mina vänners barn har jag älskat från sekunden som de blev till. Hade mina syskon fått barn hade jag känt samma direkta kärlek till deras barn, liksom om jag hade egna. Allt annat känns otänkbart. Lika otänkbart som det är för mig ATT älska min sambos barn. Barnet är visserligen en del av min sambo. Men barnet är också en del av en annan kvinna och ett tidigare liv som jag inte vill ha att göra med. Det är inte en del av mitt liv och inget jag valt och således vill jag ha så lite att göra med det som det bara är möjligt. Är inte intresserad av hans tidigare liv liksom hans tidigare  barn. Jag är intresserad av vår nutid och framtid. Livet är för kort för något annat. Jag väljer var jag riktar fokus, och det är för min del är absolut inte på hans barn. Men jag tycker det är fantastiskt att folk är så pass storsinta att de faktiskt älskar sin partners barn sedan tidigare. Det är väl fin, på något sätt.

För min del, apropå hans tidigare liv, så gick jag in i det med föreställningen att jag var mer storsint än jag senare visade mig vara. Jumer jag märkte av mammans sämre sidor, tjafset och när barnet visade sidor som kom från henne och hennes uppfostran, så tydligt nåt som står för nåt vi i vårt hem inte stod för, nånting utifrån, men för barnet är ju det dess mamma så man kan ju inte ta bort det heller.

En annan sak är barnets behov av att konkurrera. Jag har aldrig haft särskilt svårt för nåt barn men för den här var jag en konkurrent och jag insåg inte alltid att det var det som gav jobbiga beteenden emellanåt. Åtminstone jag har tyckt att det vart klurigt att hantera.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-01-06 19:53:51 följande:

Ok :)

Då missförstod jag. Det lät nämligen som om du 8frågasatte hur NÅGON kunde älska ett bonusbarn..

Men när jag läser ditt senaste inlägg tror jag att jag förstår dig lite mer. Du kan inte älska barnet för att det är en del av en annan kvinna som din man älskar tidigare? Det är ngt JAG från min sida har mycket svårt att relatera till :)

Jag ogillar verkligen min bonus mamma. Men när jag lärde känna min bonus var hon en liten egen personlighet ;)

Mamman ger jag som sagt inte mkt för men alla har ju haft ett liv innan och min mans ex var en del av hans. Även jag har mindre roliga ex men jag försöker tänka att hade jag inte gått genom dem hade jag förmodligen inte träffat min man. Omständigheter som leder till nutid ;)

Kort sagt. Jag ser inte bonus som en del av sin mamma eller sin pappa. Min relation till henne - och min kärlek till henne - är helt oberoende hennes föräldrar.

Kanske skulle det hjälpa er vardag om du slutar se barnet som en förlängning av mamman - som en påminnelse av henne - utan en fristående person?
  • Gung Ho
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-06 20:39:05 följande:

Däremot finns fina styvföräldrar som sköter jättefint med andras barn och det är sällan nån tackar dom för detta.För man är ju ändå "utomstående som styvföräldrar är.Har inga rättigheter men gör så fint,viktigt roll i barnets liv.

Fast då har ju dessa styvföräldrar valt fel partners och borde ta tag i detta istället för att vara bittra...
  • Brumma
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-06 20:39:05 följande:

Jag har inga lagliga rättigheter men i vår familj i det vardagliga har jag lika mkt rättigheter som pappan. Även saker jag lagligt ibte har rätt att bestämma är jag en lika stor del av diskussionen som pappan eftersom vi tar beslut gemensamt.

Känner man att man bara har skyldigheter o inga rättigheter och dessutom aldrig får ett tack - då kanske man bör fundera över sitt val av partner. För jag tror inte att en person behandlar sin parter på det sättet för att man råkar vara förälder utan för att man har en sunkig syn på relationer..
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-01-06 21:15:52 följande:

Ok :)

Då missförstod jag. Det lät nämligen som om du 8frågasatte hur NÅGON kunde älska ett bonusbarn..

Men när jag läser ditt senaste inlägg tror jag att jag förstår dig lite mer. Du kan inte älska barnet för att det är en del av en annan kvinna som din man älskar tidigare? Det är ngt JAG från min sida har mycket svårt att relatera till :)

Jag ogillar verkligen min bonus mamma. Men när jag lärde känna min bonus var hon en liten egen personlighet ;)

Mamman ger jag som sagt inte mkt för men alla har ju haft ett liv innan och min mans ex var en del av hans. Även jag har mindre roliga ex men jag försöker tänka att hade jag inte gått genom dem hade jag förmodligen inte träffat min man. Omständigheter som leder till nutid ;)

Kort sagt. Jag ser inte bonus som en del av sin mamma eller sin pappa. Min relation till henne - och min kärlek till henne - är helt oberoende hennes föräldrar.

Kanske skulle det hjälpa er vardag om du slutar se barnet som en förlängning av mamman - som en påminnelse av henne - utan en fristående person?

Nejdå. Jag förstår att folk gör det och att det finns folk som är lite mer öppensinnade och inte ältar sånt på samma sätt som jag. Jag har dock inte den förmågan. Dessvärre spelar det inte så stor roll om jag inte ser barnet som en förlängning av dennes mamma (även om det är omöjligt). Har mycket svårt för barnet ändå. Helt säker på att allt hade varit mycket lättare om det hade varit annorlunda. Fint för barnens skull om de lever i en stor lycklig familj, speciellt om det finns någon förälder som saknar vissa förmågor..
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-06 15:09:39 följande:

Ja,om det är en bra pappa.Om inte så fallet,så vill han nog att nya kvinnan tar ansvar.Som typ gratis barnflicka.Om man inte vill det,får man markera till mannen direkt.Så det inte blir ännu mera tjafs.

En man med barn som inte vill/kan ta hand om sina barn är en oerhört oattraktiv man. En gång var jag i ett sånt förhållande men när jag blivit introducerad för barnen och direkt därefter förväntades "agera mamma" åt dem så gjorde jag slut illa kvickt.
Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn