• Fattilappen

    Chockad efter sonens femårskalas!

    Hade kalas för sonen helgen som var. Ungefär hälften av alla föräldrar hade ringt och frågat innan vad han gillar. Jag sa att han precis börjat gillar smålego och pyssel, men att presenten inte är det viktiga - huvudsaken är att alla kompisarna kommer och firar sonen.

    Nu undrar jag: vad brukar ni köpa till era barns förskolekompisar - som fyller fem år?

    Min son fick: en avancerad radiostyrd bil, en robot, samt sju STORA legopaket. Det ena var så stort (och jag är inte så jättehemma på detta med lego, då sonen precis börjat gilla lego) så jag kollade legonr på Google och fann att paketet kostade 799:-!!! Alltså, ja, fel av mig att kolla, men va faaaan! Jag kollade resten också, för jag fick panik, och ingen present var under 300:- - INGEN!

    Jag får sån ångest! Jag kommer inte att ha råd att låta min son gå på kompiskalas! :( Jag kan inte lägga 300:- på presenter.

    Området vi bor i är inget höginkomstområde. Snarare tvärtom.

    Är det så här det ser ut nuförtiden?

  • Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!
  • ina111

    För det första , jag förstår precis vad du menar med dyra presenter. Jag kan själv känna ibland att det blir för mycket. Har själv 2 små barn och tycker att det blir mycket pengar om man ska ge minat 300 kr. För varje barn man firar på ett år. DOck köper vi lite dyrare om det är syskonbarn så klart eller närmsta vänner.

    För det andra. Var man bor har absolut ingenting att göra med hur dyra presenterna är. Många väljer att bo lite biligare jist för att ha råd med annat, eller för att de trivs bra där de är.

    Bra tips är att man pratar med andra föräldrar och bestämmer en max summa för vad det får kosta, så gjorde vi sissta året och har fungerat super bra.

  • Sommarlöv
    tobbe01 skrev 2016-01-09 07:11:01 följande:

    Helt absurt! Om TS inte bor på Solsidan så är antagligen presenterna köpta på kredit. Lyxfällan nästa.


    Eller så bor de nära något lågprisvaruhus som t ex Gekås eller Göksäter. När vi är på Gekås så köper vi ibland på oss ett "kalasföråd" (vi vet ungefär vilka som våra barn brukar gå på kalas hos). Då blir det lite mer för pengarna och presenterna kan se dyrare ut än vad de faktiskt är.
  • ina111

    Håller med tobbe01. Har själv varit på gekås och köpt mer eller mindre ett littet föråd med leksaker. Kan även hitta leksaker till bra priser vis stora helger. Varför inte köpa någon fin tröja med roligt tryck. Kostar oftast inte mer än 149kr i minre storlekar. (Upp till 134 i storlek)

  • Alexi
    Sommarlöv skrev 2016-01-09 21:57:41 följande:
    Eller så bor de nära något lågprisvaruhus som t ex Gekås eller Göksäter. När vi är på Gekås så köper vi ibland på oss ett "kalasföråd" (vi vet ungefär vilka som våra barn brukar gå på kalas hos). Då blir det lite mer för pengarna och presenterna kan se dyrare ut än vad de faktiskt är.
    Fast lego säljs väl sällan särskilt mycket nedsatt? Frågade på en outlet nyligen och de sa att lego aldrig reas mer än 30 procent, för att Lego har väldigt hårda regler kring detta. Så ett legopaket för normalpris 800 kr borde sällan kommer ner i så små summor att de blir normala kalassummor.
  • Sommarlöv
    Alexi skrev 2016-01-09 23:22:47 följande:
    Fast lego säljs väl sällan särskilt mycket nedsatt? Frågade på en outlet nyligen och de sa att lego aldrig reas mer än 30 procent, för att Lego har väldigt hårda regler kring detta. Så ett legopaket för normalpris 800 kr borde sällan kommer ner i så små summor att de blir normala kalassummor.
    Det stämmer och det paketet för 800 kr är ju ett kapitel för sig...helt absurt. Om ett legoset kostar 300 kr i normalpris så kan det kosta 200 kr på rea eller Gekås, vilket iof är väldigt mycket för ett paket till kompisarna på förskolan. Fast 200 kr känns ändå mer ok än 300...
  • Ego Lovers
    Sommarlöv skrev 2016-01-09 21:57:41 följande:
    Eller så bor de nära något lågprisvaruhus som t ex Gekås eller Göksäter. När vi är på Gekås så köper vi ibland på oss ett "kalasföråd" (vi vet ungefär vilka som våra barn brukar gå på kalas hos). Då blir det lite mer för pengarna och presenterna kan se dyrare ut än vad de faktiskt är.
    Lego på gekås ligger på ca 50-500kr billigare beroende på prisklass men ett lego som i butik kostar 89kr kan kosta 49kr på gekås och de som kostar 1399 kostar 899kr på gekås.
  • Valkyria75
    vdhdjd skrev 2016-01-09 20:46:19 följande:

    #55 intressant..

    Vad menar du med tydligt rika? Sitter med miljonlån eller?

    För den delen kan väl en med skaplig inkomst bo på ett lite sämre ställe?

    Bara en tanke,säger inte att det är så.

    Men tror inte allt är svart eller vitt heller..


    Givetvis betyder det ju inte att ALLA i ett rikt område är rika. Och de kan absolut ha mångmiljonlån. Men när man tittar lite mer generellt så tror jag inte att om du t.ex. Väljer ett av Sveriges dyraste områden, så hittar du säkerligen fler höginkomsttagare där än genomsnittet. Oavsett om de har höga lån så brukar inte deras vardagsbudget vara så tight att det spelar någon större roll om de betalar 50 eller 200 för en present på ett barnkalas varannan månad.

    I dyra villaområden finns förmodligen inte lika många som lever på existensminimum som det gör i något gammalt nergånget miljonprojekt i Rosengård. Det är ingen fördom.

    Givetvis kan det sitta en del lyxfällanfall i det fina villaområdet, precis som en del sparsamma höginkomsttagare i sicialbidragsområdet. Men när man bjuder in 10 barn till ett kalas så lör inte de flesta tillhöra sådana undantag.

    Men återigen, detta resonemang gäller ju bara när man bor i dessa extremområden. För de allra flesta områden är ju mer medelklassområden och där är ju skillnaden i disponibel inkomst så stor att det är gansk irrelevant.

    Och sen oavsett allt detta, så anser jag att runt 100-lappen räcker gott och väl. JAG tycker inte att bara för att man har en höglön så bör man köpa dyrare kalaspresenter till barn man knappt känner.

    MEN att nämna var man bor i den hör diskussionen kan visst vara relevant.
  • LaOtona

    Gud, jag skulle få panik. Måste man sätta en maxnivå för vad ens unges presenter ska kosta, typ 50 kr. Eller helt ta bort presenter när vi har kalas här,... Hysteri! Det är små barn, de kan bli så glada för det enklaste.

  • Hustru

    En tråd där man vissa inte ger några presenter och en där det ges i överflöd!

    Vi bodde inTyskland några år och där skrev man på inbjudan att önskningarna fanns i en korg i leksaksaffären. Här kunde man skriva att vissa presenter kunde de gott vara flera om. Bättre med färre presenter men saker som håller och används

  • Karlaa

    Här lägger man mellan 50-100 kr skulle jag uppskatta efter vad vi fått och gett på X antal kalas. Ett medelklass/villasamhälle. Tycker det känns helt rimligt, brukar kolla outlet och liknande för att få lite roligare paket för pengarna men det är ändå mest symboliska paket till barn man inte känner.

  • Hedebris

    Vi köpte dockor i Ullared som går på 3-500kr på t ex br. Vi betalde 40kr. Kan vara så att de gjort klipp också

  • yodi

    har varit lite olika beroende på, har det varit kalas hos en av bästa vännerna så har vi lagt lite mer, men annars ca 50-100 kr.

  • yodi
    LaOtona skrev 2016-01-10 09:04:47 följande:

    Gud, jag skulle få panik. Måste man sätta en maxnivå för vad ens unges presenter ska kosta, typ 50 kr. Eller helt ta bort presenter när vi har kalas här,... Hysteri! Det är små barn, de kan bli så glada för det enklaste.


    kan faktiskt hålla med, jag vet om att flera av barnens vänner har familjer som inte har det så gott ställt så jag har alltid varit noga med att poängtera att presenter inte är något måste utan huvudsaken är att dom kommer, och har alltid givit förslag på billiga presenter när någon har frågat vad dom önskar sig.

    tycker det skulle kännas väldigt tråkigt om någon av vännerna inte ville komma enbart pga att dom inte har råd med present.
  • Pirum

    Vi ger småsaker till kalas. Något pyssel, en bok (fyndar på bokrean och har i presentskåpet) eller ett litet Legobygge.

    Till de större barnen brukar vi föräldrar gå ihop om en större present och då är det ju rimligt att ge en stor legoask.  Att gå ihop har varit en toppengrej när barnen varit så inne på Lego att man vet att det är det de blir gladast över.

Svar på tråden Chockad efter sonens femårskalas!