• Forumvärd

    Pensionssparar du?

    Har du något privat pensionssparande?
    Hur gammal är du?

    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pensionssparar du?
  • Brunhilde

    Nej, och börjar undra om jag ska satsa på att samla burkar när det väl blir dags.
    I mitt fall har min sjukt snygga bankman motsatt effekt, när han börjar prata om fonder och kapitalförsäkringar stänger jag av och börjar dagdrömma istället. Pengar kan vara kul att ha, men är otroligt trist att pilla med, tycker jag.
     

  • Zarch
    choklad skrev 2016-02-09 22:40:23 följande:

    Du måste ju ändå kontakta banken för att avsluta insättningarna. Då kan du ju kolla med dem om du ska spara på ett vanligt konto eller i fonder istället.


    Mmm, alltså det är i sådana här lägen som man har stor lust att be mamma att ringa åt en. Banker och fonder gör mig bara aggressiv. Tack iallafall för rådet, får ta itu med det där idag.
  • Ankan36

    ja jag och min sambo pension sparar jag sparar 200 i månaden min sambo sparar 700 i månaden vi har gjort det i många år, Eftersom vi har jobb som sliter så fruktansvärt på kroppen så kan det vara skönt att gå ner i tjänst när vi blir äldre och ta ut en del av våra pensionpengar. 

  • Anonym (Yes)
    Ankan36 skrev 2016-02-10 09:26:07 följande:

    ja jag och min sambo pension sparar jag sparar 200 i månaden min sambo sparar 700 i månaden vi har gjort det i många år, Eftersom vi har jobb som sliter så fruktansvärt på kroppen så kan det vara skönt att gå ner i tjänst när vi blir äldre och ta ut en del av våra pensionpengar. 


    Men varför sparar du 200 och han 700?
  • Ankan36
    Anonym (Yes) skrev 2016-02-10 09:46:15 följande:

    Men varför sparar du 200 och han 700?


    Jag har tyvärr inte råd att spara mer
  • Anonym (Vill ej bli en fattis pensis)

    ååååh härlig tråd jg passar på att fråga lite om pension. Jag är egen företagare. HB. (Dvs jag har ingen tjänstepension om d nu d det heter när man är anställd) utan får väl bara grundpension? Jag har pensionspar på 5000/mån på folksam. Är det mycket? Lite? Hur mkt av den anställdas arbetsgivaravgift går till pension tänker jag? Jag betalar nästan 8000 i arbetsgivaravgift till min anställd. Om allt går till pension betyder det väl att jag sparar för lite? Jag vill liksom spara lika mkt som en anställd iaf

    28år

  • Kjell2

    Inget klassikt pensionsparande däremot ett bra tjänstepensionsavtal och rätt mycket tillgångar som ska realiseras på gamla dar.

  • Icachefen

    Någon som vet skillnad på de nya som kommit IPS och SSK eller vad de nu heter? Blev uppringd av en på Folksam han hävda att allt är färdigskattat och klart och att jag får tillgång till hela summan när jag vill efter jag fyllt 50. Jag låste dom i tio år, vill jag lösa ut dom tidigare får jag typ "böta" 20%

  • vonKatt

    Började pensionsspara 400:- i månaden när jag var 21.
    När jag fyllde 27 år så höjde jag till 800:- i månaden.

    Nu är jag snart 30

  • Anonym (Nix)

    Nej. Aldrig gjort, har inte haft möjlighet ill det heller fånga aldrig har jobbat.
    37 år.

  • Anonym (Sparar)
    yllass skrev 2016-02-10 22:11:57 följande:

    30 år o sparar 5100kr/mån


    Är det renodlat pensionssparande eller sparande i allmänhet?
  • yllass
    Anonym (Sparar) skrev 2016-02-11 16:12:28 följande:
    Är det renodlat pensionssparande eller sparande i allmänhet?
    Endast pension
  • Anonym (Sparar)
    yllass skrev 2016-02-11 22:16:20 följande:
    Endast pension
    Bra jobbat!
  • Anonym (prognos)

    Har löneväxlat 1600 kr/mån i tio år, gjorde en sk tio-taggarlösning för 14 år sedan och har dessutom en liten traditionell pensionsförsäkring. Jag fick hjälp av en försäkringsrådgivare att resonera och att göra en prognos i fredags. Jag fyller 59 i höst. Det visade sig att jag kan sluta jobba vid 62 och ha 80 % av min lön i pension. Om jag väntar till 65 får jag 100 %. I praktiken blir det ju mer över eftersom kostnaderna minskar när man slutar jobba. Sen kan jag börja ta ut pensionen i delar från nu om jag vill. Funderar på att gå ner i arbetstid om ett år eller så. Det påverkar pensionen med bara några hundralappar från 65 isf.

    Jag ägnar mig nog åt mina hobbys, träning och åt min fina fru i stället för att jobba så förbannat mycket.

    Säger bara till er alla där ute. Se över er pension minst 15 år innan det är dags. Jag är mycket glad att jag gjorde det. Då tänkte jag inte så mycket på att det skulle göra sån enorm skillnad.

Svar på tråden Pensionssparar du?