• FruAnell

Starta utredning

Nu har jag gjort det.
    Ringt till gyn för att starta en fertilitetsutredning.
    Usch vad svårt det var. Att inse att det inte verkar funka som det ska. Att vi inte verkar bli gravida på egen hand. Det är inget kul att säga till sig själva.
    Jag har ingen aning om vad som ska hända nu mer än att vi kommer få hem papper och så är det provtagning som skall utföras. Jag vet egentligen ingenting än om vilka eventuella piller man kommer att få ta, vilka undersökningar som kommer att göras eller vad som kommer att hända.
    Usch, ingen kul situation alls. Men jag hoppas att det kommer leda till något bra.

Någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Starta utredning
  • Anonym (Afodill)

Hej! Nu har vi varit på vår första träff med läkaren. Vi hade med oss hälsodeklarationer som vi fyllt i i förväg och ett urinprov från mig. Jag fick även genomgå en undersökning med ultraljud och provtagning med "topps" och sedvanlig gynekologisk kontroll. Jag fick även en remiss till att lämna blodprov, två rör, vilket han ville att jag skulle åka och göra redan idag pga att min mens beräknas komma (eller förhoppningsvis inte) på torsdag. Min sambo fick även han en remiss för att lämna in ett spermaprov.

Ingenting av det som kontrollerades/kom fram idag tyder på att vi inte skulle kunna bli gravida i alla fall och det är ju bra

Nu ska vi väll invänta svar från blod och spermaprov och så får vi se vad som händer sen

• FruAnell

Får lämna en aldrig så liten uppdatering: jag har nu lämnat två blodprov och maken lämnar spermaprov i morgon (jag följer med och lämnar som moraliskt stöd!). Sen får vi vänta i tre veckor och på nästkommande mens första dag ska vi ringa och boka tid för samtal. Det går segt men vi är på gång! Lycka till ni andra!!

• Mörksugga

Hej på er alla! Verkar som att det har varit tyst i tråden länge och eftersom jag (FruAnell) tog bort min användare har jag inte heller haft koll på tråden. Men nu kikade jag in igen med nytt namn! Hur går det för er alla? Hos oss händer - absolut inget. Min förra mens i början på juli - när jag ringde för att boka tid sa de att "ja nu är det mitt i semestern, du får ringa vid nästa mens.." Blev förkrossad! Har just fått mens igen så jag får ringa på måndag och då hoppas jag på att allt ska ordna sig. ALLA i min närhet har och får barn, jag känner mig så himla utanför. Eller VI gör det såklart. Nu får det banne mig vara vår tur! Kram på er.

• mininiss

Hej! På er vi ska på våran andra möte nu den 31 augusti och gå igenom alla tester är så nervös förhoppningsvis får vi lite goda nyheter men är rädd allt ska vara dåliga nyheter som att vi inte kan få barn :(

• Malin 845

Hej!
    Var länge sen jag skrev här med nu. Men vi har kommit så långt att mina blodprover visade att jag har äl och sambons spermaprov var utmärkt! :). Nu väntar de på min viktnedgång så får jag börja med Pergotime sen :)

• Mörksugga
    Malin 845 skrev 2016-08-06 07:48:42 följande:

Hej!
    Var länge sen jag skrev här med nu. Men vi har kommit så långt att mina blodprover visade att jag har äl och sambons spermaprov var utmärkt! :). Nu väntar de på min viktnedgång så får jag börja med Pergotime sen :)

Hur går det för dig då? :)
  • Malin 845
    Mörksugga skrev 2016-08-10 00:10:32 följande:
    Hur går det för dig då? :)
    Går jättebra! Har 0,5 kg kvar till Pergotime målet :). Så jag ska ringa barnmorskan på måndag, då de har semesterstängt denna veckan med :). Hur går det för dig? :)
  • Annaelisabeth

Hej! 

Jag hoppar in i den här tråden även om den inte är superaktiv, har följt er sedan start utan att skriva själv. Efter ett års försökande börjar jag och sambon nu med en utredning i början av september. Vi funderade dessutom först i 9 månader, för att vara säkra på att det var rätt för oss. Snacka om att jag är trött på mig själv över att ens ha tänkt så länge innan vi började försöka. Nu har det gått en evighet och ingenting har hänt. 

Jag slutade tempa och göra ägglossningstest för att inte ha den minsta tanke på det under hela sommaren, i hopp om ett sista försök att lyckas utan hjälp. Jag antar att det är fler som har fått kommentarer som t.ex. "slappna av så funkar det, stressa inte upp dig, det blir när det blir"? Nu kan jag äntligen säga till de som lägger dessa kommentarer att det inte spelade någon roll hur mycket eller lite jag har tänkt på att bli gravid, för det har inte hänt något under dessa tre "avslappnade" månader ändå.

Det märks säkert redan att jag börjar vara riktigt bitter över den här situationen. Jag blir så ledsen och besviken i perioder och det tär så mycket på en. Sambons bästa kompis och flickvän började dessutom, efter att ha varit tillsammans ett halvår, försöka efter oss, blev gravida på första försöket och har redan fått sin bebis. Hur mycket jag än försöker att vara glad för deras skull, så skär det i mitt hjärta att vi inte lyckas. Det känns så orättvist! Till saken hör att jag förlorade en nära släkting hastigt förra sommaren, vilket har gjort att hela året har varit ännu jobbigare. 

Nu blir det långt skrivet här och inte ett dugg glatt eller peppande, vilket inte var meningen. Åter till utredningen. Vad har ni fått göra första besöket? Pratade med sköterskan för 3 månader sen, men tror hon nämnde gynundersökning, några prover och att de skulle känna på sambons testiklar. Har utredningen tagit lång tid för er som har gjort eller är inne i den? Vi ska gå privat, men jag är ändå rädd för lång väntetid. 

Lycka till alla! 

• Mörksugga

Hej alla! Vad roligt att tråden ändå fortfarande är lite aktiv :) Vi har lämnat blodprover och spermaprov och ska på utredningssamtal I MORGON!! Nervöst.. Det jag vet är att de kommer gå igenom provresultaten och göra en spolning på mig och gynundersökning och så får vi se vad som händer.. Spännande och skrämmande på samma gång! Lycka till ni andra, jag återkommer när vi vet mer!!

• Mörksugga

Idag har vi då äntligen varit på läkarbesök! Makens spermieprov såg normalt ut! Lättnad för honom. Mina prov såg också fina ut och jag har ägglossning, dock ville läkaren ta ett nytt blodprov för att sköldkörtelhormonnivån inte var riktigt bra så ev får jag börja med levaxin. Får veta nästa vecka. Sen gjordes en gynundersömning och spolning/kontroll av livmoder och äggledare m.m och allt såg fint ut. Fina äggstockar och en äggblåsa på G (vad jag förestod. Inget uppenbart fel helt enkelt vilket såklart är positivt. Men det gjorde himla ont!!

Nu återstår alltså att se hur min produktion av sköldkörtelhormon ser ut som jag skrev ovan, sen om jag inte blir gravid av att sätta in extra sådant så blir det en månad av pergotime och om inte det hjälper så skrivs det en remiss för IVF.

Skönt att vara igång på riktigt!!

• Mörksugga

Liten aktivitet här, jag kan meddela att jag just börjat med levaxin, får se om det ger något eller om vi ska köra pergotime. Önskar vi kunde börja med det redan nu!

Hur går det för er andra?

• johannajw

Tjena! Ny här på tråden.

Jag och min sambo har försökt sedan i oktober.. snart ett år. I april så ringde jag till kvinnokliniken eftersom min mens aldrig kom igång. Jag fick äta Provera en kur och lämna blodprov, alla hormon nivåer såg fint ut!.. Sedan fick jag komma på besök och dom gjorde en vaginalt ultraljud, det visa sig att jag har massa äggblåsor och även hjärtformad livmoder.. suck.

Läkaren tyckte att jag skulle äta provera i 3 månader juni-juli-augusti (äta 14 dagar och vara utan i 14 dagar), för att se om min mens skulle kunna kicka igång av sig själv.. Mensen kom när jag åt pillerna, men utan dom fick jag ingen mens..

Den 27/9 ska jag och min sambo få komma och starta vår utredning! SÅ HIMLA GLAD!

Jag ska få lämna yttligare några blodprover, och göra några undersökningar då. Och sambon ska också få följa med, troligtvis lämna spermieprov? Haha nervöst.

• Lilja86

Jag påbörjade nyss en tråd men såg nu att det redan finns en. Jag och min man har påbörjat en fertilitetsutredning och jag väntar på svar från blodprov och han ska lämna spermaprov. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Det konstiga är att vi blev gravida med vårt första barn på första försöket. Är verkligen nervös över varför det inte fungerar nu. Det känns bra att ha hittat några att följas åt med :)

• Marrelita85
    Mörksugga skrev 2016-09-01 14:40:48 följande:

Liten aktivitet här, jag kan meddela att jag just börjat med levaxin, får se om det ger något eller om vi ska köra pergotime. Önskar vi kunde börja med det redan nu!

Hur går det för er andra?

Hej! Har själv precis börjat utredning och väntar svar från mina blodprover och sambons spermaprov Vad var ditt TSH värde för att du skulle börja med Levaxin?
  • Malin 845

Hejsan!
    Har varit lite halvt närvarande i denna tråden. Men har iallafall goda nyheter! Efter 3 letrozolkurer (ägglossnings stimulerande medicin) så lyckades jag bli gravid på min letrozolfria cykel!
    Två år tog det, men äntligen var det vår tur!
    Önskar er alla stort lycka till! :)

Svar på tråden Starta utredning