• Anonym (Orolig)

Dricka varje helg, normalt?

Hej

Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

• Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • Anonym (Rationell)
    terfje skrev 2016-05-12 03:43:20 följande:

Det är inte fel på ts. Säg inte att det enbart är hennes inställning till alkohol som är fel. För då är jag också helt blåst i skallen också. 

Skulle det bevisa att hon har rätt? Du kanske är blåst i skallen?

Jag anser att har man barn så dricker man inte om man inte har barnvakt.

Det är din personliga åsikt, och jag har min. Problemet är att du presenterar din som fakta. Det är upp till var och en att avgöra om de vill dricka kring sina barn eller inte. TS har ingen rätt att ställa det kravet på sin partner.

Antingen ska ts sambo dra ner på hur ofta eller mängden.

För att du tycker det menar du? Det är det här jag menar med att du presenterar åsikter som objektiv fakta...
  • terfje

Okej du tycker något helt annat och vi kan komma överens om att vi två tycker helt olika. Dock så verkar de flesta i den här tråden tycka ungefär som jag. Jag säger inte att min åsikt är fakta och ts har rätt att ställa lite krav på sin partner det handlar om respekt för varandra.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-12 03:56:57 följande:
    Skulle det bevisa att hon har rätt? Du kanske är blåst i skallen?

Jag anser att har man barn så dricker man inte om man inte har barnvakt.

Det är din personliga åsikt, och jag har min. Problemet är att du presenterar din som fakta. Det är upp till var och en att avgöra om de vill dricka kring sina barn eller inte. TS har ingen rätt att ställa det kravet på sin partner.För att du tycker det menar du? Det är det här jag menar med att du presenterar åsikter som objektiv fakta...
    Eftersom ts man är en vuxen människa så hjälper det knappast att hon villkorar hans drickande. Det hon kan göra är att ta ett beslut om hur mycket hon är beredd att låta mannens drickande gå ut över sig själv.

Om den ena föräldern dricker en större mängd varje helg och det alltid är den andra föräldern som får gå upp med barnennär de vaknar kl 6-7, och det alltid är den andra föräldern som får gå ensam till parken/på utflykt medan den första sover till 10/11/12 så har familjen problem.

Det är bara en tidsfråga innan ts lämnar mannen pga hans prioritering av alkoholen.

I ert fall där ni dricker båda två så vet era barn inte om någon annan verklighet än att mamma och pappa blir extra pratglada/kramiga/vingliga på helgkvällar och att det inte är någon idé att försöka få upp mamma och pappa på morgonen.
  • ostpaj
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-12 02:30:42 följande:
    Det har jag verkligen inte gjort. Du sa däremot att alkohol inte hade sålts om det uppfunnits idag. Och det är inte sant. 

Som berusningsmedel.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-05-12 06:16:37 följande:
    Eftersom ts man är en vuxen människa så hjälper det knappast att hon villkorar hans drickande. Det hon kan göra är att ta ett beslut om hur mycket hon är beredd att låta mannens drickande gå ut över sig själv.

Om den ena föräldern dricker en större mängd varje helg och det alltid är den andra föräldern som får gå upp med barnennär de vaknar kl 6-7, och det alltid är den andra föräldern som får gå ensam till parken/på utflykt medan den första sover till 10/11/12 så har familjen problem.

Det är bara en tidsfråga innan ts lämnar mannen pga hans prioritering av alkoholen.

I ert fall där ni dricker båda två så vet era barn inte om någon annan verklighet än att mamma och pappa blir extra pratglada/kramiga/vingliga på helgkvällar och att det inte är någon idé att försöka få upp mamma och pappa på morgonen.
    Ja det är ju bara att skilja sig om man vill. Det står TS alldeles fritt. Men att utgå från att hennes man har problem är en helt annan sak. Och ännu värre blir det när förståsigpåare på familjeliv konstaterar med säkerhet att han är alkoholist. 

Jag och min fru har inga problem att vakna kl 6 med tvååringen dagen efter, men tack för din omtanke. 
  • Anonym (Rationell)
    ostpaj skrev 2016-05-12 06:22:49 följande:

Som berusningsmedel.
    Om vi uppfunnit det idag på morgonen hade någon provat att dricka det innan lunch. Garanterat. 

Vi människor har alltid gillat att berusa oss med hjälp av alla droger vi kan hitta. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-12 06:30:58 följande:
    Ja det är ju bara att skilja sig om man vill. Det står TS alldeles fritt. Men att utgå från att hennes man har problem är en helt annan sak. Och ännu värre blir det när förståsigpåare på familjeliv konstaterar med säkerhet att han är alkoholist. 

Jag och min fru har inga problem att vakna kl 6 med tvååringen dagen efter, men tack för din omtanke. 
    Den som dricker har aldrig problem, oavsett om det är ett glas eller 15. Det är alltid hos omgivningen problemen finns eftersom det är de som blir drabbade av beteendet hos den som dricker.

Mina barns pappa har naturligtvis inga problem med sitt drickande. Det är våra barn som har problem med hans beteende runt alkoholen. Sen tycker han synd om sig själv för att barnen vägrar sova hos honom, men han kopplar inte ihop det med sitt drickande trots att barnen försökt få honom att vara nykter en lördagskväll för deras skull.
  • ostpaj
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-12 06:32:38 följande:
    Om vi uppfunnit det idag på morgonen hade någon provat att dricka det innan lunch. Garanterat.  Vi människor har alltid gillat att berusa oss med hjälp av alla droger vi kan hitta. 

Precis som du säger. Och det är inte ett riskbeteende då? Att "berusa oss med hjälp av alla droger vi kan hitta" skulle jag klassa som att ngt är fel. Att man inte kan låta bli, helt enkelt. Men diskutera det här med dig är som att diskutera med en alkis jag jobbade med. Stadens a-lagare som druckit dygnet runt (förutom på jobbet) årets alla dagar i 30 är, kallar det "äh,vadfan gör en öl?"
  • Anonym (Rationell)
    ostpaj skrev 2016-05-12 18:01:05 följande:

Precis som du säger. Och det är inte ett riskbeteende då? Att "berusa oss med hjälp av alla droger vi kan hitta" skulle jag klassa som att ngt är fel. Att man inte kan låta bli, helt enkelt. Men diskutera det här med dig är som att diskutera med en alkis jag jobbade med. Stadens a-lagare som druckit dygnet runt (förutom på jobbet) årets alla dagar i 30 är, kallar det "äh,vadfan gör en öl?"
    Haha ja, men... vad gör en öl? Spelar rulle om man är full hela livet om man nu blir glad av det? 
  • ostpaj
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-13 01:30:40 följande:
    Haha ja, men... vad gör en öl? Spelar rulle om man är full hela livet om man nu blir glad av det? 

Precis, klart det funkar. Om man bara har sig själv att tänka på. Men när någon i din nära relation, partner, förälder, barn inte tycker att det är lika kul, ungefär som i ts fall, då är det ett problem. Jag tycker inte det är kul när min mamma dricker varje dag. Tror inte hennes lever fungerar längre för efter ett glas vin märks det tydligt på henne. Hennes blick blir simmig, hennes röst annorlunda (inte på ett bra sätt), hennes kropp och rörelser blir annorlunda och sen tar hon ett till glas och skillnaden är ännu större. Hon nämner saker vi pratade om tidigare eller igår. Vad gör hon sen? Erbjuder mig och min 3-åriga dotter skjuts hem. Nej, men vet du vad. Stoppa upp ditt jävla vin någonstans där solen inte skiner. Du skulle inte se två glas vin som ett problem, men jag kan säga att mängden visst avgör.
  • vårstorm

Upplys honom om att överdrivet drickande är inte bra och om han blir fet som en spärrballong  beror det på att han baltar i sig för mycket starköl och starköl innehåller sörja som gör att man blir fet, och högst 1 eller 2 glas vin på fredagkväll och lördagkväll eller 2 mindre grogg med 4 cl sprit och 2clsodavatten är fetsnålaste alternativet för läsk som groggvirke bör man skippa och starkcider är rena sockerbomben 8gramsocker per 1centiliter och en burk 7procent  cider 5 centiliter innehåller40 gram socker  starkcider blir man även fet av 

• vårstorm

Balta i sig en hel bag-in-box oavsett 2liter eller 3 liter är inte bra och lika dåligt är om man baltar i sig mellan 5 och 10 flaskor eller burkar av starköl eller starkcider typ 7,2 procent och lika dåligt om man baltar i sig en hel pava sprit oavsett vodka,whisky,likör,konjak med mera och förutom risk att bli fet som en spärrballong ökar det risken för högt blodtryck,kancer,skrumplever,med mera och överkonsumtion av alkohol kan bidra till att man lätt blir ilsk och hotfull och det bidrar även till att man gör något dumt och olagligt typ att i samband med ilska börja misshandla och hota andra personer i sin närhet och utsätter saker hemma för skadegörelse med mera .

• Anonym (Hej)
    vårstorm skrev 2024-06-07 20:58:11 följande:

Upplys honom om att överdrivet drickande är inte bra och om han blir fet som en spärrballong  beror det på att han baltar i sig för mycket starköl och starköl innehåller sörja som gör att man blir fet, och högst 1 eller 2 glas vin på fredagkväll och lördagkväll eller 2 mindre grogg med 4 cl sprit och 2clsodavatten är fetsnålaste alternativet för läsk som groggvirke bör man skippa och starkcider är rena sockerbomben 8gramsocker per 1centiliter och en burk 7procent  cider 5 centiliter innehåller40 gram socker  starkcider blir man även fet av 

Det stämmer inte att man blir fet av öl. Det är en myt. Däremot så äter många som dricker skräpmat och blir feta av det.

När jag drack så åt jag inte ordentligt, och jag blev underviktig.
  • Anonym (Erika)

Wow .. låter helt befängt att dricka sådär mycket. Han kommer få alkoholdemens eller levercancer. 

jag dricker typ en drink 4 ggr/ år.  

• Anonym (8 år)

Tråden är 8 år gammal!!

• Anonym (r)
    Anonym (8 år) skrev 2024-06-07 21:48:18 följande:

Tråden är 8 år gammal!!

Drar man upp en så gammal tråd med snack om kalorier och socker i alkohol undrar jag verkligen hur det står till :P
  • vårstorm
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-07 21:17:03 följande:
    Det stämmer inte att man blir fet av öl. Det är en myt. Däremot så äter många som dricker skräpmat och blir feta av det.

När jag drack så åt jag inte ordentligt, och jag blev underviktig.
    För mycket skräpmat blir man fet av om man äter det ofta, öl i lagom mängder blir man inte fet av.
  • Goneril

Man behöver inte göra långtgående analyser eller försvara sitt drickande, inte heller moralisera. Vin till maten, vin i måttliga mängder är en njutning, för mycket utgör en hälsofara. Konstigare än så är det inte. Socialstyrelsen anger en kvantitet överstigande 10 standardglas som riskbruk, det ska heller inte vara mer än 4 standardglas vid ett och samma tillfälle, intensivbruk. Var det hamnar omsatt I öl vet jag inte.                                                                                                               Nu kommer säkert några "duktiga" att berätta för oss att de dricker 4 glas om året. Det får stå för dem. Ett glas vin till maten, valt med omsorg, kommer jag alltid att unna mig. Denna fråga är inte svart eller vit. Dock har jag aldrig köpt bag-in-box, stor risk att man tappar kontrollen och goda kvalitetsviner tappas på flaskor. Låt vinet kosta! Drick i stället lite mindre! 

Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?