• Anonym (!!)

Dödsstraff - Ja eller nej?

Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 

• Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?
  • Rataxes
    Konservativ skrev 2016-08-03 12:50:43 följande:
    Narkotika och sexköp har inte så mycket med dödsstraff att göra. Hur du än gör så måste du ha ett rättsväsende och även om jag inte alls tycker om den nihilistiska rättstraditionen I Sverige så är den bättre än ingenting. Mer resur?er till polisen, visst. men är det där problemen sitter? En tuffare poliskår som backas upp av en hård domarkår är den rätta medicinen mot diverse slödder.

Det vore extremt olyckligt att släppa narkotikan fritt. Vi skulle få narkotikaberoende ungdomar en masse. Samma sak med sexköp. Det borde krininaliseras även på säljsidan. Äktenskapet är grunden för en harmonisk uppväxt. Spöstraff till dem som säljer och köper sex.
    Vi har redan ungdomar beroende av narkotika, en masse. Som inte törs vända sig till vården eftersom de stämplas som kriminella. Vuxna människor har rätt till sina kroppar och är därför själva bäst lämpade att bestämma huruvida de på frivillig basis vill köpa eller sälja sex.

Spöstraff, dödsstraff och morallagstiftning luktar Saudiarabien.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Konservativ skrev 2016-08-03 19:45:42 följande:
    Det är klart att man inte kan påvisa det om det är vänsterprofessorer som undersöker. Självfallet respekteras livet I ett land där man straffar mördare, till skillnad från länder där man kommer lindrigt undan.
    Det var inte det som var frågan. Frågan är hur du ser på att USA fortsätter att avrätta människor trots risken för att oskyldiga blir avrättade. Mellan 1973 och 2004 bedömer amerikanska forskare att ca 300 människor ha blivit oskyldigt dömda till dödsstraff.  www.dn.se/nyheter/varlden/hundratals-oskyldiga-domda-till-doden-i-usa/

Hur kan man respektera liv om man bidrar till att släcka oskyldiga liv?

Dessutom så har forskning inte kunnat påvisa någon koppling mellan förekomst av brottslighet och dödsstraff.www.abc.net.au/news/2015-02-26/fact-check3a-does-the-death-penalty-deter3f/6116030

Frågan är därför vad du vill uppnå med dödstraffet?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Akira Öken
    Konservativ skrev 2016-08-03 13:53:47 följande:

Det hör hemma i ett land där man respekterar livet. I det land som du förespråkar kan man ha ihjäl de man inte tycker om och det blir väldigt lindriga konsekvenser. Tyvärr har du rätt I att många moderna länder inte har dödsstraff. Därför råder det anarki och den brutalares rätt I dessa länder. Modernismen är ett enfaldigt misstag.

Du tänker lite "öga för öga, tand för tand"? Stöld - avhuggen hand, våldtäkt för våldtäkt, misshandel -spöstraff osv?

Anarki tror jag du gör bäst i att slå upp, för att slippa framtida pinsamheter. Använd gärna ett hederligt, inbundet uppslagsverk om du så önskar.
  • EnAnonumius
    Ascendere skrev 2016-05-20 13:28:37 följande:
    Nej, dödsstraff är inte mord, dödsstraff är dödsstraff, mord däremot, det är ingenting annat än mord!

Om du inte håller med mig, jämför de två uttalandena: 

"Mord är fel, det är inget vi ska ha i vårt samhälle! Inför inte mord i Sverige, och verka för att mord avskaffas i de länder där det praktiseras!"
    med
    "Dödstraff är fel, det är inget vi ska ha i vårt samhälle! Inför inte dödsstraff i Sverige, och verka för att dödsstraff avskaffas i de länder där det praktiseras!" 

Förstår du skillnaden? 
    Gör du? Ser du inte att din jämförelse haltar grovt?

Dödsstraff och mord går ut på samma sak. Att släcka en människas liv.
    Att det är två¨olika ord för samma sak är just bara för att hur man släcker en människas liv.

Skillnaden mellan mord och dödsstraff i praktiken. 

Staten samhället släcker en människas liv som straff för ett brott--->Dödstraff

En individ/grupp med människor släcker en/flera människors liv i hämnd och/eller "för nöjes skull" -----> Mord.

Så ja Dödsstraff är faktiskt en form av mord och det omvända. Det handlar bara om just att orden ger en målande beskrivning om vilket sätt en människa får sitt liv släkt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bakslag

Ja, det låter som en lösning!

Om man jämför med att låsa in en människa resten av livet" läs livstids fängelse" som vi idag tillämpar i Sverige, låter det ungefär lika ociviliserat.

Människor är djur, inte skapat av någon Gud utan en del i det stora hela och vill precis som alla andra djur andas frisk luft, jaga, fiska och bete sig som de andra djuren. Alltså är det ett riktigt grymt straff att låsa in någon resten av livet och frågan är varför det skulle vara ett grymmare öde att avrättas. Vem av oss har inte tyckte vi varit barmhärtiga när vi dödat ett skadat eller olyckligt beläget djur.

Sen handlar det väl inte om ett straff utan ett skydd för brottslingens offer. De och eventuella nya offer ska inte på nytt behöva vara rädda eller genomgå sina hemska upplevelser igen.

Jag är alltså inte för öga för öga, tand för tand utan enbart för skydd av brtottsoffer, det är de som är den svaga punkten i denna tråd.

• Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-03 20:22:37 följande:
    Singapore är ett bra exempel.
    Ja, det stämmer ju. Däremot är ju Singapore ett väldigt annorlunda land jämfört med Sverige. De är i princip en stad. Väldigt mycket lättare att ha kontroll över. De har ett kameraövervakningssystem som nästan täcker varenda kvadratmeter av landet. 

Men visst - de har spöstraff för klotter. Klart det avskräcker. 
    Behold, i come as a thief.
  • Konservativ
    Johan75 skrev 2016-08-04 15:16:32 följande:
    Ja, det stämmer ju. Däremot är ju Singapore ett väldigt annorlunda land jämfört med Sverige. De är i princip en stad. Väldigt mycket lättare att ha kontroll över. De har ett kameraövervakningssystem som nästan täcker varenda kvadratmeter av landet. 

Men visst - de har spöstraff för klotter. Klart det avskräcker. 
    EN viktig skillnad, det håller jag med om. På samma sätt är inte Sverige USA så jämförelser mellan länderna haltar där också. I praktiken skulle det bli oerhört få dödstraff som delades ut. När dödsstraffet fanns under slutet av 1800-talet så var det inte ens en avrättning per år. Visserligen var samhället mycket mindre våldsamt på den tiden men det visar ändå att svenska domare mycket ogärna delaade ut dödsdomar. Kungen/regeringen hade också makten att benåda och omvandla straffet till fängelse.
    I själva verket är frågan om dödsstraff helt död i Sverige. Andra länder har andra traditioner och det är inget svenskarna bör rynka på näsan åt. Dödsstraffet fungerar mycket bra i Asien. Mindre bra i USA där rättshaverister drar ut på processen i decennier.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-04 18:55:37 följande:
    EN viktig skillnad, det håller jag med om. På samma sätt är inte Sverige USA så jämförelser mellan länderna haltar där också. I praktiken skulle det bli oerhört få dödstraff som delades ut. När dödsstraffet fanns under slutet av 1800-talet så var det inte ens en avrättning per år. Visserligen var samhället mycket mindre våldsamt på den tiden men det visar ändå att svenska domare mycket ogärna delaade ut dödsdomar. Kungen/regeringen hade också makten att benåda och omvandla straffet till fängelse.
    I själva verket är frågan om dödsstraff helt död i Sverige. Andra länder har andra traditioner och det är inget svenskarna bör rynka på näsan åt. Dödsstraffet fungerar mycket bra i Asien. Mindre bra i USA där rättshaverister drar ut på processen i decennier.
    Jag tror dock inte att dödsstraff är avskräckande för de brott som man oftast tänker på när man pratar om det, det vill säga mord. De som dödar andra människor drivs ofta av känslor och motiv som gör eventuella straff ifall de skulle åka fast oviktiga. 

Däremot tror jag hårda straff för "småbrott" kan vara avskräckande. Just Singapore är ju kända för detta. De har även en mer reaktiv lagstiftning där man sätter hårdare straff i förhållande till hur vanligt brottet är snarare än hur "allvarligt" brott som begåtts. 
    Behold, i come as a thief.
  • absalon

Dödsstraff - nej tack! Så säger antagligen en stor majoritet av den svenska väljarkåren.
    Sverigedemokraterna ville tidigare återinföra dödsstraff i Sverige, men har numera slopat kravet. Antagligen för att det inte gick hem hos vanliga väljare.

• Zappe

Inte ovanligt att oskyldiga avrättas i länder som har dödsstraff, dessutom låter man de skyldiga komma undan, fängelse är bättre.

Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?