• Freddan1

    Tips önskas om matvanor

    Hej

    Vi har stora problem med barnens kompisar som inte äter något, knappt någonting alls. Jo, kanske en gurkbit eller en brödskiva med smör.

    Droppen som fick bägaren att rinna över var när ett barn varken ville ha färska jordgubbar med vispad grädde, utan frågade efter glass med jordgubbssylt istället. Vi erbjöd honungsmelon, men den tyckte barnet var sur. Den var riktigt söt, men inte så söt som som sylt förstås.

    När barnen leker hos varandra efter skolan äter de ofta hos varandra. Hittills är det ett enda av våra barns kompisar som äter vår mat. De andra vill inte ha något eftersom "de gillar det inte" fastän de inte ens vill smaka på det. De vill inte ens prova :(

    Problemet blir att de förblir hungriga och vi får mitt i maten greja med smörgåsar och annat vilket vi inte hinner eller vill göra framför våra barn. Sedan går ryktet om att vi har äcklig mat.

    Vi har mest vanlig husmanskost, inget speciellt eller starkt. Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

    Alltså, bara helt vanlig svensk mat och några utländska rätter som är ganska standard i Sverige. Dessutom är jag utbildad kock från lumpen och där fick jag bara beröm.

    Under våra barns uppväxt har det liksom inte varit några andra alternativ än den maten som står på bordet. Därför äter de nu gladeligen "allt", nästan i alla fall. Det jag kan komma på är att ena barnet har lite svårt för brysselkål och det andra har lite svårt för inlagd sill, men de smakar i alla fall på det, även om de inte äter direkt av det.

    Det är bra att barnen äter allt då det sparar problem när man är bortbjuden och restauranger vid resor oav.

    Hur skall man göra? Hur gör ni?

    Är det verkligen så många föräldrar som blint ger sina barn precis det som de frågar efter typ spagetti med köttfärssås, chicken nuggets, hamburgare och annan typ av snabbmat som våra barns kompisar bara tjatar om. Eller har vi bara "otur" med kompisarna eller deras föräldrar?

  • Svar på tråden Tips önskas om matvanor
  • annabellelee
    Freddan1 skrev 2016-06-20 15:08:59 följande:

    Bra svar. Ja, jag har väl otur som vanligt. Varför är det så osunt i samhället, när det istället kan vara sunt? Varför förknippas fest ofta med osund och hälsofarlig mat? När man istället kan ha fest med fin välsmakande och nyttig mat? Men det tar ju inte längre tid att laga riktig husmanskost än pick-nick mat som tacos och pizza. Tacos är väl ok om man äter grönsakerna till, men pizza som middag (om det är ofta) är barnplågeri, så fett, salt, vetemjöl och onyttigt! Inte ens i Italien äter man pizza på det viset. Där äts det en bit eller två som mellanmål på eftermiddagen.

    Jo, men visst visst finns den typ av mat idag som jag lagar, I alla fall på City-Gross och på lunchrestaurangerna.


    Din mat som pyttipanna, stekt fläsk och fläskkorv låter väl inte speciellt nyttig heller. Det är väl en smaksak om man gillar fläsk eller chicken nuggets men att säga att det ena är mycket bättre är nog att bedra sig själv. Det handlar mer om personlig preferens.
  • Loncelot

    Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

    Prova med

    Pannkakor, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, mos med korv, kycklingkryta med matlagningsgrädde med ris, höns ris o currysås, köttbullar med brunsås, kålsallad med citron, oliver, tomat, gurka, morötter,

    Listan är oändlig....

    Tycker inte dina alternativ låter så spännande tyvärr o det tycker säkert även barnen...

  • Freddan1
    Loncelot skrev 2016-07-13 11:13:32 följande:

    Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

    Prova med

    Pannkakor, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, mos med korv, kycklingkryta med matlagningsgrädde med ris, höns ris o currysås, köttbullar med brunsås, kålsallad med citron, oliver, tomat, gurka, morötter,

    Listan är oändlig....

    Tycker inte dina alternativ låter så spännande tyvärr o det tycker säkert även barnen...


    Loncelot skrev 2016-07-13 11:13:32 följande:

    Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

    Prova med

    Pannkakor, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, mos med korv, kycklingkryta med matlagningsgrädde med ris, höns ris o currysås, köttbullar med brunsås, kålsallad med citron, oliver, tomat, gurka, morötter,

    Listan är oändlig....

    Tycker inte dina alternativ låter så spännande tyvärr o det tycker säkert även barnen...


    Flera Bra tips.

    Men Pannkakor är efterrätt. Spagetti och vitt ris är mjölmat. Vi kör med råris istället. Spelar ju ingen roll att andra barn inte äter det, de kan ju bara äta huvudrätten. Kycklinggryta är ett bra tips har aldrig gjort det nån gång. Köttbullar funkar inte eftersom vi gör dem själva, det skall vara Mamma Scans :( Kålsallad låter gott, men undrar om några andra barn äter den rätten.
  • Loncelot

    Finns även en köttbullerätt som Gordon ramsey gör med kokosmjölk/creme med curry, många ingredienser men våra barn älskar den med alla sorters ris.

    Panerad fisk, panerad kyckling, köttfärslimpa med ett lager av tomatsås och sen pepparsås med potatismos, fisk är även gott att bara doppa i ägg o sen steka,, en bit formfranska stekt med en hamburgare och ett ägg ovanpå, smörgåstårta älskar mina barn men kanske för dom är uppvuxna med det en gång i månaden, då kör jag en slags skaldjursröra på räkor, creme fraiche lök osv samt ett lager med tonfisk majonnäs, o massa grönsaker som garnering, korv med bröd med avacadoröra tomat och mayo,

    Gör allt från grund och inga halvfabrikat, vissa saker kan verka lite fetare men vi äter väldigt mycket grönskar och varierar kosten väldigt mycket så är ändå väldigt hälsosamma.

  • Freddan1

    Idag var ett av våra barn och åt middag hos en kompis. De fick spagetti och köttfärssås och inga grönsaker eller sallad till. Vårt barn frågade efter grönsaker, men föräldern sa att deras barn inte gillar det. Så därför var det inga till. Till efterrätt fick de BigPack glass med chokladsås på tub till.

    Jag blir så trött...

    De barnen är överviktiga och ofta småsjuka, inte konstigt, föräldrarna är också överviktiga.

    Varför gör inte politikerna något? Jag vill inte finansiera deras osundhet med mina skattepengar. Lika lite vill jag att våra barn skall få osunda perspektiv. Men kanske är det bra för barnen som dåliga exempel. I övrigt är de trevliga människor.

  • Annelie 76
    Barn inte föräldrar skrev 2016-07-11 22:56:42 följande:

    Vad barnen äter eller inte speglar inte alltid vad som serveras hemma och representerar inte hela familjers kosthållning. Jag har ett extremt kräset barn som med lite tur kan tänka sig äta några få saker. Ris, pasta potatis går ner, korv och kycklingklubba. Körsbärstomater, gurka, ärter, paprika men bara rå- aldrig tillagade. Bär och en del frukt. Knäckebröd utan pålägg. Det är i stort sett allt. Inga mejeriprodukter, inga pålägg, ingen sås/gryta eller något som är blandat, maten får absolut inte ha några kryddor annat än salt och de olika komponenterna inte heller röra varandra. Nu är mitt barn lite yngre (5 år). Men tro mig vi har kämpat så kring detta. Vi andra äter väldigt varierat ofta vegetariskt, gärna soppa mm. Trots varierad vällagad kost hemma hat barnet från allra första början varit på detta vis- trots att det serverades hemgjorda ekologiska pureer dög endast en enda matburk inget annat gick i. Vi har inte erbjudit andra rätter utan det dom serveras gäller- men då äter inte mitt barn alls. Äta vid hunger funkar inte. Mitt barn är inte alls unikt i detta sätt, många har det jobbigt med kräsna barn. Man bör inte förutsätta att barnen bara erbjuds "dålig" mat hemma för att de är kräsna. Och att när barnen är borta i främmande miljö tycker jag absolut att du kan ställa fram knäcke om barnen gillar det, eller en mjuk macka. Vill de inte smaka så låt dem vara. Släpp din irritation- det är inte ditt problem att tas med och familjerna har det säkert nog så jobbigt med detta på hemmaplan.


    Det ditt barn har kallas "selektiv ätstörning". Min yngsta son har också det, skitjobbigt.
  • Maddi
    Freddan1 skrev 2016-07-20 18:32:22 följande:

    Idag var ett av våra barn och åt middag hos en kompis. De fick spagetti och köttfärssås och inga grönsaker eller sallad till. Vårt barn frågade efter grönsaker, men föräldern sa att deras barn inte gillar det. Så därför var det inga till. Till efterrätt fick de BigPack glass med chokladsås på tub till.

    Jag blir så trött...

    De barnen är överviktiga och ofta småsjuka, inte konstigt, föräldrarna är också överviktiga.

    Varför gör inte politikerna något? Jag vill inte finansiera deras osundhet med mina skattepengar. Lika lite vill jag att våra barn skall få osunda perspektiv. Men kanske är det bra för barnen som dåliga exempel. I övrigt är de trevliga människor.


    Man behöver inte överdriva åt andra sidan heller. Lagomt är ju bäst. Att dom fick lite glass på vardagen en gång gör ju inte barnen fet.

    Men om de nu stör dig får du ge dina barn mat själv. Svårare än då är de inte.
  • s87s

    Maten du skrev lät inte som något barn vill äta. Pyttipanna är väl det mina skulle kunna äta hos er. Men alla hsr olika matvanor och passar det inte så passar det inte, inget att göra åt o h barnen får äta när de kommer hem isåfall

  • Loncelot
    Freddan1 skrev 2016-07-20 18:32:22 följande:

    Idag var ett av våra barn och åt middag hos en kompis. De fick spagetti och köttfärssås och inga grönsaker eller sallad till. Vårt barn frågade efter grönsaker, men föräldern sa att deras barn inte gillar det. Så därför var det inga till. Till efterrätt fick de BigPack glass med chokladsås på tub till.

    Jag blir så trött...

    De barnen är överviktiga och ofta småsjuka, inte konstigt, föräldrarna är också överviktiga.

    Varför gör inte politikerna något? Jag vill inte finansiera deras osundhet med mina skattepengar. Lika lite vill jag att våra barn skall få osunda perspektiv. Men kanske är det bra för barnen som dåliga exempel. I övrigt är de trevliga människor.


    Jodå nu finns ju pokemon go...
  • Freddan1
    Annelie 76 skrev 2016-07-20 18:48:02 följande:

    Det ditt barn har kallas "selektiv ätstörning". Min yngsta son har också det, skitjobbigt.


    Selektiv ätstörning beror till 99% på vad mamman åt under graviditetn, vad hon åt när hon ammade, vad man gav barnet för mat från början. Någon eller flera av dessa. Jag har jobbat utomlands i länder helt olika Sverige, där äter alla barn allt utan snack och de gillar det. Tyvärr är det föräldrarna som är orsaken till selektiv ätstörning, till 99 %.
  • scanmia
    Freddan1 skrev 2016-07-27 13:01:28 följande:
    Selektiv ätstörning beror till 99% på vad mamman åt under graviditetn, vad hon åt när hon ammade, vad man gav barnet för mat från början. Någon eller flera av dessa. Jag har jobbat utomlands i länder helt olika Sverige, där äter alla barn allt utan snack och de gillar det. Tyvärr är det föräldrarna som är orsaken till selektiv ätstörning, till 99 %.
    Snick, snack säger jag bara. Jag har tre barn som har haft precis samma matkultur. De är burna av samma mamma, ammade ungefär lika länge och introducerade till mat på samma sätt. En är en otroligt äventyrlig och nyfiken matglad liten en, en är mer normal och gillar vissa saker, men inte andra och den tredje är plågsamt selektiv.
  • Freddan1
    scanmia skrev 2016-07-27 15:34:26 följande:

    Snick, snack säger jag bara. Jag har tre barn som har haft precis samma matkultur. De är burna av samma mamma, ammade ungefär lika länge och introducerade till mat på samma sätt. En är en otroligt äventyrlig och nyfiken matglad liten en, en är mer normal och gillar vissa saker, men inte andra och den tredje är plågsamt selektiv.


    Jag härstammar delvis från Estland. I och med att jag kan lite estniska och ryska har jag haft förmånen i många år att jobba med fastigheter där. Såvitt jag har sett äter alla barn i princip allt där, i skolan och hemma, husmanskost. Vill poängtera att de inte är fattiga där, utan har gott om mat och annat. Estland, Lettland, Litauen. Mina släktingar och de är 300 st har ibland kalas. Rödbetssoppa, surkål, fisk, korvar, kött, grönsaker, rotfrukter m.m. Hittills har jag inte sett ett enda barn som inte äter "allt", för övrigt har jag inte hört talas om att någon är allergisk heller. Å andra sidan tror jag inte att föräldrarna ger barnen några alternativ mat om de krånglar, har i alla fall inte varit med om det. Ät eller inte ät är det som gäller. Till slut äter de och de lär sig gilla all mat.

    Så nog är det föräldrarna som bär ansvaret, det kan du inte smita ifrån. Håller du inte med så tänk tillbaka i Sverige 50-100 år, fick barnen specialmat då? Håller du ändå inte med så kanske självbedrägeri är ett bra ordval.
  • ABC73

    Jag har alltid ätit nyttigt och varierat och har ett barn som äter det mesta- dock ej grädde eller jordgubbar- och ett som är mycket mer begränsat i vad som funkar. I vår familj är det troligen genetisk känslighet för smak och konsistenser som spelar in, inte vad jag ätit eller inte ätit.

    Ett tips är att servera grönsaker separat istället för sallad när ni har gäster. Köttfärsrätter och potatis eller råris går nog hem bättre än pölsa. Kyckling i olika former brukar också funka med de flesta barn.

  • Freddan1
    ABC73 skrev 2016-07-27 16:35:36 följande:

    Jag har alltid ätit nyttigt och varierat och har ett barn som äter det mesta- dock ej grädde eller jordgubbar- och ett som är mycket mer begränsat i vad som funkar. I vår familj är det troligen genetisk känslighet för smak och konsistenser som spelar in, inte vad jag ätit eller inte ätit.

    Ett tips är att servera grönsaker separat istället för sallad när ni har gäster. Köttfärsrätter och potatis eller råris går nog hem bättre än pölsa. Kyckling i olika former brukar också funka med de flesta barn.


    Mitt tips är att inte erbjuda några alternativ än det som serveras. Det blir för föräldrarna en jobbig kortare övergångstid, till sist äter barnen, överlevnadsinstinkten är starkare! Men belöningen kommer efteråt när ni lugnt kan servera dem allt.

    Nej nej inte severa ingredienserna separat. Då äter barnen bara det de gillar bäst. Blandar man istället lär sig barnen att äta allt och de får dessitom en näringsrikare kost.
  • ABC73

    Med ett barn med begränsade hungerkänslor som var på god väg mot selektiv ätstörning och som reagerar otroligt negativt på stress och tvång fick vi släppa tanken på att han skulle äta allt som serverades.

    Nuförtiden äter han mycket fler saker, och repertoaren ökar gradvis när han inte är stressad.

  • Iowhannah
    Freddan1 skrev 2016-07-27 21:40:53 följande:

    Mitt tips är att inte erbjuda några alternativ än det som serveras. Det blir för föräldrarna en jobbig kortare övergångstid, till sist äter barnen, överlevnadsinstinkten är starkare! Men belöningen kommer efteråt när ni lugnt kan servera dem allt.

    Nej nej inte severa ingredienserna separat. Då äter barnen bara det de gillar bäst. Blandar man istället lär sig barnen att äta allt och de får dessitom en näringsrikare kost.


    Du vet väl att det inte blir någon större skillnad om man blandar salladen? Man kan fortfarande peta ut det man tycker bäst om.

    Jag är uppväxt med att man äter det som serveras, annars äter man inte alls, men det finns fortfarande rätter jag absolut avskyr. Jag ser inte anledningen till att tvinga barn att äta sånt de inte tycker om.

    Sen kan man inte påverka andras barn, det är deras föräldrars jobb isf.
Svar på tråden Tips önskas om matvanor