• Anonym (Ledsen)

Fången i mitt egna hem :(

Behöver egentligen bara skriva av mig, jag är 19 år, gick nyligen ur gymnasiet. Har en sån oerhörd press hemifrån, på att bli läkare. Det är ngt jag absolut kan tänka studera men just nu känner jag att jag vill ta en paus från studierna, resa och bara leva helt enkelt. Men jag kan inte. Jag är "fången" i mitt hem som jag vantrivs mer och mer i, min pappa låter mig knappt göra någonting. Måste alltid fråga honom ifall jag får gå ut och t.ex klubba eller träffa vänner, ofta blir det ett nej då han anser att en gång i veckan räcker. (Jag är 19 år!!!!) jag får inte heller ha kille och jag måste ofta rättfärdiga de få roliga stunderna jag har med att städa en massa hemma.

Jag har på sista tiden "vaknat" och insett att detta liv inte är normalt, jag vågar inte ta upp detta med pappa då han lätt blir arg och då tar till våld mot mig.

(En gång tog jag upp ett förslag att alla diskar efter sig istället för att jag diskar efter mamma och pappa, slutade med att han tog min mobil i 2 veckor.)

Jag har tagit upp det med mamma, men hon går direkt till pappa och så "tystas" jag. Jag hålls tyst. Mina föräldrar snackar skit om mig till varandra och till mina syskon, kallar mig lat, bortskämd och smutsig bland annat. Mår jättedåligt . Jag måste härifrån och det fort.

Idag t.ex skulle jag träffa min bästa vän, mamma sa ja, men pappa sa nej. Så var tvungen att sitta ensam hemma tills pappa kom hem, då hade han köpt med pizza, antagligen skuldkänslor. Senare ikväll vill han prata med mig, om vad vet jag inte, säkert hur jag förändrats och blivit en dålig tjej.

Problemet är att jag vill leva nu medan jag är ung, inte studera direkt och sen jobba. Jag har inte sökt in ngnstans nu till hösten men måste nog till våren om det fortsätter såhär( dvs i annan ort) (får inte heller flytta hemifrån utan att studera). Jag känner mig fångad och sviken, speciellt av min mamma. Vet inte var jag ska vända mig. Behövde bara skriva av mig, finns det ngn man kan prata med om detta? Utåt ler jag och vår familj är "idealfamiljen" men inombords finns just nu bara mörker :(

• Svar på tråden Fången i mitt egna hem :(
  • Ippaas
    Anonym (..) skrev 2016-07-16 01:09:46 följande:

Du förlorar inget på att inte springa runt på stan.

Din far försöker skydda dig men våld har han ingen rätt att ta till. Försök att prata med honom om det.

Studera, jobba, gifta sig, skaffa barn och uppfostra sina barn att göra detsamma är rätt väg. Gärna i den ordningen.

Vad som inte är meningen är att vi ska springa på klubbar,, supa skallen av oss, ha sex höger vänster, få lite könssjukd, vara otrogna, skilja oss efter några år, leva med sorg eller ångest över våra val, skita i att uppfostra barnen för att dom sedan ska gå i samma spår.

Hedra din far och mor, för att det ska gå dig väl. Det finns en mening även om du inte förstår den och även om du får lida en tid så är det kanske för det bästa.

Du slipper göra dom där misstagen som många tjejer gör idag.

Jag understryker att våld är inte okej men att anmäla är inte heller rätt väg såvida det inte är grovt våld.

Det är väl upp till var och en hur man vill leva sitt liv. Jag tror knappast en kärleksfull förälder tar till våld och hotar sitt barn. En normal förälder vill att ens barn ska vara lyckligt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-07-15 22:00:37 följande:

Behöver egentligen bara skriva av mig, jag är 19 år, gick nyligen ur gymnasiet. Har en sån oerhörd press hemifrån, på att bli läkare. Det är ngt jag absolut kan tänka studera men just nu känner jag att jag vill ta en paus från studierna, resa och bara leva helt enkelt. Men jag kan inte. Jag är "fången" i mitt hem som jag vantrivs mer och mer i, min pappa låter mig knappt göra någonting. Måste alltid fråga honom ifall jag får gå ut och t.ex klubba eller träffa vänner, ofta blir det ett nej då han anser att en gång i veckan räcker. (Jag är 19 år!!!!) jag får inte heller ha kille och jag måste ofta rättfärdiga de få roliga stunderna jag har med att städa en massa hemma.

Jag har på sista tiden "vaknat" och insett att detta liv inte är normalt, jag vågar inte ta upp detta med pappa då han lätt blir arg och då tar till våld mot mig.

(En gång tog jag upp ett förslag att alla diskar efter sig istället för att jag diskar efter mamma och pappa, slutade med att han tog min mobil i 2 veckor.)

Jag har tagit upp det med mamma, men hon går direkt till pappa och så "tystas" jag. Jag hålls tyst. Mina föräldrar snackar skit om mig till varandra och till mina syskon, kallar mig lat, bortskämd och smutsig bland annat. Mår jättedåligt . Jag måste härifrån och det fort.

Idag t.ex skulle jag träffa min bästa vän, mamma sa ja, men pappa sa nej. Så var tvungen att sitta ensam hemma tills pappa kom hem, då hade han köpt med pizza, antagligen skuldkänslor. Senare ikväll vill han prata med mig, om vad vet jag inte, säkert hur jag förändrats och blivit en dålig tjej.

Problemet är att jag vill leva nu medan jag är ung, inte studera direkt och sen jobba. Jag har inte sökt in ngnstans nu till hösten men måste nog till våren om det fortsätter såhär( dvs i annan ort) (får inte heller flytta hemifrån utan att studera). Jag känner mig fångad och sviken, speciellt av min mamma. Vet inte var jag ska vända mig. Behövde bara skriva av mig, finns det ngn man kan prata med om detta? Utåt ler jag och vår familj är "idealfamiljen" men inombords finns just nu bara mörker :(

Du är myndig, varför inte flytta. Han kan inte hindra dig och skulle han försöka tycker jag du ska kontakta polisen (vilket du borde göra redan nu).

Låter som en tråkig situation du hamnat i, jag önskar dig all lycka till.
  • Anonym (anonyma anonym)

dina föräldrar är inte speciellt sjysta mot dig, i sitt sätt att kommunicera och begränsa ditt liv... men jag har en fråga - har du råd med att leva hur du vill? som du sa - bara njuta livet och resa och allt det där..?
    om du själv har råd med att leva ensam och hur du vill - fattar jag inte vad som är problemet..

• Anonym (Flytta)

Mina föräldrar var nästan som dina. Inte så illa som du har men dom var kontrollerande med allt jag gjorde och sa (inget våld fysiskt med jobbigt psykisk ). Jag städade, lagade mat, tog hand om djuren osv. Jag var som en fånge, men jag hade bil och körkort så jag bara stack och tog skiten dagen efter. De var hästarna som gjorde att jag var kvar, hade inte råd att ha min häst någon annan stans. Träffade kärleken i Stockholm och bodde i Göteborg. Efter 6 månader flyttade jag till Stockholm och lämnade allt vid 25 års ålder. (Lite speciellt med gård och familjer, många bor kvar på gården. Tanken var väl att jag aldrig skulle flytta, vilken lyx med någon som drar in pengar, gör hushållet och djuren). Min häst visste jag inte skulle fara illa, mina föräldrar är inte elaka, duma eller så. Men dom såg nog inte riktigt hur dom behandlade mig.

Jag hade tur som kunde flytta till pojkvännen och ännu bättre, andra sidan landet. Efter 3 dagar skickar jag ett sms att jag flyttat till Stockholm och kommer inte tillbaka. Jag pratade bara med dem när dom kunde prata med mig. Börjar dom anklaga och skälla la jag bara på. Skickas sms att jag pratar med dem igen när dom kunde uppföra sig.

Bästa jag har gjort för både mig och mina föräldrar. Vi har så bra kontakt nu och vi umgås på ett så bra sätt. Dom ser mig som en vuxen person, vilket nog var problemet förut. Dom accepterar mina val, inte säga direkt att jag har fel för dom tycker annat.

Se till att komma därifrån, flytta till någon du känner? Du behöver inte berätta var du är, dom kommer inte kunna hitta dig. Ringer dom polisen kommer polisen förmodligen bara skratta när dom hör att din farsa vill veta var hans 19 åriga dotter är, hon har rymmt hemifrån. Du kan innan kontakta polisen och säga att dim pappa kommer anmäl dig förvunnen. Du kan åka ikväll om det är så. Hitta ett jobb och sedan någonstans att bo. Du tidigare, flytta ib till någon du känner?

• Anonym (Hej)

Jag tror med tanke på att du skriver att din pappa är farlig eftersom han har en annan kultur bakom sig, att du ska ta det lugnt, var smart och fundera hur du kan nå ett liv som tilltalar dig mer men ändå din far godtar. Får du flytta iväg för att studera så låter det som ett bra alternativ, många studenter har ett roligt liv med fester etc. Då kanske du ändå får känna att du "lever livet" lite och din far behöver inte veta det. Sköta skolan kan man göra ändå. Vi föds alla med olika förutsättningar i livet och det är inte alltid rättvist men tänk först och främst på din säkerhet, din far ser dig nog fortfarande som ett barn, kanske släpper det lite om du kommer hemifrån. Jättebra råd att kontakta nån organisation som kan råda dig.

• Klubblandet

Kolla upp folkhögskolor! www.folkhogskola.nu

Hitta några terminskurser som verkar bra och ring runt och hör om de har plats. Folkhögskolorna har oftast internat så på så vis löser du boendefrågan samtidigt.

Enda kruxet är ekonomin. Innan du fyller 20 får du inte studiemedel för folkhögskola utan dina föräldrar ska försörja dig är det tänkt. Det du kan få är inackorderingsbidrag och samma studiebidrag som du haft i gymnasiet (så vitt jag vet, är värt att kolla upp!)

Men kanske kan dina föräldrar tänka sig att betala ditt uppehälle om du väljer en skola med alkoholförbud? Skolan är kostnadsfri men internatboendet kostar.

• Maac

Hon skriver att hennes pappas är farlig och kommer att komma efter henne senare. Hur kan ni då ge rådet att "bara dra" och "han kommer inte hitta dig". Det är jättelätt att hitta någon, har ni hört talas om alla i landet som blir förföljda, många med hemsk utgång!

Jag tror du måste vara smart här. Kontakta organisationer som kan ge dig råd. Spela med tills du kommer in på en utbildning och kan flytta hemifrån.

Om du får ett jobb på annan ort, skulle det kunna godtas om du säger att du kommer börja plugga till våren?

Jag håller självklart med om att all misshandel ska anmälas men det kanske kan förvärra situationen medan du fortfarande bor hemma. Samla in bevis genom att spela in på mobilen. När du sedan kommit bort från hemmet kan du anmäla och på så sätt kanske rädda dina syskon från att få samma behandling.

• Furienna

Om du är nitton år gammal, så är du myndig. Alltså har du rätt att flytta hemifrån och strunta i vad dina föräldrar tycker.

• Egon den stora
    Furienna skrev 2016-07-17 13:26:52 följande:

Om du är nitton år gammal, så är du myndig. Alltså har du rätt att flytta hemifrån och strunta i vad dina föräldrar tycker.

Teoretiskt ja, men har man farliga föräldrar så är det inte lika lätt. Det är inte så svårt att hitta folk i Sverige.
  • Anonym (Liknande)

Hyr ett rum o bli inneboende, skaffa ett jobb o hemligt telnr. Gör allt detta i hemlighet o bara dra sen. Så gjorde jag när jag var i samma situation, var det enda som funkade när jag var i samma situation en gång i tiden. Berättar gärna mer om du vill.

• Anonym (Allis)

Du behöver råd om hur du kan ta dig ut från de som vet hur det kan vara. Kontakta någon av hjälporganisationerna för kvinnor och be om deras bästa råd för att inte eskalera det farliga i situationen.

Kanske måste du ha hjälp med skyddat boende en tid och verkligen lämna din familj, beroende på hur de bedömer din situation. Lätta ditt hjärta och berätta exakt hur du har det så kan de förhoppningsvis föreslå något sätt som minskar risken för ytterligare våld.

• Anonym (Ledsen)
    blairw skrev 2016-07-16 01:40:33 följande:

Ledsen för din situation TS och förstår att bara "dra" och göra din grej som en del föreslår är inte helt enkelt. Det finns många som har erfarenhet med detta som kan hjälpa dig. Försök uppsöka de för du ska inte behöva leva såhär. 

Du kan vända dig t.ex. till Kvinnofridslinjen: kvinnofridslinjen.se/

Tjejjouren: tjejjouren.se/

Unizon (samling av olika jourer och kontaktinfo): unizon.se/

GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime): gapf.se/fa-hjalp/

GAPF är väl den organisation som kanske är mest inriktat på förtryck som ofta härstammar i annan kultur och har kanske mest erfarenhet med sådana här fall. 

Om du kontaktar de, eller någon annan jour/organisation så kan de hjälpa dig att komma fram till en lösning där du får den hjälp du behöver men också på dina villkor och vad som känns bra för dig.

Kramar!

Tack så oerhört mycket för dessa tips! Ska nog kolla in GAPF då de verkar "bäst" för min situation.

Och nej, att bara dra skulle förorsaka mkt mer ondo än godo, så ringer dem imorrn!

Kram!
  • Anonym (Ledsen)
    Maac skrev 2016-07-17 10:42:20 följande:

Hon skriver att hennes pappas är farlig och kommer att komma efter henne senare. Hur kan ni då ge rådet att "bara dra" och "han kommer inte hitta dig". Det är jättelätt att hitta någon, har ni hört talas om alla i landet som blir förföljda, många med hemsk utgång!

Jag tror du måste vara smart här. Kontakta organisationer som kan ge dig råd. Spela med tills du kommer in på en utbildning och kan flytta hemifrån.

Om du får ett jobb på annan ort, skulle det kunna godtas om du säger att du kommer börja plugga till våren?

Jag håller självklart med om att all misshandel ska anmälas men det kanske kan förvärra situationen medan du fortfarande bor hemma. Samla in bevis genom att spela in på mobilen. När du sedan kommit bort från hemmet kan du anmäla och på så sätt kanske rädda dina syskon från att få samma behandling.

Ja väldigt många som inte förstår att jag inte heller bara kan dra. Har ingen släkt jag skulle kunna vara hos heller, utan skulle vara helt ensam med en pappa som skulle komma efter mig så småningom. (Detta om jag bara stack eller om jag skulle anmäla honom)

Nej min pappa skulle aldrig gå med på det, utan mer tro att jag tänker bli en "dummer som många tjejer utan utbildning som inte studerar direkt" å fastna i jobb. Enda sättet för mig att komma loss är med studier.

Just nu känns de inte smart att anmäla, utan skulle bara sätta mig och mina syskon i en osäker sits.

Jag kontaktar organisationen imorgon och hoppas på bra rådgivning med hur jag löser detta, tack för hjälp!
  • Furienna
    Egon den stora skrev 2016-07-17 14:12:55 följande:
    Teoretiskt ja, men har man farliga föräldrar så är det inte lika lätt. Det är inte så svårt att hitta folk i Sverige.
    Men det går också att söka hjälp från rätt människor, som vet hur man hanterar sådana här situationer. Och nu ser det som att TS också tänker göra det.
Svar på tråden Fången i mitt egna hem :(