• Alexi

Var barn så här förr?

Jag funderar ofta på hur barn var förr. Både för 200 år sedan och 2000 år sedan. Just när det kommer till de delar som vi ser som en del av utvecklingen, utvecklingsfaser, sovande, ätande, trotsålder, tonåringar osv.

Jag får liksom inte ihop hur naturen har tänkt när barns utveckling är så här pass kämpig (för barnet själv och i många fall för föräldrarna) och hur barnens utveckling har fungerat med de rätt tuffa livsförhållanden människan ändå levt under genom århundradena. Kan det ha funnits utrymme för barn att bete sig som de gör?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Var barn så här förr?
  • Ascendere
    hammarhajen skrev 2016-08-08 10:45:40 följande:
    Tvärt om tänker jag. Vad gör man som mammaledig nu för tiden som man slapp förr? Diskar med maskin, kör bil till BVC och handlar matkasse över nätet? Roar de större barnen med TV och Ipad? Tvättar i maskin och vispar grädde med elvisp? Köper färdigt bröd, färdiga köttbullar och engångsblöjor... Vi har det så bekvämt nu så vi förstår inte själva hur bra vi har det. Tror vår farmorsgeneration skulle antingen förfasas eller skratta åt påståenden som att det är jobbigare nu för tiden...

Tror snarare att våra krav på hur livet ska se ut har förändrats. Många verkar tro att det är något fel om livet inte är lätt och easy peasy varje sekund. Bara en sådan sak som att du tror att det "naturliga" för en mamma och en bebis är att bara ligga och mysa och amma och bli servad med allt... Inte många som har det så i världen, varken människor eller djur. Självklart hjälpte mammor också till efter förmåga förr, kanske inte sprang och fällde djur men satt eldvakt, samlade rötter, flätade korgar, lagade mat osv osv. Bebisen fick nog vackert skrika ibland, precis som mamman fick föda utan smärtstillande och pappan läka ut benbrott från jakten bäst han ville utan varken gips eller Alvedon. Krångliga bebisar fanns säkert, men de pysslades nog inte om på samma vis som nu. De skrek på ryggen helt enkelt. Livet var hårdare, för ALLA. Knappast var det någon som sjöng bebisvisor en timme om dagen, gick på babysim eller lekte/busade/stimulerade med leksaker sju gånger i timmen. Ibland förstås, men knappast så ofta att man kunde strunta i sysslorna för överlevnad.

En spädbarnsmamma är ingen prinsessa som ska slippa allt jobb och allt obekvämt förutom bebisjobb, varken i vår moderna kultur eller i någon annan tid eller del av världen. Livet ÄR jobbigt ibland och det ÄR bara att förvänta sig att spädbarnstiden kan vara tuff, det är inte "orättvist" eller "fel" att vara trött eller behöva lyssna på skrik. Jobbigt förstås, men förväntat. Naturligtvis ska man kunna fixa sin egen tvätt och lunch som mammaledig, man är ju inte hjälplös för att man fått barn... Men man måste sänka kraven (alldeles själv) och  kanske slänga in falukorven hel i ugnen (alldeles själv) istället för att skära den i skivor och steka och hacka tusen ekologiska, närproducerade grönsaker till. Alldeles själv strunta i dator och smartphone om man tycker att det är viktigt med en undanplockad hall och plocka med bebisen på armen, eller alldeles själv fatta beslutet att det kan få vara stökigt och lägga tiden på FL.
    Mycket intressant inlägg. Jag skulle kunna skriva massor i den här diskussionen men jag väljer att skriva kort om det du skriver om barn som skriker.
    Det där att spädbarn förväntas skrika är ett relativt nytt påfund. Om barn bärs konstant, sover tillsammans med mamman (och ev. pappan) och ammas ofta skriker de inte heller särskilt mycket. Många naturfolk gör de här sakerna, och där har man heller inte uppfattningen att spädbarn skriker.
    Det är nog snarare vår uppfattning att man inte vill bära barnen "för att ha händerna fria" och att man vill att barn sover i sin egen säng som gör att man drar likhetstecken mellan barn och skrik.
  • nernu

Mammor gick inte till kontoret på stenåldern.

• Jasmin Karlsson
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-08-08 12:10:46 följande:
    Får man fråga vad du jobbar med?

Jag kan säga att jag ALDRIG varit så slut som efter en dag med barnen. På mitt jobb gick folk in i väggen pga stress, en kollega fick en psykos och förbjöds av läkare att gå tillbaka till samma jobb (inom marknadsföring). Jag tyckte att det var toppen att det rörde på sig! Men min äldsta flicka kan verkligen köra slut på mig fullständigt. Nu har jag visserligen två barn med bara 15 månader emellan men jag kan absolut inte fatta varför det heter mammaLEDIG. Har aldrig känt mig så lite "ledig"!
    Jag jobbar inom vården, bl.a. patientkontakt, stort ansvar, gå runt mycket, lite kontorsarbete, ringa samtal... Mitt jobb känns mycket mer krävande än att vara hemma med barnen. Jag har nog normalt krävande barn, det är en hel del trots och gnäll. Men hemma kan jag spendera en hel del tid sittande i soffan om jag vill...
  • Alvolina

Tror vi är mer ensamma nu än vad vi var förr. Mamman kanske tog det största ansvaret hemma med allt vad det innebar, men hon hade troligtvis också ett gäng andra mammor och barn i sin närhet.

• elyse

Man hade vanligen inte 1-3 barn utan många. Ungefär som dagens klankulturer, t.ex. kurder. När jag var liten var de kurdiska kvinnorna oftast hemma ensamma eller med en bebis. Barn från två år ungefär var ute med oss andra och lekte.

• Voluptuous Shalimar
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-08 17:12:25 följande:

Jag jobbar inom vården, bl.a. patientkontakt, stort ansvar, gå runt mycket, lite kontorsarbete, ringa samtal... Mitt jobb känns mycket mer krävande än att vara hemma med barnen. Jag har nog normalt krävande barn, det är en hel del trots och gnäll. Men hemma kan jag spendera en hel del tid sittande i soffan om jag vill...

Wohoo, sitta i soffan... När det bara är jag och min 9-månader så är det ju lugnt, men när tvååringen träder in är jag inte stilla en sekund. Håller hon inte på med något potentiellt farligt så pucklar hon på lillasyster med någon hård leksak (!) eller vill omedelbart gå på toaletten, dricka vatten eller bli buren/läst för/gå ut och gunga osv osv osv. Idag var jag så slut att benen skakade när mannen kom innanför dörren.
  • Kodia

Några tankar:
    Förr i tiden handlade livet mycket om att arbeta hårt och lyda, både för barn och vuxna. Det var normen, och det som eftersträvades. Man skulle lyda konventionerna, arbetsgivare/hövding/whatever och Gud. Att inte behöva förverkliga sig själv, visa upp en egen positiv identitet osv gjorde valen få och alla visste vad de skulle göra. För många är det skönt och enkelt att ha det så. (typ många med NPF)

När jag fick mitt första barn var jag osäker och kände mig alltid orolig över vad jag borde göra. Med andra barnet var det enkelt, och det var lugnt och skönt att vara föräldraledig trots att jag hade en tvååring samtidigt. Och faktiskt tror jag att fokuset på tvååringen gjorde att bebisen var lugnare. Många mammor idag är så överambitiösa och oroliga med sina bebisar. Om de bara får "hänga med" tror jag i många fall att det funkar bättre för både mamma och bebis. 

• Harvester

En sak när man är föräldraledig, men i andra kulturer/förr i tiden förväntades inte mammor (som har huvudansvaret både historiskt och i andra kulturer) jobba heltid och samtidigt göra allt annat. Lättare att orka med då.

Sen när syskonskaran blev större tog de äldre syskonen väldigt mycket ansvar. Tycker man kan se det mycket här i Sverige nu hos familjer från mellanöstern och Afrika.

Och ja, barnadödligheten var MYCKET högre förr och är densamma i fattigare länder. De har inte möjligheten att se efter sina barn på samma sätt som vi gör.

• Voluptuous Shalimar
    Kodia skrev 2016-08-08 23:53:12 följande:

Några tankar:

Förr i tiden handlade livet mycket om att arbeta hårt och lyda, både för barn och vuxna. Det var normen, och det som eftersträvades. Man skulle lyda konventionerna, arbetsgivare/hövding/whatever och Gud. Att inte behöva förverkliga sig själv, visa upp en egen positiv identitet osv gjorde valen få och alla visste vad de skulle göra. För många är det skönt och enkelt att ha det så. (typ många med NPF)

När jag fick mitt första barn var jag osäker och kände mig alltid orolig över vad jag borde göra. Med andra barnet var det enkelt, och det var lugnt och skönt att vara föräldraledig trots att jag hade en tvååring samtidigt. Och faktiskt tror jag att fokuset på tvååringen gjorde att bebisen var lugnare. Många mammor idag är så överambitiösa och oroliga med sina bebisar. Om de bara får "hänga med" tror jag i många fall att det funkar bättre för både mamma och bebis. 

Jag håller med om att tvåan får "hänga med" och att man inte är lika ängslig (alls...) men min tvååring... det finns barn och barn, kan vi ju säga. Min dotter är rätt härlig och framåt och glad, orädd, social, empatisk osv när det finns många människor hon kan interagera med. Alltså måste jag interagera med henne 100% av tiden när vi är ensamma. Det är ganska ansträngande.

Hur får man barn att sysselsätta sig själva? Gillar verkligen alla mammor att leka med sina småbarn? Eller gör de det ändå? Jag skulle älska mammaledighet med 2 barn om jag kunde få några minuter att sitta ner med en kopp kaffe (och kanske tom något att ÄTA, halleluja!) och bara titta på barnen, utan att vara tvungen att delta aktivt...
  • palmskan
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-08-08 23:32:44 följande:

Wohoo, sitta i soffan... När det bara är jag och min 9-månader så är det ju lugnt, men när tvååringen träder in är jag inte stilla en sekund. Håller hon inte på med något potentiellt farligt så pucklar hon på lillasyster med någon hård leksak (!) eller vill omedelbart gå på toaletten, dricka vatten eller bli buren/läst för/gå ut och gunga osv osv osv. Idag var jag så slut att benen skakade när mannen kom innanför dörren.

En sak att vara den typen av mamma som tar sig tid att sitta på soffan trots att man kunnat göra något annat, i hushållsväg eller med barnen. Finns alltid något att göra, och det är inte bara det man gör som gör att många upplever föräldraledigheten som utmattande (om än omtyckt) i jämförelse med jobb. Det handlar om att finnas där för någon med stora behov dygnet runt, att inte uträtta sysslor på samma sätt som när man är ensam utan kanske med 5 avbrott på 5 min för någon som behöver dig, att inte tex ha en lugn lunchrast med vuxna kollegor att prata med utan försöka äta mellan det att DJ matar ett barn och övervakar ett annat som kanske precis lärt sig. Sovrutiner som är känsliga, stressade toabesök, vardagligt sett minimal kontakt med andra vuxna och även om man ses och leker så blir det sällan kvalitet i samtal på samma vis. Ofta är man kanske ensam föräldraledig och måste ta alla beslut oavsett hur stora, ensam och det måste ibland ske snabbt. Sen ska ju barnen inte bara överleva utan UPPFOSTRAS, utvecklas, stimuleras och få alla sina behov uppfyllda. Bara att ständigt kämpa med att försöka veta OM man lyckas eller ej, kan ju vara tungt.

Kortfattat tror jag föräldraledighet blir så slapp som man gör den för sig själv. Hade också kunnat slappa genom mammaledigheten om jag inte brytt mig om barn och hem.
  • tobbe01

Jag tror barnlediga har jättemycket tid för de hinner sitta vid datorn varje dag och pyssla med mobilen däremellan. Inte ens INNAN datorn fanns hade vi som var hemma med småbarn full huggning utan det var långa sega dagar. Jo även om man städade, tvättade och lagade mat. OM man inte har en familj i paritet med de "annorlunda"! Ett eller två barn skapar inga stora tvätthögar T EX!

• Bits1975
    hammarhajen skrev 2016-08-08 10:45:40 följande:

Tvärt om tänker jag. Vad gör man som mammaledig nu för tiden som man slapp förr? Diskar med maskin, kör bil till BVC och handlar matkasse över nätet? Roar de större barnen med TV och Ipad? Tvättar i maskin och vispar grädde med elvisp? Köper färdigt bröd, färdiga köttbullar och engångsblöjor... Vi har det så bekvämt nu så vi förstår inte själva hur bra vi har det. Tror vår farmorsgeneration skulle antingen förfasas eller skratta åt påståenden som att det är jobbigare nu för tiden...

Tror snarare att våra krav på hur livet ska se ut har förändrats. Många verkar tro att det är något fel om livet inte är lätt och easy peasy varje sekund. Bara en sådan sak som att du tror att det "naturliga" för en mamma och en bebis är att bara ligga och mysa och amma och bli servad med allt... Inte många som har det så i världen, varken människor eller djur. Självklart hjälpte mammor också till efter förmåga förr, kanske inte sprang och fällde djur men satt eldvakt, samlade rötter, flätade korgar, lagade mat osv osv. Bebisen fick nog vackert skrika ibland, precis som mamman fick föda utan smärtstillande och pappan läka ut benbrott från jakten bäst han ville utan varken gips eller Alvedon. Krångliga bebisar fanns säkert, men de pysslades nog inte om på samma vis som nu. De skrek på ryggen helt enkelt. Livet var hårdare, för ALLA. Knappast var det någon som sjöng bebisvisor en timme om dagen, gick på babysim eller lekte/busade/stimulerade med leksaker sju gånger i timmen. Ibland förstås, men knappast så ofta att man kunde strunta i sysslorna för överlevnad.

En spädbarnsmamma är ingen prinsessa som ska slippa allt jobb och allt obekvämt förutom bebisjobb, varken i vår moderna kultur eller i någon annan tid eller del av världen. Livet ÄR jobbigt ibland och det ÄR bara att förvänta sig att spädbarnstiden kan vara tuff, det är inte "orättvist" eller "fel" att vara trött eller behöva lyssna på skrik. Jobbigt förstås, men förväntat. Naturligtvis ska man kunna fixa sin egen tvätt och lunch som mammaledig, man är ju inte hjälplös för att man fått barn... Men man måste sänka kraven (alldeles själv) och  kanske slänga in falukorven hel i ugnen (alldeles själv) istället för att skära den i skivor och steka och hacka tusen ekologiska, närproducerade grönsaker till. Alldeles själv strunta i dator och smartphone om man tycker att det är viktigt med en undanplockad hall och plocka med bebisen på armen, eller alldeles själv fatta beslutet att det kan få vara stökigt och lägga tiden på FL.

Jag håller med om mycket du skriver, utom om att bebisar skulle ligga och gråta förr, det är för mig 50-tal när barnen skulle börja ha scheman och allt blev väldigt strikt, men mammor har nog alltid bekymrat sig för sina barn. Jag har inte haft någon hjälp med något av mina barn, och mitt första barn föddes i ett land när babykläder tvättas för hand, golven sopas och våttorkas varje dag, och det finns ingen barnmat på burk, men hon behövde aldrig ligga och gråta iallafall, man kan ta pauser i arbetet och ägna sig åt barnet/barnen. I och för sig använde jag inte internet eller smartphone då, eller gick på babysim, fika, eller öppna förskolan, så jag hade det ganska lugnt. Som du skriver så handlar det nog idag om prioriteringar.
  • Jasmin Karlsson
    palmskan skrev 2016-08-09 05:26:22 följande:
    En sak att vara den typen av mamma som tar sig tid att sitta på soffan trots att man kunnat göra något annat, i hushållsväg eller med barnen. Finns alltid något att göra, och det är inte bara det man gör som gör att många upplever föräldraledigheten som utmattande (om än omtyckt) i jämförelse med jobb. Det handlar om att finnas där för någon med stora behov dygnet runt, att inte uträtta sysslor på samma sätt som när man är ensam utan kanske med 5 avbrott på 5 min för någon som behöver dig, att inte tex ha en lugn lunchrast med vuxna kollegor att prata med utan försöka äta mellan det att DJ matar ett barn och övervakar ett annat som kanske precis lärt sig. Sovrutiner som är känsliga, stressade toabesök, vardagligt sett minimal kontakt med andra vuxna och även om man ses och leker så blir det sällan kvalitet i samtal på samma vis. Ofta är man kanske ensam föräldraledig och måste ta alla beslut oavsett hur stora, ensam och det måste ibland ske snabbt. Sen ska ju barnen inte bara överleva utan UPPFOSTRAS, utvecklas, stimuleras och få alla sina behov uppfyllda. Bara att ständigt kämpa med att försöka veta OM man lyckas eller ej, kan ju vara tungt.

Kortfattat tror jag föräldraledighet blir så slapp som man gör den för sig själv. Hade också kunnat slappa genom mammaledigheten om jag inte brytt mig om barn och hem.
    Jag tycker inte riktigt man kan slappa sig genom föräldraledigheten och jag bryr mig om barn och hem. Mitt hem är rätt ordningsamt om jag jämför med hur andras hem ser ut och jag tar ut barnen till lekplats, läser böcker osv. Men jag kan också sitta en kvart i soffan och titta på morgonyheterna medan bebisen sover och 4-åringen leker med sina leksaker. Kanske är det mycket hur man uppfattar det också. När jag fick första barnet fick jag en chock över hur lite man kunde bestämma själv över sin tid. Nu har jag vant mig vid att se luckorna, när det är lungt en stund tar man fram dammsugaren och man hjälper till att bygga upp tågbanan innan man ska laga mat och den halvtimmen som bebisen sover tränar jag på träningsmattan i vardagsrummet medan 4-åringen klättrar på mig... På det sättet kan jag få rätt mycket gjort men också vila emellanåt. På jobbet har jag inte tid att sitta en kvart i en soffa.
  • Fatumeh
    hammarhajen skrev 2016-08-08 13:30:19 följande:

Det där var inget svar alls på min fråga.

Vad anser du att vi "förväntas" hinna med, som inte kvinnorna förr förväntades hinna med?

Eller om du nu hellre vill: vad anser du att vi "förväntas" hinna med, som inte kvinnorna i Afrika förväntas hinna med?

Självförverkligande kanske är en sån sak? Man ska precis som du säger göra allt kvinnor "alltid" gjort och mer för idag "ska" föräldraskapet ta upp så obegripligt mycket av ens tid. Samtidigt ska man hinna med ett eget liv med intressen, vänner, träning etc.

Jag kan förstå att det skapar stress och dåligt mående om man upplever att samhället förväntar sig att man ska lägga 110% på sitt barn men även massa tid på sig själv.
  • Alexi
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-08-09 00:06:56 följande:
    Jag håller med om att tvåan får "hänga med" och att man inte är lika ängslig (alls...) men min tvååring... det finns barn och barn, kan vi ju säga. Min dotter är rätt härlig och framåt och glad, orädd, social, empatisk osv när det finns många människor hon kan interagera med. Alltså måste jag interagera med henne 100% av tiden när vi är ensamma. Det är ganska ansträngande.

Hur får man barn att sysselsätta sig själva? Gillar verkligen alla mammor att leka med sina småbarn? Eller gör de det ändå? Jag skulle älska mammaledighet med 2 barn om jag kunde få några minuter att sitta ner med en kopp kaffe (och kanske tom något att ÄTA, halleluja!) och bara titta på barnen, utan att vara tvungen att delta aktivt...
    Nej alla mammor gillar inte att leka med sina småbarn. Och min dotter var oerhört svår att sysselsätta i den åldern. Men uppåt 3-4-årsåldern började hon kunna leka ensam mycket bättre.

Det som räddade min föräldraledighet med lillebror var att vi hängde på öppna förskolan med båda barnen. Då kunde jag prata med någon annan vuxen samtidigt som jag följde tvååringen i hälarna.
  • hammarhajen
    Fatumeh skrev 2016-08-09 09:31:58 följande:
    Självförverkligande kanske är en sån sak? Man ska precis som du säger göra allt kvinnor "alltid" gjort och mer för idag "ska" föräldraskapet ta upp så obegripligt mycket av ens tid. Samtidigt ska man hinna med ett eget liv med intressen, vänner, träning etc.

Jag kan förstå att det skapar stress och dåligt mående om man upplever att samhället förväntar sig att man ska lägga 110% på sitt barn men även massa tid på sig själv.
    Fast det där känns som att lägga ansvaret på alla andra än sig själv faktiskt...

VEM förväntar sig att en föräldraledig ska ha ett hem som blänker och att man ska ha tusen intressen? Knappast BVC-sköterskan, knappast mammatidningar, knappast nära och goda vänner, knappast en partner med sunda värderingar...Tvärt om säger ju alla sådana kanaler att man SKA sänka kraven när man fått barn och att tro att vännerna KRÄVER tända doftljus på toaletten, hembakta bullar och egenmalet kaffe av en föräldraledig är ju rätt taskigt mot vännerna. Väldigt få vänner ställer sådana krav.

Men självklart måste det finnas magasin, TV-program och livsstilsråd som riktar sig mot barnlösa och människor med äldre barn också. Det är inte "samhället som ställer krav" på föräldralediga, det är föräldraledigas ansvar att som vuxna sålla bland råd och krav och inse vad som passar ens egen tillvaro. Precis som en nybörjare inom träning inte kan läsa ett träningsprogram för marathonlöpare och bli arg på samhället för att det "är för höga krav" så behöver ju inte en föräldraledig tro att alla äter som i "Halv åtta hos mig" en vanlig tisdag eller att alla snickrar sin egen veranda bara för att Ernst gör det på TV. 

Det är inte lätt att vara till lags måste jag säga. Bjuder man INTE en nybliven mamma på tjejmiddagen är man elak som utesluter. Bjuder man henne så stressar man henne över "krav" (??) på umgänge. Eller så tar alla mer ansvar för sig själva och inser att allas liv inte stannar upp för att man själv fått barn och att samhället inte kan anpassas efter barnledigas tempo. Barnlediga har själva ansvaret att tacka ja och nej och välja och välja bort. Precis som vi alla har. Självklart kan man bli stressad av att man själv VILL  göra allt och mer än man orkar, men det är ju inte samhällets fel..

Och de sysslor som kvinnor "alltid" utfört är numera kraftigt förenklade (tvättmaskin, diskmaskin, kylskåp, frys, halvfabrikat, hämtmat, dammsugare, RUT för den som vill, internetshopping, köksmixer, elvisp, gräsklipparrobot osv osv). Klart att det är jobbigt och tar tid ändå, men inte i närheten av vad det gjorde på 20-talet. Det vi krånglar till nu är väl snarare mängden prylar och kläder - byter man plagg varje dag blir det förstås mer tvätt än förr  då man slet på tre uppsättningar en hel månad fram till nästa stortvätt.
Svar på tråden Var barn så här förr?