• sniffs

HPV vaccination?

Min dotter är 11 år och har börjat 5:an nyss och har nu fått papper om HPV vaccinet som de ska få i sep. Hur har ni andra gjort? Gett era döttrar eller struntat i det? Jag tycker det är jätte svårt att bestämma. Läste någonstans förut om en flicka som blivit förlamad efteråt.
    Jag har googlat men kan inte hitta om den flickan längre. Ni som gett era döttrar vaccinet hur mådde de sen?

What goes around comes around
  • Svar på tråden HPV vaccination?
  • gruvan
    FruNyfiken skrev 2016-08-19 19:06:47 följande:

Ja, du ja.

Men det sågs som ett problem att de som vaccinerades inte förstod att regelbundna cellprover är nödvändigt trots vaccination.

Och om man går på regelbundna cellprover, hinner inte cellförändringar övergå till cancer utan behandlas innan cancer utvecklas.

Nu har jag inga döttrar så kan inte säga hur jag/vi skulle gjort men jag måste bara påpeka att det inte stämmer att cellförändringar inte hinner övergå till cancer bara för att man gör regelbundna cellprov. Min kompis gick varje gång hon fick en kallalse och senast hade hon cellförändringar som visade sig vara livmoderhalscancer. Hon hann inte behandlas innan cancern utvecklades och måste ev operera bort livmodern.
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:07:54 följande:
    Jag förstår bara inte hur det kan va ett argument att inte vaccinera.
    My life, My choice!
    Nej, därför att du tyckte att vaccin var rätt för dig. Vi gjorde en annan bedömning. Varför är det så svårt att respektera?
  • FruNyfiken
    gruvan skrev 2016-08-19 20:10:46 följande:
    Nu har jag inga döttrar så kan inte säga hur jag/vi skulle gjort men jag måste bara påpeka att det inte stämmer att cellförändringar inte hinner övergå till cancer bara för att man gör regelbundna cellprov. Min kompis gick varje gång hon fick en kallalse och senast hade hon cellförändringar som visade sig vara livmoderhalscancer. Hon hann inte behandlas innan cancern utvecklades och måste ev operera bort livmodern.
    Då är det fallet extremt ovanligt. Det vanligaste är att det tar åratal att gå från cellförändringar till utvecklad cancer.
    Jag beklagar att det gick så fort, men det hör inte till vanligheterna.
  • BeautifulMoments
    FruNyfiken skrev 2016-08-19 20:22:29 följande:

Nej, därför att du tyckte att vaccin var rätt för dig. Vi gjorde en annan bedömning. Varför är det så svårt att respektera?

Det är ett disskutionsforum du skriver på. Om du tar så illa upp av andras åsikter kanske du inte borde skriva.
    My life, My choice!
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:43:11 följande:
    Det är ett disskutionsforum du skriver på. Om du tar så illa upp av andras åsikter kanske du inte borde skriva.
    My life, My choice!
    Ja, precis! Det är ett diskussionsforum och då borde du kunna respektera att inte alla tycker som du. Eller?
  • BeautifulMoments
    FruNyfiken skrev 2016-08-19 20:55:21 följande:

Ja, precis! Det är ett diskussionsforum och då borde du kunna respektera att inte alla tycker som du. Eller?

Är det inte skillnad på att inte respektera och att inte förstå? Herregud vad du hetsar upp dig.
    My life, My choice!
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 20:57:34 följande:
    Är det inte skillnad på att inte respektera och att inte förstå? Herregud vad du hetsar upp dig.
    My life, My choice!
    Så vad, efter min förklaring, är det du inte förstår?
  • lingondripp

Gå med i gruppen vaccin.me på Facebook om du vill läsa vad de som är emot vaccinering tycker, eller sök på exempelvis den danska dokumentären "De vaccinerede piger". I Frankrike finns även ett stort motstånd mot detta vaccin inom läkarkåren. Jag skulle aldrig ta HPV-vaccin, går istället på cellprov och har inte sex utan kondom med okända förmågor.

• DevilsDaughter

Jag funderar också, dottern börjar 5:an nu. Hon själv vill inte eftersom hon är extremt spruträdd. Jag har själv haft cellförändringar som var långt gångna när jag var 22 år. Kallades av misstag ett år för tidigt. Ett år senare hade jag haft fullt utvecklad cancer. Större delen av min livmodertapp är borta och hade jag fått återfall hade de plockat livmodern.

Ändå är jag tveksam, är lite rädd för nyare vaccin där man ännu inte sett några biverkningar på längre sikt.

• cosinus

Dottern vaccinerades inte i skolan, var typ 3 i hennes klass som gjorde det. Resten stod över.

Har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra, hon börjar åk 6 nu så ska det göras bör vi ju få tummen ur rätt snart.

• BeautifulMoments
    FruNyfiken skrev 2016-08-19 21:02:41 följande:

Så vad, efter min förklaring, är det du inte förstår?

Om man är medveten om att det inte är bra att inte gå på cellprov även om man är vaccinerad förstår jag inte varför det orsakar ett problem i att vaccineras. Vet man att man bör gå på cellprov ändå är det lika stor risk att du går på cellprov som att du inte är vaccinerad.
    My life, My choice!
  • FruNyfiken
    BeautifulMoments skrev 2016-08-19 21:45:46 följande:
    Om man är medveten om att det inte är bra att inte gå på cellprov även om man är vaccinerad förstår jag inte varför det orsakar ett problem i att vaccineras. Vet man att man bör gå på cellprov ändå är det lika stor risk att du går på cellprov som att du inte är vaccinerad.
    My life, My choice!
    Läste du mitt inlägg innan du svarade?
  • My102

Jag har själv inga barn, däremot har jag fått tagit bort en del av livmodertappen när jag var 23, alltså efter första provtagningen. Jag var inte så insatt just då, det var en rutin koll och inget konstigt. Men när jag fick brevet i brevlådan där det stog att det fanns cellförändringar och att jag skulle få en remiss till kvinnokliniken..jag trodde jag skulle dö och jag var helt förstörd! Tills jag läste på och pratade med andra. Två cellprov senare så konstaterades det att det var en allvarlig cellförändring, därmed operation (kallar man för det?) jag höll på ett år! Innan allt var bra, infektion efter operation, blödde efter sex mm. Nu 6 år senare så har jag inte några cellförändringar (tog test i februari). Jag hade min sexdebut när jag var 15, om det kan spela roll att cellförändringar syntes så tidigt som på första testet. Har inte haft så många partners.

Om detta vaccin fanns när jag var ung så hade inte jag tvekat en sekund.

Jag förstår funderingarna som ni har. Men, om det skulle hända att hon drabbas av cellförändringar av elak art (och inte såna som försvinner av sig själv), skulle ni ångra er då? Detta är ett vaccin mot cancer!! En av dem sjukdomar som är som vanligast och som kan leda till döden. Ta emot det. Anser jag.

När föräldrar inte vaccinerar sina bebisar, så tycker stt det är dumt..ofta är du själv vaccinerad men du utsätter ditt barn för ev sjukdomar och sprida sjukdomar vidare.

Integrationenen är ett faktum och mer ovanliga sjukdomar kommer att bli vanligare. (Lite sidospår)

Vi får så otroligt mycket information idag, överallt, är

Man källkritiskt när man läser? Vad är vetenskapligt bevisat och inte? Hur stor är sannolikheten att man kan få en biverkning? Hur många har fått den? Dem

Som har fått biverkningar, var dem redan i riskzonen? Hur såg detas hälsa ut innan?

Gör er undersökning innan, med all rätt! Jag tänker att konsekvensen att inte ta vacciner kan vara så hög!

Andra saker att ta i beaktande är om cancerformen finns i släkten också. Eller cancer i huvudtaget. Jag har en vän som har det och hon har jämt cellförändringar, dem försvinner, kommer tillbaka om vartannat och hon blöder efter varje gång hon har sex. Hon är livrädd att oavsett hur många cellprov hon tar så kommer hon att bli drabbad pga gener.

• mamaleona

Min dotter tog inte det. Gardasil o cervarix som ges här i norden biter på 2 former av hpv, finns hundra typer av viruset. Dom varianterna som här är vanligast hos oss att insjukna i hjälps inte av gardasil o cervarix.

• Sommar15

För mig är det en icke-fråga, självklart vaccinerar jag min dotter när hon är gammal nog, och jag är också själv vaccinerad. Kan man förhindra en sjukdom, oavsett vad det är, så gör jag gärna det! Foliehattarna får i så fall bosätta sig långt ute i skogen utanför alla andra så de ovaccinerade (syftar på alla typer av vaccin och inte enbart hpv) inte kommer i kontakt med de som är känsliga för dessa sjukdomar som man vaccinerar mot. Min farmor var sjuksköterska och såg många barn dö i massa hemska sjukdomar som idag i princip är utrotade pga vaccin.

• cosinus
    Sommar15 skrev 2016-08-20 07:43:04 följande:

För mig är det en icke-fråga, självklart vaccinerar jag min dotter när hon är gammal nog, och jag är också själv vaccinerad. Kan man förhindra en sjukdom, oavsett vad det är, så gör jag gärna det! Foliehattarna får i så fall bosätta sig långt ute i skogen utanför alla andra så de ovaccinerade (syftar på alla typer av vaccin och inte enbart hpv) inte kommer i kontakt med de som är känsliga för dessa sjukdomar som man vaccinerar mot. Min farmor var sjuksköterska och såg många barn dö i massa hemska sjukdomar som idag i princip är utrotade pga vaccin.

I det här fallet blir det ju svårt då hälften av befolkningen inte vaccineras per automatik (killarna).

Jag är skeptisk för att a) man uppenbart inte tycker att det är ett så stort problem att man är beredd att vaccinera killarna som för all del inte blir sjuka (just i livmodern) men är smittbärare. b) det är ett vaccin som är så pass smalt att man ändå måste sköta kontrollerna som erbjuds för att vara säker och om så görs så hinner det oftast inte bli farligt och c) det faktiskt inte är så gammal och det finns en del knepiga rapporter som är svåra att sätta sig in i.

Men gör man bedömningen att vaccinet är bra för att skydda sin egen dotter då tycker jag nog man i konsekvensens namn bör vaccinera även sina söner för att det man är rädd för själv vill man väl ändå inte att sönerna ska sprids runt?
  • lingondripp
    Sommar15 skrev 2016-08-20 07:43:04 följande:

Vilka hemska sjukdomar var det? Och när var din farmor verksam? (Bara nyfiken)
  • mamma1970

Min dotter tog inte det. Gardasil o cervarix som ges här i norden biter på 2 former av hpv, finns hundra typer av viruset. Dom varianterna som här är vanligast hos oss att insjukna i hjälps inte av gardasil o cervarix.

Öhh vad har du fått det ifrån? Det är ju just mot de två mest förekommande HPV-typerna som man vaccineras mot. Och de två typerna är de två som är mest cancerframkallande. HPV16 och HPV18.

• micjos

Våra döttrar har inte vaccinera sig, läst om olika hemska biverkningar och att det inte le testat på långsikt men vill de vaccinera sig när de blivit äldre och forskningen gått framåt, självklart! Sen är det ingen garanti att man får det iaf och fet finns massa varianter och denna är för en...

• Sommar15
    lingondripp skrev 2016-08-20 09:53:32 följande:

Vilka hemska sjukdomar var det? Och när var din farmor verksam? (Bara nyfiken)

Mässling, polio, kikhosta bland annat (sånt man vaccinerar mot idag i allmän vaccinationsprogrammet). Hon började på 1930-talet och arbetade in på 1980-talet. I början fanns knappt antibiotika så det räddade också många liv när det kom, liksom olika vaccin.

Gör övrigt är det klart jag skulle vaccinera mina ev söner också om möjligheten fanns (har dock ingen son).
Svar på tråden HPV vaccination?