Jag har själv inga barn, däremot har jag fått tagit bort en del av livmodertappen när jag var 23, alltså efter första provtagningen. Jag var inte så insatt just då, det var en rutin koll och inget konstigt. Men när jag fick brevet i brevlådan där det stog att det fanns cellförändringar och att jag skulle få en remiss till kvinnokliniken..jag trodde jag skulle dö och jag var helt förstörd! Tills jag läste på och pratade med andra. Två cellprov senare så konstaterades det att det var en allvarlig cellförändring, därmed operation (kallar man för det?) jag höll på ett år! Innan allt var bra, infektion efter operation, blödde efter sex mm. Nu 6 år senare så har jag inte några cellförändringar (tog test i februari). Jag hade min sexdebut när jag var 15, om det kan spela roll att cellförändringar syntes så tidigt som på första testet. Har inte haft så många partners.
Om detta vaccin fanns när jag var ung så hade inte jag tvekat en sekund.
Jag förstår funderingarna som ni har. Men, om det skulle hända att hon drabbas av cellförändringar av elak art (och inte såna som försvinner av sig själv), skulle ni ångra er då? Detta är ett vaccin mot cancer!! En av dem sjukdomar som är som vanligast och som kan leda till döden. Ta emot det. Anser jag.
När föräldrar inte vaccinerar sina bebisar, så tycker stt det är dumt..ofta är du själv vaccinerad men du utsätter ditt barn för ev sjukdomar och sprida sjukdomar vidare.
Integrationenen är ett faktum och mer ovanliga sjukdomar kommer att bli vanligare. (Lite sidospår)
Vi får så otroligt mycket information idag, överallt, är
Man källkritiskt när man läser? Vad är vetenskapligt bevisat och inte? Hur stor är sannolikheten att man kan få en biverkning? Hur många har fått den? Dem
Som har fått biverkningar, var dem redan i riskzonen? Hur såg detas hälsa ut innan?
Gör er undersökning innan, med all rätt! Jag tänker att konsekvensen att inte ta vacciner kan vara så hög!
Andra saker att ta i beaktande är om cancerformen finns i släkten också. Eller cancer i huvudtaget. Jag har en vän som har det och hon har jämt cellförändringar, dem försvinner, kommer tillbaka om vartannat och hon blöder efter varje gång hon har sex. Hon är livrädd att oavsett hur många cellprov hon tar så kommer hon att bli drabbad pga gener.