• Anonym (......)

Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist

Han har druckit mycket för flera år sedan men sen har jag inte märkt nåt. Men för ett bra tag sedan märke jag att han sluddrade å hade svårt att gå. Han drack då öl 3,5% å hade inte druckit på ett tag så jag tänkte att det var det men har ändå hela tiden anat att det är nåt annat.
    Ikväll igen var han konstig men han säger hela tiden att han är utarbetad och trött osv. Men så gick han in i garaget och stängde till dörren och sen i ett rum han har där inne. Jag gick in å han låtsades ta spikar eller vad det var.
    Men jag gick tillbaka sen och hittade en 70 sprit. Sen när han lagt sig så letade jag vidare och hittade 17 flaskor till.
    Vad gör jag nu?? Jag är så jävla ledsen och känner mig bara helt blåst och förd bakom ljuset.
    Nu satte jag alla flaskor på bordet i köket så nu vet han att jag hittat allt.

• Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Icka) skrev 2016-11-15 16:41:10 följande:
    Jag tror att du ljuger nu. Med det du skriver och med dina råd hoppas jag iallafall att du ljuger.
    En som jobbar med detta professionellt ger inte sådana råd.
    Och skulle det vara så... så är jag den första att beklaga.
    Och jag hoppas att du ljuger eftersom jag tycker att det du skriver är helt uppåt väggarna.

Som sagt, det finns olika synsätt på det här, jag har mitt och du har ditt. Att du inte gillar mitt är helt okej men det är inte okej att du utgår ifrån att din uppfattning är fakta och att andra som inte tycker som du såklart både ljuger och är okunniga. 
  • Anonym (Icka)
    Anonym (Kim) skrev 2016-11-15 17:15:03 följande:
    Och jag hoppas att du ljuger eftersom jag tycker att det du skriver är helt uppåt väggarna.

Som sagt, det finns olika synsätt på det här, jag har mitt och du har ditt. Att du inte gillar mitt är helt okej men det är inte okej att du utgår ifrån att din uppfattning är fakta och att andra som inte tycker som du såklart både ljuger och är okunniga. 
    När det kommer till frågor som detta är det inte tyckande som står centralt utan fakta. Och kunnande. Utbildning. Ska jag fortsätta?
  • Anonym (raka rör)
    klyban skrev 2016-11-15 11:59:01 följande:

Man är för snabbt fram och döma, vet inte varför fakta och ta reda på vad som är vad är så svårt att göra.
    Sen om det är så att TS man är missbrukare, ja då kommer detta fram med fakta.
    Och kvantifierat vad som är problem och vilken nivå problemet ligger på, gör det enklare att anpassa vad man ska göra för att få ordning på konsumtionen igen.

Det kan tom räcka att säga för TS "Jag gillar inte alkohol, jag skulle helst vilja du inte dricker nått, men alternativet att du står i garaget och smygdricker är värre."
    Sen fundera på hur ett ansvarsfullt drickande av alkohol ska fortgå, eller om det är så att personen ifråga inte kan dricka alls.

Mannen kan inte ta hand om sitt barn, han är inte nykter då heller. 
    Han gömmer spritflaskor.
    TS mår illa bara han öppnar en öl, pga sina tidigare erfarenheter av honom, och han blir fullast på varenda social grej de är på.

Om du inte begriper att karlen har problem då så tycker jag inte du ska uttala dig faktiskt. Någon som är beroende kan inte dricka måttligt, det funkar inte.

Jag är uppväxt med en dåre som trodde det, han förstörde min mors liv i 30 år tills han dog.

Och jag har en annan på jobbet som försöker komma till insikt nu. På sin sons student var han fullast av alla och kräktes ner hela sin altan inför alla i släkten, hur jävla roligt är det att leva med en sån tror du? Och ja, nu är han skild, för den som har något vett i skallen lämnar en sån person och säger välkommen tillbaka när du har sökt hjälp och tagit emot den.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Icka) skrev 2016-11-15 17:22:04 följande:
    När det kommer till frågor som detta är det inte tyckande som står centralt utan fakta. Och kunnande. Utbildning. Ska jag fortsätta?
    Det kan du göra, dina härskartekniker funkar dock inte

Sen handlar det faktiskt inte om fakta utan det finns helt enkelt olika "skolor" så jo, det handlar en hel del om tyckande och vilken lära man tror på. Uppenbart tillhör vi inte samma. Jag vet att mitt sätt fungerar bra i många fall och du känner säkert detsamma på din front och det är ju bra. Målet är ju att hjälpa folk att bli kvitt sina problem. 

Du verkar dock ha svårt att se att något annat än ditt eget kunnande kan vara något att ha så därför känns det meningslöst att prata mer med dig så vi kan väl sluta kapa tråden nu?

Sorry TS
  • klyban
    Anonym (raka rör) skrev 2016-11-15 17:27:30 följande:
    Mannen kan inte ta hand om sitt barn, han är inte nykter då heller. 
    Han gömmer spritflaskor.
    TS mår illa bara han öppnar en öl, pga sina tidigare erfarenheter av honom, och han blir fullast på varenda social grej de är på.

Om du inte begriper att karlen har problem då så tycker jag inte du ska uttala dig faktiskt. Någon som är beroende kan inte dricka måttligt, det funkar inte.

Jag är uppväxt med en dåre som trodde det, han förstörde min mors liv i 30 år tills han dog.

Och jag har en annan på jobbet som försöker komma till insikt nu. På sin sons student var han fullast av alla och kräktes ner hela sin altan inför alla i släkten, hur jävla roligt är det att leva med en sån tror du? Och ja, nu är han skild, för den som har något vett i skallen lämnar en sån person och säger välkommen tillbaka när du har sökt hjälp och tagit emot den.
    Vart skriver jag att han inte har problem??????????????????????????????????????????
  • Anonym (Icka)
    Anonym (Kim) skrev 2016-11-15 17:33:22 följande:
    Det kan du göra, dina härskartekniker funkar dock inte

Sen handlar det faktiskt inte om fakta utan det finns helt enkelt olika "skolor" så jo, det handlar en hel del om tyckande och vilken lära man tror på. Uppenbart tillhör vi inte samma. Jag vet att mitt sätt fungerar bra i många fall och du känner säkert detsamma på din front och det är ju bra. Målet är ju att hjälpa folk att bli kvitt sina problem. 

Du verkar dock ha svårt att se att något annat än ditt eget kunnande kan vara något att ha så därför känns det meningslöst att prata mer med dig så vi kan väl sluta kapa tråden nu?

Sorry TS
    Låter som en bra idé! 
  • Anonym ((IkpraatOK))

Jag kanske inte är den rätta personen att ge råd. Men om jag var du skulle jag inte vara emot honom som om han är boven i det hela även om han även är det, men att bråka hjälper inte. Även om han gör fel så måste det finnas en anledning bakom drickandet och jag skulle tro att drickandet inte slutar utan att lösa det som ligger under ytan. Ha ett allvarligt samtal och visa att du tänker hjälpa honom att försöka få ett slut på missbruket samtidigt som du sätter ett tydligt stopp. Jag vet självklart inte hur er relation ser ut och hur ni löser problem, men detta är vad jag skulle ha gjort. Jag hoppas att det på något sätt löser sig.

• Anonym (......)

Min man är alkoholist! Vi har varit hos vårdcentralen och han kommer att få hjälp. Jag vill dock påpeka att jag aldrig har sagt att han inte fått dricka utan jag trodde att han hade detta under kontroll och att anledningen till att han blev påverkad var att han drack väldigt väldigt lite medan det inte stämde med sanningen överhuvudtaget.
    Just nu är jag bara väldigt besviken och har massor av frågor och är väldigt ledsen. Men han är väl medveten om att jag kommer att ge han en chans. Han vill sluta och har lyckats själv innan men nu har vi fått hjälp så jag hoppas att det ska lösa sig nu.

• klyban
    Anonym (......) skrev 2016-11-15 10:23:51 följande:
    Jag sa igår att han får välja alkoholen eller familjen. Jag hatar den där jäkla alkoholen jag levt med så länge. Hatar ljudet av ölen som öppnas, hatar hur han blir, hur han pratar, rör sig, ja allt. Å sen stinka gammal rutten alkohol. Fy fan för skiten! Får se vad han väljer, säkert alkoholen för han har ju inga problem. Fast det har man ju med 19 flaskor sprit tycker jag!
    Just nu är jag så sviken och ledsen att jag inte orkar prata med han. För min del förstör han hela vpr familj. Å så har jag en bebis på väg med????????
    Anonym (......) skrev 2016-11-18 07:02:15 följande:
    Min man är alkoholist! Vi har varit hos vårdcentralen och han kommer att få hjälp. Jag vill dock påpeka att jag aldrig har sagt att han inte fått dricka utan jag trodde att han hade detta under kontroll och att anledningen till att han blev påverkad var att han drack väldigt väldigt lite medan det inte stämde med sanningen överhuvudtaget.
    Just nu är jag bara väldigt besviken och har massor av frågor och är väldigt ledsen. Men han är väl medveten om att jag kommer att ge han en chans. Han vill sluta och har lyckats själv innan men nu har vi fått hjälp så jag hoppas att det ska lösa sig nu.

Dessa två inlägg anser jag krockar med ditt påstående att du inte sagt han får dricka alkohol.
    Men kanske du aldrig sagt detta, men har du den inställningen så behöver man inte säga nått.

• Anonym (......)

För att jag sa att han får välja mellan familjen eller alkoholen?? Så att han han dricker en 35a om dagen är mitt fel för jag inte tycker man ska dricka varenda eviga dag. För att det kanske inte är så kul att han är full varenda jäkla helg? Detta är inte mitt fel och jag kommer inte ta på mig skulden för detta.

• Gryntroll
    Anonym (......) skrev 2016-11-18 11:18:43 följande:

För att jag sa att han får välja mellan familjen eller alkoholen?? Så att han han dricker en 35a om dagen är mitt fel för jag inte tycker man ska dricka varenda eviga dag. För att det kanske inte är så kul att han är full varenda jäkla helg? Detta är inte mitt fel och jag kommer inte ta på mig skulden för detta.

Skulle aldrig kunna vändas till ditt fel! Självklart inte! Förstår inte vad det yras om riktigt.

Vad bra att han/ni får hjälp av VC och att det är uppe i det öppna nu. Lycka till!
  • Anonym (--)
    Nix, det är inte hustruns fel att Jeppe super. Krökandet är ett symptom och han behöver terapi för att komma åt de underliggande orsakerna. Och dessutom komma åt det kroppsliga suget också. Det är inte en lätt situation, men fullt görbart så länge han själv vill.
  • klyban
    Igen ser vi hur vad du säger om det får drickas alkohol, det är inte konstigt att han hamnade i garaget med sitt drickande.
  • klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-18 11:32:02 följande:
    Nix, det är inte hustruns fel att Jeppe super. Krökandet är ett symptom och han behöver terapi för att komma åt de underliggande orsakerna. Och dessutom komma åt det kroppsliga suget också. Det är inte en lätt situation, men fullt görbart så länge han själv vill.

Att han hamna i garaget, det är nog inte svår att hitta anledningen till detta.
    Drickandet i sig får han givetvis ta ansvar för.

• Anonym (När är man alkoholist då?)
    klyban skrev 2016-11-18 12:07:17 följande:

Igen ser vi hur vad du säger om det får drickas alkohol, det är inte konstigt att han hamnade i garaget med sitt drickande.

Så vad säger du? Att det är TS fel att maken inte kan hantera alkoholen? Att det är TS fel att maken dricker varje dag? Är det ok i din värld att dra en sexpack varje kväll och som partner ska man inte få ha en åsikt om det för då försöker man styra den som dricker? När har man problem med alkohol enligt dig? När man hamnar i A-laget?
  • klyban
    klyban skrev 2016-11-18 12:08:04 följande:

Att han hamna i garaget, det är nog inte svår att hitta anledningen till detta.
    Drickandet i sig får han givetvis ta ansvar för.

Anonym (När är man alkoholist då?) skrev 2016-11-18 19:24:31 följande:
    Så vad säger du? Att det är TS fel att maken inte kan hantera alkoholen? Att det är TS fel att maken dricker varje dag? Är det ok i din värld att dra en sexpack varje kväll och som partner ska man inte få ha en åsikt om det för då försöker man styra den som dricker? När har man problem med alkohol enligt dig? När man hamnar i A-laget?

Så har du svar på den frågan, redan i ett tidigare inlägg, så dina lägga orden i munnen kan vi glömma nu.
  • Anonym (my)

Du har gjort helt rätt och du överdriver inte. Lyssna inte på kritikerna i tråden. Har nästan precis samma erfarenhet som du, nu är min man nykter sedan midsommarens grova fylla men är osäker på om han håller sitt löfte om att inte vara berusad inför mig och barnen igen.Han har lovat många gånger men glömmer när alkoholen väl kommer i kroppen, finns inget stopp då. Han hade också halvhemliga gömmor , kom upp från källaren och gungade efter " en folköl". När jag skällt på honom och han gjort bort sig efter fyllor ångrade han sig , efter ett tag (.månader ibland) tyckte han jag överdrivit och så trappades det upp igen. Suck! Vid midsommar berättade jag för min familj om hur vi/ jag hade det, han blev arg på mig för det men det tog skruv. Bra att ni varit på vårdcentralen, det synliggör kanske även för honom hur det är. Ge dig inte, kräv att ert hem ska vara helnyktert och informera era gäster om det. Då blir ert hem tryggt och stabilt för dig och barnen och det måste han acceptera. Ställer han inte upp på det får ni väl bli särbos. Att acceptera vanligt drickande funkar tyvärr inte, det drar igång suget , tyvärr för själv hade jag velat kunna dela en flaska vin på lördagkvällen. Lycka till!

Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist