• Solstråle0001

Er nyårsmeny?

Nu är jag trött på julmat och har börjat tänka på nyårsmat istället!

Vad står på menyn hos er?

• Svar på tråden Er nyårsmeny?
  • Palestrina
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-16 09:41:00 följande:
    Så klart är julbordet en otroligt viktig detalj, men det lyser ju inte av lyx och flärd som en nyårsmiddag....
    Varför tror du att nyårsmiddagen måste lysa av lyx och flärd?
  • KarlssonsKalle
    Palestrina skrev 2017-01-16 11:15:11 följande:
    Varför undrar du? Skulle tro att det är en speciell festkväll där oerhört mycket vikt ligger vid maten.
  • Palestrina
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-16 11:35:04 följande:
    Varför undrar du? Skulle tro att det är en speciell festkväll där oerhört mycket vikt ligger vid maten.
    Att lägga vikt vid maten är ju inte synonymt med lyx och flärd, förutom att vi antagligen ser ganska olika på vad som egentligen är lyx.
  • klyban
    Palestrina skrev 2017-01-16 11:15:11 följande:

Det är dock rätt vanligt att folk köper lyxigaråvaror till nyår, flärd det är upp till en själv att fixa.
    Men i grund och botten så är det väl vart man lägger sin kraft, men jag uppfattar nyår som en dag där man lägger mer kraft på sin mat.
    För mig är lyxigt mer än bara kronor och ören, för mig är lyxigt om någon verkligen ansträngt sig tidsmässigt och göra bra rätter.
    Detta gäller givetvis alla såna här dagar på året.

• KarlssonsKalle
    Palestrina skrev 2017-01-16 12:44:59 följande:
    Att lägga vikt vid maten är ju inte synonymt med lyx och flärd, förutom att vi antagligen ser ganska olika på vad som egentligen är lyx.
    Vad är lyx för dej?
    För mej och det flesta är det ju i alla fall att klä upp sej fint äta och dricka lite extra gott.
  • Palestrina
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-17 10:03:07 följande:
    Vad är lyx för dej?
    För mej och det flesta är det ju i alla fall att klä upp sej fint äta och dricka lite extra gott.
    Lyx för mig är tid, omsorg och eftertanke. När dessa tre får prägla matlagningen uppstår lyx. Det har ingenting över huvud taget att göra med priset på råvaran. Och eftersom vi diskuterar maten i den här tråden lämnar jag frågan om klädsel därhän, men det är klart att stämningen blir festligare (eller stramare) om man är uppklädd. Jag tycker dock inte att fest och lyx förutsätter varandra. 
  • KarlssonsKalle
    Palestrina skrev 2017-01-18 09:08:50 följande:
    Lyx för mig är tid, omsorg och eftertanke. När dessa tre får prägla matlagningen uppstår lyx. Det har ingenting över huvud taget att göra med priset på råvaran. Och eftersom vi diskuterar maten i den här tråden lämnar jag frågan om klädsel därhän, men det är klart att stämningen blir festligare (eller stramare) om man är uppklädd. Jag tycker dock inte att fest och lyx förutsätter varandra. 
    Så att lägga ett par kronor extra på bättre råvaror är inte lyx för dej?
    Det är ju självklart att tiden man lägger extra på matlagningen på tex nyår är en del av lyxen.
  • Palestrina
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-18 10:16:36 följande:
    Så att lägga ett par kronor extra på bättre råvaror är inte lyx för dej?
    Det är ju självklart att tiden man lägger extra på matlagningen på tex nyår är en del av lyxen.
    Det är inte fråga om bättre råvaror, utan andra råvaror. Det är klart att det är lyxigare med en välhängd filé av waguy än en vackad oxfilé av vad som helst från Irland. Min poäng var ursprungligen att det inte behöver vara oxfilé och hummer för att kännas som lyx för mig, utan lika gärna högrev - allt beror på tillagningen och omsorgen bakom den. Du behöver givetvis inte hålla med mig, men du får gärna sluta ifrågasätta mig.
  • klyban
    Palestrina skrev 2017-01-18 13:21:45 följande:
    Det är inte fråga om bättre råvaror, utan andra råvaror. Det är klart att det är lyxigare med en välhängd filé av waguy än en vackad oxfilé av vad som helst från Irland. Min poäng var ursprungligen att det inte behöver vara oxfilé och hummer för att kännas som lyx för mig, utan lika gärna högrev - allt beror på tillagningen och omsorgen bakom den. Du behöver givetvis inte hålla med mig, men du får gärna sluta ifrågasätta mig.

Den är även lyx för mig, för finns det nått bättre och sätta sig vid ett bord där värden har lagt hela sin skäl på maten.
    Sen är ju det en fördel att man kan se allt jobb i maten också, för kan man inte detta, så kan ju maten kanske ses som "alldaglig" med en sådan okunskap.

• kvarnfot

Jag ser att en del inte har festligare middag på nyår än en vanlig tisdag hos många.

• Aniiee
    kvarnfot skrev 2017-03-09 16:24:50 följande:

Jag ser att en del inte har festligare middag på nyår än en vanlig tisdag hos många.

To each their own.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden Er nyårsmeny?