• Anonym (Vad gör du?)

Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?

Den här frågan verkar ju vara lite kontroversiell, ser den jämt o ständigt dyka upp i andra trådar, så här får den en egen plats. Kanske att den har haft det förut, men jag orkar inte leta efter en sådan, har haft problem med sökfunktionen på familjeliv länge.

Jag hade gjort abort om jag fick veta att fostret hade DS, vad hade du gjort? Män kan också svara, välj bara vad du helst skulle göra utan att tänka på partner här.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?
  • Anonym (Döda ett barn? Nej!!)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-01-08 16:55:45 följande:

Det kanske låter väldigt kallt och cyniskt men hur stor andel av befolkningen kan vara människor som aldrig kommer att kunna bidra ekonomiskt utan bara kosta enorma belopp? Jag vet att känslomänniskor aldrig vill se det i termer av pengar, men någonstans i botten är det det som låter oss rädda allt fler som aldrig förr kunde räddas.

A bruised apple is still an apple. A blind dog is still a dog. A senile woman is still a woman. A handicapped child is still a child. A person's nature and worth are not changed by a handicap. Hitler called the Jews "useless eaters". This made it easier to kill them, but no less terrible.
  • elyse
    Anonym (Trötter) skrev 2017-01-08 16:55:45 följande:

Det kanske låter väldigt kallt och cyniskt men hur stor andel av befolkningen kan vara människor som aldrig kommer att kunna bidra ekonomiskt utan bara kosta enorma belopp? Jag vet att känslomänniskor aldrig vill se det i termer av pengar, men någonstans i botten är det det som låter oss rädda allt fler som aldrig förr kunde räddas.

Man kan ju se det som så att de här människorna genererar jobb åt andra. Assistansbranschen sysselsätter ett tiotusentals inom personlig assistans, gruppboenden, ledsagning, avlastningsservice etc.
    Randig skrev 2017-01-07 13:27:47 följande:

Ja jag hade inte haft problem att göra abort i vecka 12-13. Men har svårare för att veta vad jag skulle gjort om man upptäckte downs i vecka 20. Kan inte ge dig ett svar där.

m.newhealthadvisor.com/12-Weeks-Pregnant-Ultrasound.html

Nej go ahead bara! Döda det!! Inga problem. Who cares???

Sick people.
  • Randig
    Anonym (Döda ett barn? Nej!!) skrev 2017-01-08 22:35:09 följande:

Sick people.
    Det är inte ens ett barn i vecka 12. Det är flera månader kvar innan det räknas som barn och kan klara sig utanför livmodern. Seriöst. Du har rätt till din egna åsikt men har ingen rätt att klanka ner på andra för att dem väljer något annat.
  • Anonym (uh?)
    Anonym (Döda ett barn? Nej!!) skrev 2017-01-08 22:35:09 följande:

Sick people.
    Men skärp dig, det är helt okej att vara emot abort om man känner så - men lägg ner hela retoriken med "du dödar ett barn" osv. och vara så aggressiv i ditt sätt att skriva. I Sverige har vi fri abort, tror tyvärr det är något du och KD inte kommer kunna ändra på, speciellt inte med den retoriken du använder, för det är så överlag accepterat i Sverige. Eftersom denna tråd handlar om att man redan accepterat abort på ett vis och frågan istället handlar om man skulle göra abort i en viss situation, så blir det lite onödigt och löjligt att sitta och hålla på som du gör. Starta en egen tråd eller gå in i tråd där frågan är om enbart abort. 
    Randig skrev 2017-01-09 00:07:39 följande:

Det är inte ens ett barn i vecka 12. Det är flera månader kvar innan det räknas som barn och kan klara sig utanför livmodern. Seriöst. Du har rätt till din egna åsikt men har ingen rätt att klanka ner på andra för att dem väljer något annat.

Det ÄR en människa! Punkt.
    Anonym (uh?) skrev 2017-01-09 10:09:05 följande:

Men skärp dig, det är helt okej att vara emot abort om man känner så - men lägg ner hela retoriken med "du dödar ett barn" osv. och vara så aggressiv i ditt sätt att skriva. I Sverige har vi fri abort, tror tyvärr det är något du och KD inte kommer kunna ändra på, speciellt inte med den retoriken du använder, för det är så överlag accepterat i Sverige. Eftersom denna tråd handlar om att man redan accepterat abort på ett vis och frågan istället handlar om man skulle göra abort i en viss situation, så blir det lite onödigt och löjligt att sitta och hålla på som du gör. Starta en egen tråd eller gå in i tråd där frågan är om enbart abort. 

Skärp dig med att vilja döda människor! Du är grym och inhuman, inte jag. Du tycker det är okej att döda och skrapa ut ett litet oskyldigt barn med hjärta som slår och helt levande! Vem är det som ÄR omänsklig och grym?? Skäms på dig!!
  • Anonym (DN)
    elyse skrev 2017-01-08 18:09:44 följande:

Man kan ju se det som så att de här människorna genererar jobb åt andra. Assistansbranschen sysselsätter ett tiotusentals inom personlig assistans, gruppboenden, ledsagning, avlastningsservice etc.

Som kostar samhället pengar !
    Anonym (DN) skrev 2017-01-10 13:53:53 följande:

Om du blir påkörd av en bil idag och får svåra handikapp av det som kostar pengar och resurser av samhället, ska vi saga att ditt liv är värdelöst och att vi inte vill göra något för dig, så vi bestämmer att du ska dö?
  • Anonym (DN)
    Anonym (Döda ett barn? Nej!!) skrev 2017-01-10 13:57:34 följande:

Om du blir påkörd av en bil idag och får svåra handikapp av det som kostar pengar och resurser av samhället, ska vi saga att ditt liv är värdelöst och att vi inte vill göra något för dig, så vi bestämmer att du ska dö?

Ja, det beror på skadan. Man borde få välja själv. Men det är en annan fråga
  • Anonym (Nil)
    Anonym (Döda ett barn? Nej!!) skrev 2017-01-10 13:55:16 följande:

clinicquotes.com/abortion-at-11-weeks-pictures/

Är inte detta en människa?

Usch jag mår illa av vissas motvilja mot att SE att detta är en människa, ett helt oskyldigt barn som Lever! :O Och mår du dåligt av att Se detta, sanningen, då fattar du antagligen att SÅHÄR ÄR DET! Det är mördandet som är vidrigt, inte att vi VISAR hur mördandet ser ut!!

Skjut inte budbärararen.

Men SKÄRP dig! Vad är det med dig? Den här tråden handlar om abort vid downs syndrom, inte om huruvida abort överlag borde vara lagligt. Du kan inte sitta här och kalla människor för sjuka osv. Det är opassande. Och dina inlägg är ot. Du är i FEL TRÅD.
  • Anonym (uh?)
    Anonym (Döda ett barn? Nej!!) skrev 2017-01-10 13:55:16 följande:

clinicquotes.com/abortion-at-11-weeks-pictures/

Är inte detta en människa?

Usch jag mår illa av vissas motvilja mot att SE att detta är en människa, ett helt oskyldigt barn som Lever! :O Och mår du dåligt av att Se detta, sanningen, då fattar du antagligen att SÅHÄR ÄR DET! Det är mördandet som är vidrigt, inte att vi VISAR hur mördandet ser ut!!

Skjut inte budbärararen.

Det där är inte ett foster i vecka 11. 
    Anmäler dina inlägg nu, gå till en annan tråd och gasta. 
  • elyse

Om alla de här människorna i branschen blev av med sina jobb skulle de kosta väldigt mycket i pengar. Det är en av få branscher man kan få in en fot i utan vidareutbildning. Vad skulle de jobba med då, tycker du?
  • Ledilnaan

Jag hade inte ens gjort ett test för att se om barnet har DS eller inte, för vem är jag att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö!?
    Om barnet föds och har DS så får vi ta det då, och inte innan.

• Träskvatten
    Precis som alla barn, gamla och alla andra halta och lytta och arbetslösa.
    Vi kanske ska avskaffa alla ur den kategorin?  Och alla som har mediciner - det kostar samhället en jäkla massa.

Eller så kanske vi inte ska ha ett samhälle som innebär rashygien-de lyx utan ett där vi värnar om de mänskliga värdena? Trots allt, när någon hävdar att en viss människokategori "kostar samhället pengar" är det alltid samma människor som glömmer andra betydande kostnader - och framförallt är det samma människor som tror att samhällsekonomi är linjär...

Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?