"inga klappar till de vuxna!!"
Samma sak varje år. Jag är så gruvligt less på devisen "vi köper bara klappar till barnen, de vuxna ska inte få några klappar på julafton". Så är det i vår släkt, och jag har förstått att det är en vanlig modell även för andra. Jag har till och med fått instruktioner om att, om jag vill byta en julklapp med min pojkvän (nu före detta) så måste jag göra det innan eller efter "officiella" julklappsutdelningen, så att inte barnen märker det!!!
Vad ger det för signal till barnen, när de sitter där med ett BERG av paket och de vuxna bara ska sitta och glittra med ögonen mot dem, utan egna paket i famnen. Ungarna tror såklart att de, som vanligt, är centrum i hela universum, jordens navel, och att alla andra ska hålla käft och bara glädja sig åt deras "glädje".
För är det verkligen en riktig glädje barnen får? Nu senast så rusade alla barn till granen så fort klapparna lagts fram. De slet fram vartenda paket, ordnade dem i högar för respektive barn, räknade och jämförde. Sen kom tjutet. "BUUUUÄÄÄÄÄHHH, hon fick 25 klappar, jag fick bara 24!!!!!". Och alla vuxna sitter där med ingen klapp och ska då tycka synd om barnet och "prata allvar" sinsemellan, om hur det kunde bli så "galet"!
Usch, detta med julklappar drar verkligen fram det sämsta i många barn, och barnens familjer också, för den delen.