• Anonym (Arg)

Ungen förstörde min mobil!!

Hej.

I fredags hälsade min sambos syster, hennes sambo och deras 10 åriga dotter på hos oss. De kom hit på eftermiddagen och stannade i ett par timmar. Jag har aldrig gillat hans syster och hennes familj, för att de alltid ska be om pengar till olika saker.

Anyway, vid ett tillfälle så gick jag på toa och min mobil låg då på laddning, i mitt och min sambos sovrum. Den ligger alltid där, ingen har någonsin lyckats ta sönder den. Så nej, det är inte mitt fel att skitungen tog sig in i vårat sovrum, började stöka runt i min garderob och sen hittade min mobil, tog upp den och tappade den i golvet. Den är nu helt förstörd! Skärmen är helt sprucken och den går inte att få igång (det är en iPhone 6).

Hur kan de ens låta sin 10 åriga dotter gå in i vårat sovrum och stöka i min garderob? Och deras kommentar till att hon tappade mobilen löd "Det kan hända alla, du måste inte bli så sur *mitt namn"..

Självklart ska de betala för detta. Har ringt och frågat vad det kommer kosta att laga min telefon och det kommer gå på ett par tusen, något jag INTE tänker stå för. Deras unge tog sönder min mobil och de hade inte koll på henne, klart att de ska betala! Men de hävdar att min mobil är mitt ansvar och att de inte tänker betala något.

Man ska ju för fan kunna lämna sin mobil i sitt eget rum, i sitt eget hem, utan att någon tar sönder den!!

Hur går jag tillväga?! Blir helt galen!!

• Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!
  • Anonym (H2o)
    viseversa skrev 2017-04-10 19:44:55 följande:

Jag tar det inte personligt men ts verkar störa sig på personen i fråga. Höll bara med om att hon inte var speciellt aktiv i tråden. Och jag kan inte skriva anonymt på ett tag pga en varning. Så vad ditt problem är vet jag inte men jag kommer inte slösa min tid på dig mer.

Ja, det är väl ganska förståeligt att hon stör sig på personen eftersom att hen hävdar att tråden är fejk. Om den nu inte är det, så är det helt förståeligt att hon tar illa upp. Personen som käftar emot ts kan uppfattas som irriterande. Det förstår man om man kan se saker från andras perspektiv och inte bara sitt eget.

Jag har inget problem. Du kan uppenbarligen inte ta att man säger emot dig. Men det är snarare ditt problem än mitt. Kan man inte ta att få en motsägelse så klarar man sig inte bra här i världen.
  • Anonym (H2o)
    viseversa skrev 2017-04-10 19:44:55 följande:

Jag tar det inte personligt men ts verkar störa sig på personen i fråga. Höll bara med om att hon inte var speciellt aktiv i tråden. Och jag kan inte skriva anonymt på ett tag pga en varning. Så vad ditt problem är vet jag inte men jag kommer inte slösa min tid på dig mer.

Men ärligt talat, vem bryr sig ens om tråden är fejk? Det är inget som varken du eller jag kan bevisa, så ingen ide att spekulera när man inte vet. Skapar bara osämja.
  • legomum

Ja de ska betala för reparationen. Det är en logisk förklaring. Vad jag inte förstår är att de inte reflekterar mer att flickan rotar i andras saker.

Men det finns väl en försäkring på telefonen så vansinnigt dyrt behöver det ju inte bli.
    Vet att byte av glas kostar en bara några hundralappar i butik för inte så länge sedan.
    Kanske blir billigare än reparation hos försäljaren.

• legomum
    legomum skrev 2017-04-10 21:57:18 följande:

Ja de ska betala för reparationen. Det är en logisk förklaring. Vad jag inte förstår är att de inte reflekterar mer att flickan rotar i andras saker.

Men det finns väl en försäkring på telefonen så vansinnigt dyrt behöver det ju inte bli.
    Vet att byte av glas kostar en bara några hundralappar i butik för inte så länge sedan.
    Kanske blir billigare än reparation hos försäljaren.

*förklaring  menar förstås lösning
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Självklart bör de betala. Annars hade jag i den situationen inte släppt in dem igen. Att dra igång en rättsprocess är ingen bra idé. Juridiken följer lagarna strikt, inte vad som är rimligt. För att föräldrarna ska tvingas betala nåste det påvisas att de gjort något fel, dvs varit försumliga. Det är inte alls säkert att det är möjligt i det här fallet.

• bullen1984
    Anonym (Arg) skrev 2017-04-10 12:41:11 följande:
    Jag besvarar det som är kul att besvara. Tror du på riktigt jag tänker sitta och besvara varenda rådinlägg?

Kul att du bryr dig så mycket.
    Du har inte besvarat ett skit förutom "såklart"s fråga.
    Att du har ett "liv" är rätt löjligt sagt. Jag har också ett "liv" men en tråd blir rätt trist om man inte skriver nått mer. Detta är ett forum för diskussion och människor tar av sin tid och kunskap för att hjälpa dig. 

Jag tycker att tråden låter orealistisk. Du skriver att du gick på toa och då hann 10 åringen både gå in i ditt rum och stöka runt i garderoben, + ta mobilen och tappa den i golvet. Hur länge var du på toa? Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma? 
  • Anonym (bra ide)
    bullen1984 skrev 2017-04-11 07:30:22 följande:
    Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma? 
    måste man så måste man
  • Anonym (bra ide)
    Anonym (H2o) skrev 2017-04-10 19:52:32 följande:
    Jag hoppar inte på dig. Du frågade ts varför hon är så "otrevlig", jag hävdade att du säkert är personen som käftar emot henne. Snacka om att ta på sig offerkoftan.
    kalla någon för tönt är ett påhopp, så jo du hoppade på henne/honom
  • Anonym (H2o)
    Anonym (bra ide) skrev 2017-04-11 07:49:18 följande:

kalla någon för tönt är ett påhopp, så jo du hoppade på henne/honom

Jag skrev "du är säkert den tönten". Om hon inte är den personen så behöver hon ju inte ta åt sig av ordet tönt. Eller hur?
  • Anonym (H2o)

Att du har ett "liv" är rätt löjligt sagt. Jag har också ett "liv" men en tråd blir rätt trist om man inte skriver nått mer. Detta är ett forum för diskussion och människor tar av sin tid och kunskap för att hjälpa dig. 

Jag tycker att tråden låter orealistisk. Du skriver att du gick på toa och då hann 10 åringen både gå in i ditt rum och stöka runt i garderoben, + ta mobilen och tappa den i golvet. Hur länge var du på toa? Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma? 

Inte för att jag vet om tråden är sann eller inte, men vem fan är du att bestämma om det är ok eller ej att bajsa när man har gäster? Seriöst, ska man skita ner sig eller?

Personligen så tar det minst 10 minuter för mig när jag bajsar.
  • Guden Tor

Tja, själv så hann min brors barn slå sönder både det ena och det andra i köket medan jag gick ut och hämtade posten, så visst kan barn vara snabba med att ställa till det. Förmodligen var det så även i ts fall.

Och varför skulle man inte kunna bajsa när man har gäster hemma? Märkligt resonemang.
  • Åsa
    Guden Tor skrev 2017-04-10 19:06:03 följande:
    Nej, men det är en risk som ts får ta? Det är väl inte upp till oss att avgöra? Har hon gott om pengar och tycker att det är värt det, så bör hon absolut ta den "risken".
    Om det är värt att ta arbetet och den ekonomiska risken även för ett småmål (skulle det väl bli) bedömer förstås TS själv. Själv tror jag hon har begränsade möjligheter att tilldömas ersättning i ett fall som detta. Att ta det till rätten skulle då vara att se enbart som en markering. Fast om svägerskan, som redan nu nekar att se sin del i ansvaret, därtill vinner ett sådant mål är det väl ytterst tveksamt om hon lär sig något på det; mer troligt att hon känner sig självrättfärdig i och med att hon fått stöd av lagen i sin åsikt.
  • holidodi

Ja det är bara för dem att betala lagningen. Var rak men inte otrevlig.

• Anonym (H2o)
    Åsa skrev 2017-04-11 11:02:56 följande:

Om det är värt att ta arbetet och den ekonomiska risken även för ett småmål (skulle det väl bli) bedömer förstås TS själv. Själv tror jag hon har begränsade möjligheter att tilldömas ersättning i ett fall som detta. Att ta det till rätten skulle då vara att se enbart som en markering. Fast om svägerskan, som redan nu nekar att se sin del i ansvaret, därtill vinner ett sådant mål är det väl ytterst tveksamt om hon lär sig något på det; mer troligt att hon känner sig självrättfärdig i och med att hon fått stöd av lagen i sin åsikt.

Inte för att jag diskuterade med dig men känner för att svara ändå.

Jag tror faktiskt att ts har god chans att vinna fallet, i sådana fall. Varför skulle hon inte ha det? Men oavsett hur hon väljer att göra så ska föräldrarna betala. Även om hon tar det till rätten eller ej.
  • Birgitta02

Kul? Du önskar hjälp och råd. Men du bevärdigar dig inte att svara på de snälla människor som försöker hjälpa dig? Väldigt arrogant.

• Studentpappa

Problemet här är ju inte att föräldrarna inte har koll på en tioåring, det ska man inte behöva ha. Möjligtvis en treåring, utan att deras tioåring pajade en telefon hon inte hade någon anledning att hålla på med och det får de givetvis stå för.

Tycker man inte det är självklart, så har jag ett väldigt litet hopp om att de håller med och betalar dock.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Åsa
    Anonym (H2o) skrev 2017-04-11 11:36:44 följande:

Jag tror faktiskt att ts har god chans att vinna fallet, i sådana fall. Varför skulle hon inte ha det?
    För att lagen ställer krav på vårdslöshet, och oaktsamhet och därtill väger in barnets ålder. Visst finns en gråzon men det är fullt möjligt att rätten i stället bedömer att det handlar om sådan olyckshändelse/klantighet som inte ger laglig rätt till ersättning.
    Anonym (H2o) skrev 2017-04-11 11:36:44 följande:
    Varför skulle hon inte ha det? Men oavsett hur hon väljer att göra så ska föräldrarna betala.
    Ska=bör? Där håller jag med. Fast då handlar det om ansvarskänsla//hyfs/intresse av goda relationer, inte självklart om lag.

• bullen1984
    Guden Tor skrev 2017-04-11 09:41:55 följande:
    Tja, själv så hann min brors barn slå sönder både det ena och det andra i köket medan jag gick ut och hämtade posten, så visst kan barn vara snabba med att ställa till det. Förmodligen var det så även i ts fall.

Och varför skulle man inte kunna bajsa när man har gäster hemma? Märkligt resonemang.
    Hur har jag resonerat tänkte du? Jag frågade: Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma? Dedt var en ja eller nej fråga och inget resonemang.
  • Guden Tor
    bullen1984 skrev 2017-04-12 05:56:21 följande:

Hur har jag resonerat tänkte du? Jag frågade: Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma? Dedt var en ja eller nej fråga och inget resonemang.

Gör dig inte till. Jag tror att alla som läste ditt inlägg förstod att du menade det som en pik till ts. "Sätter du dig och bajsar när du har gäster hemma?" Är en "fråga" som man ställer för att man tycker det är fel/konstigt whatever att göra det. Och det är absolut inget fel eller konstigt med att bajsa när man har gäster hemma. Men nu vet jag ju inte vilken generation du tillhör..
Svar på tråden Ungen förstörde min mobil!!