• Lillafisfia

Vi som planerar ny graviditet efter missfall

Hej!

Jag fick missfall för knappt tre veckor sedan och jag och sambon har bestämt att vi ska köra på med en gång så får vi se vad som händer. men jag känner ju mig själv och vet att jag kommer bli så nevös och orolig så fort pluset kommer.. och innan pluset kommer. massa funderingar såklart, kommer det bli samma igen? Kommer jag kunna bli gravid igen osv. Hade vart trevligt med några i samma sits!

Glad

• Svar på tråden Vi som planerar ny graviditet efter missfall
  • Snelson
    Tumvante skrev 2017-08-27 15:27:27 följande:

Åååh, den väntan! Vi hoppade över i denna cykel ju.

Då är bim om 1,5 vecka typ?

Det är för att läkaren tyckte att hon såg antydan till hjärtformad livmoder när hon käre ul. Och det kan vara svårt att hålla på en graviditet om man har det

Så därför vill hon ser efter mera noggrant med en titthålsundersökning. Man ser bäst på dag 6-7 tydligen.

Det är som del av min utredning ja.

Ja nu är det bara 5 dagar kvar till BIM! Denna väntan alltså. Det får tiden att gå iallafall mellan cyklerna...

Jaha på det viset. Hoppas ni hittar en "normalt" formad livmoder då :)
  • Elliot1
    Lillafisfia skrev 2017-08-27 17:54:43 följande:

Ja det spelar ju ingen roll hur mycket man vet om att det händer, man går sönder ändå. Ja jag är taggad, brukar vara så att jag deppar ihop helt när mensen kommer sen ett par dagar senare så är jag tillbaka igen. Jag vet ju att det kommer vara så värt det när man får sin lilla!

Det är vårt första också och samma här. Sambon blev 1, jätteledsen för det som hänt och två chockad över hur dåligt jag mådde, dels smärtan och blödningarna i början och sen att se mig så ledsen. Det har verkligen satt förhållandet på prov men för oss har det bara gjort oss mer säkra på att vi fixar allt! Men det är ju jobbigt att se den andra nere och man kan inte göra nått. Jag kände eldigt mkt skuld i början gentemot honom. Att han fixade "sitt" jobb och sedan så klarade inte jag av att fullfölja liksom... Man får våga vara ärlig med hur man känner och prata, prata prata! <3

Ja verkligen. Det är så många som drabbas. Sen känner jag en liten lättnad av att två av de jag var tvungna att berätta för (stod på jobbet) svarade med att de gått igenom samma sak. När man får höra det känner man sig ju mindre ensam.

Förstår att du deppar när mensen kommer, det gjorde

Man ju även innan man blev gravid. Så förstår att det känns ännu tuffare nu. Men starkt av er att fortsätta och försöka hålla modet uppe :) Håller alla mina tummar för er!!!

Visst är det ändå lite fint att se sin kille visa sån sårbarhet och längtan efter barn. Jag blev nästan lite stolt, stolt över honom och säker på att han är killen jag ska leva med <3 Det är så viktigt att man pratar med varandra vågar visa känslor. Sen ska du absolut inte känna skuld! Försök tänka att din kropp gjort något bra istället, den har ju visat dig att barnet som levde där inne inte var friskt. Det är lite fantastiskt hur kroppen fungerar ändå.
  • Tumvante
    Snelson skrev 2017-08-27 22:16:57 följande:

Ja nu är det bara 5 dagar kvar till BIM! Denna väntan alltså. Det får tiden att gå iallafall mellan cyklerna...

Jaha på det viset. Hoppas ni hittar en "normalt" formad livmoder då :)

Tack!

Jag har sett att svaren på mina blodprov har börjat komma in. Och det ser tyvärr ut som om min äggkvalitet är låg

Mitt anti muller hormon ligger på 6. Normalområdet för min ålder är 15-75... Så det är nog det

Har tid nästa måndag. Fick min mens idag.
  • Lillafisfia

Rosenrot och bidrottninggele?!?!

Man ska ju ta detta från mens fram till ÄL, nu är min fråga. Igår kväll fick jag äntligen pos på ÄL-stickan så ÄL sker imon typ. Denna månaden finns ingen chans till graviditet då sambon är borta så undrar då om jag kan börja äta det redan nu eller om jag ska vänta till mensen?

• Masken80

Jag fick missfall v6+2 fre den 13 okt... på efterkontrollen den 23 okt hade jag blödit färdigt och allt såg bra ut så jag behövde inte skrapas:) Förra helgen hade vi oskyddat en gång och nu visar digitalt gravtest v1-2... jag har dock testat minst en gång per vecka med vanliga test och de visar positivt hela tiden sedan missfallet! I söndags kom det lite färskt blod så då tänkte jag: yes, äntligen mens så man kan börja om på riktigt men sen inget mer förrän igår, tisdag då kom det en liten konstig klump som var mer gul än blod så nu undrar jag om det inte är rester kvar trots allt:( Förstår att ni inte kan veta, ska ringa gyn idag men någon som har egen erfarenhet av liknande? Det kan ju vara en ny graviditet också men oroväckande med det som kom ut och det blir väl med stor sannolikhet ett nytt missfall sen om ett par veckor då är jag rädd.

• brennaV
    Tumvante skrev 2017-11-13 12:23:32 följande:

Tror jag är gravid igen... omg omg omg

Men vad underbart! Hurra <3
  • Tumvante
    brennaV skrev 2017-11-18 11:21:18 följande:

Men vad underbart! Hurra <3

Tänkte faktiskt på dig när jag skrev här. Hur går det för dig? Du är väl ganska långt nu?

Jag var du och testade igår, och såg ej ökning på testet... men nu får vi se på måndag vad blodprovet säger. 65% chans att lyckas menade läkaren... så nästan 50/50... har inga förhoppningar ännu. Men tack :)
  • brennaV

Hej!! Är inte inne här så ofta längre. Men imorgon går jag in i vecka 23. Vi väntar en pojk- nr3 av samma kön, känns spännande.

Hur har det gått för dig??

Tumvante skrev 2017-11-18 14:26:14 följande:

Tänkte faktiskt på dig när jag skrev här. Hur går det för dig? Du är väl ganska långt nu?

Jag var du och testade igår, och såg ej ökning på testet... men nu får vi se på måndag vad blodprovet säger. 65% chans att lyckas menade läkaren... så nästan 50/50... har inga förhoppningar ännu. Men tack :)

• Tumvante
    brennaV skrev 2017-12-01 23:19:51 följande:

Hej!! Är inte inne här så ofta längre. Men imorgon går jag in i vecka 23. Vi väntar en pojk- nr3 av samma kön, känns spännande.

Hur har det gått för dig??

Grattis! Vecka 23 är ju fantastiskt! Jag miste tyvärr igen. 5.e gången i rad nu...

Men ska prata om behandling med läkaren den 20 dec. De misstänker överaktivt immunförsvar. Så är spänd på att se vad det kan ge... börjar bli tröttsamt att mista hela tiden :(
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2017-12-02 19:52:26 följande:

Grattis! Vecka 23 är ju fantastiskt! Jag miste tyvärr igen. 5.e gången i rad nu...

Men ska prata om behandling med läkaren den 20 dec. De misstänker överaktivt immunförsvar. Så är spänd på att se vad det kan ge... börjar bli tröttsamt att mista hela tiden :(

Om du misstänker överaktivt immunförsvar, så skulle jag verkligen rekommendera dig att resa till Life clinic i Aten för immunologisk utredning. Det har jag och min sambo gjort. Kunskapen finns inte o Sverige, de är mycket kunnigare utomlands.

Du är varmt välkommen till Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2017-12-03 10:22:24 följande:

Om du misstänker överaktivt immunförsvar, så skulle jag verkligen rekommendera dig att resa till Life clinic i Aten för immunologisk utredning. Det har jag och min sambo gjort. Kunskapen finns inte o Sverige, de är mycket kunnigare utomlands.

Du är varmt välkommen till Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Jag bor i Danmark, och en i min terminsgrupp från dottern åkte till Athen, och fick liknande behandling som jag nog kommer att erbjudas här - dvs ivig och kortison (antagligen prednisolon).

Dock kan jag läsa av några studier att det inte påvisats vara signifikant att få ivig-behandling i jämförelse med kontrollgrupp, men jo, finns också några få studier som pekar på att det funkar bättre än ingen behandling.

Jag kikar nog in i athentråden. Om man ej vill till Athen, så finns det nog en fertilitetsklinik i Köpenhamn som kan hjälpa... min läkare från rigshospitalet och Aalborg sygehus är knuten till Vitanova också... och han forskar mycket omkring immunbehandlingar...

20 dec är datumet för nästa konsultation med honom. Räknar med att utlåtandet blir att jag ska få ivig nästa gång jag plussar... vilket nog blir snart då Vi lyckats 5 ggr i rad nu när vi prickat in ÄL.... (5/5)...
  • brennaV

Beklagar så, och hoppas med alla tummar och tår att det går vägen snart. Lova uppdatera tråden <3

Tumvante skrev 2017-12-02 19:52:26 följande:

Svar på tråden Vi som planerar ny graviditet efter missfall