Anonym (Förvirrad) skrev 2017-05-17 11:48:11 följande:
Vet inte om man ska skratta eller gråta... Om du själv är allvarlig med ditt exempel (vilket jag befarar) så är det ingen större idé att jag lägger energi på att förklara hur långt ner på IQ skalan som upphovsmannen till en sådan tanke befinner sig, men jag kan säga så så här. Det handlar om principen, och vilket är värst - att människor som är fria att söka till skolor utanför det "normala" för sin grupp väljer "fel" skolor, eller att skolor tillåts göra skillnad på människor och stänga ute vissa grupper?
Är du verkligen intresserad av en seriös diskussion? Och hur andra mäniskor resonerar kring dina frågeställningar?
Om jag inte är tillräckligt smart för att du ska orka bemöda dig med att sänka dig till min extremt låga intelleigensnivå så kan jag vara snäll och sluta svara i din tråd :).
För övrigt tycks vi ha lite olika syn på vad strukturella skillnader är. För dig handlar det bara om "man tackar ja eller nej till kalaset", för mig handlar det också om huruvida man blir bjuden till att börja med.
Jag ser inte att denna fråga kan avgöras på principnivå eftersom syftet med lag/regelmässiga skillnader också är relevant att ta hänsyn till för att avgöra vad som är "värst". Och som du själv varit inne på behöver en skillnad inte ens vara fel. Vissa skillnader kan vara helt ok eller till och med positiva.
Exempel
1. Struktturell skillnad: Samhället är så anpassat efter personer som kan gå att barn med rullstol inte kan gå i skolan trots att de har laglig rätt att göra så.
2. Regelskillnad: Barn som har dyslexi har rätt till vissa hjälpmedel (tex dator) som barn utan dyslexi inte har rätt till.
Jag vet inte hur en princip hjälper att avgöra vilken skillnad som är värst: En strukturell skillnad som gör att rullstolsburna inte kan gå i skolan eller en regelmässig skillnad som göra att vissa barn har rätt till dator och andra inte.
Jag är ledsen men jag kan inte svara på detta på principnivå eftersom jag inte kan se en princip som håller.