Borde jag kontakta socialtjänsten?
När ska man lämna en orosanmälan till socialtjänsten?
Vår dotter har en vän som är 7år gammal, hon är hos hos nästan varje dag, vill äta här, men går alltid hem prick klockan 18.30 eftersom hon är tillsagd det av sina föräldrar. Även om inte vår dotter är hemma vill hon vara här, hon säger då att hon vill leka med vår yngsta dotter som är ett år. Ofta sätter hon sig i soffan ser en film eller leker med något själv på vår dotters rum. Ibland när vi inte är hemma har grannarna berättat att hon sitter i vår trädgård i flera timmar och väntar. Vet även att hon har varit över hos grannarna och tittat på när de jobbat, de har då frågat varför hon inte går hem och fått till svars att hon inte vill det. Vi har, trots att hon nästan bor här och har gjort det i två år, endast träffat hennes pappa vid tre-fyra tillfällen. Han har då varit fåordig, men trevlig. Mamman har vi endast sett på håll vid ett tillfälle. För oss är det märkligt med så lite kontakt, de andra barnens föräldrar känner vi väl efter alla lekstunder etc.
Vi ett tillfälle förra hösten blev min man arg på flickorna efter att de hade hällt jord på vår yngsta dotter, han höjde då rösten (vilket han normalt sätt inte brukar) och hon agerade väldigt starkt (enligt min man) hon satte upp armarna som skydd och sprang sedan hem. Man ska väl inte tolka in för mycket i det, men det är för mig inte normalt att reagera på det viset.
Jag står i valet och kvalet inför att ringa socialtjänsten. Jag har inga bevis på att denna flicka far illa. Jag vill inte göra en anmälan med allt vad det innebär om jag har fel. Samtidigt vill jag försäkra mig om att flickan har det bra hemma. Hur hade ni gjort? Tycker ni att hennes beteende låter märkligt eller hade ni avfärdat det som en fråga om socialstimulans etc?