• Neprome

Min son har så ont

Hej.

Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

• Svar på tråden Min son har så ont
  • IRA

Har ni gjort någon undersökning? Blodprov osv? Ring till barnakuten och fråga om hjälp /råd. De kan boka tid med barnläkare. Barnet ska inte lida av ont i 4 veckor.

• Ellie
    Glinda från Oz skrev 2017-07-15 21:38:58 följande:
    Som någon annan sa i tråden, ett myggbett kan vara allvarligt och man kan dö av ett skrubbsår. Det finns inget som tyder på diabetes överhuvudtaget.

Nu är vården av en annan uppfattning än dig, så sålänge du inte är läkare och har undersökt ts barn irl så får vi lita på sjukvårdens bedömning.
    Glinda från Oz skrev 2017-07-15 21:40:08 följande:
    Hur kommer det sig att du kan mer än utbildad personal som har pratat med ts?
    Det är en viss skillnad på ett kliande utslag, ett skrubbsår, och ett barn med kräkningar som bara petar i maten pga buksmärta sedan 4 veckor. Det finns inget som säger att det skulle vara diabetes (som sagt, var det ett exempel), men det kan vara det - eftersom symtomen stämmer in. Ja, symtomen stämmer in på tusen andra diagnoser också, och just därför var diabetes ett exempel.

Man kan lita blint på 1177, eller så har man tidigare erfarenhet av att det ibland blir fel. Alltför ofta tyvärr.

Jag kan tillräckligt mycket för att tycka att TS barn behöver bli undersökt inom de närmsta dagarna. Förhoppningsvis rör det sig inte om något allvarligt, men utifrån vad hon skrivit kan jag inte råda henne att vänta till augusti.

Jag har jobbat på många akutmottagningar och sett allt från föräldrar som vill ha hjälp med att ta bort en fästing, sätta på ett plåster, få sin bebis undersökt som nyss föll emot en mjuk soffkudde (för att 1177 rådde dem åka in), oroat sig för hjärnblödning pga ett blåmärke på halsen mm, till sjukdomsfall där det tyvärr inte gått lika bra för barnen. Där man kanske väntat lite för länge med att söka vård.

Jag säger inte att TS barn har något allvarligt. Jag säger att symtomen är av den karaktären att det är befogat med snar undersökning.
  • Canadasvensk

TS åk in för fan!

Dom som säger vänta har inga barn eller så är dom egoister!

Ingen kommer tacka dig för att du inte åker in (förutom idioter på FL förstås).

Och jag har ganska så mycket erfarenhet av just diabetes och här är några vanliga symtom från doktor Google:

Symtom på diabetes hos barn och tonåringar
    De första symtomen vid diabetes är som tidigare nämnts ökade urinmängder och ökad törst. Tilltagande trötthet, kraftlöshet, hunger och avmagring hör också till bilden. Barnet blir småningom även illamående, kräks och klagar över buksmärtor som kan likna blindtarmsinflammation.
    Tillståndet kan snabbt förvärras om barnet inte kommer till behandling. I värsta fall kan det utvecklas till så kallat diabeteskoma.
    Utvecklingen av sjukdomssymtomen kan gå på dagar till veckor hos små barn. Hos tonåringar kan det ta längre tid, ofta månader.
    Ett barn som tidigare varit friskt men nu jämt är törstigt och kissar ofta och mycket bör alltid undersökas. Det kan till exempel gälla små barn som tidigare varit torra och börjar kissa på sig nattetid.
    En tonåring som börjar visa kraftlöshet och avmagring ska också undersökas med tanke på diabetes även om symtomen ofta kan likna anorexi.

• Themis

Jag har själv varit i liknade situation med mitt barn (plötsliga och även kontinuerliga buksmärtor, flera akutbesök och helt apatiskt energilöst barn i många veckor) och en månad är verkligen gränsen för hur länge jag är beredd att vänta, med de erfarenheter jag har.

Det var jag som fick kräva vidare undersökning och till sist vägrade lämna barnakuten. Först då hittades det problem som sedan fick avlägsnas av kirurg på universitetssjukhus. Hade jag inte gjort det hade mitt barn förlorat ännu mer av sitt skolår, sina aktiviteter och sin hälsa.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Neprome

Ringde 1177 igen på fredag em. Vi fick råd att ringa vc på måndag och få en akut tid. Om han blev värre under helgen skulle vi ringa jourcentralen. Igår va en bra dag. Han hade bara lite ont en gång, ingen kräkning. Åt nästan normalt. Idag har han peppar peppar inte haft ont än.. äter normalt. i morgon ringer vi ändå vc för känns lurigt. Han har ju tidigare haft symtonfria dagar för att sedan blir sämre igen. Jag vill verkligen kolla innan 24 aug...

• molly50
    Neprome skrev 2017-07-16 17:10:09 följande:

Ringde 1177 igen på fredag em. Vi fick råd att ringa vc på måndag och få en akut tid. Om han blev värre under helgen skulle vi ringa jourcentralen. Igår va en bra dag. Han hade bara lite ont en gång, ingen kräkning. Åt nästan normalt. Idag har han peppar peppar inte haft ont än.. äter normalt. i morgon ringer vi ändå vc för känns lurigt. Han har ju tidigare haft symtonfria dagar för att sedan blir sämre igen. Jag vill verkligen kolla innan 24 aug...

Jag tycker absolut att du ska ringa vc på måndag och be om en akuttid.
    Om inte annat så kan ni kanske få en utredning om vad som orsakar de här symptomen.
    Ni ska inte behöva vänta tills augusti när ni redan har väntat i en månad.
    Carpe Diem
  • Nandez
    kokos skrev 2017-07-17 13:02:36 följande:
    Har ni fått hjälp Ts??
    Undrar också.
  • Nandez
    molly50 skrev 2017-07-17 13:07:36 följande:
    Ja,hur har det gått,TS?
    Vi är flera som undrar?
  • molly50
    Nandez skrev 2017-07-19 10:46:01 följande:
    Vi är flera som undrar?