• Fridiii

    VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY

    Eftersom att negativa kommentarer kommit in väljer jag att starta om på nytt. Ni som har deltagit, tack för att ni tagit er tid. Jag kommer att använda era uppgifter som ni har lämnat likaså. Men för övriga som väljer att svara använd vänligen den här tråden. 

    Hej alla familjelivare!


    Jag skriver en C-uppsats i kriminologi och hade varit mer än tacksam om du ville ta dig tid att svara på min enkät som består utav 26 kortare kryssfrågor i två olika avsnitt och tar inte många minuter att genomföra. Enkäten handlar om sexuella övergrepp, i första hand mot barn under 15 år. Du kan svara på enkäten även om du själv inte varit/är utsatt. 

    Du klickar helt enkelt på länken nedan, fyller i svaren och klickar på skicka och så är det klart. Dina svar är helt anonyma och kommer hamna i ett dokument som jag sedan kommer sammanställa. Vidare instruktioner förekommer i enkäten. 

    Jag behöver ha dina svar senast fredag 11/8 kl. 14.00. 

    Vore tacksam om så många som möjligt tar sig tid att svara på enkäten då ämnet är väldigt viktigt därför är just din åsikt väldigt viktig. 

    Jag skulle även vilja komma i kontakt med fem stycken utav er som har varit utsatt för sexuella övergrepp när ni var under 15 år för mer utfylliga svar. Det är också helt frivilligt och anonymt och kommer att ske via mailkontakt med mig. Kontakta mig via Familjeliv så tar vi det vidare därifrån, helst innan torsdag 10/8. 

    Vid övriga frågor kontakta mig gärna på Familjeliv. 

    Tack på förhand! 

    / Frida

    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfkfbSUViWWPiex2KebqOEGFFoPK3ououvTvvVFGNefaHvePA/viewform

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 18:07
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdvSVLTjO8JSRS11k477vSI72FfilSHjkCINzoFfI_irS0bVQ/viewform

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 18:07
    Vänligen använd den senare länken.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 19:31
    Tråkigt att vissa utav er inte tror att jag är seriös i min studie. För att uppdatera förklarar jag syftet med studien här. Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad.

    Önskar att fler vill ta sig tid att svara på enkäten och bortse från negativa kommentarer om att jag inte skulle vara seriös osv osv.
  • Svar på tråden VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY
  • Loigios
    Fridiii skrev 2017-08-08 18:51:19 följande:

    Nuvarande länk är uppdaterad med korrekta svarsalternativ. Tråkigt att du tror att jag inte är seriös i min undersökning. Jag kan inte annat säga än att jag är seriös, men jag anser att jag inte vill uppge information här om vem jag är då jag inte vill bli kontaktad av okända människor. 

    Jag tackar för er konstruktiva kritik och önskar att fler vill delta i undersökningen. 


    Att uppge lärosäte och syfte avslöjar inget om dig som person. Att du desutom hävdar att din förra tråd var full av negativa kommentarer, som i själva verket var konstruktiv kritik gör också att du framstår som oseriös och osmaklig i din frågeställning. Du kan påstå att du är seriös tills du får blåsor på fingrarna men jag hävdar att du inte är det. Kan du ens försöka förklara varför folk skulle trakassera dig om du gör en SERIÖS(!!!) forskning? Nä du, att du påstår att du är seriös är en ren lögn
  • Fridiii
    Loigios skrev 2017-08-08 19:21:11 följande:
    Att uppge lärosäte och syfte avslöjar inget om dig som person. Att du desutom hävdar att din förra tråd var full av negativa kommentarer, som i själva verket var konstruktiv kritik gör också att du framstår som oseriös och osmaklig i din frågeställning. Du kan påstå att du är seriös tills du får blåsor på fingrarna men jag hävdar att du inte är det. Kan du ens försöka förklara varför folk skulle trakassera dig om du gör en SERIÖS(!!!) forskning? Nä du, att du påstår att du är seriös är en ren lögn
    Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad. 

    Och att man blir trakasserad och förföljd är väl inget som är helt omöjligt via sajter som denna. Så tyvärr är väl inte den här sidan mer seriös än andra. Det är inget jag vill bli, men att uppge mitt fullständiga namn skulle innebära en risk att bli det. Även om ni möjligtvis tycker det låter konstigt så anser jag att det inte vore helt orimligt. Varför? Ja det får ni nog fråga dem som blir utsatta för det.
  • Loigios
    Fridiii skrev 2017-08-08 19:27:12 följande:

    Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad. 

    Och att man blir trakasserad och förföljd är väl inget som är helt omöjligt via sajter som denna. Så tyvärr är väl inte den här sidan mer seriös än andra. Det är inget jag vill bli, men att uppge mitt fullständiga namn skulle innebära en risk att bli det. Även om ni möjligtvis tycker det låter konstigt så anser jag att det inte vore helt orimligt. Varför? Ja det får ni nog fråga dem som blir utsatta för det.


    Bra, då tar jag och slår en pling till en vän som jobbar just på Hkr så är det lätt kollat om du ljuger eller inte
  • Fridiii

    Och om man vill ta del utav resultatet så kan man mycket väl få göra det när undersökningen är klar i sin helhet. Välkommen att kontakta mig vid sådant önskemål.

  • Fridiii
    Loigios skrev 2017-08-08 19:34:17 följande:
    Bra, då tar jag och slår en pling till en vän som jobbar just på Hkr så är det lätt kollat om du ljuger eller inte
    Varsågod!
  • Tecum
    Fridiii skrev 2017-08-08 18:51:19 följande:
    Nuvarande länk är uppdaterad med korrekta svarsalternativ. Tråkigt att du tror att jag inte är seriös i min undersökning. Jag kan inte annat säga än att jag är seriös, men jag anser att jag inte vill uppge information här om vem jag är då jag inte vill bli kontaktad av okända människor. 

    Jag tackar för er konstruktiva kritik och önskar att fler vill delta i undersökningen. 
    Jag har full förståelse för att du inte vill lägga ut personuppgifter, det finns många mysko personer här. Bra att du tog till dig av råd och ändrade enkäten, nu är den ok! Som någon skrev, tolka resultatet som ett pilottest och lägg ut den igen efter en tid.  
  • zdudmwml

    De enda kurserna i Kriminologi på Högskolan i Kristianstad som finns startade våren 2017 och sommaren 2017. Det finns två. Huliganism som fenomen I - 7,5 hp och

    Medier och brott - 15 hp

  • pyssel
    Fridiii skrev 2017-08-08 19:27:12 följande:
    Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad. 

    Och att man blir trakasserad och förföljd är väl inget som är helt omöjligt via sajter som denna. Så tyvärr är väl inte den här sidan mer seriös än andra. Det är inget jag vill bli, men att uppge mitt fullständiga namn skulle innebära en risk att bli det. Även om ni möjligtvis tycker det låter konstigt så anser jag att det inte vore helt orimligt. Varför? Ja det får ni nog fråga dem som blir utsatta för det.
    Jag tycker det för övrigt är fullständigt galet att din handledare inte hjälpt dig i processen att avgränsa syftet. Du kommer få mkt svårt att få ihop en helhet. Eller så har du en handledare som låter sådant passera. Så här brukar syftena i kapsejsade gymnasiearbeten se ut på skolan jag arbetar. Inget fel med ditt ämne men på den här nivån betyder det arbete du lägger ner på grunden och syftet väldigt mkt för fortsättningen.

    Kvaliteten på HKR spretar rejält, det är min erfarenhet. Jag har läst några grundkurser där och har både blivit drillad hårt på Grundnivå 1 (kvällskurs med en massa andra yrkesarbetande) av en verklig nestor inom sitt område och gått kurser som var rena skämtet, sett till de akademiska kraven på både läraren och studenterna. Har förvånad sett hur dåliga eller simpla examensarbeten kompisar gjort på både grund- och avancerad nivå inom andra ämnen. Tycker det är synd om du inte fått mer stöd på vägen till din första akademiska examen.
    Alla hästar hemma
  • Fridiii
    Tecum skrev 2017-08-08 19:55:35 följande:
    Jag har full förståelse för att du inte vill lägga ut personuppgifter, det finns många mysko personer här. Bra att du tog till dig av råd och ändrade enkäten, nu är den ok! Som någon skrev, tolka resultatet som ett pilottest och lägg ut den igen efter en tid.  
    Tack så hjärtligt för din kommentar, förståelse och insikt i att det finns många människor som kan utnyttja det på helt fel sätt. Tyvärr har jag upplevt det själv i annan tråd att vissa tycks göra allt för att bete sig på olämpligt vis. 
  • Fridiii
    pyssel skrev 2017-08-08 19:58:29 följande:
    Jag tycker det för övrigt är fullständigt galet att din handledare inte hjälpt dig i processen att avgränsa syftet. Du kommer få mkt svårt att få ihop en helhet. Eller så har du en handledare som låter sådant passera. Så här brukar syftena i kapsejsade gymnasiearbeten se ut på skolan jag arbetar. Inget fel med ditt ämne men på den här nivån betyder det arbete du lägger ner på grunden och syftet väldigt mkt för fortsättningen.

    Kvaliteten på HKR spretar rejält, det är min erfarenhet. Jag har läst några grundkurser där och har både blivit drillad hårt på Grundnivå 1 (kvällskurs med en massa andra yrkesarbetande) av en verklig nestor inom sitt område och gått kurser som var rena skämtet, sett till de akademiska kraven på både läraren och studenterna. Har förvånad sett hur dåliga eller simpla examensarbeten kompisar gjort på både grund- och avancerad nivå inom andra ämnen. Tycker det är synd om du inte fått mer stöd på vägen till din första akademiska examen.
    Synd att du anser det, vi får se vad handledare och examinator säger om mitt arbete sedan då. Jag tycker för i övrigt att mitt arbete hittills är bra men men smaken är delad. 

    Klart att det tyvärr är så, jag har också läst på flertalet universitet i Sverige som Göteborg, Linné, Mittuniversitetet, Lund osv, Jag har liknande erfarenheter som du har, vissa kurser har vart lite löjliga medan andra mycket bra. I övrigt har jag en kandidat sedan tidigare i psykologi som blev mycket lyckad men visst kanske inte den här enkäten är korrekt.
  • pyssel
    zdudmwml skrev 2017-08-08 19:56:07 följande:

    De enda kurserna i Kriminologi på Högskolan i Kristianstad som finns startade våren 2017 och sommaren 2017. Det finns två. Huliganism som fenomen I - 7,5 hp och

    Medier och brott - 15 hp


    Kriminologi III startar om några veckor och om man är en eftersläntrare glider man kanske med där eller har kvar sin HL från tidigare kurs för att man har en rest, uppsatsen t.ex. Då fortsätter man ju läsa, högskolorna stretchar sig ganska långt för att studenterna ska bli klara (och pengar komma in)
    Alla hästar hemma
  • pyssel

    Det är fortfarande vissa problem med enkäten. Om du har en bakgrund där du definierar begreppen så måste du vid det här laget ha råkat på för vilka handlingar man kan dömas för brottet "våldtäkt". Därför blir din uppdelning fel när du frågar efter "vilken typ av sexuella övergrepp" och sedan radar upp "våldtäkt" och sedan ett antal "tvång..". När det gäller flera av "tvången" blir folk dömda för våldtäkt. Att tvinga någon till oralsex är våldtäkt (men även fler saken beroende på "kränkningens art"; "med samlag jämförbar handling" - uttryck som återfinns i Brottsbalken.) 

    Jag tror du har bråttom med uppsatsen och därför blir det en massa slarvande som fel i de juridiska definitionerna, etiken, syftet ...


    Alla hästar hemma
  • Tecum
    pyssel skrev 2017-08-08 20:37:49 följande:
    Det är fortfarande vissa problem med enkäten. Om du har en bakgrund där du definierar begreppen så måste du vid det här laget ha råkat på för vilka handlingar man kan dömas för brottet "våldtäkt". Därför blir din uppdelning fel när du frågar efter "vilken typ av sexuella övergrepp" och sedan radar upp "våldtäkt" och sedan ett antal "tvång..". När det gäller flera av "tvången" blir folk dömda för våldtäkt. Att tvinga någon till oralsex är våldtäkt (men även fler saken beroende på "kränkningens art"; "med samlag jämförbar handling" - uttryck som återfinns i Brottsbalken.) 

    Jag tror du har bråttom med uppsatsen och därför blir det en massa slarvande som fel i de juridiska definitionerna, etiken, syftet ...
    Om man vill ha bra och relevanta svar på enkäter ska de vara så enkla som möjligt, annars tröttnar vissa svarare. Du krånglar till det i onödan då alla övergrepp gäller barn och därmed är straffbara. 
Svar på tråden VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY