• Anonym (Grr)

Alla kassa facebookstatusar

Blir så trött..,,gång på skriver folk:

"På sjukhuset med lille Albin"

"Sjukt jobbigt att se sitt barn må dåligt"

Osv osv...,folk skriver såklart, åh, vad har hänt? Har han gjort illa sig? Hur är det?

Massor av såna kommentarer, men den som skrev statusen uppdaterar inte. Varför slängs ur sig nåt sånt överhuvudtaget? Måste folk till och med gotta sig i sina barns olyckor, göra detta till nåt spännande som omgivningen blir nyfikna över. Skriv vad som hänt eller låt bli!!!!

Samma alls som skriver startade som: Ledsen....

Bild på ett brustet hjärta..,,

Vilken skitdag.,,,

Och sen såklart i get mer fastän 40 personer skrivit frågandes i kommentarsfältet.

Fler som stör sig?

• Svar på tråden Alla kassa facebookstatusar
  • Sisterofthesun
    Anonym (Suck alltså) skrev 2017-08-14 23:00:30 följande:

Förr så ringde man någon ang sjukhusbesök och sen spred sig ryktet den vägen. Sen kunde man skicka sms. Nu kan man skriva om det på facebook och då är det genast för jävligt.

Och har man inte lite för mycket fritid om man kan lägga så mycket energi på vad andra gör eller inte gör? Tydligen är såna inlägg intressanta nog att kolla svaren i från inläggsskrivaren och dennes vänner....

Ja, man ringde de närmsta så som familj. Jag tror nog hellre att familjemedlemmar vill ha ett telefonsamtal än ett inlägg på Facebook om deras pappa tex ligger på akuten efter en hjärtinfarkt.
  • Anonym (D)
    Anonym (Suck alltså) skrev 2017-08-14 23:00:30 följande:

Förr så ringde man någon ang sjukhusbesök och sen spred sig ryktet den vägen. Sen kunde man skicka sms. Nu kan man skriva om det på facebook och då är det genast för jävligt.

Och har man inte lite för mycket fritid om man kan lägga så mycket energi på vad andra gör eller inte gör? Tydligen är såna inlägg intressanta nog att kolla svaren i från inläggsskrivaren och dennes vänner....

Man ringde eller smsade de närmaste ja. Och man talade väl om varför man var på sjukhus.
  • Anonym (Ja!)

Jag blir sjukt störd av sånt också. Särskilt när folk lägger upp saker om sina barn, typ checkar in på sjukhuset utan att skriva ett skit om vad som hänt. Eller en del som skriver något kryptiskt o så ba "ni som vet ni vet", typ eller delar med sig om nåt men tillägger när någon frågar "skriver i pm till dig". Jaha? 

Om nån skriver typ "Skitdag!!!" tänker jag mer att det är för att avreagera sig, de som använder " ... " blir jag aldrig klok på eftersom det är som en uppmaning till att folk ska fråga iom uteslutningstecknens funktion så att säga. En del har inte lärt sig det där alls och skriver det efter varenda mening, förstår inte vart folk fått det ifrån? Skulle bli rent av avtänd om jag träffade en kille som skrev så faktiskt. 

En på min FB (har inte kvar längre) var en sån där som alltid sa A men inte B, tom så att folk skrev att hon får ju säga B också och hon hävdade sin rätt att inte behöva göra det. Ja, visst du får skriva vad du vill men vad är poängen? Attentionseeker säger jag. 

Sen kan jag inte för mitt  liv begripa dessa människor som uppdaterar hela tiden när de är på semester? Vid poolen, på stranden, på lunchen, ute på upptäcksfärd, middag, fest. Verkar nästan tvångsmässigt att behöva berätta för allt och alla vad man gör. 

• Anonym (Suck alltså)
    Anonym (D) skrev 2017-08-15 12:36:25 följande:

Man ringde eller smsade de närmaste ja. Och man talade väl om varför man var på sjukhus.

Fast nu har de flesta sin familj släkt och vänner på Facebook och enklast att bara skriva ett meddelande för att informera istället för att sitta och ringa runt vilket oftast innebär massa frågor man inte ha svar på och som tar tid.
  • Anonym (ppp)

Jag tänker att alla väljer att använda Facebook på sitt eget vis. Vissa lägger upp flera ggr om dagen vad de gör, andra skriver mer om filosofiska funderingar vilket kan vara trevligt. Några visar djurbilder och matbilder, vilket jag kan tycka är rätt trevligt faktiskt. Några skriver som i TS, vilket jag håller med om blir rätt meningslöst om man sen inte skriver något mer som förklarar. Men man kan dock ändå inte styra över detta, det enda man kan styra över är om man tittar eller inte :) 

Jag kan absolut störa mig på min egen syrra som tex kan skriva "huvudet upp och fötterna ner" och sen inget mer, otroligt fånigt. 

• Anonym (D)
    Anonym (Suck alltså) skrev 2017-08-16 12:21:33 följande:

Fast nu har de flesta sin familj släkt och vänner på Facebook och enklast att bara skriva ett meddelande för att informera istället för att sitta och ringa runt vilket oftast innebär massa frågor man inte ha svar på och som tar tid.

Fast fortfarande så gäller det ju att man skriver A men inte B... Man ger halv information och när folk såklart frågar vad som hänt så vägrar man svara.

Som exemplen i TS.
  • Anonym (Suck alltså)
    Anonym (D) skrev 2017-08-16 19:11:49 följande:

Fast fortfarande så gäller det ju att man skriver A men inte B... Man ger halv information och när folk såklart frågar vad som hänt så vägrar man svara.

Som exemplen i TS.

Om jag väljer att t ex lägga ut att min son Arne är på akuten är det först och främst för att familjen och släkten ska få veta. Varför finns ingen som helst anledning att upplysa om. Resten är mest nyfikna snokar som oftast inte bryr sig om vad man för övrigt skriver.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Suck alltså) skrev 2017-08-16 20:10:44 följande:

Om jag väljer att t ex lägga ut att min son Arne är på akuten är det först och främst för att familjen och släkten ska få veta. Varför finns ingen som helst anledning att upplysa om. Resten är mest nyfikna snokar som oftast inte bryr sig om vad man för övrigt skriver.

I så fall kan man välja att bara skriva till sin familj tex. Varför ska hela fb i så fall veta att din son är på akuten? Ingen skriver sånt på fb om de inte vill att folk ska undra..
  • Sisterofthesun

Det handlar helt klart om uppmärksamhet från dessa personer. Förstår dock inte vad det är att "skryta" om? Pinsamt!

• Anonym (D)

Varför ens lägga ut det för allmän beskådan då?

Det är ju det som är sjukt.

Om din lilla Arne är på akuten och du nu absolut vill att släkt och familj ska få veta det, hur jobbigt är det att skriva ETT sms och skicka till närmast berörda? För du vet väl att att det räcker med att skriva ETT sms och skicka till flera, va?

Varför skriva ut det till alla på fb, när det ändå (enligt dina egna ord) inte finns någon som helst anledning att berätta varför?
  • Anonym (S)
    Anonym (Suck alltså) skrev 2017-08-16 12:21:33 följande:

Men att de skriver att de tex är på sjukhus är ju inte det värsta. Det är när de skriver A men vägrar skriva B. Håll det då privat liksom. Man kan välja vilka inläggen ska visas för! Och dessa människor gör ofta på detta vis FREKVENT. Med en massa olika "kryptiska" statusar. Sådana typer är fett dryga.

"Åh, gud vad hemskt. Är på sjukhuset nu. Kan inte fatta vad som hänt!!!" Sen inte ett knyst fastän folk frågar. Eller klassikern "skriv PM". JAHA? Men lägg inte ut det publikt om du inte vill diskutera det publikt!

Sedan veckan efter kommer det typ "...ingen förstår hur det känns nu... *ledsen gubbe*". Och så skriver alla och frågar igen, utan framgång, eller på sin höjd anvisas de till PM. För att dagen efter följas upp med nåt i stil med "Mina fina vänner är bäst, och ni vet nog vad som hänt... *hjärtahjärta* tack för att ni finns."

Och därpå följer "jag vet vilka mina riktiga vänner är och ni andra kan ta bort mig, ni vet vem ni är".

"Kan inte fatta att detta hänt... vet inte vad jag ska göra."

Osv osv i oändlighet.

Allt för 5 seconds of fame. I timmen typ. Förstår inte hur folk orkar!

Har direkt tagit bort dessa typer. Står inte ut med deras pessimism och överdrivna bekräftelsebehov.
  • Glinda från Oz

Men du VILL ju att folk ska snoka, annars hade du inte lagt upp det på det viset. Din släkt måste ändå kontakta dig för att fråga vad som har hänt så du får ändå skicka sms till alla. Hade du velat berätta för släkten hade du kunnat ta det då ni ändå pratade. Sedan kanske de som frågar är oroliga också, de kanske struntar i dina mat och blombilder men bryr sig om din son.
Svar på tråden Alla kassa facebookstatusar