• Anonym (Mamma)

    Har han rätt till umgänge?

    Sonen är 16 månader och har aldrig träffat sin biologiska fader. Mitt numera ex kom in i bilden under graviditeten.

    Han hävdar att han kommer se till att få umgänge trots att han inte är barnets pappa.

    Har han nån chans att få igenom det? Det är väl barnet som har umgängesrätt isf, inte exet? För barnet kvittar det ju.

  • Svar på tråden Har han rätt till umgänge?
  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-21 09:47:09 följande:
    Vad skulle jag säga!? Det är väl snarare udda att anse att nån annans barn är ens eget? Han har aldrig öht varit ensam med honom.
    Ja, det är det förstås. Om det gäller ett vilket som helst barn som ligger i en vagn utanför ett café eller som man aldrig umgås med. Då är det udda. Att knyta an till och ta till sig ett nyfött barn vars förälder man har ett förhållande med och se på det barnet och känna för det som sitt eget barn ser inte jag som något udda alls. 

    Vad du skulle säga? Ja, du kunde väl sagt hur du kände inför mannens relation till barnet och på vilken nivå du ville att den skulle hållas. Hur svårt kan det vara, du kom väl knappast på reglerna för det efter att ni separerade?
  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-21 09:50:40 följande:
    Så du tycker alltså inte att man får bli tillsammans med nån när man är gravid? Man slutar vara sig själv och är bara en vandrande incubator?
    Ja, nu är det ju inte jag som bestämmer sådant men jag har absolut en åsikt om det, och den är att det i vissa lägen i livet är bra att vänta med relationer. Det kan vara när man precis kommit ur en relation (som inte varit över länge redan innan man gjort slag i saken), det kan vara när man behöver hantera något svårt i livet som har med den egna personen att göra som exempelvis sjuklig svartsjuka eller viss annan psykisk ohälsa och det skulle också kunna vara när man blivit gravid med någon som inte är närvarande och skulle behöva starta sin nya tillvaro som mamma med att relatera till sitt barn snarare än till en ny partner med allt vad det innebär. 

    Att vara sig själv - innebär det för dig att du alltid måste ingå i ett förhållande? För annars ser jag inte varför du inte skulle kunna vara dig själv ändå? Ditt nya själv, där ytterligare en roll lagts till de du redan hade. 
  • Brumma

    Bara läst TS.

    Ja, barnet har rätt till umgänge och enligt föräldrabalken har du som vårdnadshavare skyldighet att tillgodose umgnge med närstående.

    Med tanke på att han fungerat som barnets far sedan födseln bör han räknas som särskilt närstående.

    Han kan gå till socialnämnden och de kan väcka talan i hans ställe - och chansen är då stor att han får tilldömt umgänge.

  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-21 09:47:09 följande:

    Vad skulle jag säga!? Det är väl snarare udda att anse att nån annans barn är ens eget? Han har aldrig öht varit ensam med honom.


    Jag anser inte att min bonusdotters är "min egen" - däremot älskar jag henne som om hon vore det.

    Att ta till sig ett litet barn som sitt eget när man lever med föräldern är inte speciellt ovanligt. SPECIELLT om det inte finns någon annan förälder.

    Men du kanske hellre ser att barnet växer upp med ngn som inte tar till sig barnet?
  • Sunflowers
    Brumma skrev 2017-12-21 10:38:37 följande:
    Jag anser inte att min bonusdotters är "min egen" - däremot älskar jag henne som om hon vore det.

    Att ta till sig ett litet barn som sitt eget när man lever med föräldern är inte speciellt ovanligt. SPECIELLT om det inte finns någon annan förälder.

    Men du kanske hellre ser att barnet växer upp med ngn som inte tar till sig barnet?
    Vi har aldrig bott ihop.
  • Pope Joan II
    Sunflowers skrev 2017-12-21 11:29:04 följande:
    Vi har aldrig bott ihop.
    Ni kanske inte umgicks heller? Ja, då hamnar ju saken i ett annat läge. 
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-12-21 10:38:37 följande:
    Jag anser inte att min bonusdotters är "min egen" - däremot älskar jag henne som om hon vore det.

    Att ta till sig ett litet barn som sitt eget när man lever med föräldern är inte speciellt ovanligt. SPECIELLT om det inte finns någon annan förälder.

    Men du kanske hellre ser att barnet växer upp med ngn som inte tar till sig barnet?
    Nu verkar det inte så att ts ex har den relationen till barnet, de hade ju inte ens bott ihop skrev hon sedan, stackars barn om varje pojkvän/flickvän ska ha umgänge efter separation
  • Sunflowers
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 11:40:48 följande:
    Ni kanske inte umgicks heller? Ja, då hamnar ju saken i ett annat läge. 
    Så de man umgås med ska få umgängesrätt alltså? Vi var tillsammans i lite över ett år, sov över hos varandra på helgerna, men aldrig haft samma adress.
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-21 11:42:23 följande:
    Nu verkar det inte så att ts ex har den relationen till barnet, de hade ju inte ens bott ihop skrev hon sedan, stackars barn om varje pojkvän/flickvän ska ha umgänge efter separation
    Stackars stackars barn också som har en morsa som inte inledningsvis duger till att beskriva hur den avslutade relation som hon sedan väntar sig få råd om har sett ut. 

    "Vi har aldrig bott ihop och har under ett års tid setts på helgerna då vi också sov över hos varandra. Nu har förhållandet tagit slut och mitt ex vill ha umgängesrätt med mitt barn som han alltså inte är pappa till - kan han på lagligt sätt få igenom sådana krav?"
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 11:59:14 följande:
    Stackars stackars barn också som har en morsa som inte inledningsvis duger till att beskriva hur den avslutade relation som hon sedan väntar sig få råd om har sett ut. 

    "Vi har aldrig bott ihop och har under ett års tid setts på helgerna då vi också sov över hos varandra. Nu har förhållandet tagit slut och mitt ex vill ha umgängesrätt med mitt barn som han alltså inte är pappa till - kan han på lagligt sätt få igenom sådana krav?"
    Nåja, föräldraskapet hänger inte på hur duktig man är på att formulera sig, så jag är rätt säker på att ts föräldraförmåga är fullt tillräcklig.

    Men visst, jag håller med dig, det är lättare att svara om man ger förutsättningarna. Men det har inget med föräldraskapet att göra.

  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-21 12:08:31 följande:
    Nåja, föräldraskapet hänger inte på hur duktig man är på att formulera sig, så jag är rätt säker på att ts föräldraförmåga är fullt tillräcklig.

    Men visst, jag håller med dig, det är lättare att svara om man ger förutsättningarna. Men det har inget med föräldraskapet att göra.
    Det behöver ju inte vara synd om barn som umgås med föräldrarnas tidigare partners heller, och att låta dem göra det är förstås inte heller det synonymt med ett dåligt föräldraskap. Om vi nu ska vara övertydliga, och det ska vi ju tydligen numera vara. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 12:15:06 följande:
    Det behöver ju inte vara synd om barn som umgås med föräldrarnas tidigare partners heller, och att låta dem göra det är förstås inte heller det synonymt med ett dåligt föräldraskap. Om vi nu ska vara övertydliga, och det ska vi ju tydligen numera vara. 
    Att umgås är en sak, men att kräva umgänge är en helt annan sak.
  • Brumma
    Sunflowers skrev 2017-12-21 11:43:17 följande:

    Så de man umgås med ska få umgängesrätt alltså? Vi var tillsammans i lite över ett år, sov över hos varandra på helgerna, men aldrig haft samma adress.


    Sunflowers skrev 2017-12-21 11:29:04 följande:

    Vi har aldrig bott ihop.


    Helt ärligt känns det som ganska väsentliga delar att ta med i "bakgrunden" när man frågar om någons rättigheter...

    Jag kan garantera att du fått andra svar från många om det framgått i TS.

    Nej, i det läget har han knappast rätt till umgänge.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-12-21 11:42:23 följande:

    Nu verkar det inte så att ts ex har den relationen till barnet, de hade ju inte ens bott ihop skrev hon sedan, stackars barn om varje pojkvän/flickvän ska ha umgänge efter separation


    Det framgick inte när jag skrev mitt inlägg.

    I TS lät det mer seriöst.
  • Brumma
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 11:59:14 följande:

    Stackars stackars barn också som har en morsa som inte inledningsvis duger till att beskriva hur den avslutade relation som hon sedan väntar sig få råd om har sett ut. 

    "Vi har aldrig bott ihop och har under ett års tid setts på helgerna då vi också sov över hos varandra. Nu har förhållandet tagit slut och mitt ex vill ha umgängesrätt med mitt barn som han alltså inte är pappa till - kan han på lagligt sätt få igenom sådana krav?"


    Menar du på fullt allvar att förmågan att vara en bra förälder ligger i hur man formulerar sig i ett inlägg på familjeliv?

    Du låter inte sådär väldigt välanpassad själv, om man nu skall dra sådana paralleller.

    Sitta och dra slutsatser och gå till personangrepp på nätet - jag hoppas inte du har barn.. (japp, nu gjorde jag samma sak - ibland blir man bemött så som man beter sig).
  • Pope Joan II
    Brumma skrev 2017-12-21 12:48:00 följande:
    Menar du på fullt allvar att förmågan att vara en bra förälder ligger i hur man formulerar sig i ett inlägg på familjeliv?

    Du låter inte sådär väldigt välanpassad själv, om man nu skall dra sådana paralleller.

    Sitta och dra slutsatser och gå till personangrepp på nätet - jag hoppas inte du har barn.. (japp, nu gjorde jag samma sak - ibland blir man bemött så som man beter sig).
    Nej, det gör jag naturligtvis inte (även om det ibland råkar sammanfalla). Jag tycker däremot att det är irriterande och slöseri med andra människors tid. Dessutom tyckte jag att sextiotalist saltade sitt inlägg med ett tämligen onödigt stackars och gjorde en så kallad poäng av det.

    Det är förmodligen inte så givande att be dig utveckla ditt omdöme angående hur missanpassad du tror dig om att tänka dig att jag är varför jag avstår. Dessvärre måste jag göra dig besviken och tala om för dig att jag har barn. Det är ganska många barn som måst utstå att växa upp tillsammans med mig och ännu många fler som sökt sig till den familj - i vilken jag ingår - helt frivilligt. 

    Och jag är som vanligt Påven Johanna (II). Jag begriper inte att det inte går att uttolka när nicket är detsamma. 
    sextiotalist skrev 2017-12-21 12:17:38 följande:
    Att umgås är en sak, men att kräva umgänge är en helt annan sak.
    Det vet jag givetvis inte skillnaden på, så det är ju tur att någon uppmärksam individ har lärarhatten ordentligt nertryckt över skallen. 
  • Bestemor
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-21 09:29:23 följande:

    Nej det ska han givetvis inte göra.


    Nej. Fast älskar han barnet så mycker att han anser sig ha rätt till umgänge och ser sig själv som pappa så borde han det.

    Han vill nog bara ha kontroll över dig. Han ledsnar säkert när han fattar att du inte vill ha honom.
  • Brumma
    Pope Joan II skrev 2017-12-21 13:25:28 följande:

    Nej, det gör jag naturligtvis inte (även om det ibland råkar sammanfalla). Jag tycker däremot att det är irriterande och slöseri med andra människors tid. Dessutom tyckte jag att sextiotalist saltade sitt inlägg med ett tämligen onödigt stackars och gjorde en så kallad poäng av det.

    Det är förmodligen inte så givande att be dig utveckla ditt omdöme angående hur missanpassad du tror dig om att tänka dig att jag är varför jag avstår. Dessvärre måste jag göra dig besviken och tala om för dig att jag har barn. Det är ganska många barn som måst utstå att växa upp tillsammans med mig och ännu många fler som sökt sig till den familj - i vilken jag ingår - helt frivilligt. 

    Och jag är som vanligt Påven Johanna (II). Jag begriper inte att det inte går att uttolka när nicket är detsamma. Det vet jag givetvis inte skillnaden på, så det är ju tur att någon uppmärksam individ har lärarhatten ordentligt nertryckt över skallen. 


    För att nicket faktiskt INTE är detsamma?....

    Och jag blir inte besviken för att du har barn - poängen var liksom att visa hur man INTE bör dra förhastade slutsatser enbart baserat på ngns inlägg här.
  • Pope Joan II
    Brumma skrev 2017-12-21 19:48:32 följande:
    För att nicket faktiskt INTE är detsamma?....

    Och jag blir inte besviken för att du har barn - poängen var liksom att visa hur man INTE bör dra förhastade slutsatser enbart baserat på ngns inlägg här.
    Det är det. Och du blir vad du vill och vad du blir. För att travestera vår vän sextiotalist i många andra trådar: din poäng är inte mer sanning är min poäng. Drömmer

    Jag tycker tråden är fånig och har ungefär noll förståelse för utelämnande av fakta som påverkar hela utfallet och min medverkan är därmed slut. Du har säkert något ytterligare att skriva, men nu när du verkar ha fattat vem jag är så är vår del av meningsutbytet över. 
Svar på tråden Har han rätt till umgänge?