• Anonym (Pulla Den?)

Min hund får gå ut själv - åsikter?

Jag har en Rottweiler(3.5 år) som jag släpper ut själv, när jag inte orkar gå ut med honom. Den är väldigt snäll och lugn(lite som en servicehund för blinda, och alla barnen i området som är ute och leker har känt den sedan den var en liten valp. Han har aldrig haft ett intresse av att ge sig på andra hundar, harar eller katter. Anledningen till att han får gå ut själv är att jag inte alltid orkar gå ut med honom själv, för jag roar mig ibland med annat. Ex spelar eller tränar på gym.. Som längst var han ute själv i drygt 5 timmar, men det vanliga är 1-2 timmar.     

När jag släpper ut hunden så brukar jag alltid ta bort halsbandet. När jag tittar ut genom fönstret så brukar han oftast ligga på gräsmatta eller leka med barnen på gården. Alla vet vem han är i vårt område. När det gäller att plocka upp bajs så sköter jag givetvis den biten, det ligger aldrig någon avföring på vår gård eller så. Jag har lärt honom att inte bajsa i vårt område, utan att göra det när vi går i skogsmark/skogen som ligger nära oss.   

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?
  • Anonym (Humor)
    tobbe01 skrev 2017-12-29 05:56:54 följande:

Ahaaaa! Men katter gräver ju ner sitt skit PLUS att de ju klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. De kan vara borta en vecka och komma hem och vara fit for fight.

Fast enligt lagen så är det inte okej att låta katten göra så....
  • taquine
    Anonym (Humor) skrev 2017-12-29 08:53:38 följande:
    Fast enligt lagen så är det inte okej att låta katten göra så....
    Mig veterligen får katter gå fritt, men klart bor man i ett område med sandlådor och mycket ungar kan man ju inköpa ett nät så den inte bajsar där.

Hade aldrig hållt min katt inne, då hade lika gärna kunnat avliva honom, han älskar att vara ute och springa, ibland dygn i streck..men en hund? Nej det hade jag aldrig släppt ut ensam.Nu är min hund borta sen i våras och även om vi bor lugnt och lantligt så hade han nog i sin iver att hälsa kunnat få barn och gamlingar att ramla. Eller skrämma hundrädda. 
    Goodness me
  • Anonym (E)
    Anonym (Rottis1) skrev 2017-12-28 20:06:23 följande:

Nu vet jag inte alls hur ts bor? Funderar bara på hur jag gör? Då jag inga grannar har. Och ändå har allt inhägnad. Min hund har världens frihet att kunna vara ute i skog och mark och trädgård. Och kunna komma in när hon vill. Då krafsar hon på dörren. Och jag öppnar. Hon är inne 1 timme eller så. Sen vill hon ut igen. Hon e ofta hos mina hästar o höns.. Strövar fritt. Är det olämpligt?

Ts bor bland folk, i en lägenhetkomplex. Låter sin hund gå runt fritt bland människor som även inte känner hunden. Tar även av halsbandet så ingen snor hunden. Alltså har hon INGEN koll. Du låter din hund springa runt bland dina andra djur, inte bland människor.
  • Lord Hans
    Fiona M skrev 2017-12-28 12:13:59 följande:

Sälj hunden, tycker jag.

Jag tycker det är intressant hur alla präktiga hundägare som är här inne alltid ser en hund som egendom som man kan kasta omkring med. Jag har iof. köpt vår hund men ser den inte som egendom utan som en familjemedlem. Varför behandlar ni "ansvarsfulla" hundägare er hund som att den vore en slav?
  • molly50
    tobbe01 skrev 2017-12-29 05:56:54 följande:
    Ahaaaa! Men katter gräver ju ner sitt skit PLUS att de ju klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. De kan vara borta en vecka och komma hem och vara fit for fight.
    Fast alla katter gräver inte ner skiten efter sig. I alla fall inte här.
    Och det är lika otrevligt som när hundägare låter bli att plocka upp efter sin hund.

Nu tvivlar jag på att trådstarten är sann. Men är den det så tycker jag att TS är direkt oansvarig.
    Carpe Diem
  • tobbe01
    molly50 skrev 2017-12-29 11:09:04 följande:
    Fast alla katter gräver inte ner skiten efter sig. I alla fall inte här.
    Och det är lika otrevligt som när hundägare låter bli att plocka upp efter sin hund.

Nu tvivlar jag på att trådstarten är sann. Men är den det så tycker jag att TS är direkt oansvarig.
    Okej! Ja om man tänker efter så är det ju inte så lätt för katten att gräva alla tider på året! Vi har innekatt och skulle ALDRIG släppa ut henne vind för våg.
  • molly50
    tobbe01 skrev 2017-12-29 11:52:22 följande:
    Okej! Ja om man tänker efter så är det ju inte så lätt för katten att gräva alla tider på året! Vi har innekatt och skulle ALDRIG släppa ut henne vind för våg.
    Fast här gräver de inte alltid ner på sommaren heller. Så man kan råka trampa in det om man går ut.
    Misstänker att det kan vara okastrerade katter som gör så.
    Och det är lika oansvarigt att släppa ut okastrerade katter också,som att släppa en hund lös.
    Jättebra! Hade jag kunnat ha katt så skulle jag också ha en innekatt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Slav???)
    Lord Hans skrev 2017-12-29 09:42:47 följande:

Jag tycker det är intressant hur alla präktiga hundägare som är här inne alltid ser en hund som egendom som man kan kasta omkring med. Jag har iof. köpt vår hund men ser den inte som egendom utan som en familjemedlem. Varför behandlar ni "ansvarsfulla" hundägare er hund som att den vore en slav?

Vadå slav?? För att man har tomten inhägnad och hunden kopplad?? Är du på riktigt? Jag har min hund kopplad för att jag är rädd om henne. För att hon inte ska bli påkörd, bli påhoppad av annan hund eller råka ut för nåt psykfall som gör henne illa. Hon får springa lös under trygga former och på säkra platser. Kan lova dig att hon är ingen slav, här är de snarare tvärtom lilla bortskämda skrabba haha

Hon är absolut en familjemedlem och går före allt annat i vårt liv.
  • Alessia

Hur jag ser på detta att du släpper ut din rottweiler "på gården"?

Jo, att du är en överjävligt lat och oansvarig hundägare som snarast bör befrias från ditt ägarskap. I Norge kan nu djurskyddsmyndigheter numera ta en misskött hund från hundägaren och permanent omplacera djuret. Det borde ske med din stackars rottweiler också.

• Lord Hans
    Anonym (Slav???) skrev 2017-12-29 13:32:07 följande:
    Vadå slav?? För att man har tomten inhägnad och hunden kopplad?? Är du på riktigt? Jag har min hund kopplad för att jag är rädd om henne. För att hon inte ska bli påkörd, bli påhoppad av annan hund eller råka ut för nåt psykfall som gör henne illa. Hon får springa lös under trygga former och på säkra platser. Kan lova dig att hon är ingen slav, här är de snarare tvärtom lilla bortskämda skrabba haha

Hon är absolut en familjemedlem och går före allt annat i vårt liv.
    Jag har en liten liberian som jag håller kopplad för att jag är rädd om honom. Han kan inte ens språket än mindre trafikreglerna, hur skulle han överleva om jag lossade på bojorna? Det finns dessutom en massa nassar och andra farligheter som gör att jag låser in honom för hans egen säkerhet.

Han är absolut en familjemedlem dock, sköter vår disk och allt.
  • Anonym (bondpöjk)
    tobbe01 skrev 2017-12-29 04:55:42 följande:
    Det är inte alla på bonnvischan som vill ha hundskit på sina tomter heller. Även om man kan tro det kanske eftersom det luktar koskit överallt. Kan skada grannsämjan.
    Jag skrev ingenstans att hunden uppehöll sig utanför våra ägor så hur fick du för dig att blanda in eventuella grannar?
  • hejnina

Tycker det är sjukt och oansvarigt.

Tänker på när jag var ute med min hund och såg en ensam hund (nån amstaffblandning skulle jag tro). Den fick syn på en hare som den jagade in under en bil, haren var sjukt stressad och rädd. Hunden var helt okontaktbar. Tillslut sprang haren fram från under bilen och försökte fly men hunden hann ikapp den och haren gjorde ett dödsskrik som jag aldrig glömmer.. en annan hundägare i området gick förbi, jag berättade vad som hänt och han sa bara "ja, dom brukar låta hunden gå ut själv".. jag ringde 11414 men hunden stack så kunde inte göra så mycket mer. 

Men ja. Oansvarigt.

• klyban
    taquine skrev 2017-12-29 09:15:27 följande:
    Mig veterligen får katter gå fritt, men klart bor man i ett område med sandlådor och mycket ungar kan man ju inköpa ett nät så den inte bajsar där.

Hade aldrig hållt min katt inne, då hade lika gärna kunnat avliva honom, han älskar att vara ute och springa, ibland dygn i streck..men en hund? Nej det hade jag aldrig släppt ut ensam.Nu är min hund borta sen i våras och även om vi bor lugnt och lantligt så hade han nog i sin iver att hälsa kunnat få barn och gamlingar att ramla. Eller skrämma hundrädda. 

Det är lite olika i vissa områden och kommun, där det kan vara otillåtet och ha katt ute och andra tillåtet.
    Dock sällan någon forcerar såna här saker, även om det är inte tillåtet.

Och kommer till hunden, ja, har man den kontroll över hunden att det aldrig sker några incidenter.
    Ja, då får man detta som jag förstått det.

Hunden hos grannen fick alltid vara ute när den ville, den var ute och gick själv och långa sträckor ibland.
    Såg aldrig den göra nått någon gång som inte kan anses okey.
    Vart den sket vet jag inte, då jag aldrig såg något, kanske den var tränad att bajsa på ett ställe.

hur många meter var det?
Svar på tråden Min hund får gå ut själv - åsikter?