Anonym (bara några tankar) skrev 2018-04-11 21:16:17 följande:
Jag tänker som så, att har min partner varit otrogen mot mig så kan jag faktiskt välja hur jag ska hantera det. Att bli bitter är ett sätt, sitta och hata och spy galla över partnern och andra otrogna som gör fel fel fel. Önska folk elände och riktigt gotta sig när det går åt helvete. Tror det är svårt att komma vidare då, man är helt fast i det negativa.
Personligen vill jag inte vara beroende av att någon annan ska fixa min lycka, och alltså vara kapabla att förstöra den också. Det jag menar är alltså att man måste försöka hitta sin egen lycka inom sig själv, det är mycket begärt att någon annan ska göra en lycklig.
Det där är ju en klassisk manipulationstrick... istället för att lägga skulden där den bör ligga, dvs hos den som gjorde fel så lägger man den på den drabbade och skyller det på att personen inte "tar det på rätt sätt"
Några enkla frågor borde kunna sticka hål på det argumentet1) Kommer en människa som blir illa behandlad av andra bli olycklig eller lycklig?2) Vilka slags människor föredrar du att omge dig med. Människor som behandlar dig väl eller människor som behandlar dig illa?Enligt dina argument borde det kvitta hur andra behandlar dig och vilka människor du omger dig med, du ansvarar ju för din egen lycka och andra kan göra precis som de vill mot dig och du kommer vara lycklig ändå bara du tar allt på rätt sätt och rätt och fel existerar inte utan handlar enbart om hur folk tar saker.
Jag tänker såhär. Människor bedöms efter deras handlingar inte deras ursäkter. Om en handling är rätt eller fel avgörs av handlingen i sig och kan inte ursäktas bort med "du måste ta det på rätt sätt" och hela ansvaret för handlingarna ligger på den eller de som utförde dem.
Att kritisera och döma omoraliska handlingar är fullständigt naturligt, det har dels med empati att göra (de flesta människor tycker inte om att se en annan människa bli illa behandlad) och dels är det samhällets sätt att markera vad som är oacceptabelt. Det har alltså ingenting med bitterhet att göra som du försöker vända det till. Svek och lögner är något de allra flesta ogillar oavsett om man har egna erfarenheter av det eller inte, möjligen ogillar man det ännu mer om man har egna erfarenheter av det, vilket är ganska naturligt det med.
Du behöver inte vara beroende av att andra ska fixa din lycka för att bli förbannad när andra behandlar dig illa, det kallas för att stå upp för sig själv och har ingenting med "att ansvara för sin egen lycka" att göra. Du behöver inte tolerera vad som helst från andra människor för att du "ansvarar för din egen lycka". Du ansvarar för din lycka inte inte andras handlingar