• astho

Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?

Röker inte och är inte ute så mycket i solen heller, aldrig varit nån riktig sol-människa faktiskt. Så bara där har jag väl en rätt bra grund. Fast rätta mig om jag har fel, är det solarium eller att vara ute i solen också som får huden att åldras? 

• Svar på tråden Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?
  • Phalaenopsis

A-vitaminkäm är bra mot en massa ålderstecken (ojämn hy, rynkor, fläckar). Men då lär man behöva en receptbelagd eller köpa i länder som inte är så noga med recept. Och saker som har verkan har även biverkan: Man fjällar som sjutton de första veckorna och måste skydda sig noga i solen.

Däremot är det där med solskydd höst och tidig vår bara trams på de här breddgraderna. Kan du inte bli solbränd av ljuset får du heller inte solproblem.

• astho
    Phalaenopsis skrev 2018-04-28 17:16:54 följande:

A-vitaminkäm är bra mot en massa ålderstecken (ojämn hy, rynkor, fläckar). Men då lär man behöva en receptbelagd eller köpa i länder som inte är så noga med recept. Och saker som har verkan har även biverkan: Man fjällar som sjutton de första veckorna och måste skydda sig noga i solen.

Däremot är det där med solskydd höst och tidig vår bara trams på de här breddgraderna. Kan du inte bli solbränd av ljuset får du heller inte solproblem.

Ok, hur menar du med solproblem? För jag kan få en viss solbränna.
  • astho

Om man har eksem, är det helt oundvikligt att få rynkor då?

• Alessia
    tobbe01 skrev 2018-04-28 14:07:13 följande:
    Och då attraherade du folk som var hälften så gamla som du? eller vad var vinsten?
    Inte vad jag kan erinra mig, men jag mådde tusan så mycket bättre när jag såg mig själv i spegeln, detta efter en lång och utmattande sjukdomsperiod. Plus att min man gav mig många trevliga komplimanger.
  • Phalaenopsis
    astho skrev 2018-04-28 18:29:31 följande:
    Ok, hur menar du med solproblem? För jag kan få en viss solbränna.
    Blir man solbränd, så finns alltid risken för solrelaterade problem (rynkor, melasma, cancer mm). Lite solbränna = liten risk, knallröd och brännande = väsentligt högre risk. Med A-vitaminkräm så blir den behandlade huden tunnare och hudens skydd mot solen minskar.
  • astho

Glömde nämna en sak, min pappa har fått höra att han ser yngre ut än vad han är, tycker inte mamma ser ut att vara så gammal som hon är heller. Så jag har nog rätt bra gener kan jag tro. :)

• MammAmma

Kolla släktträdet, där har du bäst chans att se vad du har att förvänta dig. Sen är det klart att rökning, alkohol, för mycket sol och solarium och osunt leverne sätter sina spår oavsett genetiska förutsättningar.

Jag röker visserligen, men dricker inte, undviker för mycket sol och använder alltid minst spf 25 i ansiktet året om, men min släkt åldras naturligt långsamt (nåja, utseendemässigt iaf) och bortsett från några grå hårstrån blir ingen gråhårig. De flesta tror att jag är 25-27 och att min tonåriga son är min pojkvän. Är 35 år.

• Ggrodan
    astho skrev 2018-04-29 08:28:59 följande:

Glömde nämna en sak, min pappa har fått höra att han ser yngre ut än vad han är, tycker inte mamma ser ut att vara så gammal som hon är heller. Så jag har nog rätt bra gener kan jag tro. :)

Bra grund generna är 50 % dina vanor som skadar huden är resterande 50 % (och för extra effekt ha en glad lekfull stil och attityd så är du definitivt 100!)
  • Inga bekymmer
    mmel skrev 2018-04-27 08:48:53 följande:

Ja, låt bli att skaffa barn. Graviditeter och småbarnsår har fått mig att åldras i hundår. 

Men det är säkert mycket gener som spelar roll, om man inte gör uppenbart skadliga saker som röka eller sola väldigt hårt.

Förstår ditt tänk, fast du vet ju inte hur du hade sett ut om du inte skaffat barn när det kommer till rynkor. Flera jag känner som ser väldigt släta och fräscha ut har barn. En har 4 stycken och prioriterar inte ens sömn.. men har knappt rynkor snart 38 år. Så tror faktiskt gener och sedan livsstil spelar allra störts roll. Sen har jag sett att vissa ser mer rynkiga ut under graviditet men som sen till stor del går tillbaka efter graviditeten.
  • Inga bekymmer
    Katten47 skrev 2018-04-28 03:17:35 följande:

Skaffainte barn!! Fick barn 1 som 21,barn 2 som 25. Är nu 27, ser ut som MINST 37. Kanske 45.

Hur ser din mamma och pappa ut då och fick de också rynkor tidigt?

Sen undrar jag om det verkligen är så att du ser minst 10 år äldre än du är eller om det sitter mest i ditt huvud? Lite som med folk som är normalviktiga men själva tycker de är tjocka om du förstår vad jag menar?
  • mmel
    Inga bekymmer skrev 2018-04-29 11:03:27 följande:
    Förstår ditt tänk, fast du vet ju inte hur du hade sett ut om du inte skaffat barn när det kommer till rynkor. Flera jag känner som ser väldigt släta och fräscha ut har barn. En har 4 stycken och prioriterar inte ens sömn.. men har knappt rynkor snart 38 år. Så tror faktiskt gener och sedan livsstil spelar allra störts roll. Sen har jag sett att vissa ser mer rynkiga ut under graviditet men som sen till stor del går tillbaka efter graviditeten.
    Så mycket rynkor har jag nog inte än. Men jag ser ju betydligt mer trött och sliten ut på grund av konstant sömnbrist, så det vill jag nog skylla lite på barn. ;) Sen har kan vi lägga till lite lös hud och bröst som migrerat söderut efter graviditet och amning. Är höggravid just nu och har den här gången fått pigmentfläckar i ansiktet på grund av hormonerna. Jag hade garanterat sett yngre och fräschare ut utan barn, men jag kan inte säga att det är något jag sörjer så där väldigt. Glad
  • Rosebud

Ring efter en konstnär som målar ditt porträtt.

Sen uttalar du bara en önskan att målningen skall åldras och bli skröplig i ditt ställe.Simsalabim!

• Themis
    Rosebud skrev 2018-04-29 13:14:45 följande:

Ring efter en konstnär som målar ditt porträtt.

Sen uttalar du bara en önskan att målningen skall åldras och bli skröplig i ditt ställe.Simsalabim!

Mina vänner säger att jag nog har ett Dorian Grays porträtt.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • astho

Fråga, har kvinnor lättare att få rynkor än män? Jag är man kan tilläggas.

• Rosebud
    Themis skrev 2018-04-29 14:18:16 följande:

Mina vänner säger att jag nog har ett Dorian Grays porträtt.

Du har alla möjligheter, Themis! Isht om du släktas på Törnrosa och Askungen. Skulle du mot förmodan inte trivas är du garanterad evigt och vackert liv hos nån greve i Transsylvanien.

Hoppas därför du är kvällsmänniska.
Svar på tråden Vill förbli ung till utseendet, några expertråd?