• Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (***)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-27 23:56:01 följande:
    Vad i det jag skrev var det du missade att läsa och ta till dig?

Var det detta?
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 22:54:46 följande:
    Men vi sköt hela tiden på det, för att min sambo alltid är så trött när hon kommer hem från jobbet och under dessa dagar var det också en del kring en familjejuridiskt ärende som tog av hennes mentala kraft.
    ...eller detta?eller detta?
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-26 22:54:46 följande:
    Dessutom var blanketterna dåligt utformade för familj/sambos och knappt handläggaren förstod sig på dem. Samtidigt som vi skulle reda ut det så ställde de en massa andra frågor om hur vi levde och varför vi ansökte.

Inte heller tog man sig tid att gå igenom uppgifterna med oss eller ställa de rätta frågorna så att det skulle bli rätt.

Vad får dig at tro att jag missat något du skriver?

Jag ser det som undanflykter. Är du också trött, fast du inte jobbar, så att du inte kunde hjälpa henne?

Om ni nu behöver dessa pengar, varför inte prioritera att lämna in ansökan i god tid? Ni verkar ju inte ta detta på allvar, och sedan gnäller ni, när det är ni som inte orkat och glömt. Det är inte soc fel. Det är ert eget fel.

Men läser jag dina inlägg så verkar du vara en av dom som tycker att samhället ska ställa upp här och nu när det passar er.
  • Anonym (X x x)
    Anonym (T) skrev 2018-05-27 01:08:35 följande:

Var det du som skrev en tråd om att du funderade på att söka efter nån annan eftersom din sambo inte initierade sex tillräckligt ofta efter att hon jobbat, lagat din mat och skött hushållsarbetet?

Tror det är samma person.
  • Pope Joan II
    Anonym (Men...) skrev 2018-05-26 23:50:26 följande:
    Jag har försörjt min man och våra barn i 6 års tid. Han hade 0 kronor i inkomst. Det var psykiskt mycket jobbigare för honom än för mig. Han var på väg att lämna mig vid något tillfälle för han mådde dåligt av att inte bidra. För mig var det självklart att vi delade på mina pengar. Jag hade inte kunnat tjäna dem på samma vis om inte han varit hemma mycket och tagit hand om barn och hem.

För mig var han viktig som partner och pappa. Pengarna är bra att ha, men inte viktiga på samma vis. Nu har han en inkomst som ligger på ca hälften av min, och det känns underbart att ha råd med mer, men fortfarande är det osäkert och kanske tar slut med hans jobb om något halvår. Vi får njuta nu och försöka spara.

Min poäng är att du inte skall må för dåligt av situationen. Hon väljer att ha det så här, och för barnet går det säkerligen bra utan större inkomst. Det är hennes val också att vara med dig, inte bara ditt val att vara med henne, så ta inte på dig ansvaret för hennes beslut.
    Vilken oerhört konstig försäkran. 
  • Anonym (T)
    Anonym (X x x) skrev 2018-05-28 16:39:34 följande:
    Tror det är samma person.
    Ja jag tyckte det lät så. Det blev ju en hysterisk reaktion iaf.Flört
  • Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2018-05-28 02:56:37 följande:
    Nu börjar jag tro att du faktiskt är TS.Förvånad
    Ja, du tror även att sambon till TS i en annan tråd lagade alla mat och gjorde allt hushållsarbete och det finns även de som tror på tomten. Allt man tror är inte sant och hittills har det kommit mest osanning från dig. Dina inlägg har noll och intet av värde!
  • Anonym (T)
    Tom Araya skrev 2018-05-28 22:29:38 följande:
    Ja, du tror även att sambon till TS i en annan tråd lagade alla mat och gjorde allt hushållsarbete och det finns även de som tror på tomten. Allt man tror är inte sant och hittills har det kommit mest osanning från dig. Dina inlägg har noll och intet av värde!
    Se inlägget över.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (***) skrev 2018-05-28 13:26:30 följande:
    Vad får dig at tro att jag missat något du skriver?
    För att där finns förklaringar du bortser ifrån.
    Jag ser det som undanflykter. Är du också trött, fast du inte jobbar, så att du inte kunde hjälpa henne?
    Hon sitter på sin del av de uppgifter som behövs och orkar hon inte spelar det ingen roll hur mycket jag försöker hjälpa.
    Om ni nu behöver dessa pengar, varför inte prioritera att lämna in ansökan i god tid?
    Vad menar du med detta? Vi hade en mötestid där ansökan lämnades in. Skulle inte det duga?
    Om ni nu behöver dessa pengar, varför inte prioritera att lämna in ansökan i god tid? Ni verkar ju inte ta detta på allvar, och sedan gnäller ni, när det är ni som inte orkat och glömt. Det är inte soc fel. Det är ert eget fel.
    Sociala myndigheter har självklart ett ansvar att hjälpa till så det blir rätt.
    Hade jag själv utformat blanketten som skulle fyllas i hade vi inte missat något.
    Men läser jag dina inlägg så verkar du vara en av dom som tycker att samhället ska ställa upp här och nu när det passar er.
    Det är bra om möjligheten till hjälp finns tillgänglig när man behöver den, annars är den rätt meningslös.

• Anonym (begravning)
    Anonym (Kom igen) skrev 2018-05-28 07:45:44 följande:

Du kunde gott ha förberett ansökan i stort sett själv, oavsett hur trött din sambo är.

Nej! Läs svaret ovan.

Och pengar för barn beror ju på hur ofta och mycket de lever hos er. Är det varannan helg eller halvtid så gills ju inte hela summorna på uträkningarna såklart.

Då borde det stå någonstans. Men socialförvaltningen redogör inte för hur de räknat, var siffrorna kommer ifrån och på socialstyrelsens sida om försörjningsstöd och riksnorm nämns heller inget om att kostnad för barn ska räknas utefter antalet dagar och ej heller hur man ska räkna.

• Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-29 20:09:08 följande:
    Nej! Läs svaret ovan.

Och pengar för barn beror ju på hur ofta och mycket de lever hos er. Är det varannan helg eller halvtid så gills ju inte hela summorna på uträkningarna såklart.

Då borde det stå någonstans. Men socialförvaltningen redogör inte för hur de räknat, var siffrorna kommer ifrån och på socialstyrelsens sida om försörjningsstöd och riksnorm nämns heller inget om att kostnad för barn ska räknas utefter antalet dagar och ej heller hur man ska räkna.

Är det inte ganska självklart att man inte får en hel månads norm för ett barn som bara är där halva månaden? Ärligt talat.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-30 20:04:23 följande:
    Är det inte ganska självklart att man inte får en hel månads norm för ett barn som bara är där halva månaden? Ärligt talat.
    Jag ser absolut logiken i resonemanget.

Men står enbart en summa för barn angiven på Socialstyrelsens hemsida, utan någon som helst information om att man drar av vid umgänge mindre än heltid och hur det görs, ja då kan jag inte göra en annan tolkning än att angiven summa är den som alltid gäller.

Hittar du någon av den information jag saknar så är jag beredd att ändra mig.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-30 21:37:00 följande:
    Jag ser absolut logiken i resonemanget.

Men står enbart en summa för barn angiven på Socialstyrelsens hemsida, utan någon som helst information om att man drar av vid umgänge mindre än heltid och hur det görs, ja då kan jag inte göra en annan tolkning än att angiven summa är den som alltid gäller.

Hittar du någon av den information jag saknar så är jag beredd att ändra mig.
    Summorna som står där är ju för en månad oavsett om det gäller vuxna eller barn. Om då någon som ingår i hushållet inte finns där mer än halva tiden så ja, då har man ju inte eller behov av någon norm för halva tiden. Jag kan inte se att det skulle behövas någon särskild information om det faktiskt? Du har ju bara halva matkostnaden osv för barnet, varför ska du då få bistånd för en hel månad?
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-30 21:50:29 följande:
    Summorna som står där är ju för en månad oavsett om det gäller vuxna eller barn.
    Nej, det är olika kolumner för barn och vuxna. Det är t.o.m. olika för barn beroende på ålder. Detta ser du här:
    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/Riksnormen-forsorjningsstod-2018.pdf
    Om då någon som ingår i hushållet inte finns där mer än halva tiden så ja, då har man ju inte eller behov av någon norm för halva tiden. Jag kan inte se att det skulle behövas någon särskild information om det faktiskt?
    Summorna som står där är ju för en månad oavsett om det gäller vuxna eller barn. Om då någon som ingår i hushållet inte finns där mer än halva tiden så ja, då har man ju inte eller behov av någon norm för halva tiden. Jag kan inte se att det skulle behövas någon särskild information om det faktiskt? Du har ju bara halva matkostnaden osv för barnet, varför ska du då få bistånd för en hel månad?

Jo, men hur räknar man?

Ska man räkna per dag?

Kostar ett barn alltid lika mycket, eller kan det variera, exempelvis hur mycket resor som behöver göras till/från/mellan föräldrar?

I mat räknat borde barn kosta mer en ledig dag än under en skoldag.

I vissa avgifter kan kostnaden variera mellan vardagar eller helger eller mellan arbetsdagar och lediga dagar.

Är inte underhåll en kostnad för att försörja sitt barn när det inte är hos sig?

Vissa kostnader avsedda för barnens behov behöver inte vara bundet till en viss boendeort eller förälder eller den plats barnet är på.

Många frågor med inte helt självklara svar...

Du har ju bara halva matkostnaden osv för barnet, varför ska du då få bistånd för en hel månad?
    Mitt svar på din fråga är att myndigheten vill förenkla. Hur skulle de då annars göra, om man tar med fler av det verkliga livets alla parametrar, som jag gjort ovan?

• Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-30 22:32:07 följande:
    Nej, det är olika kolumner för barn och vuxna. Det är t.o.m. olika för barn beroende på ålder. Detta ser du här:
    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/Riksnormen-forsorjningsstod-2018.pdf
    Om då någon som ingår i hushållet inte finns där mer än halva tiden så ja, då har man ju inte eller behov av någon norm för halva tiden. Jag kan inte se att det skulle behövas någon särskild information om det faktiskt?
    Jo, men hur räknar man?

Ska man räkna per dag?

Kostar ett barn alltid lika mycket, eller kan det variera, exempelvis hur mycket resor som behöver göras till/från/mellan föräldrar?

I mat räknat borde barn kosta mer en ledig dag än under en skoldag.

I vissa avgifter kan kostnaden variera mellan vardagar eller helger eller mellan arbetsdagar och lediga dagar.

Är inte underhåll en kostnad för att försörja sitt barn när det inte är hos sig?

Vissa kostnader avsedda för barnens behov behöver inte vara bundet till en viss boendeort eller förälder eller den plats barnet är på.

Många frågor med inte helt självklara svar...

Mitt svar på din fråga är att myndigheten vill förenkla. Hur skulle de då annars göra, om man tar med fler av det verkliga livets alla parametrar, som jag gjort ovan?

Ja, jag vet att det är olika summor för barn och vuxna, jag har jobbat med det här i 8 år Vad jag skrev var att summorna var per månad vilket är vad man utgår ifrån eftersom försörjningsstöd oftast beviljas månadsvis.

Sam du kan se så varierar normen i vissa åldersgrupper just beroende på att man räknat på om barnet äter lunch hemma eller i skola/förskola.

Reskostnader ligger inte i normen.
    Underhåll har heller inget med normen att göra.

Hur man räknar kan variera. Har man halvtid är det ju enklare då man helt enkelt får en halv norm för barnet. Handlar det om några dagars umgänge räknar man per dag och då finns en umgängesnorm/dag.

Tja, man kan väl säga att man vill förenkla, men det är inte myndigheten som gör detta utan Normen är nationell och tas fram av Socialstyrelsen. Den är uträknad för att täcka en persons basala behov i form av livsmedel, kläder, fritid osv.

Det skulle vara helt orimligt att räkna individuellt för varenda person som ansöker och det är heller inte tänkt att det ska handla om vilka kostnader varje individ har utan försörjningsstödsnormen är tänkt som ett tillfälligt stöd för att kunna klara sig.

Sen kan det såklart finnas olika saker som man har behov av utöver normen och då ansöker man specifikt om det och så görs en individuell prövning om det behövs för att personen ska uppnå en skälig levnadsnivå.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-31 21:40:51 följande:
    Sam du kan se så varierar normen i vissa åldersgrupper just beroende på att man räknat på om barnet äter lunch hemma eller i skola/förskola.
    Sannolikt finns fler parametrar som påverkar hur man räknat på vad barn i olika åldrar kostar, alla barn som går på förskola eller skola kan ju räknas som att de inte äter lunch hemma under de dagar de är på förskolan/skolan.

Det kanske inte ligger inom vad som kallas "normen", men ryms inom det man kan få försörjningsstöd för enligt kap 4, §1. Omnämns i SOFS som "arbetsresor" och "umgängesresor". Även i "fritidsaktiviteter" kan ingå ett visst resebehov.

Jag vet inte om det finns någon praktisk eller på annat sätt väsentlig skillnad?

Underhåll har heller inget med normen att göra.
    Enligt SOFS bör även barn som sökande är underhållsskyldiga för räknas till hushållet.
    Hur man räknar kan variera. Har man halvtid är det ju enklare då man helt enkelt får en halv norm för barnet. Handlar det om några dagars umgänge räknar man per dag och då finns en umgängesnorm/dag.
    Det vore intressant då att få veta vilket antal dagar de räknat på och vilken umgängesnormen/dag är.

Varför omnämns inte umgängesnorm/dag alls i dokumentet om riksnorm 2018 jag tidigare länkat till?

Kan man läsa om umgängesnorm/dag någon annanstans?
    Det skulle vara helt orimligt att räkna individuellt för varenda person som ansöker och det är heller inte tänkt att det ska handla om vilka kostnader varje individ har utan försörjningsstödsnormen är tänkt som ett tillfälligt stöd för att kunna klara sig.
    Nja... dels efterfrågas ju en mängd uppgifter kring den sökandes inkomst, tillgångar och utgifter, dels tas ett antal kostnadsposter upp i kap 4, §3, vilket i SOFS kompletteras med uttrycket "faktiska kostnader", så länge de anses skäliga.
    Så i stort ser jag inte problemet i att räkna individuellt för sökande individ, även om det finns delar av försörjningsstödet som beräknas enligt en generell mall.
    Sen kan det såklart finnas olika saker som man har behov av utöver normen och då ansöker man specifikt om det och så görs en individuell prövning om det behövs för att personen ska uppnå en skälig levnadsnivå.
    Av vilka skäl eller enligt vilka bestämmelser skall ansökan om bistånd utanför normen göras särskilt och inte behandlas i samband med att man ansöker om ekonomiskt bistånd?

Tillvägagångssättet känns mer som ett sätt att fördröja möjligheten till ekonomisk hjälp för den sökande.

• Anonym (Kim)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-31 22:28:25 följande:
    Sannolikt finns fler parametrar som påverkar hur man räknat på vad barn i olika åldrar kostar, alla barn som går på förskola eller skola kan ju räknas som att de inte äter lunch hemma under de dagar de är på förskolan/skolan.

Det kanske inte ligger inom vad som kallas "normen", men ryms inom det man kan få försörjningsstöd för enligt kap 4, §1. Omnämns i SOFS som "arbetsresor" och "umgängesresor". Även i "fritidsaktiviteter" kan ingå ett visst resebehov.

Jag vet inte om det finns någon praktisk eller på annat sätt väsentlig skillnad?

Enligt SOFS bör även barn som sökande är underhållsskyldiga för räknas till hushållet.
    Det vore intressant då att få veta vilket antal dagar de räknat på och vilken umgängesnormen/dag är.

Varför omnämns inte umgängesnorm/dag alls i dokumentet om riksnorm 2018 jag tidigare länkat till?

Kan man läsa om umgängesnorm/dag någon annanstans?Nja... dels efterfrågas ju en mängd uppgifter kring den sökandes inkomst, tillgångar och utgifter, dels tas ett antal kostnadsposter upp i kap 4, §3, vilket i SOFS kompletteras med uttrycket "faktiska kostnader", så länge de anses skäliga.
    Så i stort ser jag inte problemet i att räkna individuellt för sökande individ, även om det finns delar av försörjningsstödet som beräknas enligt en generell mall.
    Av vilka skäl eller enligt vilka bestämmelser skall ansökan om bistånd utanför normen göras särskilt och inte behandlas i samband med att man ansöker om ekonomiskt bistånd?

Tillvägagångssättet känns mer som ett sätt att fördröja möjligheten till ekonomisk hjälp för den sökande.

Självklart kan man beviljas arbetsresor, umgängesresor mm, jag har inte påstått något annat men det har ju inte med normen att göra, utan ansöks utöver norm.

Bar som man är underhållsskyldig för räknas självklart med i hushållet om de bor i hushållet på deltid. Hur de räknat i ert hushåll kan du väl se på beräkningen och/eller beslutet?

Vad gäller ansökningar utöver norm och at räkna individuellt så har du nog missuppfattat mig.

Normen är lika för alla och det skulle vara omöjligt att räkna individuellt för varje individ. Normen är ju noga framtagen och beräknad på vad som behövs för att en individ tillfälligt ska klara sig.

Sen kan individen såklart ha andra behov och de ska ju bedömas individuellt. Utrycket "faktiska kostnader" avser inte heller det som ingår i  normen utan sådant utöver som t ex el, hemförsäkring  och en massa annat.

Jag har inte heller sagt att ansökan utanför normen ska göras särskilt utan den görs såklart på samma ansökan, det finns ingen dold agenda om fördröjning. Alltihop är en ansökan om ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd, det är samma sak men i det ingår både sånt som är norm och utanför norm.

Sen kan det i vissa fall ta några dagar längre tid för bedömning av saker utanför norm om det krävs någon ytterligare utredning kring just det som söks.

• Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-06-01 11:24:05 följande:
    Bar som man är underhållsskyldig för räknas självklart med i hushållet om de bor i hushållet på deltid. Hur de räknat i ert hushåll kan du väl se på beräkningen och/eller beslutet?
    Nej, där står bara barn + summa. Jag vet inte ens om antalet umgängesdagar efterfrågades.
    Anonym (Kim) skrev 2018-06-01 11:24:05 följande:
    Självklart kan man beviljas arbetsresor, umgängesresor mm, jag har inte påstått något annat men det har ju inte med normen att göra, utan ansöks utöver norm.

Vad gäller ansökningar utöver norm och at räkna individuellt så har du nog missuppfattat mig.

Normen är lika för alla och det skulle vara omöjligt att räkna individuellt för varje individ. Normen är ju noga framtagen och beräknad på vad som behövs för att en individ tillfälligt ska klara sig.

Sen kan individen såklart ha andra behov och de ska ju bedömas individuellt. Utrycket "faktiska kostnader" avser inte heller det som ingår i  normen utan sådant utöver som t ex el, hemförsäkring  och en massa annat.

Jag har inte heller sagt att ansökan utanför normen ska göras särskilt utan den görs såklart på samma ansökan, det finns ingen dold agenda om fördröjning. Alltihop är en ansökan om ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd, det är samma sak men i det ingår både sånt som är norm och utanför norm.

Sen kan det i vissa fall ta några dagar längre tid för bedömning av saker utanför norm om det krävs någon ytterligare utredning kring just det som söks.

För en gångs skull verkar vi överens.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning