• Misszandra

    Frågor till er som snittats

    Hejsan!

    Jag väntar mitt andra barn. Min första son blir 2 år när lillebror beräknas komma. I måndags bestämde bebis sig för att vända sig med huvudet uppåt. Jag fick genomgå ett vändningsförsök som var brutalt, jag har blodtrycksfall och höll på att svimma flera flera gånger. Kommer trots detta ändå utföra ett till nästa vecka just för jag vill ha chans till att föda ?normalt? igen.

    Min fråga är då, om detta vändningsförsök inte funkar kommer jag nog genomgå ett kejsarsnitt. Jag undrar, blev ni sjukskrivna efter snitt? Hur klarar man ta hand om en vild 2 åring och en nyfödd samt vara nyopererad? Pappan får ju 10 dagar men jag får ju inte bära tyngre än bebis de första 12 veckorna. Och storebror får ju bara vara på dagis 15h/veckan tis-tors 08.00-13.00

  • Svar på tråden Frågor till er som snittats
  • Seven Costanza

    Jag kände mig på benen inom tre veckor men två veckor hade varit för lite. Har bara ett barn så jag vet inte hur jag hade löst det annars, men min tvååring förstår i alla fall mer än man tror så ditt barn vänjer sig säkert! Pappan får ju också vara hemma så mycket han vill hela första året utan att det påverkar hans SGI och arbetsgivaren kan inte neka om han anmäler i tid och bör förhoppningsvis heller inte neka även om han anmäler sent om han förklarar varför. Ni får räkna på hur mycket inkomst ni absolut behöver - det är alltså inget måste att använda dubbeldagar för att ha rätt att vara hemma båda utan det är ju bara ifall båda behöver inkomst.

    Men ring försäkringskassan och fråga om sjukskrivning, det är mycket dåligt att det verkar så svårt. Ring kommunen också och fråga om de också har den regeln att det äldre barnet får gå sina vanliga tider första tiden efter man fått syskon - kanske även står på kommunens hemsida och då meddelar ni förskolan att 15 timmar börjar från och med x datum. Lycka till!

  • FuckGoggleAskMe

    Jag mådde prima efter mitt planerade snitt. En vild 2 åring hade ju kunnat vara jobbigt, men en halvvild (bonuspojke) på 5 år klarade jag av. Jag höll mig till mina instruktioner om att ta det lugnt och inte lyfta mycket etc, men hade nog klarat av mera. Fast 12 veckor var det inte, tror att det var 2 veckor dom sa (bor utomlands, inom EU). Så efter 2 veckor hade jag nog klarat av en 2 åring, men jag återhämtade mig nog väldigt snabbt (trots att jag var äldre när jag fick barn). Tycker också du ska höra med dagis om storesyskonet kan få gå längre dagar. Du borde kunna få läkarintyg på att du ska ta det lugnt en tid. På BB behandlade de mig som halvt efterbliven efter snittet och skrämde upp mig om i hur dåligt skick jag borde vara, så antar att deras skräckbild stämmer ibland.

  • FuckGoggleAskMe
    cosinus skrev 2018-07-04 14:15:46 följande:
    Eftersom du vill föda vaginalt skulle jag ändå kolla upp möjligheterna att föda vaginalt i säte om bebis ligger kvar. Vissa sjukhus är väldiga motståndare medan andra är mer positiva. Min trea är född i säte och här gällde följande: tidigare förlossningar ska ha varit normala och inte avstannat mot slutet. Man behövde ett visst bäckenmått (kollas med röntgen) och bebis ska väga mellan 2 och 4 kg (kollas med TUL) Min personliga upplevelse var att sätesförlossningen var den lindrigaste och jag har faktiskt hört fler säga så. En mjuk rumpa som vidgar är skönare än ett hårt huvud.

    Jag föddes tydligen med baken först. Jag vägde drygt 4 kilo och det var tydligen ett helvete för min mamma och pappa fick ett svårt astmaanfall av att närvara ...
  • Fia 28
    anonym4 skrev 2018-07-04 22:50:41 följande:
    Föräldraledig. Och du menar alltså att effekterna av en bukoperation är mindre om man fått ett barn i samma vända?
    I Finland heter det mammaledig första tiden. Nej men man är faktiskt inte helt handikappad bara för att man snittats. Man kan göra det mesta förutom att lyfta tungt. Och ja, jag har själv snittats.
  • Klaralokghdy

    Självklart behöver pappan vara hemma med dig! Ta ut dubbeldagar (man har rätt till 30), låt honom vara hemma utan att ta ut dagar (det påverkar inte sgi alls första året) eller så tar ni ut dagar för var sitt barn, om ni har kvar dagar från tvååringen. Vad gäller sätesförlossning har jag flera bekanta som har gjort det och tyckt det funkar jättebra. Anledningen till att sjukhus gör olika är främst för att det finns olika kompetens. Har man ingen förlossningsläkare eller barnmorska med erfarenhet av vaginal sätesförlossning så görs det inte på det sjukhuset, men kanske kan ni i så fall kolla om granmsjukhuset gör det?

  • beccagranen

    Hade vaginal förlossning med 1an och snitt med 2 an (låg i säte). Var också på vändningsförsök och sedan konsultation om snitt. Att föda i säte kan vara riktigt riskabelt. Dom prata om att föda på riskförlossningar, men kirurgen sa att när rumpan kommit ut så finns risk att navelsträngen kläms, då måste barnet ut fort pga syrebrist.  Det var inte värt den risken. 

    Jag snittades och mådde bra, var uppe bara ett par timmar efter förlossningen. Nu var vårt andra barn ca 4 år så det var inga problem när mannen gick tillbaka till arbete 2v senare. Om du är oroad så planera in att mannen ska vara föräldraledig ytterligare 2 v efter födsel. 

  • Sjuttiosjuan

    Min bebis låg också i säte från typ v 25. Gjorde 2 vändningsförsök som misslyckades. Ville ändå föda vaginalt, var livrädd för snitt och på SöS är dom väldigt duktiga på sätesbjudning så det kändes tryggt. Men eftersom man inte kan sätta igång en sätesbjudning så hann jag aldrig så långt då mitt blodtryck blev skyhögt. Så vi fick göra ett snitt ändå.

    Det har verkligen gått superbra! Inga som helst komplikationer, gått 3 v nu och jag känner mig nästan som vanligt. Första v är jobbig men sen blir det bättre och bättre. Dock mitt första barn så jag har ju kunnat vila mkt.

    Det kommer gå bra oavsett, om du ska föda på ett sjukhus som är duktiga på säte skulle jag definitivt våga prova det!

    Lycka till!!

  • Misszandra

    Tack för alla svar. 

    Jag gjorde röntgen på bäckenet för att se om bebis faktiskt kan födas i sätesbjudning. Fick då veta att mitt bäcken är ungefär 5 cm större än medel, fick dock också veta att bebis vänt tillbaka till rätt håll, alltså med huvudet ner. Jag anade detta då jag fick lite ont som när han vände sig fel, och sen efter det kände jag sparkar som vanligt uppåt. 

    Jag kommer alltså få föda "normalt", bebis huvud är ruckbart så min barnmorska tror inte att han kommer vända sig igen, även fast risken finns men för varje dag blir han större och har svårare att vända sig. 

  • Sjuttiosjuan
    Misszandra skrev 2018-07-14 00:08:39 följande:

    Tack för alla svar. 

    Jag gjorde röntgen på bäckenet för att se om bebis faktiskt kan födas i sätesbjudning. Fick då veta att mitt bäcken är ungefär 5 cm större än medel, fick dock också veta att bebis vänt tillbaka till rätt håll, alltså med huvudet ner. Jag anade detta då jag fick lite ont som när han vände sig fel, och sen efter det kände jag sparkar som vanligt uppåt. 

    Jag kommer alltså få föda "normalt", bebis huvud är ruckbart så min barnmorska tror inte att han kommer vända sig igen, även fast risken finns men för varje dag blir han större och har svårare att vända sig. 


    Men toppen ju!!! Stort lycka till:)
  • ondar
    Misszandra skrev 2018-07-14 00:08:39 följande:

    Tack för alla svar. 

    Jag gjorde röntgen på bäckenet för att se om bebis faktiskt kan födas i sätesbjudning. Fick då veta att mitt bäcken är ungefär 5 cm större än medel, fick dock också veta att bebis vänt tillbaka till rätt håll, alltså med huvudet ner. Jag anade detta då jag fick lite ont som när han vände sig fel, och sen efter det kände jag sparkar som vanligt uppåt. 

    Jag kommer alltså få föda "normalt", bebis huvud är ruckbart så min barnmorska tror inte att han kommer vända sig igen, även fast risken finns men för varje dag blir han större och har svårare att vända sig. 


    Skönt! Skulle han vända tillbaks så finns även alternativet som ja fick med mitt första barn. Jag fick komma in för igångsättning, de vände honom rätt o höll fast honom i den positionen o satte sen igång förlossningen.

    Nu slutade min förlossning i akutsnitt då jag av någon anledning inte kan föda vaginalt (de tror jag har för trångt bäcken), men du har ju en normal förlossning i bagaget sen innan så.

    Sen ang hur man löser det som nysnittad, min sambo tar ut dagar på vår tvåa, har semester samt tar ut dubbeldagar med mig i början nu när vår trea kommer. Då kan han bära 2åringen, o vara den som främst städar, lagar mat o allt annat som kan va skönt o vila ifrån när man e nyopererad o full med hormoner. Han går ev tillbaks till jobbet efter 1.5 till 2 månader. Finns inget som säger att han MÅSTE gå o jobba efter 10 dagar, man får gå efter allas bästa där.
  • Misszandra
    ondar skrev 2018-07-14 16:17:05 följande:
    Skönt! Skulle han vända tillbaks så finns även alternativet som ja fick med mitt första barn. Jag fick komma in för igångsättning, de vände honom rätt o höll fast honom i den positionen o satte sen igång förlossningen.

    Nu slutade min förlossning i akutsnitt då jag av någon anledning inte kan föda vaginalt (de tror jag har för trångt bäcken), men du har ju en normal förlossning i bagaget sen innan så.

    Sen ang hur man löser det som nysnittad, min sambo tar ut dagar på vår tvåa, har semester samt tar ut dubbeldagar med mig i början nu när vår trea kommer. Då kan han bära 2åringen, o vara den som främst städar, lagar mat o allt annat som kan va skönt o vila ifrån när man e nyopererad o full med hormoner. Han går ev tillbaks till jobbet efter 1.5 till 2 månader. Finns inget som säger att han MÅSTE gå o jobba efter 10 dagar, man får gå efter allas bästa där.
    Jag gjorde vändningsförsök men de fick inte rätt honom, två olika läkare testade och den ena tog i så jag trodde hon skulle slita mig i två delar. Till saken tillhör att jag har blodtrycksfall så ligger jag på ryggen för länge svimmar jag, så hela grejen var väldigt obehaglig för den sakens skull också. Så vet inte om de skulle kunna utföra detta på mig, även om det skulle göra mig gladare än att föda i säte. Dock verkar personalen här vara för sätesförlossning. 

    Jaa, min första förlossning gick i raketfart och min nuvarande barnmorska tror att mitt stora bäckenmått är anledningen. 

    Åh, smart. Det tänkte jag inte ens på, pappan har ju massvis med dagar kvar från första sonen. Pappan pluggade under sonen första levnadsår och fick inte ta ut dagar. Tack för tipset, absolut supersmart att ha i åtanke om det skulle ske snitt iallafall. 
  • Sofiamy

    jag genomgick ett urakut snitt med mitt barn, var uppe och gick och tog hand om bebisen efter 12 timmar. 

Svar på tråden Frågor till er som snittats