• Anonym (Okej?)

Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?

Ni som har era bonusar varannan helg, hur tänker ni om att boka in saker de helgerna som inte barnet kan vara med på?

Jag och min sambo ska åka iväg en vecka och resan går från lördag till lördag vilket innebär att hur vi än gör blir det på barnets helg hos sin pappa. Barnets mamma tycker att vi kunde bokat en resa då barnet ändå är hos henne.

Vi brukar annars alltid ha barnet de helger hen ska vara hos oss men nu blev det så här för att det skulle funka med jobb och sådant också.

• Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?
  • Anonym (Man 43)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 09:22:28 följande:

Ni som har era bonusar varannan helg, hur tänker ni om att boka in saker de helgerna som inte barnet kan vara med på?

Jag och min sambo ska åka iväg en vecka och resan går från lördag till lördag vilket innebär att hur vi än gör blir det på barnets helg hos sin pappa. Barnets mamma tycker att vi kunde bokat en resa då barnet ändå är hos henne.

Vi brukar annars alltid ha barnet de helger hen ska vara hos oss men nu blev det så här för att det skulle funka med jobb och sådant också.

Har du förstått nu att det ni gjorde inte är okej?
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (Man 43) skrev 2018-08-11 13:35:48 följande:

Har du förstått nu att det ni gjorde inte är okej?

Jag förstår hur ni menar men eftersom vi inte har någon barnvakt som barnet faktiskt vill vara hos och mitt barn är hos sin pappa varannan vecka kan vi i så fall i princip inte åka alls...
  • Brumma
    Anonym (Usch!) skrev 2018-08-11 12:32:31 följande:

Det var tråkigt att du tog illa upp.

Men det beror nog på att du läser in saker i min text som inte står där.

Självklart vet jag att det finns barn som har väldigt nära och goda relationer till sina bonusföräldrar. Att det finns barn som ser lika mycket fram emot att träffa bonusföräldern, och eventuella bonussyskon som det ser fram emot att träffa sin biologiska förälder varannan vecka eller helg.

Jag känner till och med till några fall där barn fortsatt att bo varannan vecka eller helg hos sin andra familj när barnets biologiska förälder i den familjen dött.

Men om du läser mitt inlägg igen så ser du nog att det inte är sådana fall jag syftar på.

Jag skriver uttryckligen om bioföräldrar som lassar över och prackar på större delen av ansvaret för sina barn varannan vecka på en bonusförälder som dels inte har någon nära relation till partnerns barn , som kanske nyligen träffat partnern i fråga och dels inte ens vill ha eller är intresserade av att ta ett sådant stort ansvar som partnern vill pracka på dem.

Skribenten som skrivit inlägget jag svarade på dissar Varannan helgs-föräldrar ganska hårt generellt och då replikerar jag med att föräldrar som har sina barn varannan vecka men prackar på större delen av ansvaret för barnen dessa veckor på en motvillig partner som inte ens har någon nära relation till barnen inte alls är bättre föräldrar än Varannan helgs-föräldrar utan snarare sämre.

Att en bonusförälder är ensam med bonusbarnen några kvällar varje mamma- eller pappavecka i en familjesituation där de känt varandra länge, successivt byggt upp en nära relation och där både bonusföräldern och bonusbarnet trivs utmärkt med detta upplägg är förstås en helt annan sak.

Anledningen till att jag reagerade var att du delade så på det - nämnde släktingar som barnet har nära relation till och relationer till bonusföräldern som ngt tvång.

Tog dock inte illa upp utan reagerade som sagt på den mkt tydliga (även om det inte var menat) skillnaden som gjordes.
  • Fiona M
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-11 12:50:30 följande:

Oj, vad många som inte tycker det är okej. Men ni kan vara lugna nu för mamman har löst en barnvakt på egen hand som barnet vill vara hos i stället.

Ser ni till att träffa barnet mer när ni nu missar tid med hen?
  • Tom Araya
    Anonym (Usch!) skrev 2018-08-11 03:08:08 följande:
    Ja!

Och det är precis vad jag har skrivit i tråden. Det ser du om du scrollar upp.

Det bästa vore om barnet kunde vara hos sin boendeförälder, i det här fallet mamman just den här helgen och sedan tillbringa någon annan helg, då det egentligen skulle ha varit kvar hos boendeföräldern hos sin pappa som "kompensation" för den umgängeshelgen som blev inställd på grund av resan.

Självklart borde det vara förstahandsalternativet.
    Men du citerade mitt inlägg och skrev om att det var skadligt.
  • Brumma
    Anonym (nb) skrev 2018-08-11 13:12:11 följande:

Jo, jag vet, men det gäller bara en dag. Jag antog att pappan kände sig trygg med detta, inte bara för sin egen del utan även för sitt barns skull.

Att de inte kollade med mamman först beror kanske på att de vet sen gammalt att hon ändå sätter sig emot, eller kanske för att barnvakten helt enkelt var ett bra alternativ. En del väljer ju hellre att söka andra alternativ än att försöka be om hjälp av den andra föräldern.

Då missade jag något för jag uppfattade inte att barnet skulle känna sig obekväm hos barnvakten. 

Det gäller två nätter, inte bara en dag.. (Hade det varit några timmar dagtid hade jag inte reagerar så..

Pappan hämtar inte barnet igen förrän på söndagsmorgonen och på kvällen åker barnet till sin mamma.

De skriver inget om att mamman brukar sätta sig emot, snarare tvärtom - eftersom mamman önskar att de kollat med henne först om hon var fri att ha barnet hemma den helgen.

Nej som sagt skriver TS att barnet INTE vill vara hos barnvakten de tänkt använda. De "har träffats" men med tanke på att detta gäller två övernattningar så känns det inte som ngt man som förälder gjort om man tänker på barnets bästa..
  • Brumma
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-11 13:45:53 följande:

Jag förstår hur ni menar men eftersom vi inte har någon barnvakt som barnet faktiskt vill vara hos och mitt barn är hos sin pappa varannan vecka kan vi i så fall i princip inte åka alls...

Ni bokar om och tar en helg där barnet kan vara hos sin mamma..

Eller kollar med mamman om det finns ngn barnvakt på hennes sida som barnet trivs bättre med.

Man åker INTE bort och lämnar barnet att sova två nätter hos någon barnet själv säger nej till.
  • Brumma
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-11 12:50:30 följande:

Oj, vad många som inte tycker det är okej. Men ni kan vara lugna nu för mamman har löst en barnvakt på egen hand som barnet vill vara hos i stället.

Läste nu att hon gjort det.

Bra att hon tog tag i det. Synd att hon var tvungen (det ansvaret låg på pappan..)
  • Anonym (Usch!)
    Tom Araya skrev 2018-08-11 14:37:28 följande:

Men du citerade mitt inlägg och skrev om att det var skadligt.

Att under en hel helg vara hos vänner till bonusmamman som barnet uttryckligen sagt att det inte vill vara hos och inte ens känner särskilt väl - vilket var var det först var tal om i det här fallet ja.

Självklart är det inte skadligt att vara kvar hos sin boendeförälder under helgen i fråga och få komma till umgängesföräldern en extra helg vid ett annat tillfälle istället.
  • Anonym (Z)

Känslan man får när man läser trådar som dessa- Tack och lov har min son som är hos sin pappa varannan helg en pappa som förstått hur lite tid det är. Reser han bort tar han antingen med sonen eller så bokar han resa så att det inte krockar med det redan lilla umgänget han har. 

• Anonym (Usch!)
    Brumma skrev 2018-08-11 14:33:10 följande:

Anledningen till att jag reagerade var att du delade så på det - nämnde släktingar som barnet har nära relation till och relationer till bonusföräldern som ngt tvång.

Tog dock inte illa upp utan reagerade som sagt på den mkt tydliga (även om det inte var menat) skillnaden som gjordes.

Jag skrev några exempel för att visa att jag tycker det är en helt annan sak om barn är med en annan vuxen person det har en nära relation till och själv har behov av och önskemål om att träffa på sin mamma- eller pappahelg / mamma- eller pappavecka . En sådan person måste förstås inte nödvändigtvis vara biologisk släkt med barnet, visst kunde jag ha tydliggjort det genom att skriva ännu fler exempel.

Blodsband är inte alltid det viktigaste nej, det behöver jag bara gå till min egen familj för att se. Nu är mitt äldsta barn snart vuxet och behöver inte barnvakt på det sättet längre. Men hen skulle betydligt hellre ha velat vara en helg hos min före detta "bonusmamma" , min pappas förra fru än hos sin morfar, min pappa som sedan länge är skild från henne. Mitt äldsta barn har ingen nära relation till sin morfar men en betydligt bättre relation till hans förra fru, som jag och mina barn fortfarande har regelbunden kontakt med.
  • Anonym (Man 43)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-11 13:45:53 följande:

Ja, välkommen till livet som frånskild!

Så nästa gång, kom överens med mamman först, och planera in så barnet får mer tid med sin pappa, förslagsvis när ni kommit hem. :)
  • Anonym (Ibland krockar det)
    Anonym (Man 43) skrev 2018-08-11 18:52:10 följande:

Ja, välkommen till livet som frånskild!

Så nästa gång, kom överens med mamman först, och planera in så barnet får mer tid med sin pappa, förslagsvis när ni kommit hem. :)

Eller, välkommen till livet som förälder till barn som saknar andra vuxna den känner sig bekväm att sova över hos. Då får man helt enkelt jobba hårdare på att umgås med tilltänkta barnvakter innan man bestämmer över huvudet på barnet. Att åka iväg utan barn är liksom något man arbetar sig fram till, speciellt om man har 26 andra dagar per månad att resa på.
  • Anonym (nb)
    Brumma skrev 2018-08-11 14:41:59 följande:

Det gäller två nätter, inte bara en dag.. (Hade det varit några timmar dagtid hade jag inte reagerar så..

Pappan hämtar inte barnet igen förrän på söndagsmorgonen och på kvällen åker barnet till sin mamma.

De skriver inget om att mamman brukar sätta sig emot, snarare tvärtom - eftersom mamman önskar att de kollat med henne först om hon var fri att ha barnet hemma den helgen.

Nej som sagt skriver TS att barnet INTE vill vara hos barnvakten de tänkt använda. De "har träffats" men med tanke på att detta gäller två övernattningar så känns det inte som ngt man som förälder gjort om man tänker på barnets bästa..

Jag menade inte några timmar dagtid utan syftade mer p ett dygn men okej två nätter var det.

Nu har det ju i alla fall ordnat sig.
  • Anonym (paps)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-08-09 09:22:28 följande:

Min pappa brukade göra så. Mer och mer med tiden ju äldre jag blev. Det blev förre och färre helger som faktiskt blev av för han och nya frun skulle göra än det ena än det andra. Jag bodde hos mamma och kunde alltid vara hos mamma när pappa hade annat för sig. Men det påverkade ju vår relation såklart. Till slut räknade jag aldrig med att pappa och jag skulle ses, jag slutade höra av mig och slutade vara så intresserad när han väl kom och ville umgås. Nu är jag vuxen och har sparsam kontakt med min pappa. Jag prioriterar inte honom i mitt liv, vi har liksom inte den närheten till varandra. 
  • Anonym (Helt ok)

Om det händer hela tiden är det ju inte ok men det här är ju en speciellt engångsgrej, det är inte alltid man kan välja dagarna exakt.

Jag och mitt ex har helt enkelt bytt helger om det har varit något som dykt upp, han kanske har två helger i rad vid senare tillfälle och då kan jag boka in saker på "min" helg

Svar på tråden Hur tänker ni som har umgänge varannan helg?