• Evylina

    Embryo donation för singlar?

    Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

    Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

  • Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-04 15:30:57 följande:

    Hej Undrande! Det blir Riga och nu är jag igång med att ta blodprover. Jag skyndar långsamt då jag har en del att stå i i livet just nu och vill inte stressa fram detta. Men kan göra både blodprov och ultraljud hos min gynekolog vilket jag är jätteglad över! Hon är superduktig :)

    Hur går det själv?


    Det låter bra, blir det Avaclinic i Riga då?

    Kan din gyn också hjälpa dig skriva ut recept på nedregleringsspruta, östrogen, progesteron och ev andra mediciner du behöver?

    Har du valt manlig och kvinnlig donator nu?

    Vilken månad siktar du på insättning?

    Vi har gjort LIT 1, och LIT 2 blir i slutet av oktober, LIT 3 och hysto i november och förhoppningsvis insättning i Riga i januari 2019.
  • UndrandeSökare

    Evylina - Ska du flyga eller åka båt till Riga för insättning? Jag kommer nog ta båten dit ensam, som jag gjorde förra gången, det blir enklast och smidigast och troligtvis billigast.

    Det kostar 2000kr och då ingår både anslutningsbuss till och från Värtahamnen, båtresan med egen hytt inkl dusch och toalett och 2 frukostar och 2 middagar ombord. Man kommer till Riga kl 11.00 och åter tillbaka kl 17.30. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen. Då behöver man bara gå och köpa lunch i Riga innan insättningen sen gå tillbaka till båten och åka hem.

    Jag kan rekommendera den ilalienska resturangen Roma som ligger i närheten av kliniken i Riga. Jag har ätit lunch där flera gånger.

  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-04 16:25:47 följande:
    Det låter bra, blir det Avaclinic i Riga då?

    Kan din gyn också hjälpa dig skriva ut recept på nedregleringsspruta, östrogen, progesteron och ev andra mediciner du behöver?

    Har du valt manlig och kvinnlig donator nu?

    Vilken månad siktar du på insättning?

    Vi har gjort LIT 1, och LIT 2 blir i slutet av oktober, LIT 3 och hysto i november och förhoppningsvis insättning i Riga i januari 2019.
    Ja Avaclinic Riga, jag har Veronika som koordinator :) Dessvärre så hjälper inte gyn till med detta :/ orkar faktisk inte jaga en som kan så jag får betala fullt pris. Nej har inte valt då jag tänkte att när blodproverna är färdiga, så skickar jag dessa plus allt annat de behöver av mig. Siktar på november/december :)

    Tack! Eftersom jg bor i Skåne så är det lättast för mig att flyga från Kastrup, men ska prova den italienska restaurangen! :) det ser ut som om jag kan flyga tidigt på morgonen och vara tillbaka samma dag på kvällen, går många flyg bl.a Norwegian, SAS och Air Baltic, så det lär nog rodna sig! 

    Får man förvarning innan insättning med god marginal eller är det typ "nu sker det om tre dagar" så köper man biljett då? :)

    Då ligger vi nära varandra i tid för insättning!! Håller tummarna för oss :)
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-04 17:29:55 följande:

    Ja Avaclinic Riga, jag har Veronika som koordinator :) Dessvärre så hjälper inte gyn till med detta :/ orkar faktisk inte jaga en som kan så jag får betala fullt pris. Nej har inte valt då jag tänkte att när blodproverna är färdiga, så skickar jag dessa plus allt annat de behöver av mig. Siktar på november/december :)

    Tack! Eftersom jg bor i Skåne så är det lättast för mig att flyga från Kastrup, men ska prova den italienska restaurangen! :) det ser ut som om jag kan flyga tidigt på morgonen och vara tillbaka samma dag på kvällen, går många flyg bl.a Norwegian, SAS och Air Baltic, så det lär nog rodna sig! 

    Får man förvarning innan insättning med god marginal eller är det typ "nu sker det om tre dagar" så köper man biljett då? :)

    Då ligger vi nära varandra i tid för insättning!! Håller tummarna för oss :)


    Man får en behandlingsplan med preliminärt insättningsdatum, men detta kan ändras beroende på hur det går för äggdonatorn. Så man får inte köpa biljetter förän äggdonatorn varit där för sista kollen nån dag innan äggplock. Är äggen inte redo skjuter de på äggplocket längre framåt. Så man får boka biljett med mycket kort varsel och då blir flygbiljetterna rejält dyra, det var därför jag valde båten. Där är det samma pris oavsett hur kort tid innan man bokar, flyget blir dyrare ju kortare tid innan man bokar.

    Men inför försök nr 2 när alla resterande embryon är frysta, är det lättare för då behöver du inte synkas mot någon donator.
  • Evylina

    Hej Alla!

    Blodprover tagna, alla papper insamlade (förutom nån som ska skickas från Danmark) och nu är det bara att vänta!! Preliminärt, om allt går väl, så är det insättning runt den 9-10-11december. Detta är jättespännande och jag vill bara sätta igång, men måste så klart vänta på alla papper och prover är på plats.... Tiden segar sig fram!!
    Ville bara uppdatera er lite!!

    Kram E

  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 13:47:27 följande:

    Hej Alla!

    Blodprover tagna, alla papper insamlade (förutom nån som ska skickas från Danmark) och nu är det bara att vänta!! Preliminärt, om allt går väl, så är det insättning runt den 9-10-11december. Detta är jättespännande och jag vill bara sätta igång, men måste så klart vänta på alla papper och prover är på plats.... Tiden segar sig fram!!

    Ville bara uppdatera er lite!!

    Kram E


    Låter jättebra !!!

    Då hoppas jag allt går bra med din dubbeldonation i december. Uppdatera gärna sen och berätta hur många embryon det blev och hur många som levde dag 3 och dag 5.

    För du odlar väl till blastos (5-dagars)?

    Ska du göra PGS också?

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 13:47:27 följande:

    Hej Alla!

    Blodprover tagna, alla papper insamlade (förutom nån som ska skickas från Danmark) och nu är det bara att vänta!! Preliminärt, om allt går väl, så är det insättning runt den 9-10-11december. Detta är jättespännande och jag vill bara sätta igång, men måste så klart vänta på alla papper och prover är på plats.... Tiden segar sig fram!!

    Ville bara uppdatera er lite!!

    Kram E


    Hade du valt både kvinnlig och manlig donator nu?
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-10 13:55:58 följande:
    Låter jättebra !!!

    Då hoppas jag allt går bra med din dubbeldonation i december. Uppdatera gärna sen och berätta hur många embryon det blev och hur många som levde dag 3 och dag 5.

    För du odlar väl till blastos (5-dagars)?

    Ska du göra PGS också?

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
    Ja jag ska odla dem vidare till blastocyter (om det nu blir fler!) nej ingen PGS, jag tar mina chanser! Jag hoppas jag får så bra resultat som du fick Undrande!!

    Inte valt donator än då de ska ju matcha mig efter att jag har skickat in blodproverna/plus foton. De vill ju ha foton innan sen matchar dem mig med passande donator. Eller iaf har jag uppfattat att det är så det går till? :)
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 14:17:39 följande:

    Ja jag ska odla dem vidare till blastocyter (om det nu blir fler!) nej ingen PGS, jag tar mina chanser! Jag hoppas jag får så bra resultat som du fick Undrande!!

    Inte valt donator än då de ska ju matcha mig efter att jag har skickat in blodproverna/plus foton. De vill ju ha foton innan sen matchar dem mig med passande donator. Eller iaf har jag uppfattat att det är så det går till? :)


    Ja, du ska scanna in foton på hur du såg ut i 20-års åldern ! Alltså INTE foton på hur du ser ut nu som 40+

    Detta för att deras donatorer är i 20-års åldern själva, så att kliniken ska kunna matcha när ni var i samma ålder.

    Vi scannade in våra passfoton från när vi var 20år.

    Men går lika bra om du kan scanna in bilder från fotoalbum eller liknande.
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-10-10 14:17:39 följande:

    Ja jag ska odla dem vidare till blastocyter (om det nu blir fler!) nej ingen PGS, jag tar mina chanser! Jag hoppas jag får så bra resultat som du fick Undrande!!

    Inte valt donator än då de ska ju matcha mig efter att jag har skickat in blodproverna/plus foton. De vill ju ha foton innan sen matchar dem mig med passande donator. Eller iaf har jag uppfattat att det är så det går till? :)


    Du behöver också fylla i donatorsformuläret, där skriver du hur du vill dina donatorer ska se ut, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, utbildningsnivå, etc

    Har du fyllt i det formuläret?
  • UndrandeSökare

    Evylina-Sen efter matchning får du ett visst antal donatorer att välja på. Vi fick 2 kvinnor och 4 män att välja på. Man får inte se foton på donatorerna utan det är textinfo.

    Däremot kan man be att få se en "fantombild" det är en datagenererad bild på hur en person med den ögonfärgen och hårfärgen skulle kunna se ut.

  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-10 16:02:41 följande:
    Ja, du ska scanna in foton på hur du såg ut i 20-års åldern ! Alltså INTE foton på hur du ser ut nu som 40+

    Detta för att deras donatorer är i 20-års åldern själva, så att kliniken ska kunna matcha när ni var i samma ålder.

    Vi scannade in våra passfoton från när vi var 20år.

    Men går lika bra om du kan scanna in bilder från fotoalbum eller liknande.
    Hallå Undrande! ju det sa de :) jag har några foton redan, men ska försöka få fram lite fler. Allt är ifyllt och redo, som ovan sagt så väntar jag nu bara på blodprovsresultat! De sista papperna från kliniken i Danmark kom idag :) Ja det är spännande med den där fantombilden! Veronika har redan skickat två st. på vad de har för utseende på olika donatorer :D
Svar på tråden Embryo donation för singlar?