• Anonym (Trött)

Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k47RW/advokaten-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande

Jag har själv anmält ärenden till soc där barn blivit misshandlade och det har inte direkt lett till någon hjälp för barnen men TROTS det tycker jag att stämningen på familjeliv är vidrig angående det här ämnet. Folk uttalar sig elakt och skadeglatt mot förtvivlade föräldrar som påstår att soc gjort felaktiga beslut utan att ha en aning om vad som hänt.

Det finns för det första ingen motsättning mellan att det både görs för lite för barn som blir misshandlade och sexuellt utnyttjade och att ibland så blir föräldrar utsatta för kränkande åtgärder utan anledning.

Ja, jag skriver utan anledning, som i detta fallet tex.

Det folk inte verkar kunna begripa är att socialarbetare bara är människor, inte robotar. Det är två skilda saker vad som står i lagen att dessa människor ska göra och vad dom verkligen gör. Vissa är lämpliga, andra är totalt olämpliga. Självklart är inte socionomer ett undantag.

Det finns oprofessionella, lågintilligenta och psykiskt störda såväl läkare som sjuksköterskor, undersköterskor, poliser, lärare, förskollärare, ordningsvakter, jurister osv. Det finns inte en bransch utan en enda psykopat, latmask eller som bara saknar omdöme.

När ni läser trådar med påståenden om soc SÅ VET NI INTE VAD SOM ÄR SANT OCH INTE.

Det kan mycket väl vara så att anmälning varit grundlös och att fel person har utrett som i det länkade fallet.

Arbogakvinnan var socionom. Socionom är inget yrke vem som helst kan utbilda sig till för att få någon slags helgonstatus. Det finns tillochmed som psykologer våldtar och misshandlar sina barn.

• Svar på tråden Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc
  • AndreaBD
    Anonym (Haveriet) skrev 2018-11-24 14:41:13 följande:
    Att en person som troligtvis inte varit utanför skolvärlden, inte stått inför de prövningar som livet innebär är redo att fatta livsavgörande beslut gällande andra människor är inte på något sätt rimligt.

Jag tror nog att även du anser att du med din livserfarenhet har en helt annan möjlighet att bedöma livet än ex. din dotter som kanske inte ens genomgått frigörelse från föräldrar, skapat sig ett eget liv med allt vad det innebär.

På samma sätt som det ställs stora krav på dig som individ om du vill bli ex. polis så borde det ställas motsvarande krav på socionomerna men av diverse olika anledningar ställs inga sådana krav och effekten av det ser vi varje dag.
    Det varierar väldigt mycket hur mycket en 25-åring har upplevt och i vilken grad de har frigjort sig från föräldrarna. Det finns folk som är betydligt äldre som inte har frigjort sig. Och det vet inte andra människor hur det är med just den personen.

Det är klart att man har mer livserfarenhet och kan bedöma många saker mer nyanserat än en yngre person. Men det finns för- och nackdelar med alla åldrar. Förhoppningsvis så har man personal i olika åldrar och kan anpassa lite då, vad som passar bäst i situationen.
  • Anonym (hk)
    Anonym (Haveriet) skrev 2018-11-24 14:41:13 följande:
    Att en person som troligtvis inte varit utanför skolvärlden, inte stått inför de prövningar som livet innebär är redo att fatta livsavgörande beslut gällande andra människor är inte på något sätt rimligt.

Jag tror nog att även du anser att du med din livserfarenhet har en helt annan möjlighet att bedöma livet än ex. din dotter som kanske inte ens genomgått frigörelse från föräldrar, skapat sig ett eget liv med allt vad det innebär.

På samma sätt som det ställs stora krav på dig som individ om du vill bli ex. polis så borde det ställas motsvarande krav på socionomerna men av diverse olika anledningar ställs inga sådana krav och effekten av det ser vi varje dag.
    Min åsikt är att soc-personer som handlägger barn- eller ungdomsärenden ska vara gamla nog att ha barn i den åldern.

Sitter de på försörjningsstöd så spelar inte ålder lika avgörande roll.
  • Anonym (J)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-24 10:22:50 följande:

En fråga, något jag faktiskt undrat men aldrig tagit reda på.

Om ett barn/en ungdom går till dig som skolkurator, är hen då medveten om att det hen berättar kan bli föremål för en anmälan till soc?

Absolut! Jag både presenterar mig i klasser i början av terminen samt i början av samtal med att jag har tystnadsplikt. Men att jag både kan behöva kontakta föräldrar eller socialtjänsten om eleven berättar något som kan vara skadligt för denne.
  • Anonym (J)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-24 10:22:50 följande:

En fråga, något jag faktiskt undrat men aldrig tagit reda på.

Om ett barn/en ungdom går till dig som skolkurator, är hen då medveten om att det hen berättar kan bli föremål för en anmälan till soc?

Absolut! Jag både presenterar mig i klasser i början av terminen samt i början av samtal med att jag har tystnadsplikt. Men att jag både kan behöva kontakta föräldrar eller socialtjänsten om eleven berättar något som kan vara skadligt för denne.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-24 16:51:18 följande:
    Min åsikt är att soc-personer som handlägger barn- eller ungdomsärenden ska vara gamla nog att ha barn i den åldern.

Sitter de på försörjningsstöd så spelar inte ålder lika avgörande roll.
    Varför skulle någon med välartade tonårsbarn som har A i alla ämnen vara mer lämpad att vara handläggare för familj som har tonårsbarn som har hög frånvaro och låga betyg än någon som inte har barn eller bara småbarn?
    Vad gör någon med barn som aldrig haft några som helst problem med sin förmåga bättre lämpad än någon som inte har barn. Det är ju knappast så att handläggare använder sitt familjeliv som måttstock när de gör utredningar.
  • Anonym (hk)
    Anonym (J) skrev 2018-11-24 20:20:13 följande:
    Bra, det var det jag hoppades på.
    Annars vore det ju nästan bedrägligt att ha en mottagning för barn och ungdomar som behöver prata av sig.

Samtidigt är tystnadsplikten faktiskt inte en tystnadsplikt utan mer en tilltäppt skvallerventil.
  • Anonym (hk)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-24 20:33:03 följande:
    Varför skulle någon med välartade tonårsbarn som har A i alla ämnen vara mer lämpad att vara handläggare för familj som har tonårsbarn som har hög frånvaro och låga betyg än någon som inte har barn eller bara småbarn?
    Vad gör någon med barn som aldrig haft några som helst problem med sin förmåga bättre lämpad än någon som inte har barn. Det är ju knappast så att handläggare använder sitt familjeliv som måttstock när de gör utredningar.
    Jag skrev inte att de måste ha barn i gällande ålder, jag skrev att de ska vara gamla nog att ha det.
  • Anonym (Haveriet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-24 20:33:03 följande:
    Jag vet inte men det kanske kommer som en överraskning för dig att den vi är och hur vi agerar i olika situationer är ett resultat av personlighetstyp samt den samlade erfarenheten och kunskapen som individen har förvärvat genom att vara en del av ett sammanhang.

Praktisk erfarenhet överglänser teoretiska kunskaper varje dag i veckan.

Vilken kunskap/erfarenhet bygger du dina resonemang på?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-24 20:36:55 följande:
    Jag skrev inte att de måste ha barn i gällande ålder, jag skrev att de ska vara gamla nog att ha det.
    Akademiker får sina barn sent vilket skulle innebära att handläggarna är betydligt äldre än de familjer de utreder eftersom det är mer förekommande att unga föräldrar med lågutbildningsnivå blir utredda av socialtjänsten.
  • Anonym (J)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-24 20:35:35 följande:

Bra, det var det jag hoppades på.

Annars vore det ju nästan bedrägligt att ha en mottagning för barn och ungdomar som behöver prata av sig.

Samtidigt är tystnadsplikten faktiskt inte en tystnadsplikt utan mer en tilltäppt skvallerventil.

Tystnadsplikt är inte detsamma som sekretess nej. Det innebär att jag får delge info om det är absolut nödvändigt utan elevens samtycke. Det är ju för att barn inte kan förutse konsekvenser av sitt beteende eller sin situation i alla lägen.

Men jag har respekt för mina elever och frågar ALLTID om jag får prata med vh, mentor, andra elever om det vi tagit upp. Vill de inte så är det en självklarhet. Sen kan det såklart skapa en förtroendebrist. En elev där jag insåg att hen inte tog sin adhd- medicin och som erkände efter jag frågat är numera inte intresserad av kontakt med mig. Jag pratade med vh om medicineringen. Men oas klarar hen numera skolarbetet och hamnar inte i konstant konflikt. Så då fick det bli så.

Det är ett mycket svårt jobb, jag och min kollega gör vårt absolut bästa varje dag för att göra det bästa i alla situationer. Vi funderar, rådfrågar, kollar upp, undersöker, samarbetar heeela tiden innan vi tar beslut. På en termin har jag ca 60 enskilda elever i samtal regelbundet, elevgrupper, klasser, handledning med personal, föräldrakontakter, likabehandlingsarbete, kränkningsarbete samt är med i elevhälsan. Och det är barn vi konstant försöker hjälpa, skydda och motivera.
  • Anonym (J)

Och då menar jag i de lägen info som inte är destruktiv men som kan vara bra för andra att ta del av. Den infon äger eleven beslut om.

• Anonym (Haveriet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-23 23:08:10 följande:
    Självklart har samhället inte lyckats eftersom Jag skrev att det skedde upprepade rymningar och därför förflyttningar mellan familjehem och institutioner. Tittar man på de som finns i fängelser, missbrukare, psykisk ohälsa och hemlösa finns det en röd tråd uppväxt med föräldrar som inte fungerat, finns nämligen oerhört mycket berättelser från personer som tror att livet hade blivit annorlunda om de sluppit växa upp i sin familj.
    Du om någon borde läsa och lyssna/se på dessa tjejer som varit i samhällsvård, och tänk till lite innan du kommer med en replik i vanlig ordning som lägger hela skulden på i det här fallet tjejerna som blivit utsatta för övergrepp av staten. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRJL3J/jag-har-fler-trauman-nu--det-ar-det-varsta
    ?Jag har fler trauman nu ? det är det värsta?
    Fem unga kvinnor om livet på statliga ungdomshemmen

Grovt våld. Kränkningar. Hot. Självmordsförsök. Sexuella övergrepp av vårdare.
    Larmen går kring tvångsvården av tonåringar på SiS-hem, statliga ungdomshem. 
    Aftonbladets Kerstin Weigl har granskat SiS-vården ? nu träder fem tjejer fram och berättar vad de utsatts för bakom låsta dörrar.
    De säger att de vill berätta, ?så att folk får veta vad som pågår, för ingen vanlig människa vet vad SiS är?.

Flera känner varandra. Amanda Karhunen satt med Livia som även suttit med Josefine Larsson och Vendela Darabi. De säger så: ?suttit?.

Alla säger att de mått sämre av tvångsvården. Att de inte fått någon behandling alls för sitt dåliga mående.

? Behandling anses vara att städa och hålla tider, men det är ju sånt man gör ändå, sånt man lär småbarn. Måste jag vara inlåst för det?, säger Livia, som möter oss med sitt största leende.

Hon har satt på kaffet när vi kommer till hennes nya hem. Tvätten hänger i hallen.

Livia berättar om bra ungdomshem och fruktansvärda, om underbar personal och brutala översittare.

? Några älskar sitt jobb, de vet hur man når fram till ungdomar. Men så finns de unga, osäkra och de som missbrukar makt. De har ingen utbildning, kan vara lastbilschaufförer eller vad som helst.

Jo, tillsyn ska göras av hemmen, av Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Livia beskriver den senaste hon var med om.

? De anlitade en städfirma. Först försökte de muta oss för att städa avdelningen, vi skulle få två cheeseburgare eller fem klubbor.

I våras kom Livia ut, efter tre år på fem olika SiS-hem. Hon skrev tilI IVO, texten börjar: ?Det jag vill anmäla är flera allvarliga tjänstefel, kränkningar, flera gånger då jag blivit felbehandlad, dels faktiska brott.?

Hon fick svaret att ingen granskning inleds.

? Jag saknar ord för hur besviken jag blev, säger hon.
  • Anonym (hk)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-24 21:01:49 följande:
    Akademiker får sina barn sent vilket skulle innebära att handläggarna är betydligt äldre än de familjer de utreder eftersom det är mer förekommande att unga föräldrar med lågutbildningsnivå blir utredda av socialtjänsten.
    Fattar du verkligen inte hur jag menar?
    Jag kan förklara ingående om du vill...
  • Anonym (Haveriet)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-25 12:30:55 följande:
    Tyvärr så sitter skygglapparna hårt fast på en del, känns lite som ryska ubåtskaptener som trots att de sitter hårt på grund i militärskyddsområde utanför Karlskrona i härdigt förnekar verkligheten som är så uppenbar för oss andra.
  • Anonym (usch)

Det är inte svårt att ljuga sig fri i soc sk utredningar.
    Jag har gjort det själv, ljugit mig blå och de trodde mig.

Sedan har de gått emot mig också ibland och hittat på saker som jag skulle ha sagt. Och står det i deras utredning så är det "sant".
    Efter detta hände spelade jag alltid in alla möten.

Det gick bra iallafall till sist och de gav sig, så min unge fick de inte lägga sina vidriga häxhänder på.

• Anonym (anonym)
    Anonym (hk) skrev 2018-11-25 12:30:55 följande:
    Jag har sett mängder av föräldrar som klagar över att handläggarna är för gamla sådär 45-50 år och har glömt hur det är att ha barn.
Svar på tråden Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc