• Annahanna91

Problem med arv

Behöver verkligen hjälp angående arv!!

Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

• Svar på tråden Problem med arv
  • Anonym (ks)

Du har fått korn på ett arv som du inte har rätt till.
    Alla har vi mor- och farföräldrar som gått bort och dessa pengar har gått till våra föräldrar. Man får då inte ett öre i arv. 
    Du beskriver på många sätt att din pappa varit medvetet elak mot dig. Varför förväntar du dig att  en elak person ska ge bort pengar till dig?

• Anonym (TrumpPower!)
    sextiotalist skrev 2019-02-07 14:14:45 följande:
    Nej, han har inte fått ta del av någon arvslott eftersom du själv skriver att mycket är bundet i den fastighet som din "farfar" bor kvar i.
    Arvslott, för att förklara vad det är,
    När din farmor dog, så gjordes en bodelning, din farmors del var hälften av det som hon och din "farfar" hade tillsammans, den delen är arvslotten, det andra hälften har din "farfar". Nu har din farmor och "farfar" genom testamente troligen sett till att din pappa endast kunde få ut laglotten, dvs hälften av arvslotten. Hade din pappa fått ut arvslotten, så hade din "farfar" fått sälja av eller belåna för att kunna lösa ut din pappa.

Din farmor har troligen bett din pappa att avstå sin halva laglott till dig, vilket han nu inte gjorde (och inte heller behövde). När din "farfar" en gång dör, så kan du och de andra släktingarna få den andra halvan som är kvar av arvslotten, din "farfars" sida ärver hans del.
    Var i lagtexten finner du grund för det fetstilta (att TS kommer ärva farmors man)?

Om TS far avstod halva sin arvsrätt och endast tog ut laglotten nu, får han ut den andra halvan vid sin styvfars (TS "plastfarfars") frånfälle.

Men TS har noll och ingen arvsrätt, utan får vackert vänta tills hennes far avlider.

TS! Tycker nog du borde växa upp och ta eget ansvar istället för att försöka tillskansa dig pengar du inte har någon laglig rätt till.
  • Anonym (...)
    Anonym (TrumpPower!) skrev 2019-02-08 01:32:52 följande:

Var i lagtexten finner du grund för det fetstilta (att TS kommer ärva farmors man)?

Om TS far avstod halva sin arvsrätt och endast tog ut laglotten nu, får han ut den andra halvan vid sin styvfars (TS "plastfarfars") frånfälle.

Men TS har noll och ingen arvsrätt, utan får vackert vänta tills hennes far avlider.

TS! Tycker nog du borde växa upp och ta eget ansvar istället för att försöka tillskansa dig pengar du inte har någon laglig rätt till.

Du missar att TS farmor har testamenterat allt hon kan till TS och en syster (framgår inte om det är TS syster eller farmoderns syster). Dvs TS pappa får endast sin laglott, den kan TS inte göra anspråk på alls (vilket hon gör). Däremot ärver TS resten av sin pappas arv när plastfarfar dör, pga testamentet. TS kan ju bara ärva på sin släktlinjes sida, dvs farmoderns del av giftorättsgodset. Dvs TS ärver andra halvan av TS pappas arv (det som återstår av arvslotten när pappan fått sin laglott). Resten är plastfarfars del av giftorättsgodset och delas mellan hans arvingar.
  • Anonym (Biobonus)

TS Jag antar att din pappa inte fick något arv efter sin far när han dog utan allt gick till hans fru, dvs din farmor.

Du kan se det som att din pappa fick ut arvet efter sin pappa nu (eftersom han är särkullbarn i farmoderns nuvarande äktenskap) och den andra hälften av hans arv, dvs efter sin mamma, kommer du att få så småningom. Så det blir som hon önskat på sätt och vis. Att be din pappa avstå allt arv efter båda sina föräldrar kan väl inte anses rättvist, även om du har det sämre ekonomiskt.

• sextiotalist

Det skrev jag inte, jag skrev att när "farfar" än gång i tiden dör, så kommer ts och den andra släktingen få resten av arvslotten, dvs det som är från farmors sida, varför jag skrev det, det är utifrån de uppgifter från ts att det finns ett testamente och som hon beskrivit det så har pappan tagit ut sin laglott, det som farmodern inte kunde testamentera bort
  • Anonym (Lottlös)
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 18:48:03 följande:

Lider med din vän! Verkligen en så tuff situation och jag kan inte alls förstå hur min pappa tänker. Har växt upp varannan vecka men har alltid haft de svårt med honom och aldrig direkt känt mig nära eller bekväm med honom pga hur han är mot mig, han ställer aldrig upp och sårar mig gång på gång. Som barn drog han med sin fru och reste varje gång jag fyllde år trots att jag var väldigt ledsen och bad han stanna. Han klagade också otroligt mycket på min vikt och skämde ut mig, fick mig att känna mig värdelös. När jag blivit misshandlad av mitt ex i 1 år och var både pank och sjuk valde han att inte komma hem till mig alls utan hälsade han på hämtade han mig på parkeringen för katten jag hade då kissat på soffan en gång och lukten gick inte bort. När jag tillslut äntligen kunde köpa en ny soffa började han komma in när han väl hälsade på.

Haft okej kontakt med min farmor, var ofta där som barn och älskade det. Dock är hon inte så bra på relationer så sista tiden har de bara blivit något enstaka besök då vi också bott så långt ifrån varandra och de inte finns nägra bra möjligheter till tåg/buss. Men min farmor betyder mycket för mig och jag har tjatat och bett min pappa i flera år att ta kontakt med henne men han har vägrat och sagt att han inte bryr sig om henne eller skiter i om hon dör., fram tills att hon faktiskt gick bort.

Jättetråkigt att din pappa inte varit bättre för dig, jag förstår att han verkligen har sårat dig. Jag har också haft föräldrar som inte har tagit hand om mig på bästa sätt, och jag har lärt mig att ta hand om mig själv och inte förvänta mig något av dem. Men när jag var yngre var jag väldigt ledsen över det. Stor kram till dig!!
  • Matttanten
    Annahanna91 skrev 2019-02-06 22:26:20 följande:

Behöver verkligen hjälp angående arv!!

Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

Om det finns någon form av bevis att hon hellre ville ge arvet till dig så skulle det ju visat sig i rätten. Det är bara acceptera hur det ser ut.
    Att din pappa inte vill ge dig pengar att shoppa för är ju tragiskt men inget han behöver göra och därmed inget ni kan räkna med.
    Om din farmor verkligen ville att arvet skulle gå till dig hade hon ordnat det medan hon levde... Det är därför det är så viktigt.

Du få tjata på din far att du behöver nya kläder, men du kan inte avkräva honom arvet förrän han r död. (Kan också tillägga att du inte kan ärva någon du mördat, om nu den tanken skulle dyka upp)
  • Anonym (Rödluvan)

Laglotten har han alltid rätt till oavsett. Laglotten trummar alltid testamente och är halva arvslott.

Tråkigt att han inte tänker på dig mer:(

• Anonym (DuJö)
    Anonym (Jill) skrev 2019-02-07 17:01:38 följande:

Din pappa är en skitstövel, be honom dra åt skogen.

Bra råd hörru, ökar säkert ts chans att ev få en slant.
    Tar du alltid så bra beslut?
  • Anonym (TrumpPower!)
    Anonym (...) skrev 2019-02-08 06:50:31 följande:
    Du missar att TS farmor har testamenterat allt hon kan till TS och en syster (framgår inte om det är TS syster eller farmoderns syster). Dvs TS pappa får endast sin laglott, den kan TS inte göra anspråk på alls (vilket hon gör). Däremot ärver TS resten av sin pappas arv när plastfarfar dör, pga testamentet. TS kan ju bara ärva på sin släktlinjes sida, dvs farmoderns del av giftorättsgodset. Dvs TS ärver andra halvan av TS pappas arv (det som återstår av arvslotten när pappan fått sin laglott). Resten är plastfarfars del av giftorättsgodset och delas mellan hans arvingar.
    Det var ju det jag sade.
  • Anonym (TrumpPower!)
    Anonym (DuJö) skrev 2019-02-08 18:50:16 följande:
    Bra råd hörru, ökar säkert ts chans att ev få en slant.
    Tar du alltid så bra beslut?
    Fan spelar det för roll? TS är inte berätigad till arv, punkt slut.
  • Anonym (TrumpPower!)
    sextiotalist skrev 2019-02-08 15:12:08 följande:
    Det skrev jag inte, jag skrev att när "farfar" än gång i tiden dör, så kommer ts och den andra släktingen få resten av arvslotten, dvs det som är från farmors sida, varför jag skrev det, det är utifrån de uppgifter från ts att det finns ett testamente och som hon beskrivit det så har pappan tagit ut sin laglott, det som farmodern inte kunde testamentera bort
    Ja, av farmors sida kanske. Men inte av "plastfarfars".
  • sextiotalist
    Anonym (TrumpPower!) skrev 2019-02-09 03:15:54 följande:

Ja, av farmors sida kanske. Men inte av "plastfarfars".

Något annat har jag inte påstått heller
  • Anonym (DuJö)
    Anonym (TrumpPower!) skrev 2019-02-09 03:13:44 följande:

Fan spelar det för roll? TS är inte berätigad till arv, punkt slut.

Nej, det är sant. Men pappan kan ju kanske ändra inställning om ett tag och ändå ge ts något. Om hon inte följt det idiotiska rådet som jag kommenterade vill säga.
  • Annahanna91

Ursäkta men vadå väx upp? Jag är 30 och så vuxen man kan bli. Jag skiter i pengar egentligen trots att jag är ibehov av det men de viktiga som gör mig riktigt ledsen är hans fulspel. Inte konstigt att jag reagerar över en sådan situation som de blivit. Min pappa har struntat i min farmor i måånga år. Haft långa samtal med honom om att återuppta kontakten då min farmor är ledsen men ända han sagt är att han inte bryr sig om henne eller om hon dör.

När hon väl dog la han sig i och ville helt plötsligt ha hennes pengar trots att han uppenbart sårat henne och totalt skitit i henne i många år. Farmor bad honom att inte ta laglotten och ge den till mig då han uppenbart struntade i henne men då helt plötsligt blir han jätte intresserad. Samtidigt sitter han och snackar en massa skit om farmor till mig och säger ex att farmor aldrig brytt sig om mig eller någon i familjen. Fulspel helt enkelt.
  • Anonym (Va)
    Annahanna91 skrev 2019-02-07 12:11:12 följande:
    Jo hon lämnade pengar till mig i sitt testamente men då hon är gift är allt hennes mans sålänge han lever och en del bundet i deras gemensamma bostad, bil och marker.

Min pappa blev struken ur testamentet och båda jag och han fick en lapp min farmor skrivit där hon uttrycker att hon är ledsen att pappa inte ser henne som sin mamma, inte vill ha kontakt och då inte borde vara intresserad av hennes pengar. Hon skrev att hon strukit han från testamentet men bad från hjärtat att han avstår arvslotten och ger de till sitt barnbarn (mig)
    Förstår inget av vad du skrev. Hon är gift med en person som inte är din pappas far? Hur mycket har din pappa ärvt, laglotten?
  • Anonym (styvförälder)

Fast nu fick han ju bara sin laglott av sin mamma och inte hela arvet.
    Antar att din farmor skrivit testamente och skrivit in dig på den andra halvan av din pappas arv.
    Hon kunde även ha gett dig pengar när hon levde.

Att din pappa verkar avsky sin mamma måste ju bero på något.
    Man blir inte bara så okänslig mot sin mamma.
    Även om man inte har bra kontakt med sin mamma så är det inte många som inte bryr sig alls eller säger att det inte spelar någon roll om hon lever eller inte.
    Din pappa må verka elak men någonting måste ju ha hänt mellan dom då han inte ville ha kontakt.
    Även om din pappa är hemsk så verkar det konstigt att det bara är han som uppträder konstigt och att din farmor är helt oskyldig.
    Något måste ha hänt mellan dom.

Att han bara får halva sitt arv ifrån din farmor kan ju gör att han verkligen vill ha det.
    Att han känner någon sorts hämnd, han verkar ju tycka illa om sin mamma så då kanske han känner att hon ska i alla falla inte kunna välja bort honom helt när det gäller arv.

Det måste ligga mer bakom här.

Nu fick han halva arvet, du kanske får andra halvan när din styvfarfar dör och sen får du ärva din pappa. Helt enligt arvslagen.

Hade dom kommit överens hade din pappa fått hela arvet och du ingenting fören han dör, nu får du troligen din pappas andra halva tidigare än vad dom flesta andra barnbarn får.
    Det kan du vara tacksam för.

Din pappa har inte gjort något fel utan får det han har rätt till.
    Din farmor hade kunnat ge bort pengar t ex till dig medans hon levde.

• Annahanna91
    Anonym (Va) skrev 2019-02-10 16:16:42 följande:

Förstår inget av vad du skrev. Hon är gift med en person som inte är din pappas far? Hur mycket har din pappa ärvt, laglotten?

Vad är de du inte förstår? :) Ja min farmor skilde sig för väldigt längesen från min riktiga farfar och sen gifte hon om sig med en annan man. Tänker gå inte ut med summan men kan iaf säga att den är ganska stor.
  • hellothere87

Hur ska du nu klara dig ts när du inte får ärva något? Måste svida som attans =D

Svar på tråden Problem med arv