• Tappadstekspade

Ett gudasänt missfall?

är i vecka 6, vaknade imorse med blod i trosorna. Säker på att jag har fått ett missfall. Min sk livskamrat lämnade mig ändå för att åka och tillbringa en vecka med sin dotter. Jag bad honom inte att stanna. Vet att hans dotter är viktigare än mitt välmående. Han borde ju själv förstå att det kanske inte är världens bästa läge att åka.

Nu tänker jag att det nog är bra att jag får missfall. Han stannade inte för att ta hand om mig och eventuellt köra mig till sjukhus. Jag har inget körkort. Jag tror att jag ska skilja mig efter det här. Han kan verkligen inte älska mig. Kanske hände detta missfall för att tala om något för mig. Att jag ska springa för livet.

Jag tror det här var droppen. Jag är på sätt och vis lättad. Men så ledsen över min lilla ärta och får dåligt samvete över att jag vill att det här ska vara ett missfall. Jag trodde att han älskade mig. Usch. Jag hatar livet. Jag vill ändå inte sätta ett barn till det här kaoset.

Ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Ett gudasänt missfall?
  • Anonym (Mom)

Man kan ju lugnt säga att din man(?) inte hyser ömmare känslor för dig i ett läge då har ett möjligen pågående missfall. Han väljer bort dig. Det här kommer antagligen att färga av sig på hur du ser på honom och ert förhållande och du kommer antagligen att omvärdera ett och annat han borde ha stannat och tagit hand om dig. Om hans dotter fick vänta några timmar vore väl inte hela världen i ett sådant läge.

• Ess
    Anonym (Rispåse) skrev 2019-04-21 16:53:01 följande:

Är ju nå fel på dig som kallar ett ev missfall "gudasänt". OAVSETT omständigheter.

Nja, hon fick ju svart på vitt vart han står och vilken prioritering hon har i hans liv.

Bättre att gå separata vägar utan barn, än bryta upp med ett barn som tvingar dem till viss kontakt under många år framåt.
  • Anonym (MM)
    Tappadstekspade skrev 2019-04-21 06:51:58 följande:

Tack ni som har svarat med vänlighet och förståelse. Jag vaknar idag med en överväldigande känsla av sorg över så många saker. Jag har vänt ut och in på mig själv för att barnet ska känna sig älskat av mig, att inget mellan henne och pappan ska förändras bara för att jag är med i bilden.

Men jag är med i bilden. Det är inte varje dag man får ett missfall. Jag är inte en person som kräver och kräver. Jag vill bara bli sedd någon gång. Att jag är vuxen betyder inte att jag måste klara allt själv. Jag förstår inte ens varför man ska ha ett förhållande om man ändå blir ensam i de mörkaste stunderna i ens liv. Jag har funderat hela natten. Vad vinner jag på det här förhållandet? Varför ska jag slita ont men aldrig kunna räkna med hjälp och stöd när mitt liv rasar? Jag skrev inte under något avtal på att bli lämnad ensam i kriser. Om detta är vad det innebär att vara bonusförälder då är det inget för mig. Nä. Någon måtta får det vara. För dottern hade det betytt en eller två dagar färre med sin far. Men för mig har detta blivit ett svek som jag aldrig kommer att kunna förlåta och något som jag förmodligen som gammal gumma kommer att se tillbaka på med bitterhet om jag stannar.

Tack än en gång alla ni som gett mig tröst och berättat era historier. Jag började gråta när jag läste era vänliga ord. I övrigt är jag bara avstängd.

Du har HELT rätt, så ska det inte vara i ett förhållande, inte heller om man är bonusförälder. Ska du inte ha rätt att ha stöd av din partner då du behöver det? Här får man ju se vem som behöver honom mest. En påskresa med en massa lek och stoj eller att stötta sin partner som fått missfall? Säger väl sig självt att man då stannar hemma med sin partner?! I alla fall om man älskar sin partner. Du är ingen dörrmatta utan en person som förtjänar det bästa, du förtjänar en man som finns för DIG och som vill dig väl, som visar att han bryr sig om dig och att du kan räkna med honom. Som du säger varför ska du ge en massa åt honom och hans barn men inte få något tillbaka? 

Sådär hade jag det också, gav massor men fick inget tillbaka, för som bonusmamma är man ju inget värd och ska bara tacka och ta emot. Det tog slut och idag har jag en man som älskar mig, som visar det, som jag kan lita på och som vill mig väl. Jag är så glad att jag lämnade och fick det bästa för mig. Det är du också värd. 

Och beklagar ditt missfall. Kram till dig <3 
  • Anonym (Liknande erfarenhet)

Förstår verkligen dig. Är hemskt jobbigt och man känner sig som ensammast i världen. Jag fick missfall efter mycket kämpande för att blir gravid och sedan lämnad ensam i sorgen för hans barn skulle komma extra över helgen (de bor varannan vecka). Jag blev extremt arg och ledsen och vi malde det där många varv. Det kändes för mig inte schysst eller som en ok prioritering. Jag tyckte att han åtminstone kunde spenderat delar av helgen med mig (de är så stora att de klarar att vara hemma själva). Han fattade nog inte vidden av hur ledsen och förtvivlad jag var över missfallet. Vi tog oss igenom det hela och nu flera år senare har vi faktiskt en underbar liten bebis. Förstår dig do l verkligen om du lämnar om du inte får till rimlig respons eller diskussion med honom. All styrka och kramar till dig.

• Ess
    Anonym (Liknande erfarenhet) skrev 2019-04-22 00:38:25 följande:

Förstår verkligen dig. Är hemskt jobbigt och man känner sig som ensammast i världen. Jag fick missfall efter mycket kämpande för att blir gravid och sedan lämnad ensam i sorgen för hans barn skulle komma extra över helgen (de bor varannan vecka). Jag blev extremt arg och ledsen och vi malde det där många varv. Det kändes för mig inte schysst eller som en ok prioritering. Jag tyckte att han åtminstone kunde spenderat delar av helgen med mig (de är så stora att de klarar att vara hemma själva). Han fattade nog inte vidden av hur ledsen och förtvivlad jag var över missfallet. Vi tog oss igenom det hela och nu flera år senare har vi faktiskt en underbar liten bebis. Förstår dig do l verkligen om du lämnar om du inte får till rimlig respons eller diskussion med honom. All styrka och kramar till dig.

Jag förstår hur du kände det, råkade ut för liknande när vår minsta var ett par veckor och blev allvarligt sjuk första gången och blev inlagd och han var "tvungen" att mata och ta hand om sina i stort sett vuxna barn, för de kunde ju inte klara det själva. Fy fan vad arg jag var, det var en stor del i att jag totalsket i hans barn sen, jag var inte så förtjust i dem innan och efter detta så var det knappt jag tolererade dem ens.
    Det är många år sen nu, men när han kommenterar våra gemensamma barn så drar jag fortfarande upp hur mesiga och handlingsförlamade hans betydligt äldre barn var gällande precis allt. 
  • Ess

Väldigt vad de inlägg som ifrågasätter pappans agerande får tumme ner....
    Är det möjligtvis de (frånskilda mammor?) som anser att tidigare barnet är A laget, och övriga i familjen når inte ens upp till att va B laget, utan har åkt utanför tabellen.

• Anonym (W)
    Ess skrev 2019-04-22 09:56:53 följande:

Är det möjligtvis de (frånskilda mammor?) som anser att tidigare barnet är A laget, och övriga i familjen når inte ens upp till att va B laget, utan har åkt utanför tabellen.

Nu har jag nog inte gett någon tumme ner men det finns i princip inget att gå på i tråden. Ts partner förstod inte att ett ej konstaterat missfall ( kan ha varit med om det tidigare också med exet, en blödning betyder inte alltid missfall) var en akut kris och Ts förmedlade det inte. Det är väldigt tråkigt att det blev som det blev men skippa attityden. Jag är ingen bitter biologisk mamma eller en som faktiskt inte välkomnar bonusfamiljer, det handlar inte ett dugg om ts förra familj utan mer om att paret inte kommunicerar.
  • Anonym (rafe)
    Anonym (W) skrev 2019-04-22 11:43:26 följande:

Nu har jag nog inte gett någon tumme ner men det finns i princip inget att gå på i tråden. Ts partner förstod inte att ett ej konstaterat missfall ( kan ha varit med om det tidigare också med exet, en blödning betyder inte alltid missfall) var en akut kris och Ts förmedlade det inte. Det är väldigt tråkigt att det blev som det blev men skippa attityden. Jag är ingen bitter biologisk mamma eller en som faktiskt inte välkomnar bonusfamiljer, det handlar inte ett dugg om ts förra familj utan mer om att paret inte kommunicerar.

Lite brist på empati och brist på förmåga att tänka utanför för det där berömda "paketet " kanske?
  • Anonym (rafe)

Det är så jävla osmakligt att sätta tumme ned på en trådstart skriven av någon som beskriver sig ha drabbats av missfall. De kvinnor som ser på andra kvinnor på det nedlåtande sättet har en särskild plats reserverade för sig i helvetet.

• Ess
    Anonym (W) skrev 2019-04-22 11:43:26 följande:
    Får ens gravida fru/sambo en blödning så ser man till att ha koll på henne, sen spelar det ingen roll om hans ex eller syster eller mamma fått en blödning under graviditeten, deras kan ha varit helt ofarlig men det är inte det samma som att ts blödning är det.

Ska jag bara strunta i om min make ligger med kramper i magen bara för att mitt ex fick magknip en gång?
    Det kan ju va så att maken faktiskt fått blindtarmsinflammation även om mitt ex aldrig hade haft det.

Men sen håller jag med dig om att man faktiskt får kommunicera och säga åt honom att stanna hemma tills man vet vad som är på g, om han nu är lite trög och inte själv fattar....
  • Anonym (W)
    Ess skrev 2019-04-22 11:57:48 följande:
    Får ens gravida fru/sambo en blödning så ser man till att ha koll på henne, sen spelar det ingen roll om hans ex eller syster eller mamma fått en blödning under graviditeten, deras kan ha varit helt ofarlig men det är inte det samma som att ts blödning är det.

Ska jag bara strunta i om min make ligger med kramper i magen bara för att mitt ex fick magknip en gång?
    Det kan ju va så att maken faktiskt fått blindtarmsinflammation även om mitt ex aldrig hade haft det.

Men sen håller jag med dig om att man faktiskt får kommunicera och säga åt honom att stanna hemma tills man vet vad som är på g, om han nu är lite trög och inte själv fattar....
    DU tänker så, TS man tänkte inte så. Han förstod inte. Ska man dumpa någon varje gång som de inte förstår något som är helt uppenbart för en själv? Sånt händer. Annars vore det knappt trådar på FL. Vissa saker är svåra att relatera till som annan person och speciellt graviditet har män/ej gravida ibland svårt att relatera till. Att dra till med exempel om annat... Hade TS störtblödit, haft ont eller annat likvärdigt hade mannen varit idiotisk som for men så verkar inte fallet ha varit utan TS tyckte att det var jobbigt med blödning och mannen förstod inte just det. Inget säger hur han betedde sig när han for, om kontakten var tätt etc...
  • Anonym (W)
    Anonym (rafe) skrev 2019-04-22 11:52:44 följande:
    Lite brist på empati och brist på förmåga att tänka utanför för det där berömda "paketet " kanske?
    Vad sjutton babblar du om? Det är JÄTTETRÅKIGT om det är missfall men om TS inte sa vad hon kände så kan man inte förvänta sig att mannen är tankeläsare. I hans värld kan en blödning inte verkat så farlig, I Ts värld är en blödning början på slutet. Människor uppfattar saker annorlunda,
  • Anonym (rafe)
    Anonym (W) skrev 2019-04-22 12:07:10 följande:

Vad sjutton babblar du om? Det är JÄTTETRÅKIGT om det är missfall men om TS inte sa vad hon kände så kan man inte förvänta sig att mannen är tankeläsare. I hans värld kan en blödning inte verkat så farlig, I Ts värld är en blödning början på slutet. Människor uppfattar saker annorlunda,

Nu hade ju du varken satt tummen ned eller varit otrevlig så varför just du tog dig tid att svara på Ess inlägg är för mig en gåta. Varför känner du att du ska försvara andra empatilösa och trångsynta personer?
  • molly50
    Tappadstekspade skrev 2019-04-20 14:00:10 följande:

Fått många frågor. Jag har aldrig varit gravid så jag vet inget om missfall. Men när jag googlar är det många som säger att de varit på sjukhuset vid missfall även i vecka 6.

Jag tänkte att ett missfall inte är något som händer var dag och att det vore tryggt att få stöd och inte vara alldeles ensam. Jag känner ingen i stan. Har inga vänner här.

Om han inte ens kan stanna när jag fått missfall då måste jag lämna. Ett missfall ska enligt mig ha gått före umgänget. Det finns gränser för hur stor bajsmacka som era nya ska käka när det kommer till era barn. Här gick min gräns.

Är detta ett konstaterat missfall eller kan det vara något annat?
    Om det inte är konstaterat så tycker jag du ska ta kontakt med din barnmorska och få det kontrollerat.
    För övrigt så förstår jag att du känner dig sviken,om din man visste om att du fått en blödning men ändå väljer att åka till din dotter.
    Visste han inte om det så är det ju en annan sak.
    Då kan man ju inte begära att han ska vara en tankeläsare.
  • Anonym (D)
    Ess skrev 2019-04-22 09:56:53 följande:

Tänkte exakt samma sak! Handlar nog om att vissa ser sig själva som heliga kor och det är BARA dom föder guldkalvarna och som kan drabbas av sorger i livet.
Svar på tråden Ett gudasänt missfall?