• Maymi

Polisanmäla 11 åring

I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

• Svar på tråden Polisanmäla 11 åring
  • molly50
    Maymi skrev 2019-04-23 01:09:58 följande:

I mitt barns klass, eller i hela mellan och högstadiet är det väldigt rörigt just nu och ungarna retas med varann särskilt på rasterna. Det är inte bara några utan väldigt många. Nu har en pojke i 4an blivit polisanmäld för ett bråk med en tjej. Jag vet att pojken retas ibland men även att han blir retad, vet även att tjejen retas och att flera tjejer i parallell klassen retas och bråkar. De har dåligt med rastvakter på skolan vilket många föräldrar sagt till om. Bråket skedde även utanför lärararummet men ingen vuxen verkar sett något. Jag förstår bara inte att föräldrarna väljer att polisanmäla, dessutom utan att fråga skolan vad som hänt. Är bekant till bådas föräldrar och tänker det kunde lösas om de bara pratat och pratat med skolan. Är det verkligen rimligt att polisanmäla en 10-11 åring? Mitt barn upplever att killar och tjejer bråkar lika mycket men att det mest är killarna som får skulden. Detta har blivit ett problem i skolan, upplever att de flesta föräldrar gör det de kan. Men nu blev det på en annan nivå på nåt sätt.

Är det alltså skolan som har polisanmält pojken?
    Var tror de i så fall att det kommer att leda? Pojken är ju inte ens straffmyndig.
    Och så länge pojken inte har dte dåligt hemma så lär inget göras varken från polisens sida eller soc.
    Föräldrarna har ett ansvar att lära sina barn att man inte bråkar,slåss och mobbar.
    Men även skolan har ett ansvar att se till att det fungerar där.
    De måste t ex se till att det finns personal,rastvakter osv.
    Om de inte kan ordna det själva så måste de dra det högre upp till beslutsfattarna.
    Barnen ska inte behöva hamna i kläm för att skolan inte har tillräckligt med personal för att kunna ha koll på vad barnen gör.
  • Anonym (D)
    Anonym (keke) skrev 2019-04-24 09:14:25 följande:

Håller med dig till viss del att inte ok att kalla barn för störda även om vissa barn är faktiskt det!

Men det är aldrig skolans ansvar att barn slåss! Det är föräldrarnas ansvar.

Ytterst är det politikernas ansvar för att sånt inte ska få hända genom att porta sådana barn från skolorna!

Rektorn har yttersta ansvaret för att förhindra och sätta in åtgärder, något som brister i ts skola.
  • Anonym (Vr)
    Maymi skrev 2019-04-23 01:09:58 följande:

Det verkar som att du tycker att du har förstått hur det är i klassen på ett bättre sätt än föräldrarna som valde att polisanmäla. Har du bättre insyn än dem? Är din tolkning av situationen den mest korrekta? Är du på skolan och ser dessa interaktioner som sker mellan elever? Är det bara denna episod som ligger till grund för anmälan? Det kan ha förekommit trakasserier du inte känner till. Sexuella? Vad vet du egentligen?

Som förälder har man sällan en så bra insyn, och man får gå på vad ens barn berättar. Personligen skulle jag dra mig för att polisanmäla, men om mitt barn blev trakasserat utan att skolan lyckades förhindra det så hade jag gjort det. Och jag hade varnat både föräldrarna till barnet och skolan om vad som kommer att hända om det inte de tog tag i situationen.
  • Anonym (D)
    molly50 skrev 2019-04-24 09:15:51 följande:

Var tror de i så fall att det kommer att leda? Pojken är ju inte ens straffmyndig.

Och så länge pojken inte har dte dåligt hemma så lär inget göras varken från polisens sida eller soc.

Föräldrarna har ett ansvar att lära sina barn att man inte bråkar,slåss och mobbar.

Om de inte kan ordna det själva så måste de dra det högre upp till beslutsfattarna.

Barnen ska inte behöva hamna i kläm för att skolan inte har tillräckligt med personal för att kunna ha koll på vad barnen gör.

Han kommer inte få ett straff men ärendet kommer vidare till soc som gör en utredning. Var ligger problemet? Har eleven en diagnos som behöver utredas? Är hemmiljön problemet? Vilka åtgärder behöver sättas in? Behöver föräldrarna hjälp och stöd i sin roll? Behöver eleven byta klass till en mer anpassad efter hans eller hennes problematik? Sen är det självklart att skolan måste agera också, det ena utesluter inte det andra.
  • Anonym (keke)
    Anonym (D) skrev 2019-04-24 09:16:22 följande:
    Rektorn har yttersta ansvaret för att förhindra och sätta in åtgärder, något som brister i ts skola.
    Rektorn vill slänga ut och porta bråkiga elever! 
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (slåss är inte okej) skrev 2019-04-24 05:58:05 följande:

Lärare ska absolut kunna hantera barn, men på en rimlig nivå. Men gränssättandet och uppfostran ska inte ta mer tid än undervisning på en lektion, vilket är fallet på många håll. 

Att sätta gränser i skolan skulle kunna innebära att säga nej, skicka ut en elev som stör, beordra någon att sluta upp med dumheter och liknande. Alla barn testar gränser och utmanar, men en del uppför sig extra illa och de är de barnen som behöver mer vägledning och gränser hemifrån.

Om en lärare beordrar en elev som stör att gå ut, så går ett normalt uppfostrat barn ut. Ett förbannat normalt uppfostrat barn kanske drämmer igen dörren efter sig eller vrålar "Jag hatar den här skolan!" Det är en sak, självklart ska lärare ha den auktoriteten och barn det utrymmet att testa gränser. Men faktum är att det finns en hel drös barn som i ett sådant läge vägrar gå ut, eller slår till läraren, spottar på läraren eller kallar denne "horjävel" istället. Eller tar en stol och kastar inne i rummet, så andra barn riskerar att skadas. Det är liksom bortom normalt beteende och barn som gör så behöver professionell hjälp. 

Lärare ska absolut kunna sätta gränser. Men det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen är vana vid gränser innan de börjar skolan. Det finns hur många föräldrar som helst som kommer på utvecklingssamtal och säger "Mitt barn vill inte läsa läxan hemma, hon spelar bara på sin iPad" och som inte ens kan sätta gränsen "ta iPaden tills läxan är gjord". Eller föräldrar som ska hämta på förskola och när barnet inte vill gå hem så stannar man ända tills barnet självmant kommer med, istället för att sätta gränsen, plocka upp barnet och gå. 

Riktigt så enkelt är det inte. Mitt barn hade sådana reaktioner som du beskriver i skolan de första åren. Vansinnesutbrott, våldsam. Ord som kom ur den lilla munnen så man baxnade. Som han inte lärt sig hemma. Enbart i skolan fanns detta problem. Inte hemma. Inte på fotbollsträningen. Inte hos kompisar. Inte ute på gården. Problemet uppstod i skolan kom från skolan. Hade absolut inget med hemförhållanden eller uppfostran att göra. Stökig skolmiljö. Pedagoger som triggade och förvärrade. Nu efter många skolmöten, ganska små anpassningar och pedogager som fått lära sig att om man låter grabben gå undan några minuter för att samla sig själv istället för att ta tag i ungen, kräva samtal och ögonkontakt när han är i affekt så behöver det inte bli nåt utbrott. Senaste två åren helt problemfria. Han funkar utmärkt i klassrummet. Når målen i alla ämnen och har massa kompisar och inga specialanpassningar behövs länge. Så att det alltid skulle vara föräldrarnas fel om barn slänger en stol och skriker hora är en grav förenkling av tillvaron.
  • Maymi
    molly50 skrev 2019-04-24 09:15:51 följande:

Det var ena föräldraparet som anmälde. Håller med dig.
  • Maymi
    BurningDiamond skrev 2019-04-24 09:05:38 följande:

Okay, så du menar att det är normalt beteende för ett barn som har god uppfostran och stabila hemförhållanden, att slåss och leva om? Jag anser inte att normal-läget för en välartad 11-åring är att slåss.

Jag förstår inte alls hur du kunde få ut detta av mitt inlägg, vad var det jag skrev som fick dig att tolka det så?
  • BurningDiamond
    Maymi skrev 2019-04-24 13:18:21 följande:
    Jag förstår inte alls hur du kunde få ut detta av mitt inlägg, vad var det jag skrev som fick dig att tolka det så?
    Du skrev alltså inte
    Maymi skrev 2019-04-24 08:49:35 följande:

Jag kan inte på något vis förstå att en del vuxna här pratar om barn som "störda", "inte normala", "fel i huvudet".

• molly50
    Anonym (D) skrev 2019-04-24 09:19:48 följande:
    Han kommer inte få ett straff men ärendet kommer vidare till soc som gör en utredning. Var ligger problemet? Har eleven en diagnos som behöver utredas? Är hemmiljön problemet? Vilka åtgärder behöver sättas in? Behöver föräldrarna hjälp och stöd i sin roll? Behöver eleven byta klass till en mer anpassad efter hans eller hennes problematik? Sen är det självklart att skolan måste agera också, det ena utesluter inte det andra.
    Jo,men eftersom TS är bekant med föräldrarna till båda barnen som slogs och säger att hon inte uppfattat att det är några problem i hemmet så lär inte heller det leda någonstans.
    Och ska man anmäla så är det väl bättre att anmäla direkt till soc då,istället för polisen.
    Polisen lämnar ändå bara över ärendet till soc. De gör ju inget själva.
  • molly50
    Anonym (D) skrev 2019-04-24 09:19:48 följande:
    Jo,men eftersom TS är bekant med föräldrarna till båda barnen som slogs och säger att hon inte uppfattat att det är några problem i hemmet så lär inte heller det leda någonstans.
    Och ska man anmäla så är det väl bättre att anmäla direkt till soc då,istället för polisen.
    Polisen lämnar ändå bara över ärendet till soc. De gör ju inget själva.
  • molly50
    Maymi skrev 2019-04-24 13:14:11 följande:
    Det var ena föräldraparet som anmälde. Håller med dig.
    Ok. Har rektorn tagit tag i problemen på skolan då?
  • KlantSmurfen
    Anonym (slåss är inte okej) skrev 2019-04-23 22:21:58 följande:
    Snarare skjuter man väl tillbaka problemet där det hör hemma, på vårdnadshavarna. 

Självklart ska skolan jobba för en bättre arbetsmiljö, men oavsett hur skolmiljön är så får man inte slåss. Det är hemmets ansvar att uppfostra barnen att inte bruka våld, eller söka och ta emot all upptänklig hjälp om barnet visar våldsamma tendenser. 

Barn som slåss behöver hjälp av läkare och terapeuter, inte av lärare och fritidspedagoger. Skolpersonal är utbildade för att hantera normal ilska och frustration, inte våld. 
    KlantSmurfen skrev 2019-04-23 23:58:48 följande:
    Har du träffat barn någon gång?
    Anonym (slåss är inte okej) skrev 2019-04-24 05:41:51 följande:
    Dagligen och 11-åringar slåss inte, om det inte finns underliggande problem som de måste få hjälp med. Treåringar slåss i "dålig miljö". Inte 11-åringar.

Jag blir så oerhört livrädd när vuxna normaliserar våld i skolan och skyller på "men hen var ju arg" eller "skolan är dålig". Ett barn så stort som 11 år ska kunna lämnas själv (hemma, på träningen, på bussen, i skolan) utan att slåss, annars är något fel. Och fel kan det ju vara, men då är det föräldrarnas skyldighet att skaffa barnet hjälp.

Återigen, dålig skolmiljö är något som ska jobbas bort och så klart kan det trigga våld. Men att agera på triggandet och faktiskt slå är inte normalt. Slåss en elev i en klass kan man ju tänka på att 27 andra låter bli att slåss, trots samma dåliga miljö.
    Hypotetiskt. Du har barn i 10-11 års åldern som går varandra i flera på nerverna i flera dagar tills de böjar slåss och knuffas med varandra, tror du att de kanske lär sig något av det och försöker lära dem att inte retas och jävlas hela tiden, försöker du lära dem att lösa konflikter så att det inte eskalerar eller anser du att det är något fel på i huvudet dina barn så det blir samtal på bup i två år?

"Jag blir så oerhört livrädd när vuxna normaliserar våld i skolan och skyller på "men hen var ju arg" eller "skolan är dålig"
    När vuxna är så naiva att de inte förstår hur mycket barn påverkas av miljön de vistas i varje dag och hur mycket barn påverkar varandra, när de kallar orsaker och konsekvenser för normalisering av våld funderar jag på om de öht förstår barn eller bara inbillar sig att de gör.

"Slåss en elev i en klass kan man ju tänka på att 27 andra låter bli att slåss, trots samma dåliga miljö"
    Har du läst TS inlägg? Det var inte ett barn som slogs medan 27 andra lät bli, det var inte ett oskyldig mobboffer som blivit utsatt av aggressiva barn.
    Det är flera barn som brukar retas och bråka, två slogs med varandra.

"Återigen, dålig skolmiljö är något som ska jobbas bort och så klart kan det trigga våld. Men att agera på triggandet och faktiskt slå är inte normalt"
    Det är bara din åsikt om hur du tycker att det ska vara.
  • KlantSmurfen
    Anonym (slåss är inte okej) skrev 2019-04-24 05:58:05 följande:
    Lärare ska absolut kunna hantera barn, men på en rimlig nivå. Men gränssättandet och uppfostran ska inte ta mer tid än undervisning på en lektion, vilket är fallet på många håll. 

Att sätta gränser i skolan skulle kunna innebära att säga nej, skicka ut en elev som stör, beordra någon att sluta upp med dumheter och liknande. Alla barn testar gränser och utmanar, men en del uppför sig extra illa och de är de barnen som behöver mer vägledning och gränser hemifrån.

Om en lärare beordrar en elev som stör att gå ut, så går ett normalt uppfostrat barn ut. Ett förbannat normalt uppfostrat barn kanske drämmer igen dörren efter sig eller vrålar "Jag hatar den här skolan!" Det är en sak, självklart ska lärare ha den auktoriteten och barn det utrymmet att testa gränser. Men faktum är att det finns en hel drös barn som i ett sådant läge vägrar gå ut, eller slår till läraren, spottar på läraren eller kallar denne "horjävel" istället. Eller tar en stol och kastar inne i rummet, så andra barn riskerar att skadas. Det är liksom bortom normalt beteende och barn som gör så behöver professionell hjälp. 

Lärare ska absolut kunna sätta gränser. Men det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen är vana vid gränser innan de börjar skolan. Det finns hur många föräldrar som helst som kommer på utvecklingssamtal och säger "Mitt barn vill inte läsa läxan hemma, hon spelar bara på sin iPad" och som inte ens kan sätta gränsen "ta iPaden tills läxan är gjord". Eller föräldrar som ska hämta på förskola och när barnet inte vill gå hem så stannar man ända tills barnet självmant kommer med, istället för att sätta gränsen, plocka upp barnet och gå. 
    Du utgår ifrån att läraren är en auktoritet men det är inte alla lärare som utgår ifrån att de ska vara det och det är inte alla som vet hur man tar den rollen.

"Det finns hur många föräldrar som helst som kommer på utvecklingssamtal och säger "Mitt barn vill inte läsa läxan hemma, hon spelar bara på sin iPad" och som inte ens kan sätta gränsen "ta iPaden tills läxan är gjord""
    och vissa av de som lika bra på att sätta gränser är lärare.

"Men det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen är vana vid gränser innan de börjar skolan."
    och det är skolans ansvar att upprätthålla dem och så har vi barnen som av olika anledningar inte blir uppfostrade av sina föräldrar. Det spelar ingen roll hur mycket man än gapar och gnäller om att föräldrar ska ta mer ansvar så finns det ändå många kassa föräldrar som inte kommer att förändra sig och skolan blir den enda strukturerade och rygga miljön de har men om lärarna inte är kapabla att skapa den så får de aldrig den tryggheten.

Man kan alltid envisas med att skolan inte ska ha ansvaret att få ordning på ouppfostrade ungar men hur man än vrider och vänder på det så är det barnen som blir förlorarna när ingen vill ta ansvar och i slutänden många en belastning för samhället och då blir det ändå samhällets ansvar.
  • KlantSmurfen
    Maymi skrev 2019-04-24 08:49:35 följande:

Jag kan inte på något vis förstå att en del vuxna här pratar om barn som "störda", "inte normala", "fel i huvudet". Det kan så klart finnas bakomliggande orsaker men inte fan kallar man barn för "störda" när man är vuxen. Nej det kanske inte är skolans fel att barnen slåss. Men skolan har ju ansvar för vad som sker, hade det funnits närvarande vuxna hade inte bråket behövts utvecklas till våld. Det ska finnas rastvakter på skolan. Det är aldrig ok att slåss men jag anser inte att det behövs polisanmälas. Båda barnen slogs. Den ena polisanmäldes och får ta alla konsekvenser. Jag tänker att skolan utreder vad som hänt och finns en oro anmäler skolan själva oro till socialen. Föräldrar kan inte ses som opartiska i detta men det kan utredarna på skolan.

"Det kan så klart finnas bakomliggande orsaker men inte fan kallar man barn för "störda" när man är vuxen"
    Det kan ha med uppfostran att göra.
  • KlantSmurfen
    Anonym (keke) skrev 2019-04-24 09:06:27 följande:
    Det är föräldrarna och politikerna som ansvaret ligger på!
    Åker du buss och vill äta får du kliva av eller sluta äta! 
    Samma sak med skolan! Studera= vara i skolan ok
    Bråka= Ut från skolan
    Problemet löst!

Barn ska inte testa att slåss!!!!
    Media du pratar om vill sälja rubriker! 
    Lärarnas ansvar är inte att sätta gränser! Lärarnas ansvar är att utbilda!
    Släng ut alla bråkiga elever! Så är det i USA och en stor del av världen men inte än i kommunist Sverige! Men det kommer jag lovar dig det!
    jag försökte ta dina inlägg lite seriöst tills jag läste kommunist Sverige....
  • Åsa

Bara på hörsägen om ömsesidigt retande låter det kanske överdrivet och tror inte heller många anmäler ett barn i första taget. Men våld, hot eller trakasserier om sådant förekommer blir ju inte lagligt för att det görs av någon som inte är straffmyndig. Om ett barn uppenbart går över gränsen och särskilt om skolan inte tycks kunna stoppa det förstår jag den förälder som försöker med en polisanmälan.
    Om inget straffbart skett kommer anmälan att läggas ner precis som om de inblandade var vuxna. Om något straffbart skett kommer det att gå vidare till sociala myndigheter. Det kanske inte känns optimalt men det är det inte heller att låta övergrepp av olika slag fortsätta pga ålder.

• Anonym (keke)
    KlantSmurfen skrev 2019-04-24 16:55:04 följande:
    jag försökte ta dina inlägg lite seriöst tills jag läste kommunist Sverige....
    Vad skönt att veta
  • Anonym (ssss)

Vi vet ju faktiskt inte hur allvarligt slagsmålet var. Men det är inte ens fel om två bråkar. I mitt barns tidigare skola var det totalt kaos. Det slutade med att en elevs vårdnadshavare kom till skolan och misshandlade en elev. Och vad gjorde skolan? Ingenting, inte ens en polisanmälan. Där lärde de alla barnen att det är ok att slåss när man är vuxen.

Skolan har ett ansvar att arbetsmiljön och klimatet i skolan ska fungera. Det här är en konsekvens av att lärarna, pedagoger inte längre får säga till barnen. Barnen kan ju bli kränkta.

Barnet behöver kanske hjälp med att hantera sin ilska. Det kan finnas bakomliggande orsaker som t ex npf. Jag hoppas eleverna får det stöd och hjälp som de har rätt till.

Svar på tråden Polisanmäla 11 åring