Xenia skrev 2019-08-19 00:05:49 följande:
"Till att börja med fattar jag inte ens varför man VILL bli sambo på heltid när man fortfarande bor hemma. Särskilt inte om man fortfarande går i gymnasiet och inte ens är myndig. Vissa skriver att det måste vara en drömsituation för ungdomarna i fråga men för mig hade det känts som en mardrömssituation att som tonåring på heltid flytta hem till en pojkväns föräldrar, oavsett om jag inte behövde betala ett dyft.
---
Men varför tonåringar som bor hemma prompt måste leva samboliv med varandra och varför föräldrarna låter dem göra det övergår mitt förstånd. De kan nöja sig med att sova hos varandra på helgerna."
Tja, förälskade ungdomar vill förstås umgås så mycket som möjligt. Och ha sex med varann (minst) en gång varje dygn. Och i vår översexualiserade tid så finner föräldrarna det självklart.
Dessutom verkar TS vara av den curlande typen som finner sig i allt, bara inte gullungen flyttar hemifrån.
Själv är jag både bräckligare (skulle aldrig orkat med en "måg" i huset att passa upp) och tuffare (säger inte Ja till allt tonåringen vill).
Visst, sexdriften är ofta stark i den åldern och att en 17-åring och hans något äldre flickvän har sex tycker jag inte är något onormalt i sig. Men om det nu är på grund av sexet de prompt vill leva som sambos: Varför kan de inte nöja sig med att sexa hemma hos honom på helgerna och på andra ställen resten av tiden?
Det är ju sommar och var ännu mer sommar när tråden startades, varför tex inte åka iväg och campa för sig själva? Är väl bra mycket mer romantiskt än att ha sex hemma hos partnerns familj. Flickvännen har tydligen bil eftersom de hela tiden vill ha bensinpengar, att ta med sig en filt och åka ut på landet och parkera vid ett lämpligt ställe låter ju betydligt mer upphetsande och romantiskt än att veckans alla dagar ha sex i ett tonårsrum när resten av familjen är hemma. Eller varför inte hyra en stuga på en campingplats för några hundralappar natten ibland? Då kan man ju verkligen leka sambos på riktigt med allt vad det innebär, laga sin egen mat och diska efter sig när man ätit den så vidare.
Vore jag 17 och nykär skulle jag tycka det var sjukt avtändande att enbart ha sex hemma hos pojkvännens familj, i synnerhet om det fanns flera betydligt yngre småsyskon där som när som helst kunde komma och rycka i dörrhandtaget.
Men även om man tar med den starka sexdriften tonåringar ofta har i beräkningen skulle jag personligen inte tycka sexet var värt det obehag det skulle innebära att bo hemma hos någon annans familj. Det är här många av dagens tonåringar och unga vuxna verkar sakna en spärr. De verkar se det som något helt normalt att bli sambo på heltid hemma hos föräldrarna från dag ett. Och dessutom bete sig som om de vore i sitt eget hem hemma hos den familj de utan att ens diskutera saken med flyttat hem tlll.
17-åringar har väl haft stark sexlust i alla tider, men tidigare var det normala att sova hos varandra medan man fortfarande bodde hemma, det var något man gjorde på helger och lov, Ville man ha sex oftare än så fick man vara lite kreativ.
i 20-årsåldern dejtade jag ett tag en jämnårig kille som bodde i andra änden av landet och fortfarande bodde hemma hos sin mamma. Det kändes okej i och med att jag bara var där någon helg i månaden , men det hade aldrig varit något alternativ för mig att flytta ihop med honom hemma hos hans mamma om vårt dejtande hade utvecklats till ett mer varaktigt förhållande. Om möjligt ännu mindre hade det varit det om han hade haft flera yngre småsyskon.