• Anonym (Sniken mamma?)

Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

Hon har bott här nu i 5-6 månader.

Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

Lagar mat och köper godis och snacks.

Vi har mindre barn med som ska underhållas.

Nu börjar vi tröttna.

Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

De duschar och vill ha kläder tvättade.

De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

Jag vet inte hur vi ska göra?

Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

Men samtidigt så är det inte mitt barn.

Jag vet inte..

Tips?

• Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • Anonym (12345)
    viseversa skrev 2019-07-22 11:12:26 följande:

Omg hennes föräldrar har en fet räkning att betala till er. 2000:- MINST per månad hon bott hos er. Säg att dom får betala eller så får hon flytta hem illa kvikt. Hade också blivit galen. och sina kläder kan dom fan tvätta själva. Sluta curla. jag tvättade alla mina plus mammas och brorsans kläder i den åldern. Både tvättade och vek och in i skåpen. Lagade även mat själv. Men mamma betalade såklart matvarorna men jag var ju hennes barn också.

Nej hennes föräldrar har ingen skyldighet att betala något till TS.
  • viseversa
    Anonym (12345) skrev 2019-07-28 12:35:05 följande:
    Nej hennes föräldrar har ingen skyldighet att betala något till TS.
    Dom har försörniningsskyldighet tills hon är 18. Och eller går i skolan. men jag tycker hon kan betala själv. Och hjälpa till i hemmet. Nu gör dom INGENTING!!
  • Anonym (12345)
    viseversa skrev 2019-07-28 12:40:42 följande:
    Dom har försörniningsskyldighet tills hon är 18. Och eller går i skolan. men jag tycker hon kan betala själv. Och hjälpa till i hemmet. Nu gör dom INGENTING!!
    Ja dom har försörjningsskyldighet, ingen har påstått något annat.
    Har henens föräldrar tvingat TS att stå för kostnaderna?

Måste bara fråga brukar du bjuda dina barns kompisar och sedan gå till föräldrarna och kräva igen pengarna.
    Eller bjuda en en vän på något och sedan skicka en faktura eller sms om att dom är skyldig dig pengar?
  • viseversa
    Anonym (12345) skrev 2019-07-28 12:56:03 följande:
    Ja dom har försörjningsskyldighet, ingen har påstått något annat.
    Har henens föräldrar tvingat TS att stå för kostnaderna?

Måste bara fråga brukar du bjuda dina barns kompisar och sedan gå till föräldrarna och kräva igen pengarna.
    Eller bjuda en en vän på något och sedan skicka en faktura eller sms om att dom är skyldig dig pengar?
    Har man ett barn som bor heltid hos någon annan spå erbjuder man sig som en normal förälder att ersätta en del av kostnaderna. 

Och det är STOR skillnad på att bjuda in barnens kompisar på middar eller övernattning ibland än att ha en lat 17 åring boende hos en på heltid i ett halvår. Men du aknske inte ser den skillnaden eller? Isåfall vill jag inte diskutera mer med dig. För då är du inte så smart. 
  • Anonym (12345)
    viseversa skrev 2019-07-28 12:59:58 följande:
    Har man ett barn som bor heltid hos någon annan spå erbjuder man sig som en normal förälder att ersätta en del av kostnaderna. 

Och det är STOR skillnad på att bjuda in barnens kompisar på middar eller övernattning ibland än att ha en lat 17 åring boende hos en på heltid i ett halvår. Men du aknske inte ser den skillnaden eller? Isåfall vill jag inte diskutera mer med dig. För då är du inte så smart. 
    innan man står för något så är det en fördel att diskutera det med föräldrarna innan om man förväntar sig ersättning för det.
    Annars är det ett medvetet val.

Din intelligens kankse ligger på nivån, "gör saker utan att tänka och kom och klaga efteråt"?
  • Anonym (Fattar ingenting)

Är det här någon ny trend för 90-talister och 00-talister, detta att bli sambo på heltid med sin partner hemma hos sina föräldrar?!

Kan inte minnas att det alls förekom i samma utsträckning på -80 och 90-talen då jag var ung. Om det gjorde det var det hos ungdomar som bodde  i ett eget mindre hus på föräldrarnas  bondgård, eller i generationsboende med egen ingång, badrum och kök. I de fallen rådde ju ungdomarna i stor utsträckning sig själva redan innan partnern flyttade in så det går ju knappast att jämföra med ett sådant upplägg som beskrivs här.

Jag har läst många liknande trådar här på familjeliv. Till att börja med fattar jag inte ens varför man VILL bli sambo  på heltid när man fortfarande bor hemma. Särskilt inte om man fortfarande går i gymnasiet och inte ens är myndig. Vissa skriver att det måste vara en drömsituation för ungdomarna i fråga men för mig hade det känts som en mardrömssituation att som tonåring på heltid flytta hem till en pojkväns föräldrar, oavsett om jag inte behövde betala ett dyft.

Jag tycker det är märkligt till och med när vuxna med egna boenden blir sambo på heltid från dag ett , men det drabbar ju faktiskt inga andra , om nu ingen av parterna har barn sedan tidigare så det är ju deras ensak.

Men varför tonåringar som bor hemma prompt måste leva samboliv med varandra och varför föräldrarna låter dem göra det övergår mitt förstånd. De kan nöja sig med att sova hos varandra på helgerna.

Jag begriper mig verkligen inte på det. Sambo kan man bli när man lämnar föräldrahemmet.

När den dagen kommer att mina barn tar hem pojk/flickvänner kommer de självklart , om de vill att få sova här på helger och kanske stora delar av lov. Men det finns inte på världskartan att jag skulle acceptera att en pojk/flickvän flyttar in här på heltid. Enda undantaget skulle vara om pojk/flickvännen inte kunde bo hemma på grund av våld , missbruk eller liknande, men då skulle jag kräva ersättning för matkostnader och dylikt från föräldrarna.

• Xenia

"Till att börja med fattar jag inte ens varför man VILL bli sambo  på heltid när man fortfarande bor hemma. Särskilt inte om man fortfarande går i gymnasiet och inte ens är myndig. Vissa skriver att det måste vara en drömsituation för ungdomarna i fråga men för mig hade det känts som en mardrömssituation att som tonåring på heltid flytta hem till en pojkväns föräldrar, oavsett om jag inte behövde betala ett dyft.
    ---
    Men varför tonåringar som bor hemma prompt måste leva samboliv med varandra och varför föräldrarna låter dem göra det övergår mitt förstånd. De kan nöja sig med att sova hos varandra på helgerna."

Tja, förälskade ungdomar vill förstås umgås så mycket som möjligt. Och ha sex med varann (minst) en gång varje dygn. Och i vår översexualiserade tid så finner föräldrarna det självklart. 

Dessutom verkar TS vara av den curlande typen som finner sig i allt, bara inte gullungen flyttar hemifrån.

Själv är jag både bräckligare (skulle aldrig orkat med en "måg" i huset att passa upp) och tuffare (säger inte Ja till allt tonåringen vill).

• Anonym (Fattar ingenting)
    Xenia skrev 2019-08-19 00:05:49 följande:

"Till att börja med fattar jag inte ens varför man VILL bli sambo  på heltid när man fortfarande bor hemma. Särskilt inte om man fortfarande går i gymnasiet och inte ens är myndig. Vissa skriver att det måste vara en drömsituation för ungdomarna i fråga men för mig hade det känts som en mardrömssituation att som tonåring på heltid flytta hem till en pojkväns föräldrar, oavsett om jag inte behövde betala ett dyft.
    ---
    Men varför tonåringar som bor hemma prompt måste leva samboliv med varandra och varför föräldrarna låter dem göra det övergår mitt förstånd. De kan nöja sig med att sova hos varandra på helgerna."

Tja, förälskade ungdomar vill förstås umgås så mycket som möjligt. Och ha sex med varann (minst) en gång varje dygn. Och i vår översexualiserade tid så finner föräldrarna det självklart. 

Dessutom verkar TS vara av den curlande typen som finner sig i allt, bara inte gullungen flyttar hemifrån.

Själv är jag både bräckligare (skulle aldrig orkat med en "måg" i huset att passa upp) och tuffare (säger inte Ja till allt tonåringen vill).

Visst, sexdriften är ofta stark i den åldern och att en 17-åring och hans något äldre flickvän har sex tycker jag inte är något onormalt i sig. Men om det nu är på grund av sexet de prompt vill leva som sambos:  Varför kan de inte nöja sig med att sexa hemma hos honom på helgerna och på andra ställen resten av tiden?

Det är ju sommar och var ännu mer  sommar när tråden startades, varför tex  inte åka iväg och campa för sig själva? Är väl bra mycket mer romantiskt än att ha sex hemma hos partnerns familj. Flickvännen har tydligen bil eftersom de hela tiden vill ha bensinpengar, att ta med sig en filt och åka ut på landet och parkera vid ett lämpligt ställe låter ju betydligt mer upphetsande och romantiskt  än att veckans alla dagar ha sex i ett tonårsrum när resten av familjen är hemma. Eller varför inte hyra en stuga på en campingplats  för några hundralappar natten ibland? Då kan man ju verkligen leka sambos på riktigt med allt vad det innebär, laga sin egen mat och diska efter sig när man ätit den så vidare.

Vore jag 17 och nykär skulle jag tycka det var sjukt avtändande att enbart ha sex hemma hos pojkvännens familj, i synnerhet om det fanns flera betydligt yngre småsyskon där som när som helst  kunde komma och rycka i dörrhandtaget. 

Men även om man tar med den starka sexdriften tonåringar ofta har i beräkningen skulle jag personligen inte tycka sexet var värt det obehag det skulle innebära att bo hemma hos någon annans familj. Det är här många av dagens tonåringar och unga vuxna verkar sakna en spärr. De verkar se det som något helt normalt att bli sambo på heltid hemma hos föräldrarna från dag ett. Och dessutom bete sig som om de vore i sitt eget hem hemma hos den familj de utan att ens diskutera saken med  flyttat hem tlll.

17-åringar har väl haft stark sexlust i alla tider, men tidigare var det normala att sova hos varandra medan man fortfarande bodde hemma, det var något man gjorde på helger och lov, Ville man ha sex oftare än så fick man vara lite kreativ.

i 20-årsåldern  dejtade jag ett tag en jämnårig kille som bodde i andra änden av landet och fortfarande bodde hemma hos sin mamma. Det kändes okej i och med att jag bara var där någon helg i månaden , men det hade aldrig varit något alternativ för mig att flytta ihop med honom  hemma hos hans mamma om vårt dejtande hade utvecklats till ett mer varaktigt förhållande. Om  möjligt ännu mindre hade det varit det om han hade haft flera yngre småsyskon.
  • Anonym (Sniken mamma?)

Tack för ?omtanken? ???? det har gått bra, jag pratade med hennes mamma och de betalade. Så enkelt var det. ????????

Har inte varit inne på länge och jag får mig alltid ett gott skratt med alla som skriver kommentarer enbart i syfte att provocera.

Tack!

• Anonym (Quero)
    Anonym (Sniken mamma?) skrev 2021-12-15 15:50:05 följande:

Tack för ?omtanken? ???? det har gått bra, jag pratade med hennes mamma och de betalade. Så enkelt var det. ????????

Har inte varit inne på länge och jag får mig alltid ett gott skratt med alla som skriver kommentarer enbart i syfte att provocera.

Tack!

Har ni löst problemet med er bortskämda son och flickvän som har samma krav på sig som 5-åringar också eller?
  • Anonym (Aldrig)

Jag hade aldrig accepterat detta.Ni kanske är rika och har råd att försörja ett barn till.Inte alla som vill detta.

• Anonym (A)
    Tack för omtanken ???? det har gått bra, jag pratade med hennes mamma och de betalade. Så enkelt var det. ????????

Tack!
    Vad skönt
  • Ess

Tack!

Är de fortfarande ihop?
Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.