• Zaranilsson

    Dusha efter idrotten

    Min tjej har börjat 7an och nu har man fått nya klasser med några elever från olika skolor i varje klass. Något som jag tycker är jättebra, Men hon kom hem i fredags och berättade att många i klassen inte duschar efter idrotten.

    Hur kan tjejer vara så äckliga, Märker inte ni föräldrar om barnen kommer hem med intorkad svett efter skolan?

  • Svar på tråden Dusha efter idrotten
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2019-08-27 08:48:25 följande:

    Jag kan inte minnas att det mobbades i omklädningsrummen när jag gick i skolan. Men det var ju ganska längesen. Det kan säkert vara annorlunda idag.
    Min dotter är visserligen inte tonåring men kom hem en dag och berättade att en annan flicka hade skrattat åt henne i omklädningsrummet. Vi pratade med läraren om det så det redde upp sig.
    Sonen,som närmar sig tonåren, har aldrig sagt något om att det förekommer mobbning när de ska duscha efter gympan.
    Jag förstår att man inte kan,eller ska ha vuxna i omklädningsrummet. Men jag tycker att man ska duscha efter gympan.
    När man är i tonåren så kan man lättare börja lukta svett och det är ju inte så fräscht.
    Men jag tycker att man borde kunna ordna med duschbås i omklädningsrummen så att ingen ska behöva skämmas eller känna att de måste gömma sig.
    Jag tror att det skulle kunna hjälpa en hel del.


    Mobbing är inget nytt, har alltid förekommit. Vad jag minns så var det kö till toaletten efter gympan, de flesta föredrog att tvätta av sig istället för att använda duschen
  • Anonym (Anonymm)

    Man kan väl bara skita i att glo på folk? Svårt eller? Det borde man lära barnen. Sluta glo. Sköt ert egna.

  • pyssel
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-27 14:56:34 följande:

    Nej fast, varför Ska man dölja då? Alla ser nästan likadana ut. Tycker man ska försöka få det till så alla ska inte bry sig om sånt istället för att dra på mer att man ska dölja sig. Gömma sig. Osv. Det är så ångest skapas. Bättre att gå mer på att ALLA duger som dom är.


    Ångest skapas också av tvång att kroppslig integritet inte får vara personlig. Det finns någon vanföreställning att lite större barn och ungdomar är ett folk med väsensskilda behov av respekt för kroppslig integritet än vuxna. Varför ska man inte få avgöra som 13-åring om man vill exponera sig naken för sina "arbetskamrater", du och jag får ju välja? Det är mkt man inte får välja här i livet, men detta borde vara en av dem, också för skolungdomar.

    Jag besöker två simhallar ganska regelbundet - det är en hyfsat stor andel vuxna kvinnor som köar till duschbåset med draperi, man kan undra varför, eller inte.

    Det finns ingen motsättning i att arbeta för en annan attityd mot olika kroppar och det att ta bort exponerings- och nakentvånget för elever, som dusch i skolan blir i sin nuvarande form. Hur tänker du att duglighetskänslor kan växa bredvid ett tvång? Och hur ser du på integritetsfrågan?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (suck)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-27 14:56:34 följande:
    Nej fast, varför Ska man dölja då? Alla ser nästan likadana ut. Tycker man ska försöka få det till så alla ska inte bry sig om sånt istället för att dra på mer att man ska dölja sig. Gömma sig. Osv. Det är så ångest skapas. Bättre att gå mer på att ALLA duger som dom är.
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-27 15:01:23 följande:

    Man kan väl bara skita i att glo på folk? Svårt eller? Det borde man lära barnen. Sluta glo. Sköt ert egna.



    Seriöst, om den strategin hade fungerat till 100% så hade ingen någonsin blivit mobbad eller utfryst. Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i min verklighet så försvinner inte dessa problemen för att man önskar.

    Jag ser inget fel i att låta varje individ ha möjlighet att freda sig själv genom att ha bås, draperier etc.

    Dessutom så handlar det inte enbart om mobbing, det handlar om barn/ungdomar  som kanske inte är bekväma i sin kropp i förändring. Det borde ju vara varje individs rättighet att skyla sig om så önskas, oavsett ålder.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2019-08-27 15:01:17 följande:
    Mobbing är inget nytt, har alltid förekommit. Vad jag minns så var det kö till toaletten efter gympan, de flesta föredrog att tvätta av sig istället för att använda duschen
    Ja,så är det säkert.  Jag blev själv mobbad i skolan. Dock aldrig i omklädningsrummen där vi bara var tjejer.

    Som förälder så tycker jag att man bör prata med sina barn om vikten av att hålla en bra hygien.
    Och det kanske också kan vara en bra idé att prata med skolan om duschbås om sådana inte finns.
    Barnen ska inte behöva stå i kö till toaletterna för att få plaska av sig efter gympan. Eller för den delen vänta med att duscha tills de kommer hem,
  • Zaranilsson

    Hos min dotter är det tjejerna som håller på med någon idrott ex fotboll som duschar. Och de som inte duschar är de som inte tränar.

    Är man van att duscha tillsammans med andra efter träningen tre gånger i vecka. Så verkar det inte vara en stor sak att även duscha efter gympan.

    Så lösningen borde vara duschdraperier och att så många tjejer som möjligt idrottar på fritiden också.

  • LaFontaine
    Zaranilsson skrev 2019-08-27 17:32:50 följande:

    Hos min dotter är det tjejerna som håller på med någon idrott ex fotboll som duschar. Och de som inte duschar är de som inte tränar.

    Är man van att duscha tillsammans med andra efter träningen tre gånger i vecka. Så verkar det inte vara en stor sak att även duscha efter gympan.

    Så lösningen borde vara duschdraperier och att så många tjejer som möjligt idrottar på fritiden också.


    Alla idrotter innebär ju inte att man duschar tillsammans efteråt. Under alla år jag tränade min idrott som barn och ungdom cyklade jag hem efteråt och duschade hemma. Också som vuxen är det ytterst sällan jag duschar i anslutning till träningen.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (suck) skrev 2019-08-27 16:07:47 följande:

    Seriöst, om den strategin hade fungerat till 100% så hade ingen någonsin blivit mobbad eller utfryst. Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i min verklighet så försvinner inte dessa problemen för att man önskar.

    Jag ser inget fel i att låta varje individ ha möjlighet att freda sig själv genom att ha bås, draperier etc.

    Dessutom så handlar det inte enbart om mobbing, det handlar om barn/ungdomar  som kanske inte är bekväma i sin kropp i förändring. Det borde ju vara varje individs rättighet att skyla sig om så önskas, oavsett ålder.


    Anonym (suck) skrev 2019-08-27 16:07:47 följande:

    Seriöst, om den strategin hade fungerat till 100% så hade ingen någonsin blivit mobbad eller utfryst. Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men i min verklighet så försvinner inte dessa problemen för att man önskar.

    Jag ser inget fel i att låta varje individ ha möjlighet att freda sig själv genom att ha bås, draperier etc.

    Dessutom så handlar det inte enbart om mobbing, det handlar om barn/ungdomar  som kanske inte är bekväma i sin kropp i förändring. Det borde ju vara varje individs rättighet att skyla sig om så önskas, oavsett ålder.


    Jag fattar att det inte är så lätt. Jag menar bara att det borde vara så.
  • Anonym (Anonymm)
    LaFontaine skrev 2019-08-27 17:39:08 följande:

    Alla idrotter innebär ju inte att man duschar tillsammans efteråt. Under alla år jag tränade min idrott som barn och ungdom cyklade jag hem efteråt och duschade hemma. Också som vuxen är det ytterst sällan jag duschar i anslutning till träningen.


    Jag har aldeig varit med om att man inte duschade efter gympan och ingen verkade heller kolla på någon annan eller mobba någon. Det är därför jag blir så arg på sånt här. De som gömde sig, några av mina vänner, var sådana som mådde dåligt. Jag säger inte att alla gör det som gömmer sig. Jag tycker bara det är synd om msn gömmer sig för man skäms eller inte vill någon ska se. Många tjejer , folk som är kända menar jag nu, står i bh öppet på sociala medier just för de ska släppa det där att dölja sig själv. Man ska acceptera sig själv som man är. Det tycker jag man ska jobba på. Om man vill dölja sig okej. Det är lugnt. Men man ska inte motarbeta det genom att Vilja att folk ska dölja sig, säga det är konstigt att duscha med andra iaf. Det är det jag menat hela tiden. Jäkla samhälle det är.
  • Anonym (Anonymm)

    Jag har själv MASSOR med problem med ångest så jag vet vad jag talar om. Jag tycker bara som sagt det är synd med all movving. Jag tycker man ska kunna springa naken hur som. Ingen ska bry sig.ingen ska glo snett på nån.

  • Anonym (Jobbigt123)

    Då jag nyligen tog studenten minns jag väldigt väl hur det var för mig och några vänner.

    Fram till fyran var allt ?frid och fröjd? i tjejernas omklädningsrum, alla duschade åtminstone kroppen och vissa använde tvål (man var fett cool om man hade h&m?s parfymerad två för tjejer).

    Men i fyran hände endel både med klassens format och byte av idrottshall vilket innebar att det även kunde vara en annan klass samtidigt från åk 4-6 i omklädningsrummet. Jag hade efter sommarens omformatering av klassen blivit lite isolerad tillsammans med två andra, vi ?passade inte in? längre. Jag stod i startgroparna för det som kom att bli anorexi och även om jag inte skuldlägger mina klasskompisar för sjukdomen så hällde dem ändå bensin på brasan bla genom vad de gjorde i omklädningsrummet.

    Från att alla hade duschat så var vi snart ett fåtal som gjorde det, men det fanns ett samband mellan att vi som duscha oxå tog idrottslektionen på allvar så vi blev svettigare än de andra tror jag. Men om jag som oftast stannade kvar i hallen och hjälpte till att plocka undan eller bara prata ett par ord med idrottsläraren(en ?hjälte? i mina ögon som fick mig att må bra), så blev jag inte bara sist in i duschrummet (ett helt kalt rum om typ 3x6m med 8duschar) utan oxå ensam där och både tjejer från min klass och även ibland den andra klassen kunde komma in i grupp med kläder på, stänga dörren och sen ställa sig som en mur framför mig och berätta för mig hur äckligt smal och vig jag var, att jag var en ?anorexia-unge?(jag viste varken vad anorexia eller ätstörning var), att jag inte skulle tro att jag var bättre än dem och de ville veta vad jag väger osv och var bara fruktansvärt kränkande och nedlåtande. Till saken hör att liknande behandling fick de andra två där den ena var för tjock(hon fick det ännu värre när hon redan som 11åring kom i puberteten) och den andra var för kort och ?omogen/barnslig?.

    Från och med åk 6 hade vi alltid idrott sist på dagen och då spelade jag även tennis efter så då slutade jag att duscha och byta om eftersom jag gick direkt till tennishallen, men jag fick ändå utstå en hel del kränkande beteende och då hade jag anorexia så jag tog åt mig av allt som sades om/till mig.

    När jag bytte skola för högstadiet så slapp jag iaf konfrontationer i omklädningsrummet även om det periodvis var ett ?hett? ämne att bakom min rygg prata om det eller provocera mig men det var främst killarna.

  • Anonym (Mobbning.)

    Jag duschade aldrig i skolan, vi hade idrottslektionen sist på dagen oftast så duschade när jag kom hem. Anledningen var att jag blev mobbad i duschen för att jag var "en fet ko" (vägde 56kg och var slank, men de fick mig att tro att jag var fet.) en del kom in med telefonen i duschen också och vi hade inga draperier eller dörrar på duscharna. Så jag stank hellre än att stå i duschen och bli hånad.

  • Anonym (Mobbning.)
    molly50 skrev 2019-08-27 08:48:25 följande:

    Jag kan inte minnas att det mobbades i omklädningsrummen när jag gick i skolan. Men det var ju ganska längesen. Det kan säkert vara annorlunda idag.
    Min dotter är visserligen inte tonåring men kom hem en dag och berättade att en annan flicka hade skrattat åt henne i omklädningsrummet. Vi pratade med läraren om det så det redde upp sig.
    Sonen,som närmar sig tonåren, har aldrig sagt något om att det förekommer mobbning när de ska duscha efter gympan.
    Jag förstår att man inte kan,eller ska ha vuxna i omklädningsrummet. Men jag tycker att man ska duscha efter gympan.
    När man är i tonåren så kan man lättare börja lukta svett och det är ju inte så fräscht.
    Men jag tycker att man borde kunna ordna med duschbås i omklädningsrummen så att ingen ska behöva skämmas eller känna att de måste gömma sig.
    Jag tror att det skulle kunna hjälpa en hel del.


    den skolan jag gick på var det mobbning i både tjejernas och killarnas omklädningsrum. Killarna slängde alltid ut en stackars kille från omklädningsrummet i bara ett badlakan, lärarna gjorde ingenting åt det tyvärr.. Jag och mina vänner blev hånade i duschen vilket slutade med att vi inte duschade i skolan längre.
  • molly50
    Anonym (Mobbning.) skrev 2019-11-21 15:41:52 följande:
    den skolan jag gick på var det mobbning i både tjejernas och killarnas omklädningsrum. Killarna slängde alltid ut en stackars kille från omklädningsrummet i bara ett badlakan, lärarna gjorde ingenting åt det tyvärr.. Jag och mina vänner blev hånade i duschen vilket slutade med att vi inte duschade i skolan längre.
    Fruktansvärt! Och att lärarna inte gjorde något åt saken gjorde nog knappast saken bättre.
    Jag förstår inte hur en del barn kan vara så elaka.
    Jag blev själv mobbad i skolan. Men aldrig i omklädningsrummet,vad jag kan komma ihåg.
    Men jag vet i alla fall hur det känns. Det är hemskt!
Svar på tråden Dusha efter idrotten