• Anonym (Arg hela tiden)

Hatar min exfru så jävla mycket

Hur blir man av med de här känslorna? Vi gjorde slut för ett par månader sen och fortfarande känner jag bara hat mot henne. Skulle typ bli glad om hon dog i cancer, en sjukdom jag för övrigt hatar men helt ärligt tycker att hon kan ha. Går det att sluta hata någon så mycket som jag gör?

• Svar på tråden Hatar min exfru så jävla mycket
  • AndreaBD

Problemet ligger hos dig. Jag har aldrig hatat någon i hela mitt liv och jag tycker att det är ett tecken på att man har aggressioner som förr eller senare ändå skulle ställa till med problem. Kan bara råda dig att bege dig i terapi. 

• Anonym (H)

Kanske kan vara bra att tänka på: vill jag vara ihop med någon som inte älskar mig, är otrogen, inte redo för föräldraransvar osv.... Ilska tar massor av energi - lägg energin på det som viktigt iställetför att ödsla energin på det dåliga. Svårt, jag vet,men det vinner i längden

• AndreaBD
    Anonym (Hur hatar man?) skrev 2019-09-19 20:56:16 följande:

Nyfiken. Hur kan man hata någon man älskat?

Om jag och mannen skulle gå isär så kan jag bara komma på att jag skulle uppleva hat mot honom om han utsatte barnen för hemskheter eller att han typ började förfölja, misshandla och göra mitt liv till ett helvete. Att han var psykopat typ.

Eller hur? Min ex-man HAR t.o.m. gjort saker som jag verkligen kan klandra honom för. Men jag har ju en gång i tiden valt den personen, älskat den personen. 
  • Anonym (tvillingmamma)

Alla förmår inte skiljas som vänner, men man brukar inte hata sitt ex utan anledning. Man kan vara sårad eller ledsen för att det inte höll, men det är något annat. Hat brukar antingen betyda att man har blivit otroligt sviken av partnern, eller så ligger problemet hos en själv. Även om exet har gjort en väldigt illa, är det dock skadligt att låta sig förtäras av hat. Man måste inte förlåta, men man måste hitta sätt att gå vidare.

• Anonym (Exfru)
    AndreaBD skrev 2021-08-17 18:24:18 följande:

Eller hur? Min ex-man HAR t.o.m. gjort saker som jag verkligen kan klandra honom för. Men jag har ju en gång i tiden valt den personen, älskat den personen. 

Fast det är ju historia och dåtid om det fanns känslor .Nutid är en helt annan sak.Känslorna kan ändras ,för visst är det så att du älskar inte alls längre som du har älskat förut i ditt liv?
  • Anonym (Är bra att känna så)

Är faktiskt avundsjuk på att du kan känna så. Är mycket bättre än att känna att sin ex. är bästa mannen på jorden och fantastisk på alla sätt och vis. Istället för att älska sitt ex, hata sitt ex.

Så tycker TS skall vara glad.

• Anonym (Exfru)
    Anonym (Hur hatar man?) skrev 2019-09-19 20:56:16 följande:

Nyfiken. Hur kan man hata någon man älskat?

Om jag och mannen skulle gå isär så kan jag bara komma på att jag skulle uppleva hat mot honom om han utsatte barnen för hemskheter eller att han typ började förfölja, misshandla och göra mitt liv till ett helvete. Att han var psykopat typ.

Hat är inte bra.Men det är lätt att hata någon man älskar .Det är ju historia,kärleken,då när man gjorde misstag och valde fel.Jag menar ,varför separera om man nu har så djupa kärlek känslor kvar för exet?
  • AndreaBD
    Anonym (Exfru) skrev 2021-08-20 18:12:22 följande:
    Fast det är ju historia och dåtid om det fanns känslor .Nutid är en helt annan sak.Känslorna kan ändras ,för visst är det så att du älskar inte alls längre som du har älskat förut i ditt liv?
    Men då måste man ju ha misstagit sig och valt fel person? Men jag hatar inte någon överhuvudtaget, sånt tar bara onödig energi. Och om man har barn ihop så får man göra allt man kan för att samarbeta.
  • Anonym (Exfru)
    AndreaBD skrev 2021-08-20 18:29:19 följande:

Men då måste man ju ha misstagit sig och valt fel person? Men jag hatar inte någon överhuvudtaget, sånt tar bara onödig energi. Och om man har barn ihop så får man göra allt man kan för att samarbeta.

Fina ord.Men det fungerar inte alltid så.Dags att öppna ögonen .Allt med gammal kärlek är inte så rosenrött.
  • AndreaBD
    Anonym (Exfru) skrev 2021-08-20 18:40:15 följande:
    Fina ord.Men det fungerar inte alltid så.Dags att öppna ögonen .Allt med gammal kärlek är inte så rosenrött.
    Det hänger inte på vad den andra personen har gjort. Det hänger endast på ens egen inställning. Och jag har varit med om det mesta. Jag behöver inte öppna ögonen. Finns inte mycket som jag inte har sett. 
  • Anonym (Exfru)
    AndreaBD skrev 2021-08-20 22:25:42 följande:

Det hänger inte på vad den andra personen har gjort. Det hänger endast på ens egen inställning. Och jag har varit med om det mesta. Jag behöver inte öppna ögonen. Finns inte mycket som jag inte har sett. 

Då antar jag att du upplever hot och våld och ändå har strålande respekt och samarbete med ditt ex.Annars snackar du om andra saker.
  • AndreaBD
    Anonym (Exfru) skrev 2021-08-20 23:03:00 följande:
    Då antar jag att du upplever hot och våld och ändå har strålande respekt och samarbete med ditt ex.Annars snackar du om andra saker.
    Jo då. Fast... det exet som var värst - det var ju ingen idé att samarbeta med honom. Jag flyttade land istället och blev av med honom på det sättet. Men han har fått se sitt barn ungefär en gång om året och jag har aldrig sagt något negativt om honom till vårt gemensamma barn. Sonen fick intrycket att vi är vänner och att det inte har hänt något hemskt. Tills exet själv berättade skit för sonen - då var jag tvungen att berätta hur det verkligen var. Men det hade jag annars aldrig gjort. Och jag håller ju inte på att bråka med exet, jag ignorerar alla sorters dumheter och numera har vi ingen anledning att ha kontakt, då sonen är vuxen. 

Pappan till mina andra två barn var inte fysiskt våldsam, men väldigt knepig och har alkoholproblem numera. Jag klandrar honom för mycket, barnen har ofta mått dåligt över hans egoism. Jo, med honom har jag haft strålande respekt och samarbete. Trots att han var cynisk och negativ och försökte sabotera. Jag bara ignorerade det och gav ett bra exempel. Så småningom hängde han på och kommunicerade och samarbetade vettigt. Han har sina knepigheter fortfarande, så att det inte alltid fungerar på problemlöst, men även de två barn är vuxna numera. 
  • Anonym (Gäst hos ö m)

Låter jobbigt TS, bättre att bara acceptera läget och göra något konstruktivt av det.

Jag tyckte själv det var jobbigt när min ex-fru lämpade mig för arkitekten men samtidigt kunde jag ju förstå henne, jag en försynt halvlooser, obildad arbetarklasskille, kort och utan körkort mm..

men saker förändras nu är jag ju gift igen med en dam ur övre medelklassen och lever ju ett helt annat liv och mitt ex är ganska avundsjuk på mig. Men det är inget jag glädjer mig över för ty jag önskar henne bara det bästa som man gör för de medmänniskor som en gång betytt mycket.

Kanske kan du förkovra dig i en bok istället - förslagsvis: att välja glädje

Anonym (Gäst hos ö m) skrev 2021-08-21 01:04:23 följande:

Låter jobbigt TS, bättre att bara acceptera läget och göra något konstruktivt av det.

Jag tyckte själv det var jobbigt när min ex-fru lämpade mig för arkitekten men samtidigt kunde jag ju förstå henne, jag en försynt halvlooser, obildad arbetarklasskille, kort och utan körkort mm..

men saker förändras nu är jag ju gift igen med en dam ur övre medelklassen och lever ju ett helt annat liv och mitt ex är ganska avundsjuk på mig. Men det är inget jag glädjer mig över för ty jag önskar henne bara det bästa som man gör för de medmänniskor som en gång betytt mycket.

Kanske kan du förkovra dig i en bok istället - förslagsvis: att välja glädje

Nu var ju det här väldigt länge sen men det ordnade upp sig till slut. Är omgift och har fått min sinnesro tillbaka. Iallafall just nu
  • Anonym (öööö)
    Anonym (Arg hela tiden) skrev 2021-08-21 15:55:53 följande:
    Nu var ju det här väldigt länge sen men det ordnade upp sig till slut. Är omgift och har fått min sinnesro tillbaka. Iallafall just nu
    Omgift redan? Inte ens två år sen du skrev tråden ju. 
    Anonym (öööö) skrev 2021-08-21 16:36:34 följande:

Omgift redan? Inte ens två år sen du skrev tråden ju. 

Jag gör vad jag vill med mitt liv
  • Anonym (A)
    Skönt att det har gått braGlad
  • Anonym (Donna)
    Hoppas att detta äktenskap lyckas bättre då!
Svar på tråden Hatar min exfru så jävla mycket