• Tufftomat

Katten måste bort - men hur?

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • Anonym (D)

Kontakta hennes föräldrar. Lämna katten där.

Du kan inte avliva den eller dylikt för det kan det bli ett rättsärende utav.

• Aurora Borrealis

Forskning visar att katter är lika tillgivna som hundar. Ta det i beaktande, tycker jag. Här är en länk som sammanställer forskningen på det vackraste av alla husdjur - katter. Som är mycket tillgivna sina ägare, precis som hundar är.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7305358

• Tow2Mater
    Anonym (D) skrev 2019-10-20 17:58:25 följande:

Kontakta hennes föräldrar. Lämna katten där.

Du kan inte avliva den eller dylikt för det kan det bli ett rättsärende utav.

An sen? Vad är en katt värd? 100kr? En katt har inget affektionsvärde, bara reellt värde som vad en ny katt kostar.
  • Ess
    Tow2Mater skrev 2019-10-20 20:03:27 följande:
    An sen? Vad är en katt värd? 100kr? En katt har inget affektionsvärde, bara reellt värde som vad en ny katt kostar.
    Exet ska orka dra det till rätten också, vilket hon knappast gör. 
    Sedan är det fakta att hon bara stuckit och lämnat ts med katt och barn, där har de svart på vitt hur mycket den katten var värd för henne. Så att få igenom något i rätten när hon inte ens själv brytt sig kan hon glömma. Det hade varit en helt annan sak om ts vägrat lämna ut katten åt henne.
  • molly50
    Ess skrev 2019-10-20 15:17:57 följande:
    Jag rekommenderar inte ts att ta kontakt med dem.
    Nej,men det som hände dig behöver ju inte hända andra.
    Dy hade kanske bara otur med det katthemmet du kontaktade.
    Att avliva en frisk katt för att en eller två personer inte har bra erfarenheter av katthem är inget jag skulle göra,i alla fall.
  • molly50
    Du kanske inte bryr dig om en katt. Men det betyder ju inte att andra inte kan göra det.
    Finns det andra alternativ än avlivning så tycker jag att man ska överväga det.
    Att kunna ge en katt ett bra liv hos någon annan är väl att föredra framför avlivning,tycker jag.
  • Aurora Borrealis

Personligen la jag nyss 10 000 kr på en operation på min katt som räddade livet på den. Katten mår jättebra nu och är helt frisk. Katten fick jag gratis när den var unge. Just saying. Alla människor är inte likadana. Och alla har inte 10 000 kr att lägga på sin katt. Min katt är lyckligt lottad. Och jag är lyckligt lottad som har mitt underbara, fina, fantastiska djur som ger så mycket kärlek. Tycker du ska försöka ge bort din katt till en kärleksfull, empatisk människa. Många gillar katter och behandlar dem som familjemedlemmar.

• Åsa
    12000 är inte ovanligt för en raskatt (det är inte bara hundpriser som har gått upp). Men oavsett om detta skulle vara en bondkatt utan ekonomiskt värde gör TS helt rätt som gör sitt bästa för att följa gällande regler.
  • Åsa
    molly50 skrev 2019-10-20 20:49:03 följande:
    Nej,men det som hände dig behöver ju inte hända andra.
    Dy hade kanske bara otur med det katthemmet du kontaktade.
    OT: Jag har faktiskt en liknande erfarenhet av en katthjälpsorganisation. Jag hade inte mer info än den jag givit vid första tillfället, då jag också gav telefonnummer till annan närboende. Men månader därefter ringde man till mig, gång efter gång. Det blev helt orimligt eftersom jag inte inte ens var kvar på orten. Jag antar att de som jobbar är mycket engagerade, och därtill volontärer och kompetensen varierar därefter. De som ringde mig verkade ha svårt att både lyssna och ta in vad jag sade och än mindre anteckna det eller som jag föreslog stryka mitt nummer, eftersom jag blev kontaktad ett antal gånger.

Detta innebär inte att jag avråder någon från att vända sig till en sådan organisation, men jag känner alltså igen fenomenet.
  • Glinda från Oz

Jag ser att det finns en massa gissningar och felinformation i tråden. En id märkning är inte juridiskt bindande så den har ingen betydelse alls. Matar man en katt under en viss tid äger man katten om inget annat sagts, det är alltså ts katt nu. Hos veterinärer kollas ofta ID märkning i samband med avlivning men det är för att det händer att vissa tröttnat på grannens katt och tagit sig friheter det har inte med själva id märkningen att göra.

• Glinda från Oz

Jag ser att det finns en massa gissningar och felinformation i tråden. En id märkning är inte juridiskt bindande så den har ingen betydelse alls. Matar man en katt under en viss tid äger man katten om inget annat sagts, det är alltså ts katt nu. Hos veterinärer kollas ofta ID märkning i samband med avlivning men det är för att det händer att vissa tröttnat på grannens katt och tagit sig friheter det har inte med själva id märkningen att göra.

• Åsa
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:11:10 följande:

Matar man en katt under en viss tid äger man katten om inget annat sagts, det är alltså ts katt nu.

Jag kan tänka mig att många resonerar så, särskilt med bondkatter som inte har något större ekonomiskt värde. Men rent formellt finns ingen sådan regel. I lagens ögon skiljer sig inte djur från annan lös egendom och egendom byter inte ägare bara för att tid passerat. Möjligen skulle "djurpassaren" kunna begära viss ersättning för sina utlägg (men inte självklart få den).
    Jämför med andra djur. Inte skulle du (väl?) påstå att en tids matande av en hund, häst eller ko man hittar ger äganderätt?

ID-märkning bevisar mycket riktigt inte ägarskap. Det handlar om möjlighet att identifiera katten och därmed lättare hitta /den troliga/ ägaren.
  • molly50
    Åsa skrev 2019-10-20 21:43:30 följande:
    OT: Jag har faktiskt en liknande erfarenhet av en katthjälpsorganisation. Jag hade inte mer info än den jag givit vid första tillfället, då jag också gav telefonnummer till annan närboende. Men månader därefter ringde man till mig, gång efter gång. Det blev helt orimligt eftersom jag inte inte ens var kvar på orten. Jag antar att de som jobbar är mycket engagerade, och därtill volontärer och kompetensen varierar därefter. De som ringde mig verkade ha svårt att både lyssna och ta in vad jag sade och än mindre anteckna det eller som jag föreslog stryka mitt nummer, eftersom jag blev kontaktad ett antal gånger.

Detta innebär inte att jag avråder någon från att vända sig till en sådan organisation, men jag känner alltså igen fenomenet.
    Det är ju synd om sk katthjälpsorganisationer beter sig så.
    De borde väl bara göra vad de blir ombedda att göra. Omplacera katten.
    Jag menar bara att jag hellre skulle vända mig till ett katthem eller liknande för hjälp att omplacera katten än att avliva en frisk katt.
  • Anonym (Skitgrisar)
    Tufftomat skrev 2019-10-19 08:50:44 följande:

Hej.

För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

Någon som suttit i en liknande sits?

Tacksam för svar.

Du omplacerar den såklart, bara idioter avlivar friska djur! Väx upp!!
  • Glinda från Oz
    Åsa skrev 2019-10-20 22:24:51 följande:

Jag kan tänka mig att många resonerar så, särskilt med bondkatter som inte har något större ekonomiskt värde. Men rent formellt finns ingen sådan regel. I lagens ögon skiljer sig inte djur från annan lös egendom och egendom byter inte ägare bara för att tid passerat. Möjligen skulle "djurpassaren" kunna begära viss ersättning för sina utlägg (men inte självklart få den).

Jämför med andra djur. Inte skulle du (väl?) påstå att en tids matande av en hund, häst eller ko man hittar ger äganderätt?

ID-märkning bevisar mycket riktigt inte ägarskap. Det handlar om möjlighet att identifiera katten och därmed lättare hitta /den troliga/ ägaren.

Jag vet inte vad som gäller vid hund och häst, bara katt. Katter är lite speciella, en hund och häst får man t.ex inte ha fritt springande själva utomhus. Det är Länsstyrelsen som tycker det inte jag. Här är ett exempel, jag kan ge fler om du vill. Katten skulle kunna ses som övergiven också vilket är olagligt. I vilket fall som helst spelar det ingen roll för hon lär knappast hämta den.

tidningen.djurskyddet.se/2013/01/matade-hemlosa-katter-fick-betala-till-lansstyrelsen/
  • Åsa
    Glinda från Oz skrev 2019-10-21 10:23:42 följande:
    Jag vet inte vad som gäller vid hund och häst, bara katt. Katter är lite speciella, en hund och häst får man t.ex inte ha fritt springande själva utomhus. Det är Länsstyrelsen som tycker det inte jag. Här är ett exempel, jag kan ge fler om du vill. Katten skulle kunna ses som övergiven också vilket är olagligt. I vilket fall som helst spelar det ingen roll för hon lär knappast hämta den.

tidningen.djurskyddet.se/2013/01/matade-hemlosa-katter-fick-betala-till-lansstyrelsen/

Texten är intressant men stöder inte vad du skrev om att bli ägare i och med matning, tvärtom citeras handläggaren på Länsstyrelsen:
    "Vi betraktar honom som djurhållare utifrån att han låter katterna vara hos honom och få mat hela tiden. Det är inte så att man övertar ägandeskapet för att man matar en katt. "

Man hävdar alltså en vårdplikt mot djuret men utan att personen äger det.

Svar på tråden Katten måste bort - men hur?