• kattenjanss0n

    Hur gör ni med lördagsgodiset??!

    Min bonusdotter får för sin pappa inte äta sitt lördagsgodis för än typ en timme efter middagen på lördagskvällen och då har hon typ en timme på sig att vräka i sig och då menar jag verkligen vräka. Hon proppar i sig godiset på ett sånt sätt att man själv blir äcklad och mätt av att se på. Efter hon proppat i sig är det dags för tandborstning och sängen, slutar alltid med ett långt toabesök med lösbajs och ont i magen och senare framåt natten brukar hon behöva kräkas också. Är detta normalt? :) :) :)

    Har kommit med förslag att hon får äta godiset tidigare på dagen, typ dela upp det så hon äter hälften på eftermiddagen och resten på kvällen, eventuellt att hon inte äter så mycket för att slippa bajs och spya men det var tydligen ett dåligt förslag min sambo är uppvuxen med att man äter godiset på kvällen precia innan läggdags.

    Hur gör ni i era familjer?

  • Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!
  • cosinus

    Beror på.

    Jag föredrar att de får det efter lunch men det passar inte tidsmässigt.

    Annars efter middagen.

    Men de äter inte så mycket att de börjar må illa, däremot får de inte äta för nära lunch/middag för då äter de för lite mat.

  • whitestar

    Bara sonen äter frukost så får han äta sitt lördagsgodis närsomhelst helst under lördagen. Jag anser det är bättre äta godis under dagen än trycka i sig massa socker på kvällen.

    Vad för slags godis äter din bonusdotter? Dålig i magen kan bli om man är känslig mot laktos o äter massa mjölkchoklad. Sen så är sura godisar inte bra i större mängd.

  • Kexsmula

    Jag är uppvuxen med att godis inte är någon big deal och ?lördagsgodis? var inget koncept som fanns i vårt hem, vi köpte godis vilken veckodag som helst och det fanns alltid godis och snacks hemma som man fick äta när man kände för det. Vilket ledde till att jag aldrig ville vräka i mig en hel påse lösgodis eller chips, som alla mina kompisar som kom från strikta hem gjorde så fort det var barnkalas eller de fick ?lördagsgodis?. Jag märker även i vuxen ålder hur man påverkas av sin uppväxt med lördagsgodis vs. fri tillgång, min man kommer från ett striktare hem och kan inte se godis hemma utan att vräka i sig, medan jag alltid vill ha någon typ av godis hemma OM jag skulle bli sugen och kan köpa hem hur mycket som helst och fylla skafferiet med och ändå knappt röra det på flera månader.

    Jag tycker således att din sambos barn bör få äta sitt godis när hon vill och dela upp det precis som hon vill, jag är övertygad att det är det sundaste.

    Själv kommer jag låta min och min mans barn att äta godis när de känner för det precis som jag fick. Det fungerade väldigt bra för mig och jag kan inte se varför man skulle ändra ett vinnande koncept. Min son på 2,5 år har redan fått godis då och då, vilket säkert sticker i ögonen på vissa, men det är inget problem då han inte vräker i sig.

  • fluu

    Mår hon intr bra av det måste det ju till en ändring!

    Dottern får 5-8 bitar/ en klubba varje lördag och hon får själv välja när det ska ätas bara hon ätit frukost först. Har alltid funkat bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2020-01-11 16:48:48 följande:
    Kanske for att inte äta det hela tiden varje dag? Man kan 'begränsa' på många sätt.
    Fast varför i hela världen skulle man äta godis hela tiden varje dag annars? Måste man ens ge sina barn godis varje vecka?
  • Mascaraklumpar

    Hur många gånger har detta hänt? Får hon spara godiset till söndagen om hon vill det? Generellt brukar barn vara snabba med att lära sig lyssna på sina kroppar, och att enstaka gånger låta dem proppa i sig godis till de kräks kan vara en nyttig erfarenhet. Men är detta något som händer helg på helg och hon ändå inte lär sig spara till nästa dag (eller ännu värre, inte tillåts spara), så är det förstås inte okej. 300 g är dessutom en alldeles för stor mängd godis för att ges varje vecka.

    Här köper vi godis ca 1 gång per månad, och varje person får då välja 10 bitar lösgodis. Dottern (4 år) äter oftast 7-8 bitar på en gång och sparar 2-3 bitar till ett annat tillfälle.

  • annabellelee

    Det låter inte som att tidpunkten är fel, men att hon får för mycket. Mina barn får lika många godisbitar som de är gamla (4 år=4 bitar). De får välja bitar själv.

  • Tow2Mater
    Alexi skrev 2020-01-12 10:02:39 följande:
    Fast varför i hela världen skulle man äta godis hela tiden varje dag annars? Måste man ens ge sina barn godis varje vecka?
    Måste o måste... jag äter nog lite i princip varje dag. Varfor ska inte barn få njuta av det goda iallafall en gång i veckan? For att vi kan! For att det finns! Vi gillar inte begränsningen till bär och honung som på stenåldern.
  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2020-01-12 14:44:32 följande:

    Måste o måste... jag äter nog lite i princip varje dag. Varfor ska inte barn få njuta av det goda iallafall en gång i veckan? For att vi kan! For att det finns! Vi gillar inte begränsningen till bär och honung som på stenåldern.


    Oj trodde väldigt få gjorde så, dvs äter godis ofta.
  • hammarhajen

    Stackars barn.

    Som jag ser det är det ett solklart föräldraansvar att hjälpa barnen att äta lagom och lagom är det INTE om man blir så dålig i magen. Dra ner på mängden godis rejält, 300 gram är på tok för mycket för ett barn. 

    Bra att du reagerar TS.

Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!