• Smecker

SD försöker styra oberoende media

SD tänkte ställa SVT- och SR-chefer till svars i kulturutskottet.

www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/sd-ville-kalla-svt-chefer-till-riksdagen-1.24309241

www.gp.se/kultur/kultur/sd-s-f%C3%B6rs%C3%B6k-att-kalla-public-service-cheferna-till-riksdagen-%C3%A4r-historiskt-unikt-1.24334838

"Det SD skapar med sitt utspel, är exakt det de säger sig vilja motverka: Att medier skaffar partipolitiska jäv.

Journalistiken ska aldrig behöva böja sig för makthavare. Medier ska inte behöva censurera sig själva på grund av rädsla för repressalier. Ska man ens behöva säga det i det här landet? Är det inte självklart vad det öppnar för?"

Alltså, vart är det landet på väg egentligen?

Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Svar på tråden SD försöker styra oberoende media
  • Padirac
    jeanette02 skrev 2020-02-25 22:32:33 följande:
    Kalla det vad du vill, konservativt kanske är fel ordval, men Fria Tider, Nya Tider tex upplever jag hyfsat ok. Och kanske mest som en motvikt när jag tagit del av PS nyhetsrapportering. Just för ett bredare perspektiv. Jag tar inte allt på blodigt allvar som står där. Utan de har ungefär samma nivå som Expressen, Aftonbladet fast högervridet.
    Ok, så vi är överens om att konservativt är fel ordval för en del av de publikationer du refererade till

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider

"Tidningen klassificeras i en rapport utgiven av Statens medieråd som "en del av den radikala högerpopulistiska nätmiljön" och anses ha ett uppenbart rasistisktfrämlingsfientligt och islamofobiskt innehåll.[4]

Fria Tider har av Expo beskrivits som högerextrem, främlingsfientlig och rasistisk.[26][27][28] Samhällsforskaren Mats Deland har hävdat att Fria Tider är en av flera nya webbplatser som, tillsammans med organiserade kampanjer i tidningars kommentarsfält, kommit att förskjuta diskussionsklimatet i Sverige på ett sätt som föranlett krav på lagändringar.[3]"

"I februari 2017 framkom det att tidningens ägare FT News Group OÜ även hade fått överta domännamnet till vad som i reportaget kallas "trollfabrikenGranskning Sverige, där Fria tiders chefredaktör Widar Nord är kontaktperson.[35] Domänen registrerades av Jim Olsson som senare förde över domänen till Fria tider.[36] Fria Tider och Granskning Sverige hävdar att det inte finns en stark koppling mellan dem och att de endast samarbetat kring domännamnet granskningsverige.se och köp av viss researchmaterial.[37][38] Huvudman för nätverket Granskning Sverige är Fabian Fjälling.[39]

Granskning Sverige koordinerar enligt en artikel i Eskilstunakuriren mail- och telefonattacker mot bland annat nyhetsredaktioner och betalar enligt tidningen anonyma uppringare att hota och spela in intervjuer med journalister och andra personer med samhällsansvar, som sedan redigeras om för att få de intervjuade att framstå i dålig dager genom att klippa och klistra i materialet. Dessa redigerade intervjuer publiceras sedan på Youtube och högerextrema sidor.[35][40]"

"Under oroligheterna i Ukraina 2014 publicerade Fria Tider en huvudledare där de västerländska mediernas rapportering om polisiärt övervåld från Viktor Janukovytj regim avfärdades som ”politisk propaganda för att bli av med en regering som står i vägen för USA:s och EU:s maktambitioner i öst.”[42]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Tider_(tidning)

"Nya Tider är en högerextrem och konspirationistisk svensk nyhetstidning[4][5][6][7][8] som ges ut en gång i veckan av AlternaMedia. Ansvarig utgivare är Vávra Suk"

"Tidningen beskrivs som högerextrem,[4][5][6] vilket redaktionen inte håller med om och motiverar det med att "Vi håller inte inne med något, utan vi berättar som det är."[6] Tidningen har också beskrivits som främlingsfientlig.[6] Med grund i tidningens skriverier om vaccinationsmotståndBilderberggruppen och sionismen kategoriseras tidningen även som konspirationistisk.[8][10]"

"Nya Tider grundades i november 2012[4][11] efter att flera skribenter lämnat tidningen Nationell Idag för att skapa en ny tidskrift.[12] Tidningen är inte knuten till någon organisation."

Nyheter idag då som är föregångaren till Nya Tider - också från wikipedia

"Nationell Idag (NI) var en högerextrem,[2][3][4][5][6] nationaldemokratisk nyhetstidning med utgivning varje vecka. Under merparten av sin existens var veckotidningen knuten till partiet Nationaldemokraterna, men under 2014 användes beteckningen "obunden sverigedemokratisk"[7]."

Nationell Idag och Nya tider rör sig i etnopluralistiska vatten, - är det någon som inte ser likheten mellan etnopluralism och SDs principprogram

"Etnopluralism är en nynazistisk[1] ideologi som menar att etniska grupper måste leva åtskilda för att undvika påstått negativa konsekvenser av kulturell blandning. Det är en hypotetisk modell som föreslår att fredlig åtskillnad av folkgrupper skulle vara möjligt genom att nationalstater[2] eller självstyrande regioner för olika etniskt definierade folkgrupper etableras. Genomförandet skulle kräva etnisk rensning[3] jämförbart med apartheid. Förespråkare beskriver det som ett alternativ till multikulturalism i syfte att hindra integration,"

Etnopluralism är en efterträdare till rent fascistiska ideologier, det som SDs MK beskriver med termen identitärer vilket är en fascistisk hållning hananklagade SDu för att hålla innan de kickades ut som SDs ungdomsförbund

Dessa tidningar anser du alltså vara hyfsat OK? Kanske inte konservativa då...

Dessa medier handlar mycket lite om konservatism, det är primäst andra ideologiska linjer som drivs av dessa.

Kalla inte etnopluralism fascism eller rasism, främlingsfientlighet och islamofobi för konservatism - det är helt och hållet skilda saker även om de säkerligen kan uppträda i delad skepnad i ett av riksdagspartierna.

• Wagner
    KillBill skrev 2020-02-25 12:01:56 följande:

Det mest otäcka i den här tråden är hur vissa här i tråden totalt blundar för att SD  attackerar grunden i vår demokrati genom att försöka påverka vad folk får säga, försöker påverka den svenska kulturen och försöker påverka vad som får yttras i fri media.  

Säg vad du tycker är otäckt, så ska jag tala om vem du är.

www.sydsvenskan.se/2020-02-24/sd-inte-ensamt-om-att-vilja-styra-medier&utm_term=790390ff-384c-4fa9-bcfb-e67951fa3e40&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares&fbclid=IwAR2hnjojjd-qRoivqZEPkEYR-ZEAKarrvgloubz7gGZV0v7boTSefe_Ljz0
  • KillBill
    Wagner skrev 2020-02-26 05:06:38 följande:

Säg vad du tycker är otäckt, så ska jag tala om vem du är.

www.sydsvenskan.se/2020-02-24/sd-inte-ensamt-om-att-vilja-styra-medier&utm_term=790390ff-384c-4fa9-bcfb-e67951fa3e40&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares&fbclid=IwAR2hnjojjd-qRoivqZEPkEYR-ZEAKarrvgloubz7gGZV0v7boTSefe_Ljz0

Vill inte betala för denna betalartikel men ser att artikeln är skriven av en person som ingår i Sverigedemokraternas tankesmedja Oikos..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • jeanette02

[quote=80247940][quote-nick]Padirac skrev 2020-02-25 23:05:43 följande:[/quote-nick]Ok, så vi är överens om att konservativt är fel ordval för en del av de publikationer du refererade till

sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider

Allt du länkat här ovan i ditt inlägg är inget nytt för mig. Jag vet att nämnda medier inte alltid är objektiva. Precis som tex Expressen eller Aftonbladet som jag skev om i mitt inlägg och jämförde nivån som ungefär likvärdig.

Det skrev jag. Men skillnad är att några av oss förstår det och vet det, man tar helt enkelt vissa saker de skriver om med en nypa (en skopa) salt. Men i vissa fall oftast gällande inrikes nyheter/utrikesnyheter då har tex Fria Tider och de andra ett värde. Då många medier i inklusive PS utelämnar viktig info, så att man får en felaktig bild av saker. Man får inte helheten alls gällande vissa saker. Då får man gå till flera nyhetskällor.

Som sagt, jag vet att de är inte alltid direkt objektiva, till skillnad från vissa som tror att tex allt som står i Aftonbladet är sant. Nä, dessa medier ligger på samma nivå. Public Service är givetvis bättre. Men det var ju inte dem jag jämförde med just i tidigare inlägget.

• klyban
    jeanette02 skrev 2020-02-26 06:09:55 följande:
    [quote=80247940][quote-nick]Padirac skrev 2020-02-25 23:05:43 följande:[/quote-nick]Ok, så vi är överens om att konservativt är fel ordval för en del av de publikationer du refererade till

Allt du länkat här ovan i ditt inlägg är inget nytt för mig. Jag vet att nämnda medier inte alltid är objektiva. Precis som tex Expressen eller Aftonbladet som jag skev om i mitt inlägg och jämförde nivån som ungefär likvärdig.
    Det skrev jag. Men skillnad är att några av oss förstår det och vet det, man tar helt enkelt vissa saker de skriver om med en nypa (en skopa) salt. Men i vissa fall oftast gällande inrikes nyheter/utrikesnyheter då har tex Fria Tider och de andra ett värde. Då många medier i inklusive PS utelämnar viktig info, så att man får en felaktig bild av saker. Man får inte helheten alls gällande vissa saker. Då får man gå till flera nyhetskällor.
    Som sagt, jag vet att de är inte alltid direkt objektiva, till skillnad från vissa som tror att tex allt som står i Aftonbladet är sant. Nä, dessa medier ligger på samma nivå. Public Service är givetvis bättre. Men det var ju inte dem jag jämförde med just i tidigare inlägget.
    Jo, det är dom, dock får dom det fel ibland, och det är där granskningsnämnden kommer in.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KillBill
    KillBill skrev 2020-02-26 06:08:32 följande:

Vill inte betala för denna betalartikel men ser att artikeln är skriven av en person som ingår i Sverigedemokraternas tankesmedja Oikos..

Här riktar SKMA ( svenska kommittén mot antisemitism

stark kritik mot Dan Korns trivialiserande av antisemitismens och förintelsens historia.

skma.se/blogg/2019/12/det-finns-anledning-av-kritiskt-diskutera-instrumentaliseringen-av-forintelsen-i-den-politiska-debatten-men-delar-av-upprordheten-klingar-falskt/
  • jeanette02
    jeanette02 skrev 2020-02-25 22:32:33 följande:

Kalla det vad du vill, konservativt kanske är fel ordval, men Fria Tider, Nya Tider tex upplever jag hyfsat ok. Och kanske mest som en motvikt när jag tagit del av PS nyhetsrapportering. Just för ett bredare perspektiv. Jag tar inte allt på blodigt allvar som står där. Utan de har ungefär samma nivå som Expressen, Aftonbladet fast högervridet.

Här Padirac skrev jag om det. En motvikt. Ja, allt står ju ganska tydligt faktiskt. Vill inte spamma tråden för mycket med långa utläggningar...
  • jeanette02
    Liberté skrev 2020-02-25 12:07:49 följande:

Har ingenting med SD att göra. De flesta demokratiska länder med PS har oberoende granskningar som av en extra tillsatt komission.

Sverige har inte detta. Granskningsnämnden är till för program inte för PS som helhet.

Därför faller de facto public service i sitt uppdrag att vara oberoende.

Hade inte brytt mig om det varit V, S, MP eller F! som hade krävt detta.

• KillBill

Till och med SDs högsta ledning klassar publikationen Fria Tider som neofascistisk..
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-26 06:39:27 följande:

Till och med SDs högsta ledning klassar publikationen Fria Tider som neofascistisk..

Helt ok för mig.Då är det kanske så. Jag läser där pga ovan upprepade skäl iallafall. Jag har ingen alls politisk agenda med det jag skriver här el vad jag läser för media. Har mina egna prenumerationer på SvD och Göteborgs Posten, hyfsat bra tidningar för daglig nyhetsintag + 2 utländska tidningar.
  • Wagner
    KillBill skrev 2020-02-26 06:25:35 följande:
    Här riktar SKMA ( svenska kommittén mot antisemitism

stark kritik mot Dan Korns trivialiserande av antisemitismens och förintelsens historia.

skma.se/blogg/2019/12/det-finns-anledning-av-kritiskt-diskutera-instrumentaliseringen-av-forintelsen-i-den-politiska-debatten-men-delar-av-upprordheten-klingar-falskt/
    Konstigt. Det var inte betalartikel när jag läste den.

Hur som helst handlar inte DK:s art. om antisemitism e.d. utan om hur MP via Kulturdepartementet styr innehållet i de kulturella institutionerna. Att S har gjort det under åratal är inte okänt för någon. Således, SD är inte unika på något sätt. Skillnaden är helt enkelt att eftersom t.ex. du står på samma sida som S & MP så har du intet emot att DE styr. Det är bara när SD vill påverka innehållet, som du å många andra protesterar.

Fö är inte Oikos en sverigedemokratisk tankesmedia. Dan Korn t.ex., är helt öppen med att han INTE är sverigedemokrat. Däremot är Oikos en "konservativ" tankesmedja.

• klyban
    jeanette02 skrev 2020-02-26 07:09:51 följande:
    Helt ok för mig.Då är det kanske så. Jag läser där pga ovan upprepade skäl iallafall. Jag har ingen alls politisk agenda med det jag skriver här el vad jag läser för media. Har mina egna prenumerationer på SvD och Göteborgs Posten, hyfsat bra tidningar för daglig nyhetsintag + 2 utländska tidningar.
    Så fascistisk media är nåt bra då, för vad?
  • jeanette02
    klyban skrev 2020-02-26 14:54:32 följande:

Så fascistisk media är nåt bra då, för vad?

jeanette02 skrev 2020-02-26 07:09:51 följande:

Nej det har jag inte påstått att det är bra med fascistisk media. Orkar inte upprepa samma sak fler ggr för människor som saknar läsförståelse. utan citerar mina gamla inlägg där det klart och tydligt står varför jag resonerar som jag gör. Jag läser viss nyhetsrapportering där ibland när misstanken att andra stora medieaktörer utelämnar viktiga fakta i sina reportage. Inrikes/utrikes nyheter då främst.
  • klyban
    jeanette02 skrev 2020-02-26 15:50:29 följande:
    Nej det har jag inte påstått att det är bra med fascistisk media. Orkar inte upprepa samma sak fler ggr för människor som saknar läsförståelse. utan citerar mina gamla inlägg där det klart och tydligt står varför jag resonerar som jag gör. Jag läser viss nyhetsrapportering där ibland när misstanken att andra stora medieaktörer utelämnar viktiga fakta i sina reportage. Inrikes/utrikes nyheter då främst.

Saknar läsförståelse blir det av att du hävdar nått bra med dessa fascistiska och neonazistiska medier och lyftande av dom.

Och vad har dessa med SD försök att styra media?
    Trodde media skulle vara opolitiska, tydligen inte när vi kommer till denna punkt.

Vill man göra nått i frågan, så är det först en formell förfrågan som gäller och specifika saker.
    Och med fakta och saklighet, och en grund för ens påstående, med just dessa i tankarna.
    Utan dessa är orden betydelselösa, och vet SD falangen och högerextrema hatar dessa saker som pesten, då det bar återfinns kompartmentalisering, och sen tror de allt är rätt de säger.
    Vilket sällan stämmer.

Det är inte för intet att fascismen och diktatoriska samhällen begränsar medias granskning av den exekutivamakten.
    De det får dom se dumma ut, och folk för se den skit de hittar på.
    Se bara på Putin och deras arbete mot den fria pressen, där dom trillar på knivar och får exotiska gift i sig och på många andra sätt dör.
    Fascismen har många "nyttiga I****" till sitt förfogande, som inte ens förstår vad de gör.

• jeanette02
    klyban skrev 2020-02-26 16:41:06 följande:

Saknar läsförståelse blir det av att du hävdar nått bra med dessa fascistiska och neonazistiska medier och lyftande av dom.

Och vad har dessa med SD försök att styra media?

Trodde media skulle vara opolitiska, tydligen inte när vi kommer till denna punkt.

Vill man göra nått i frågan, så är det först en formell förfrågan som gäller och specifika saker.

Och med fakta och saklighet, och en grund för ens påstående, med just dessa i tankarna.

Utan dessa är orden betydelselösa, och vet SD falangen och högerextrema hatar dessa saker som pesten, då det bar återfinns kompartmentalisering, och sen tror de allt är rätt de säger.

Vilket sällan stämmer.

Det är inte för intet att fascismen och diktatoriska samhällen begränsar medias granskning av den exekutivamakten.

De det får dom se dumma ut, och folk för se den skit de hittar på.

Se bara på Putin och deras arbete mot den fria pressen, där dom trillar på knivar och får exotiska gift i sig och på många andra sätt dör.

Fascismen har många "nyttiga I****" till sitt förfogande, som inte ens förstår vad de gör.

Alltså klyban, jag tycker inte att de är de bästa nyhetskällorna, utan de har sin plats som en motvikt till andra lika vinklade medier. Ja, medier ska vara opartiska särskilt då PS. Sedan har vi ju många andra medier som är uttalat vänster, höger, liberal osv. Gillar att få input från olika källor. Sedan vet jag att man måste ta vissa saker med en skopa salt som de här mer "fria" kanalerna står för. PS borde däremot vara ännu mer objektivt då det är vad de säger att de ska vara. Och vi tvingas ju också att finansiera det.
  • klyban
    jeanette02 skrev 2020-02-26 19:18:00 följande:
    Alltså klyban, jag tycker inte att de är de bästa nyhetskällorna, utan de har sin plats som en motvikt till andra lika vinklade medier. Ja, medier ska vara opartiska särskilt då PS. Sedan har vi ju många andra medier som är uttalat vänster, höger, liberal osv. Gillar att få input från olika källor. Sedan vet jag att man måste ta vissa saker med en skopa salt som de här mer "fria" kanalerna står för. PS borde däremot vara ännu mer objektivt då det är vad de säger att de ska vara. Och vi tvingas ju också att finansiera det.

Först får man komma med en formell förfrågan.

• Padirac
    jeanette02 skrev 2020-02-26 19:18:00 följande:
    Nu kallar du tex erkänt neofascistiska media för 'mer 'fria' - tidigare var det konservativa du kallade dem...

Det är inte jag som idiotförklarar någon genom att peka på att dessa media inte är konservativa utan har en tydlig antidemokratiskt eller auktoritär eller fascistiskt politiskt grundsyn ...

Det du nämner om att ha dessa media som en motvikt till mainstrem media och PS är precis det diskussioner om PS opartiskhet mynnat ut i  - de som kunnat formulera vad kritiken mot PS består i har efter mycket velande kommit med att det de saknar är inte opartiskhet utan en tydlig politisering i PS. En politisering som iofs inte behöver vara enahanda utan mer mångfacetterad - man kan likna det vid att för att PS ska vara opartiskt måste de innehålla mycket olika politiserade program... varför ska synen att demokrati och mänskliga rättigheter som positivt genomsyra PS anger de... De har verkat vilja ha en blandning av nyhetsrapportering, 18:00 rasistnytt, 20:00 fascister vi beundrar, 21:00 dagens nazist..   ja, kanske inte exakt så, men åt det hållet så att det blir samma blandade perspektiv som du får av de media du kallat konservativa och mer fria 
Svar på tråden SD försöker styra oberoende media