• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • nihka
    nattuw skrev 2022-03-27 12:35:56 följande:
    Hur vore det om du läste inläggen och åtminstone försökte först vad det står. Är det verkligen för mycket begärt?
    Hur vore det om du åtminstone försökte svara på frågan istället för att hänvisa till vad andra säger. Är det verkligen för mycket begärt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-03-27 12:35:56 följande:
    Hur vore det om du läste inläggen och åtminstone försökte först vad det står. Är det verkligen för mycket begärt?
    Det är ju det jag vill göra och det var därför jag bad dig uppge vilket # inlägget har. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    mari123 skrev 2022-03-31 05:43:45 följande:

    FAST nu har väl "coronan" dragit förbi och ingen tror på en femte sjätte våg?


    Corona är här för att stanna och vi kommer nog få se många fler "vågor" men eftersom befolkningen nu i högre grad är vaccinerade så kommer effekten inte bli värre än en vanliga influensor. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • mari123
    KillBill skrev 2022-03-31 12:12:27 följande:
    Corona är här för att stanna och vi kommer nog få se många fler "vågor" men eftersom befolkningen nu i högre grad är vaccinerade så kommer effekten inte bli värre än en vanliga influensor. 
    Kommer det finnas VANLIGA influensor i framtiden? Det är en viktig fråga tänker jag.
  • nihka
    mari123 skrev 2022-03-31 13:21:11 följande:
    Kommer det finnas VANLIGA influensor i framtiden? Det är en viktig fråga tänker jag.
    Naturligtvis. Man kan också få cancer samtidigt som en virusinfektion. Det ena utesluter inte det andra. Så klart.
  • KillBill

    Såg ni debatten mellan Ygeman och Åkesson i kvällens Aktuellt? Det är så pinsamt och korkat att Åkesson ljuger. Förstår han inte att vanligt folk med en snabb sökning kommer konstatera att han ljög? Hoppas att media följer upp hans lögner och att media ställer honom mot väggen för hans rasistiska snack om att flyktingar från andra länder inte är riktiga flyktingar. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • mari123
    nihka skrev 2022-03-31 21:12:52 följande:
    Naturligtvis. Man kan också få cancer samtidigt som en virusinfektion. Det ena utesluter inte det andra. Så klart.
    "Cancer"? Okeeeeej.............
  • mari123
    KillBill skrev 2022-03-31 23:30:27 följande:

    Såg ni debatten mellan Ygeman och Åkesson i kvällens Aktuellt? Det är så pinsamt och korkat att Åkesson ljuger. Förstår han inte att vanligt folk med en snabb sökning kommer konstatera att han ljög? Hoppas att media följer upp hans lögner och att media ställer honom mot väggen för hans rasistiska snack om att flyktingar från andra länder inte är riktiga flyktingar. 


    Och du tycker Ygeman var stark och trovärdig?
  • nihka
    mari123 skrev 2022-04-01 04:47:47 följande:
    "Cancer"? Okeeeeej.............
    Ställ en smartare fråga om du vill ha ett svar på en smartare fråga.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    mari123 skrev 2022-04-01 05:01:19 följande:
    Och du tycker Ygeman var stark och trovärdig?
    Och du tycker Åkesson var stark och trovärdig?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Nä, det ville dom inte alls och nu med facit i hand.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    nattuw skrev 2020-04-05 09:29:30 följande:
    Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.
    Och då tycks det som vi är där med nya partier som enligt den praxis som satts kan tillskansa sig mer makt på riksdagens bekostnad. Allt som behövs är någon form av kris.
  • klyban
    nattuw skrev 2022-09-14 11:11:53 följande:
    Och då tycks det som vi är där med nya partier som enligt den praxis som satts kan tillskansa sig mer makt på riksdagens bekostnad. Allt som behövs är någon form av kris.

    Påståendet om Regeringen och COVID-19 visade sig vara nonsens och ingen praxis alls,  och detta, vad betyder det ens?
    Att nästa Regering ska ta ett steg till diktatur?(Som inte skulle förvåna mig ett skit om SD får bestämma, vi bara väntar på vilken grundlag man kommer börja attackera.)


     


     


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur