EnAnonumius skrev 2020-05-06 15:46:43 följande:
Jag själv har varit gift, och du, både jag och min man när vi var gifta (vi skilde oss 2015 efter 17års äktenskap), både jag och min man läste självaste äktenskapsbalken.
Märkligt så fanns inte den s.k femårsregeln i äktenskapsbalken. Ja jag har suttit och läst äktenskapsbalken igen i går (i och nyligen en extra gång), för att fräscha upp minnet.
Nepp, jag hittade inget i Äktenskapsbalken om någon s.k "femårs regel" eller något ur Äktenskapsbalken som man kan syfta till juridiskt till en s.k femårsregel.
Så du får vackert tala om vilket Kapitel och vilken Paragraf du syftar på från äktenskapsbalken som gör att man kan dra i en s.k "femårsregel". Att skriva "Jag är gift så vi har läst om det" är knappast något vettigt svar i sig om du tänker efter lite.
Jag tror att hon syftar på, att man måste ha varit gift (eller rättare sagt: samboåren innan vigseln räknas också) i minst fem år, för att det ska ske en hälftendelning vid skilsmässan. Har man bara varit gift i ett år, så får den fattiga parten en femtedel av hälften av boet, har man varit gift i två år, så får hon eller han två femtedelar av hälften o.s.v..