• bullen1984

    Folk som blir kränkta när andra ogillar barn.

    Jag är ingen barnälskare. Undviker barn på stan m.m. Tycker det är allmänt jobbigt när det är barn på bussen/cafeer eller vartsomhelst. 
    De är ofta högljudda och föräldrar har en generell uppfattning om att barn ska få skrika och gapa hur mycket de vill just för att de är barn. (inte alla) 
    När jag möter barn jag måste ha kontakt med tycker jag att det är jobbigt med deras konstanta behov av uppmärksamhet. Blir ofta helt dränerad på energi. 
    Detta är ju inget personligt mot barnet och dess person, utan gäller generellt. 

    Så har vi människor som tycker att detta är FRUKTANSVÄRT. 
    Man FÅR inte säga så om barn. Då är det diskriminering, och inte alla barn! 

    Jag kan inte hålla med om att det är så fruktansvärt. Skulle aldrig visa mina känslor för barnen. Det har hänt att jag har sagt till där föräldrarna brustit ja, men barn blir inte traumatiserade av en tillsägning.
    Sedan har ju jag vart ett barn själv, och att vara barn är inte ett konstant varande. 
    Jag förstår helt enkelt inte varför människor tar detta så personligt. 
    Svar på detta? 

  • Svar på tråden Folk som blir kränkta när andra ogillar barn.
  • Physalis

    Jag tycker också att skrikiga och stökiga barn är väldigt jobbiga att vara nära. Och då är jag själv förälder. Jag har dock sällan behov av att berätta det för någon, och de gånger jag har pratat med någon om det så brukar de flesta dela åsikten.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Anna)
    bullen1984 skrev 2020-08-21 06:35:07 följande:
    Har inte med ett ord skrivit att jag hatar barn så jag skulle uppskatta att du i ditt svar utgår ifrån det jag har skrivit så att det inte blir fel, ok? 
    Det blir en väldigt märklig diskussion och den ena ska svara på något den själv hittat på. 
    Nä, nä, du hatar inte barn, du är bara "inte en barnälskare". Varför måste du skriva det folk på näsan? Vem frågar dig om du älskar barn? Varför måste du stolpa fram till folk och uttrycka att du inte älskar deras barn?

    Det är i stort sett ingen som älskar några andra barn än sina egna (eller de man tar till sig som sina egna). 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-21 07:01:42 följande:
    Märkligt hur du svarar åt "de flesta". Jag blir inte dränerad av andras barn, ingenjag känner heller men jag förstår dem som blir det. Ts har inte sagt att hen hatar barn.
    Nej, mitt misstag. TS säger inte att hon hatar barn. Hon säger att hon inte älskar andras barn. Och att hon inte får säga det. Om man ska vara ordagrann. Men du kanske älskar andras barn. Du är kanske en barnälskare som älskar andras barn? Går du fram till folk och säger det? Jag tror inte att det heller är populärt. 
  • Anonym (123)

    Jag gillar inte barn rent generellt.
    Med några undantag, såklart då mina barnbarn. Mina egna barn är vuxna.

    Att flyga med ungar i kabinen... huamig. 
    Att hamna i närheten av en småbarnsfamilj på restaurang... huamig.
    Finns massor av fler exempel men det får räcka.

  • Anonym (S)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-21 07:01:42 följande:

    Märkligt hur du svarar åt "de flesta".


    Märkligt att du inte klarar av att läsa, för då hade du sett att personen endast skrev vad hon trodde, och inte "åt de flesta".
  • bullen1984
    Anonym (Att ogilla barn men inte sitt eget) skrev 2020-08-21 07:24:14 följande:

    Det är intressant det där med att ogilla barn. Jag var livrädd för att bli pappa för jag gillar inte barn. Men mitt eget barn är undantaget, hon är helt underbar. Inte ett barn längre dock, men även om hon blev undantagen mitt ogillande för barn så gjorde det inte mycket för att bota min barnaversion. Litegrann kanske men jag tycker fortfarande ändå inte om barn rent generellt.


    Men då är det ju en person/människa du älskar. Inte bara för att det är ett barn. 
    Jag har också människor som är barn som jag tycker om.
  • Lilyje

    Jag tror det beror mycket på att föräldrar vill ha bekräftelse att deras tro att barn är meningen med livet stämmer. Säger någon att dom inte gillar barn så ruckas allt dom tror på, typ.

    Jag har tre barn som jag självklart älskar mer än livet själv, men jag är inte överförtjust i andras barn, och jag förväntar mig inte att alla ska gilla mina barn heller. Däremot försöker jag uppfostra dom till att uppföra sig bland folk så att folk inte ska få en anledning till att ogilla dom.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • nénuphar

    Jag vet inte. Jag är nog din raka motsats. Jag älskar barn och jobbar med (stora)barn. Barn är jobbiga och högljudda och allt möjligt och jag älskar givetvis inte alla deras beteenden. Däremot har jag nog ganska mycket fördomar mot människor som ogillar barn. Jag kan inte säga att det gör mig kränkt att man ogillar barn men jag tycker man känns lite ofärdig som människa när man blir så provocerad och störd av dem. De flesta som är såna är i mina ögon lite barn själva med stora behov av att vara i centrum. Å andra sidan är min bästa vän sån om ungar hon inte känner. Hon stör sig på att de låter, rör sig och tar plats. Hon gillar inte vuxna som gör det heller och jag upplever att hon har stort behov av lugn och ro överlag. Mer än de flesta. Hon pratar om sig själv som högkänslig så det är kanske bara så att beroende på hur man är så klarar man av det mer eller mindre.

    Om man säger till andras barn så kan man ju som förälder känna sig kritiserad, att man inte kunde hantera situationen själv. Det kan jag förstå är känsligt. Samtidigt så vet man inte heller varför ett barn gör som det gör. Det kan ju finnas särskilda behov så det ska till rätt mycket om jag ska säga till någon annans barn (utanför jobbet då). Självklart behöver man prata med barn om att visa hänsyn.

  • Anonym (Usch!)
    nénuphar skrev 2020-08-22 06:29:10 följande:

    Jag vet inte. Jag är nog din raka motsats. Jag älskar barn och jobbar med (stora)barn. Barn är jobbiga och högljudda och allt möjligt och jag älskar givetvis inte alla deras beteenden. Däremot har jag nog ganska mycket fördomar mot människor som ogillar barn. Jag kan inte säga att det gör mig kränkt att man ogillar barn men jag tycker man känns lite ofärdig som människa när man blir så provocerad och störd av dem. De flesta som är såna är i mina ögon lite barn själva med stora behov av att vara i centrum. Å andra sidan är min bästa vän sån om ungar hon inte känner. Hon stör sig på att de låter, rör sig och tar plats. Hon gillar inte vuxna som gör det heller och jag upplever att hon har stort behov av lugn och ro överlag. Mer än de flesta. Hon pratar om sig själv som högkänslig så det är kanske bara så att beroende på hur man är så klarar man av det mer eller mindre.

    Om man säger till andras barn så kan man ju som förälder känna sig kritiserad, att man inte kunde hantera situationen själv. Det kan jag förstå är känsligt. Samtidigt så vet man inte heller varför ett barn gör som det gör. Det kan ju finnas särskilda behov så det ska till rätt mycket om jag ska säga till någon annans barn (utanför jobbet då). Självklart behöver man prata med barn om att visa hänsyn.


    Här kan jag svara och rucka lite på fördomarna. Jag har inget behov av att vara i centrum. Tvärtom är jag rätt introvert. Barnslig humor har jag dock, haha! Så jag vet inte om det kan användas till att definiera mig som en "ofärdig" person.
  • nénuphar
    Anonym (Usch!) skrev 2020-08-22 09:11:24 följande:

    Här kan jag svara och rucka lite på fördomarna. Jag har inget behov av att vara i centrum. Tvärtom är jag rätt introvert. Barnslig humor har jag dock, haha! Så jag vet inte om det kan användas till att definiera mig som en "ofärdig" person.


    Ja jag fattar att det är min fördom och jag tror kanske att det är vanligare att känna sådär om man är introvert/känslig för intryck. Alla barn är ju inte likadana heller. Men jag har också råkat några personer som jag uppfattar blir avundsjuka för att man ägnar sig åt barnen istället för dem.
  • IceKitten

    Jag skulle ärligt talat gissa på att det har med din attityd att göra. Jag har hela mitt liv ogillat barn, upphörde typ att fungera som en normal människa när ett barn dök upp då min hjärna totalt låste sig. Jag var helt säker på att jag aldrig skulle vilja ha barn samt har även nämnt detta för folk. Nu har jag ett eget barn och har lärt mig att "hantera" andras barn men det är egentligen bara mitt barn som är underbart (enligt mig) och jag kommer definitivt inte anmäla mig som frivillig barnvakt till någon.

    Ändå har ingen människa någonsin uttryckt någonting som ens liknar bemötandet du nämnde i din TS. Så du kanske bör fundera på HUR du uttrycker dina känslor, det gör en enorm skillnad.

  • Anonym (Kvinna)
    nénuphar skrev 2020-08-22 06:29:10 följande:

    Jag vet inte. Jag är nog din raka motsats. Jag älskar barn och jobbar med (stora)barn. Barn är jobbiga och högljudda och allt möjligt och jag älskar givetvis inte alla deras beteenden. Däremot har jag nog ganska mycket fördomar mot människor som ogillar barn. Jag kan inte säga att det gör mig kränkt att man ogillar barn men jag tycker man känns lite ofärdig som människa när man blir så provocerad och störd av dem. De flesta som är såna är i mina ögon lite barn själva med stora behov av att vara i centrum. Å andra sidan är min bästa vän sån om ungar hon inte känner. Hon stör sig på att de låter, rör sig och tar plats. Hon gillar inte vuxna som gör det heller och jag upplever att hon har stort behov av lugn och ro överlag. Mer än de flesta. Hon pratar om sig själv som högkänslig så det är kanske bara så att beroende på hur man är så klarar man av det mer eller mindre.

    Om man säger till andras barn så kan man ju som förälder känna sig kritiserad, att man inte kunde hantera situationen själv. Det kan jag förstå är känsligt. Samtidigt så vet man inte heller varför ett barn gör som det gör. Det kan ju finnas särskilda behov så det ska till rätt mycket om jag ska säga till någon annans barn (utanför jobbet då). Självklart behöver man prata med barn om att visa hänsyn.


    Jag ogillar barn - förutom mina egna - och har definitivt inget intresse av att vara i centrum, snarare tvärtom - är introvert av naturen.
  • bullen1984
    Lilyje skrev 2020-08-22 06:25:58 följande:

    Jag tror det beror mycket på att föräldrar vill ha bekräftelse att deras tro att barn är meningen med livet stämmer. Säger någon att dom inte gillar barn så ruckas allt dom tror på, typ.

    Jag har tre barn som jag självklart älskar mer än livet själv, men jag är inte överförtjust i andras barn, och jag förväntar mig inte att alla ska gilla mina barn heller. Däremot försöker jag uppfostra dom till att uppföra sig bland folk så att folk inte ska få en anledning till att ogilla dom.


    Ja det stör jag mig på något enormt.
  • bullen1984
    nénuphar skrev 2020-08-22 06:29:10 följande:

    Jag vet inte. Jag är nog din raka motsats. Jag älskar barn och jobbar med (stora)barn. Barn är jobbiga och högljudda och allt möjligt och jag älskar givetvis inte alla deras beteenden. Däremot har jag nog ganska mycket fördomar mot människor som ogillar barn. Jag kan inte säga att det gör mig kränkt att man ogillar barn men jag tycker man känns lite ofärdig som människa när man blir så provocerad och störd av dem. De flesta som är såna är i mina ögon lite barn själva med stora behov av att vara i centrum. Å andra sidan är min bästa vän sån om ungar hon inte känner. Hon stör sig på att de låter, rör sig och tar plats. Hon gillar inte vuxna som gör det heller och jag upplever att hon har stort behov av lugn och ro överlag. Mer än de flesta. Hon pratar om sig själv som högkänslig så det är kanske bara så att beroende på hur man är så klarar man av det mer eller mindre.

    Om man säger till andras barn så kan man ju som förälder känna sig kritiserad, att man inte kunde hantera situationen själv. Det kan jag förstå är känsligt. Samtidigt så vet man inte heller varför ett barn gör som det gör. Det kan ju finnas särskilda behov så det ska till rätt mycket om jag ska säga till någon annans barn (utanför jobbet då). Självklart behöver man prata med barn om att visa hänsyn.


    Är även jag introvert och gillar inte att vara i centrum.

    Ofärdig som människa.... Jag förstår inte varför det måste vara ett lifegoal att älska barn? 

    Jag har en otrolig empati för djur och är vegan sedan många år tillbaka, så jag är heller inte psykopat. 

    Föräldrar har ansvar för sina barn, tar de inte dessa ansvar så är det naturligt att de ska bli kritiserade. Man lär sina barn respekt från dag 1. 
    exempel: Satt på ett restaurang där det pickade hönor runtom, en pojke får för sig att jaga dessa hönor så att en av den blir så rädd att den flyger in i bord och stolar. Han får en tillsägelse. Mamman blir vansinnig och jag blir vansinnig tillbaka. (Kanske mitt ogillande av barn grundar sig i ett människoförakt) 
  • nénuphar
    bullen1984 skrev 2020-08-23 06:36:34 följande:

    Är även jag introvert och gillar inte att vara i centrum.

    Ofärdig som människa.... Jag förstår inte varför det måste vara ett lifegoal att älska barn? 

    Jag har en otrolig empati för djur och är vegan sedan många år tillbaka, så jag är heller inte psykopat. 

    Föräldrar har ansvar för sina barn, tar de inte dessa ansvar så är det naturligt att de ska bli kritiserade. Man lär sina barn respekt från dag 1. 

    exempel: Satt på ett restaurang där det pickade hönor runtom, en pojke får för sig att jaga dessa hönor så att en av den blir så rädd att den flyger in i bord och stolar. Han får en tillsägelse. Mamman blir vansinnig och jag blir vansinnig tillbaka. (Kanske mitt ogillande av barn grundar sig i ett människoförakt) 


    Det är inget lifegoal men jag har betydligt större tolerans för barn eftersom de är inte är färdigutvecklade. En vuxen, färdigutvecklad människa borde fatta och klara av att agera efter det. Därmed inte sagt att man inte får säga till barn eller att allt barn gör är bra. Men barn tänker och gör ofta saker annorlunda och om man frågar dem varför de gör som de gör har i alla fall jag lättare att förstå dem. Ofärdigheten som jag avser är människor som bara stör sig och tycker att barn ska synas och inte höras istället för att försöka förstå. Kanske borde jag göra så med vuxna med. Jag kan förstå att du hade empati med hönan och värnade din lugna stund vid bordet, däremot svårare att förstå både mamman och dig som bjöd ungen och övriga restauranggäster på två vansinnesutbrott över ett fel barnet begått. Hur påverkade det barnet? Hur påverkade det övriga vid serveringen? Det är inte nödvändigtvis respekt att kritisera andra heller. Det beror ju väldigt mycket på hur det görs.
  • annabellelee

    Det är nog många som tycker att det är jobbigt att hamna bredvid en skrikande bebis på tåget eller planet. Men faktum är ju att bebisar finns, och deras skrikande kan man inte göra mycket åt. Att gå och ogilla det tjänar liksom inget till.

    Prova att säga att du ogillar hundar, och att de skäller och kissar, ska du se hur glada folk blir.

    Prova att säga att du tycker illa om trettioåringar, alldeles för självsäkra och sturska. Eller prova att säga att pensionärer är jobbiga, de tar för lång tid på sig i affären och hittar aldrig sin plånbok. Sååå segt att hamna bakom en pensionär!!

    Jag tror inte negativa omdömen om någon grupp kommer att uppskattas, och efter tonåren lär man sig ofta att hålla inne med sådana omdömen, även om de kan vara sanna, eftersom de faktiskt sårar människor.

  • Anonym (L)
    bullen1984 skrev 2020-08-23 06:36:34 följande:

    Är även jag introvert och gillar inte att vara i centrum.

    Ofärdig som människa.... Jag förstår inte varför det måste vara ett lifegoal att älska barn? 

    Jag har en otrolig empati för djur och är vegan sedan många år tillbaka, så jag är heller inte psykopat. 

    Föräldrar har ansvar för sina barn, tar de inte dessa ansvar så är det naturligt att de ska bli kritiserade. Man lär sina barn respekt från dag 1. 

    exempel: Satt på ett restaurang där det pickade hönor runtom, en pojke får för sig att jaga dessa hönor så att en av den blir så rädd att den flyger in i bord och stolar. Han får en tillsägelse. Mamman blir vansinnig och jag blir vansinnig tillbaka. (Kanske mitt ogillande av barn grundar sig i ett människoförakt) 


    Ditt exempel här:

    Ja barnet borde inte jagat hönsen. Men de som haft/har höns vet också det krävs inte så mycket för de ska bli rädda och flyga in i grejer eller fly.

    Du förolämpade mamman genom ge barnet en tillsägelse. Blev indirekt att du sa hon uppfostrat en skitunge. Istället säger man till barnet att hönorna blir rädda när man gör så. Och att man kan sätta sig och titta på den och så kommer de närmare om en stund. Beroende på barnets ålder så brukar inte småbarn göra sånt av illvilja. Utan de är nyfikna och testar sig fram. Mamman i detta fallet borde visat barnet hur man gör men hönor.

    Men man behöver inte berätta för folk att man inte gillar barn. Jag brukar inte säga till folk när de ska visa bilder på sina katter att jag starkt ogillar katter(gillar andra djur). När jag har gjort det blir folk förolämpade att jag inte finner deras älskade pälsboll älskvärd. Samma för barn, även om du menar barn generellt blir det en form av förolämpning.

    De flesta blir upplärda att man ska vara snäll mot barn och djur och det är fina egenskaper och man är en bra människa. Att skydda barn i sin omgivning känns självklart för mig för de har inte konsekvenstänk och behöver tas om hand om.
Svar på tråden Folk som blir kränkta när andra ogillar barn.