Anonym (jag med) skrev 2020-09-12 23:32:56 följande:
Jag har inte skulder, men lever i perioder på samma som du har ut, fast då på grund av att jag inte tjänar så bra, och vab och sjukhusbesök för ett svårt sjukt barn gör att jag landar på just samma summa (eller något lägre än du) ganska ofta.
Prio ett är att få ner matkostnaderna!
Man kan trolla extremt MYCKET med mat, utan att det blir torftigt på något vis.
Först och främst så slänger jag absolut ingenting alls i matväg. Allt som blir över och som går att frysa in, hamnar i en låda i frysen (även om det bara är ett par matskedar ris) Två tomatklyftor kan ligga i en plastburk med lock i kylen i flera dagar, och ändå gå att använda, och sedan använder jag säsongens grönsaker, och sådant som fyller ut och mättar (man kan väl inte köra värsta smal-dieten på det, men om man bara har en liten snutt falukorv, så kan man göra en mängd stuvade makaroner på smör, mjöl, en svätt mjölk och makaroner, så att alla blir mätta, trots att falukorven är liten.)
Jag jämför alltid priser i affären, och handlar aldrig något när jag är hungrig. Storpack är dyrt som enskilt inköp, men det mesta går att frysa in. (Mitt största dilemma är att jag inte alltid har plats med all mat i min lilla frys!)
Det kan vara värt att ta bussen långt bort och göra en storhandling i en lågprisbutik i början av månaden, för att sedan ta av vad man har hemma, resten av månaden, vilket gör att man bara behöver fylla på med bröd (om man inte har i frysen redan, mjölk, smör och pålägg.)
Min specialitet är "överraskningssoppa" som går hem hos barnen: Den kan se ut precis som helst, för om jag har gjort korv stroganoff för två veckor sedan, så sparar jag några korvbitar i frysen (jag sparar alltid en snutt av allt jag gör), eller bacon, eller en halv kycklingfilé och så gör jag soppa på det (det äter vi en gång i veckan och ungarna älskar det!) Ner med en handfull eller två i köttväg som man bara kan skrapa ihop i en kastrull (soppan går definitivt lika bra helt utan kött) tillsammans med potatis och sedan ös på med skivade morötter och lök (som alltid är billigt), samt en buljongtärning. Frysta ärtor är också snorbilligt (jämför priser och hur många gram det är per påse) så de är alltid räddningen. När soppan är klar så tar jag bort kastrullen från plattan och öser på med så många gröna ärtor som behövs för att alla ska bli mätta, men oftast blir det inte så många ärtor, eftersom det vid alla måltider alltid blir över något i grönsaksväg som kan hamna i "överraskningssoppan."
I övrigt så handlar det om att handla så mycket som möjligt begagnat och på nätet, i god tid innan det är dags att köpa det. Om det är rea på våren på vinterkläder, så köper jag en storlek större till barnen som de kan ha till hösten därpå.
Nästan alla klädsajter har dessutom möjligheten att man kan skriva t.ex. t-shirt och sedan klicka i pris "lågt-högt" och då få en tröja för 29 spänn eller något liknande. Man får gå mer på det praktiska än hur det ser ut, vilket gör att man i sin tur sparar pengar så att man kan köpa just DEN DÄR TRÖJAN vid ett senare tillfälle som barnet vill ha (då ofta på rea.)
Jag tror att det är viktigt att förklara för barnen (utan att jämt tjata om det eller verka orolig kring det inför dem) om vad saker kostar (min unge började få ett grepp om det redan när han var 3 år) och att man inte alltid har råd med allt.
Utöver det, så är det viktigaste att man inte slutar att ha roligt som familj!
Man kan göra MASSOR med gratissaker eller nästan gratissaker under hela året, som faktiskt inte kostar något! Kolla in kommunens hemsida eller på nätet om gratisaktiviteter som finns i kommunen, oftast finns det alltifrån äggmålning på påsken, till julfest eller museum. Dessutom kan man gå till stranden på sommaren (och ta med matsäck - man behöver inte köpa glass!!!), till massvis av olika lekplatser (även de minsta områdeslekplatserna kan vara intressanta för även skolbarn, bara det är nytt) ta bussen en gång i kvartalet till skogen/rekreationsområde etc.
Mina ungar gnällde om att de ville gå på lekland (DYRT!) förra året, för de får minsann ALDRIG göra något roligt. Då listade jag allt vi hade gjort under vår semester: campat två nätter i skogen, gått på 10 picknickar (med medhavd och hemgjord pastasallad eller mackor och juice som hällts upp i småflaskor från stort paket) varit på en teater (utomhus, gratis) strövat runt i skogen, varit på kommunens parkourbana, besökt ett otal olika lekplatser, varit på museet (jag köpte årskort för 200 kronor, och där är vi OFTA!) vi har även varit på stranden och badat när det var varmt, vi har varit på biblioteket och lånat böcker (både till barnen, men även böcker som gjorde att vi kunde hitta särskilt spännande - helt gratis utflyktsmål.) MYCKET kan man göra helt gratis:
Gör oförglömliga upplevelser för barnen ett par gånger per år:
Läs om lokala sägner, spöken och oknytt, troll och tomtar, och gör en liten bussresa helt MAGISK genom att man hamnar mitt på en jäkla gräsmatta, och sedan bara har sin biblioteksbok i handen och säg att här, HÄR: här fanns det en gång en kvinna som DOG och blev ett spöke! Och så kör man på hela den berättelsen/sägnen (eller någon annan som man hittar om lokala legender och sägner, som har inträffat till den plats i stan/strax utanför stan som man besöker.) Det är fanimej en bättre semester än Thailand, eller Turkiet eller någon annan stans! (Enligt mina ungar så har deras kompisar badat och ätit glass under sin semester, men ingenting annat.)
När de började berätta om våra helger då och då - mitt under terminen - så blev kompisarna avundsjuka, och föräldrarna har undrat vart vi var bortresta någonstans, och vad det kostade - och det bästa av allt, var att det var GRATIS!
Jag hade en biblioteksbok i väskan, en pastasallad i en plastburk och vatten i en gammal petflaska, och sedan tog vi bussen precis utanför stan, gick en bit och hittade platsen som det stod om i boken, och så berättade jag bara utifrån den lokala sägnen som jag hade läst om i boken! (Kompisarna och deras föräldrar trodde, efter barnens berättelse, att vi hade varit på en guidad tur någon annan stans i landet - jag kan fortfarande inte förstå att de trodde så, med tanke på hur mycket det pratades om det! Vi var bara vid kommungränsen!)
Tappa inte hoppet! Ibland undrar jag om inte vi - som inte har pengar, prylar och dyra kläder - kan ge en mer fantastisk barndom åt våra barn än någon som har motsatsen! För vi försöker mer.
Vilket inspirerande inlägg! Jag är säker på att dina barn kommer att minnas sin uppväxt med kärlek och glädje.