• Anonym (Femin­ist)
    Tue 22 Sep 2020 20:16
    5362 visningar
    134 svar
    -10 +1
    134
    5362

    Ni som INTE kör rosa barnvagn...

    Ni som INTE kör rosa barnvagn, varför gör ni inte det? Jag själv kör rosa barnvagn, och har allt i rosa till min lilla flicka för att visa att jag är feminist, och för att visa mitt stöd till den kvinnliga färgen. Pojkar dominerar i så mkt annat. Så jag undrar varför så många inte köper rosa barnvagn för att stötta något kvinnligt/flickigt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-22 20:18
    Nej jag är inte ironisk, så ni som tror det kan låta bli att kommentera i denna tråd. Tack!

  • Svar på tråden Ni som INTE kör rosa barnvagn...
  • Anonym (-)
    Wed 23 Sep 2020 18:35
    +1
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-23 18:08:46 följande:
    Så bara för jag tycker annat än dig så betyder det att jag tramsar? Lägg ägg.
    Anonym (-) skrev 2020-09-23 18:03:53 följande:
    Och du tramsar vidare, ser jag. Har du inget bättre för dig? Jag tror knappast det är en slump att din tråd blev flyttad till Sandlådan.


    Du är mycket väl medveten om att din uppfattning att det är feministiskt att ha rosa barnvagn, inte delas av några andra feminister. Men istället för att formulera dig på ett sätt som skulle kunna starta en konstruktiv diskussion, t.ex: ?Har ni tänkt på att det kan ses som feministiskt att använda rosa till flickor, i motsats till vad feminister vanligtvis hävdar??, så skriver du en trådstart där du framställer det som om din uppfattning är den självklara. Sedan svarar du snäsigt till alla som ifrågasätter din åsikt, samt hävdar att ingen svarar på din fråga, trots att du fått åtskilliga svar i tråden. Varför du beter dig så här, vet jag inte. Antingen har du ett behov av att provocera eller så har du narcissistiska föreställningar om att du alltid vet bäst. Eller så är du bara uttråkad och vill skapa drama.
  • Wed 23 Sep 2020 18:44

    Jag gör tvärtom och försöker lära mina barn att rosa inte är en specific tjejfärg.

  • Anonym (eh)
    Wed 23 Sep 2020 19:04
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-23 13:45:41 följande:

    Men ni som aldrig har sett en rosa barnvagn, har ni sovit under en sten eller? När jag googlar kommer det fram hur många rosa barnvagnar som helst. Detta är bara ett axplock:


    Ute i verkliga livet har jag nog bara sett en rosa barnvagn, så inte jättekonstigt att inte sett en om man inte aktivt googlat efter det?

    Ska tilläggas att inga av de större märkena som är testade enligt svensk standard erbjudit rosa vagnar förens stokke släppte sin rosa. Så för den som velat ha kvalitetsvagn har valet inte ens funnits tidigare
  • Anonym (eh)
    Wed 23 Sep 2020 19:05
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-23 13:45:41 följande:

    Men ni som aldrig har sett en rosa barnvagn, har ni sovit under en sten eller? När jag googlar kommer det fram hur många rosa barnvagnar som helst. Detta är bara ett axplock:


    Troligtvis har Corona med att göra att en av träffarna på rosa barnvagn heter Corona duo
  • Anonym (eh)
    Wed 23 Sep 2020 19:07
    mari123 skrev 2020-09-23 13:51:10 följande:

    Googlar "vinterkappor" och ser många olika färger! OM folk väljer svart och mörka färger på sin vinterkappa så är det nog för att de inte har ork eller lust att skicka kappan på kemtvätt hela tiden? Vinterplagg är ju inte så enkla att sköta som sommar-dito!


    Lite lättare att skicka en kappa på kemtvätt än en vagn? Har du barn? Då inser du nog snart att vagnen troligtvis tar mycket mer stryk än den dyra kappa man investerar i att använda till fint och som garanterat inte följer med varken till lekparken eller skogen
  • Wed 23 Sep 2020 20:32
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-23 13:53:48 följande:
    Så lathet är viktigare än att stå upp för flickor status?
    Glöm inte att sjunga en vaggvisa för ditt barn...
    Här är en bra som passar för dig att sjunga, när du klär på din flicka ett rosa nattlinne, och lägger henne sedan i sin rosa spjälsäng, som du har bäddat med rosa påslakanset.

    När trollmor har lagt de elva små trollen
    och bundit fast dem i svansen
    så sjunga hon sakta för elva små trollen
    de vackraste orden hon känna

    Ho aj aj aj aj buff
    Ho aj aj aj aj buff
    Ho aj aj aj aj buff buff
    Ho aj aj aj aj buff
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Eh?)
    Wed 23 Sep 2020 20:57
    EnAnonumius skrev 2020-09-23 20:32:20 följande:

    Glöm inte att sjunga en vaggvisa för ditt barn...

    Här är en bra som passar för dig att sjunga, när du klär på din flicka ett rosa nattlinne, och lägger henne sedan i sin rosa spjälsäng, som du har bäddat med rosa påslakanset.

    När trollmor har lagt de elva små trollen

    och bundit fast dem i svansen

    så sjunga hon sakta för elva små trollen

    de vackraste orden hon känna

    Ho aj aj aj aj buff

    Ho aj aj aj aj buff

    Ho aj aj aj aj buff buff

    Ho aj aj aj aj buff


    Hahaha skrattar så jag gråter!
  • Wed 23 Sep 2020 21:32
    mari123 skrev 2020-09-23 15:22:10 följande:

    MEN det där med rosa till flickbebisar och ljusblått till pojk-dito var väl LITE rådande ännu på 70-talet? Men inte mer än så. Minns att jag sydde en liten dress i syslöjden till min lilla brorsdotter och jag valde mörkbrun frotté . Den blev uppskattad


    Det är möjligt, eftersom jag refererar till senare delen av 70-talet, och variationer fanns kanske i olika delar av landet. I vårt kvarter fanns inget så kallat pojkblått eller flickrosa, möjligen som litet sidenband på dopsked eller liknande. Den där dressen i mörkbrun frotté du nämner fick mig att le! Jag minns att man gjorde mycket presenter i slöjden
  • Wed 23 Sep 2020 21:38
    Fågel Flax skrev 2020-09-23 21:32:09 följande:
    Det är möjligt, eftersom jag refererar till senare delen av 70-talet, och variationer fanns kanske i olika delar av landet. I vårt kvarter fanns inget så kallat pojkblått eller flickrosa, möjligen som litet sidenband på dopsked eller liknande. Den där dressen i mörkbrun frotté du nämner fick mig att le! Jag minns att man gjorde mycket presenter i slöjden
    På 90-talet bland bebiskläderna i de stora dussinaffärerna så var det fortfarande litet utbud och allt var vitt, gult, grönt, blått, eller rosa och bara pastellnyanser.
  • Anonym (Extre­mt)
    Wed 23 Sep 2020 23:58

    Det är extremt stora skillnader mellan pojk- och flickkläderna i svenska butiker nu, även för de allra minsta. Blev väldigt överraskad när jag fick barn, alls plaggen har så tydlig målgrupp...Man kan liksom välja mellan mörkblå funktionskläder med blaffiga ?tuffa? tryck eller rosa glitterexplosion, typ. Så otroligt fult. Beställer nästan alltid ifrån utländska märken.


    legomum skrev 2020-09-23 21:38:11 följande:

    På 90-talet bland bebiskläderna i de stora dussinaffärerna så var det fortfarande litet utbud och allt var vitt, gult, grönt, blått, eller rosa och bara pastellnyanser.


  • Thu 24 Sep 2020 03:56
    Anonym (eh) skrev 2020-09-23 19:05:26 följande:
    Troligtvis har Corona med att göra att en av träffarna på rosa barnvagn heter Corona duo
    Se där! Ett företag som ligger i framkant
  • Anonym (Bulbo­saur)
    Thu 24 Sep 2020 09:47
    Anonym (Feminist) skrev 2020-09-22 20:16:55 följande:

    Ni som INTE kör rosa barnvagn, varför gör ni inte det? Jag själv kör rosa barnvagn, och har allt i rosa till min lilla flicka för att visa att jag är feminist, och för att visa mitt stöd till den kvinnliga färgen. Pojkar dominerar i så mkt annat. Så jag undrar varför så många inte köper rosa barnvagn för att stötta något kvinnligt/flickigt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-22 20:18

    Nej jag är inte ironisk, så ni som tror det kan låta bli att kommentera i denna tråd. Tack!


    Jag har inga barn.
  • Thu 24 Sep 2020 14:31

    Fanns inga rosa barnvagnar när jag kollade. Har däremot rosa hörlurar för att visa mitt stöd till feminismen, räknas det?

  • Anonym (eh)
    Thu 24 Sep 2020 14:36
    OupaOupa skrev 2020-09-24 14:31:44 följande:

    Fanns inga rosa barnvagnar när jag kollade. Har däremot rosa hörlurar för att visa mitt stöd till feminismen, räknas det?


    Är du seriös med att du stöttar feminismen genom rosa hörlurar?

    Kan du motsatt ts faktiskt förklara varför den rosa färgen skulle ha så stor relevans?
  • Tue 29 Sep 2020 00:02
    Anonym (eh) skrev 2020-09-23 19:04:14 följande:

    Ute i verkliga livet har jag nog bara sett en rosa barnvagn, så inte jättekonstigt att inte sett en om man inte aktivt googlat efter det?

    Ska tilläggas att inga av de större märkena som är testade enligt svensk standard erbjudit rosa vagnar förens stokke släppte sin rosa. Så för den som velat ha kvalitetsvagn har valet inte ens funnits tidigare


    Aa exakt ts är för barnmisshandel, en äkta feminist i sitt esse. Jämställdhet för alla, rosa barnvagnar för att visa sin styrka........... läga sin politiska ideologier före individens/barnets välmående.

    Ursäkta ovan parodi på feminismen, ligger lite sanning i det dock uppskruvad för att match deras sätt att agera.
Svar på tråden Ni som INTE kör rosa barnvagn...