• Alexi

Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?

Tråden gäller enbart barn som är stora nog att på egen hand med kompis tex handla en glass eller dricka eller gå och äta lunch ihop på ett hamburgerställe och liknande. 

Vad förmedlar ni till era barn gällande om barnet och kompisen vill handla något och kompisen inte har pengar. 

Ska ditt barn:

- Betala för kompisen och se det som att hen bjuder?

- Betala för kompisen och se det som ett lån och förvänta sig att få tillbaka pengarna snarast?

- Betala för kompisen och sen räknar barnet med att kompisen bjuder nästa gång och att det jämnar ut sig i längden?

- Betala för sig själv och kompisen får vara utan?

- Avstå helt eftersom kompisen inte har pengar?

Är det någon skillnad om det är ditt barn eller barnets kompis som inte har pengar, dvs skillnad i vad du förväntar dig av ditt barn mot vad du förväntar dig av andras barn?

• Svar på tråden Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?
  • Alexi
    cosinus skrev 2020-09-28 13:54:43 följande:
    Jag hade svarat att barnet får låna ut pengar om det andra barnet ringer hem och frågar om det går handla godis och säger åt sina föräldrar att de får swisha sen.

Jag har inte förespråkat handla-igen-kortet och heller inte velat att kompisen köpte saker för lånade pengar utan att ha ok från sina föräldrar (finns ju ungar som fått nej av sina föräldrar men glatt försöker gå runt det)
    Jag är bara så sjukt rädd att verka snål... Vilket det känns som om man ska be andra swisha småpengar för sina barn (det handlade ju om 10-15 kr). 
  • cosinus
    Alexi skrev 2020-09-29 08:03:30 följande:
    Jag är bara så sjukt rädd att verka snål... Vilket det känns som om man ska be andra swisha småpengar för sina barn (det handlade ju om 10-15 kr). 
    Fast det är ju inte småpengar för barnen oftast. Hade jag betalat hade jag aldrig förespråkat att få igen 10-15 kr.

Men om jag vet att barnet vill ha igen sina pengar. Vilket inte är så konstigt för de har inte så mycket att röra sig med oftast. Så då måste jag ju se till att barnet lär sig att vara tydlig. För alternativet är ju att jag går in och betalar igen pengarna men det ger inte heller riktigt rätt signaler att låna-du-ut-pengar-jag-löser-om-inte-kompisarna-betalar-igen.

Men handlar det nu om 10-15 kr 2 ggr så är det väl jättebra att ha det som utbildning. Det här riskerar att hända om du inte är tydlig med att du vill ha igen pengarna så fort det går. Då slipper man hamna i liknade situationer sen när det är skrovmål, biobiljetter och annat 10 ggr så dyrt i potten.
  • Alexi
    cosinus skrev 2020-09-29 08:08:16 följande:
    Fast det är ju inte småpengar för barnen oftast. Hade jag betalat hade jag aldrig förespråkat att få igen 10-15 kr.

Men om jag vet att barnet vill ha igen sina pengar. Vilket inte är så konstigt för de har inte så mycket att röra sig med oftast. Så då måste jag ju se till att barnet lär sig att vara tydlig. För alternativet är ju att jag går in och betalar igen pengarna men det ger inte heller riktigt rätt signaler att låna-du-ut-pengar-jag-löser-om-inte-kompisarna-bet alar-igen.

Men handlar det nu om 10-15 kr 2 ggr så är det väl jättebra att ha det som utbildning. Det här riskerar att hända om du inte är tydlig med att du vill ha igen pengarna så fort det går. Då slipper man hamna i liknade situationer sen när det är skrovmål, biobiljetter och annat 10 ggr så dyrt i potten.
    Nej men precis, det är ju pengar från deras egen plånbok och det blir själva principen då som är viktig, även om jag hade kunnat ersätta det.
  • Sjusovaren
    Alexi skrev 2020-09-29 08:19:32 följande:
    Nej men precis, det är ju pengar från deras egen plånbok och det blir själva principen då som är viktig, även om jag hade kunnat ersätta det.
    Ja, självklart kan ju barnen ibland bjuda varandra om de har egna pengar för det och det funkar för dem sinsemellan så det inte bara är en som bjuder och ingen blir utnyttjad.
    Dock har ju oftast barn "själva" inga pengar utan det rör sig om veckopeng etc.

Sen när det gäller mer spontana saker som kostar extra som det du nämnde håller jag med om det är en bra idé eventuella kompisars föräldrar meddelas så får de swisha.
  • Allis1000
    Alexi skrev 2020-09-28 13:35:18 följande:

Jättebra! Jag håller med.

Men hur hade du agerat i den situationen vi hamnade i. Att mitt barn ringer hem och säger att de står vid kiosken och ska handla och kompisen har inte pengar och vill att mitt barn betalar och så betalar hen nästa gång. Handlar om köp av en dricka eller liten glass.

Första gången de är vid kiosken tillsammans.

Vad hade ni svarat barnet?

Jag har alltid svarat: JA! du kan bjuda, behöver du pengar? Jag kan swisha för utläggen sen

Jag säger så för att både mina barn och deras kompisar o bekanta alltid varit väldigt vettiga med pengar. Inget slöseri och ingen snålhet. Jag ser också på deras kontoutdrag att de ofta swishar och får swish från sina bekanta.

Dock har de haft ganska liten månadspeng, så vi swishar dem hellre extra när de kontaktar oss.

Vi ville vänja dem vid sunt förnuft och generositet. Det har funkat bra
  • Alexi
    Allis1000 skrev 2020-09-29 21:14:49 följande:
    Jag har alltid svarat: JA! du kan bjuda, behöver du pengar? Jag kan swisha för utläggen sen

Jag säger så för att både mina barn och deras kompisar o bekanta alltid varit väldigt vettiga med pengar. Inget slöseri och ingen snålhet. Jag ser också på deras kontoutdrag att de ofta swishar och får swish från sina bekanta.
    Dock har de haft ganska liten månadspeng, så vi swishar dem hellre extra när de kontaktar oss.
    Vi ville vänja dem vid sunt förnuft och generositet. Det har funkat bra
    Hoppas jag känner detsamma om några år när mina barn är lite äldre och vi sett mönster på detta.
  • Allis1000
    Alexi skrev 2020-09-29 21:17:17 följande:

Hoppas jag känner detsamma om några år när mina barn är lite äldre och vi sett mönster på detta.

• Elin P

Alltså gäller det en mindre summa tex 10-20 kr till godis får de bjuda kompisen på godis också eller avstå godiset till kompisen gått hem isåfall. Äta ute då skulle jag lagt till pengar så kompisen också fick köpa mat men inte se det som ett lån. Från högstadiet och uppåt skulle jag låta barnen själv sköta dessa saker utan att styra upp.

• Elin P
    Alexi skrev 2020-09-28 13:35:18 följande:

Jättebra! Jag håller med.

Men hur hade du agerat i den situationen vi hamnade i. Att mitt barn ringer hem och säger att de står vid kiosken och ska handla och kompisen har inte pengar och vill att mitt barn betalar och så betalar hen nästa gång. Handlar om köp av en dricka eller liten glass.

Första gången de är vid kiosken tillsammans.

Vad hade ni svarat barnet?

Jag hade svarat att barnet skulle köpa även till kompisen. Men om detta skedde frekvent med samma kompis hade jag bett barnet gå till kiosken utan kompisen nästa gång. Inte gjort någon större affär av det.
  • Vildbi

En viktig faktor, när man tvekar, är hur det fungerar generellt bland barn och familjer där man själv bor.

Här har barnen egna pengar. De flesta från 10-12 år har egna kort och swish. Har ett barn glömt sitt kort så kan barnet swisha kompisen som har sitt kort med sig.

Så här gäller: alla har egna pengar och i undantagsfall så lånar man av varandra. Men det är inget jag bjuder dig idag så bjuder du mig en annan gång.

Här betalar var och en för sitt, precis som det ska vara.

• Allis1000
    Vildbi skrev 2020-10-09 08:36:15 följande:

En viktig faktor, när man tvekar, är hur det fungerar generellt bland barn och familjer där man själv bor.

Här har barnen egna pengar. De flesta från 10-12 år har egna kort och swish. Har ett barn glömt sitt kort så kan barnet swisha kompisen som har sitt kort med sig.

Så här gäller: alla har egna pengar och i undantagsfall så lånar man av varandra. Men det är inget jag bjuder dig idag så bjuder du mig en annan gång.

Här betalar var och en för sitt, precis som det ska vara.

Här där vi bor har barnen också egna pengar, både kort och swish. Trots det är viljan att bjuda mycket stor. Det brukar inte vara något problem att någon snyltar, för det skulle vara så pinsamt). Tvärtom, de flesta har ett sunt förhållande till pengar och gränser, med en liten övervikt åt att vilja bjuda om tillfälle ges.

I mina ögon fungerar det bra, och är som det ska vara.
  • Hyllemor

Jag hade nog gjort som MIN kompis gjorde när jag var 10 år gammal: hennes föräldrar hade sagt att om det är en nära kompis som man regelbundet umgås med så kan man bjuda/låna ut till en specifik summa, ifall båda kompisarna är överens om det och detta sker regelbundet och det faktiskt är ömsesidigt, så att det blir jämnt. (På den tiden så rörde sig om allt under 20 kronor, men det kanske man kan räkna upp nu) Är det något över det, så är det föräldrarna som "styr", större lån.

När jag var 14 år gammal så körde jag fortfarande på det här med en specifik summa och jag och en annan kompis hade kommit överens om 50 kronor, men hon ville låna 100. Jag sade då att jag inte ville det, eftersom det överskred vad vi hade kommit överens om, men om hon på något vis akut behövde hjälp, så kunde jag hjälpa till. Hon sade att hon ville köpa en tröja, vilket jag inte alls tyckte var akut för henne. Det slutade med att hon snattade den, och ljög om att hon hade lånat pengarna av mig, vilket blev min första "riktiga" erfarenhet, då hennes mamma ringde till mig och frågade om dottern faktiskt hade lånat den här summan av mig för att köpa tröjan, eftersom prislappen fanns kvar. Jag var innerligt glad efteråt över att jag inte hade lånat ut en spänn, eftersom mamman ringde. Min mamma hade dessutom det ganska knapert, men sade alltid att om någon inte har pengar till lunch, så måste man skjuta till, eller om det är så att vi ska till någon aktivitet och personen inte riktigt har hela summan till inträdet, så ställer man upp.

• Allis1000
    Hyllemor skrev 2020-10-09 23:25:56 följande:

Jag hade nog gjort som MIN kompis gjorde när jag var 10 år gammal: hennes föräldrar hade sagt att om det är en nära kompis som man regelbundet umgås med så kan man bjuda/låna ut till en specifik summa, ifall båda kompisarna är överens om det och detta sker regelbundet och det faktiskt är ömsesidigt, så att det blir jämnt. (På den tiden så rörde sig om allt under 20 kronor, men det kanske man kan räkna upp nu) Är det något över det, så är det föräldrarna som "styr", större lån.

När jag var 14 år gammal så körde jag fortfarande på det här med en specifik summa och jag och en annan kompis hade kommit överens om 50 kronor, men hon ville låna 100. Jag sade då att jag inte ville det, eftersom det överskred vad vi hade kommit överens om, men om hon på något vis akut behövde hjälp, så kunde jag hjälpa till. Hon sade att hon ville köpa en tröja, vilket jag inte alls tyckte var akut för henne. Det slutade med att hon snattade den, och ljög om att hon hade lånat pengarna av mig, vilket blev min första "riktiga" erfarenhet, då hennes mamma ringde till mig och frågade om dottern faktiskt hade lånat den här summan av mig för att köpa tröjan, eftersom prislappen fanns kvar. Jag var innerligt glad efteråt över att jag inte hade lånat ut en spänn, eftersom mamman ringde. Min mamma hade dessutom det ganska knapert, men sade alltid att om någon inte har pengar till lunch, så måste man skjuta till, eller om det är så att vi ska till någon aktivitet och personen inte riktigt har hela summan till inträdet, så ställer man upp.

Fint tänkt!
  • Vildbi

Ser inte varför man ska bjuda om alla har egna pengar.

Allis1000 skrev 2020-10-09 13:48:15 följande:

Här där vi bor har barnen också egna pengar, både kort och swish. Trots det är viljan att bjuda mycket stor. Det brukar inte vara något problem att någon snyltar, för det skulle vara så pinsamt). Tvärtom, de flesta har ett sunt förhållande till pengar och gränser, med en liten övervikt åt att vilja bjuda om tillfälle ges.

I mina ögon fungerar det bra, och är som det ska vara.

• Allis1000
    Vildbi skrev 2020-10-10 19:26:18 följande:

Ser inte varför man ska bjuda om alla har egna pengar.

Vänskap handlar rätt mycket om att göra varandra glada med små tecken på uppskattning, bjuda och bjuda tillbaka. Det är trevligt.

Barnen kanske blev bjudna på picknick av kompisens familj förra veckan, nu bjuder barnen på glass i affären till kompisen.

Barnen har blivit bjudna på plockmat / pizza / cafe av kompisen en annan dag, och nu bjuder vi på middag, och efter middagen gåe de ner o köper snacks för en myskväll. Jag föreslår för mina barn att de gärna kan bjuda kompisen på snacks.

Det är trevligt socialt normalt beteende. Samma som mellan vuxna vänner, man känner av läget.
  • Vildbi

Så gör inte vi. Alla har pengar och betalar givetvis var för sig.

Jag kan bjuda mindre ekonomiskt lyckligt lottade. Men skulle någon bjuda mig, eller jag bjuda någon med samma ekonomiska standard som jag, så skulle vi snarare se det som en förolämpning.

Men det är säkert olika beroende på vart i landet, eller världen man bor.

Allis1000 skrev 2020-10-11 01:24:50 följande:

Vänskap handlar rätt mycket om att göra varandra glada med små tecken på uppskattning, bjuda och bjuda tillbaka. Det är trevligt.

Barnen kanske blev bjudna på picknick av kompisens familj förra veckan, nu bjuder barnen på glass i affären till kompisen.

Barnen har blivit bjudna på plockmat / pizza / cafe av kompisen en annan dag, och nu bjuder vi på middag, och efter middagen gåe de ner o köper snacks för en myskväll. Jag föreslår för mina barn att de gärna kan bjuda kompisen på snacks.

Det är trevligt socialt normalt beteende. Samma som mellan vuxna vänner, man känner av läget.

• fjanten
    Vildbi skrev 2020-10-11 19:30:16 följande:

Så gör inte vi. Alla har pengar och betalar givetvis var för sig.

Jag kan bjuda mindre ekonomiskt lyckligt lottade. Men skulle någon bjuda mig, eller jag bjuda någon med samma ekonomiska standard som jag, så skulle vi snarare se det som en förolämpning.

Men det är säkert olika beroende på vart i landet, eller världen man bor.

De flesta som har vänner, släktingar o.s.v. i större delen av världen brukar bjuda sagda vänner, släktingar o.s.v. T.ex. på middagsbjudningar, kalas, ge presenter vid födelsedagar och högtider m.m. Tror nog det är det vanligaste i hela Sverige faktiskt - oavsett stad och område faktiskt... Så att lära barnen vara generösa och gästfria är sällan något konstigt.
  • Vildbi

Absolut att man köper gåvor vid högtider, bjuder på middagar, osv.

Men är vi ute om ett gäng på 3-4 väninnor så betalar var och en för sig.

fjanten skrev 2020-10-11 19:39:17 följande:

De flesta som har vänner, släktingar o.s.v. i större delen av världen brukar bjuda sagda vänner, släktingar o.s.v. T.ex. på middagsbjudningar, kalas, ge presenter vid födelsedagar och högtider m.m. Tror nog det är det vanligaste i hela Sverige faktiskt - oavsett stad och område faktiskt... Så att lära barnen vara generösa och gästfria är sällan något konstigt.

• Allis1000
    Vildbi skrev 2020-10-12 08:55:41 följande:

Absolut att man köper gåvor vid högtider, bjuder på middagar, osv.

Men är vi ute om ett gäng på 3-4 väninnor så betalar var och en för sig.

Mina vänner kommer ständigt med överrakningar och gåvor, kan erkänna att det kan bli lite mycket ibland. Kan vara hembakt bröd, bär som de köpt i affären, blommor från deras trädgård, honung som de köpt. Min kompis ringer ibland och frågar om jag behöver nåt från affären när hon ändå är där.

Ibland åker vi o badar, då brukar ofta någon ta med sig kaffe o frukt och bjuda på. På hemvägen kanske man handlar mat, och då har det hänt att jag inte har plånboken med, utan får låna. Det har aldrig hänt att jag blivit tillfrågad om att betala tillbaka bad jag lånat, såndet gäller att ha bra minne när man kommer hem, och swisha tillbaka summan!

Själv köper jag kanske några limpor extra när jag köper på lyxiga brödbutiken för att ge till vänner o grannar, kanske bjuda på mat till en sjuk vän.

På restaurang kan det ibland vara trevligt att dela maten, tex på en tapasrestaurang, då kan det bli så att någon betalar mer, jag gör det med glädje!
  • Allis1000

Det var en grekisk man på TV idag som uttryckte sig såhär:

Man ger utan att förvänta sig att få något tillbaka. Det är äkta vänskap. Och har man tur så får man något tillbaka, och mer än man gav. Det är som med kärlek. Man ger kärlek, och har man tur så får man kärlek tillbaka.

Svar på tråden Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?