• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 11:19:03 följande:
    Nu uppfattar jag det inte som att ts har en butik som kan anses nödvändig och tvunget att besöka. Då borde inte hennes försäljning gått ner så pass.
    Mao. Ditt argument om att man måste handha håller inte
    Det säger mer om dig än verkligheten. Du verkar inte veta eller förstå det men det kan vara nödvändigt att handla annat än livsmedel.

Du gör en massa lösa antaganden för att försöka pressa fram ett argument men det håller inte. Det blir bara pinsamt dålig argumentation.

Hade du läst det minsta lilla i media det senaste halvåret hade du vetat att väldigt många branscher och företag har fått sjunkande lönsamhet. Vissa branscher har generellt drabbats värre än andra som inte drabbats alls eller har ökat sin omsättning.

Av den lilla informationen vi får "butik" och "minskad lönsamhet" räcker inte för några slutsatser.
    Den information vi har är att TS kan vara smittbärare och dessutom utsätter andra för dem eftersom hon anser att hon inte har råd att göra annat.

Har företaget så dålig bäring är det dags att sadla om och göra annat.
  • Anonym (D)
    Anonym (.) skrev 2020-11-11 15:11:13 följande:

Det säger mer om dig än verkligheten. Du verkar inte veta eller förstå det men det kan vara nödvändigt att handla annat än livsmedel.

Du gör en massa lösa antaganden för att försöka pressa fram ett argument men det håller inte. Det blir bara pinsamt dålig argumentation.

Hade du läst det minsta lilla i media det senaste halvåret hade du vetat att väldigt många branscher och företag har fått sjunkande lönsamhet. Vissa branscher har generellt drabbats värre än andra som inte drabbats alls eller har ökat sin omsättning.

Av den lilla informationen vi får "butik" och "minskad lönsamhet" räcker inte för några slutsatser.

Den information vi har är att TS kan vara smittbärare och dessutom utsätter andra för dem eftersom hon anser att hon inte har råd att göra annat.

Jag anser att apotek och livsmedelsbutiker är nödvändigt. Punkt. Alla andra butiker går att undvika. Vilket jag också gjort sedan i mars.

Kanske kan du istället försöka hjälpa ts här? Då fk troligtvis tagit ett helt felaktigt beslut
  • Anonym (D)
    Anonym (.) skrev 2020-11-11 15:11:13 följande:

Jag anser att apotek och livsmedelsbutiker är nödvändigt. Punkt. Alla andra butiker går att undvika. Vilket jag också gjort sedan i mars.

Kanske kan du istället försöka hjälpa ts här? Då fk troligtvis tagit ett helt felaktigt beslut
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 16:56:21 följande:
    Det anser du?

Du vet att alla andra människor kan undvika alla andra affärer?

Hur kommer det sig att du sitter inne med sådan kunskap om all världens människor olika behov?
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-11 18:20:35 följande:

Det anser du?

Du vet att alla andra människor kan undvika alla andra affärer?

Hur kommer det sig att du sitter inne med sådan kunskap om all världens människor olika behov?

Vad menar du att man har för andra livsnödvändiga behov? Jag är öppen för att ändra min åsikt om du redogör för det.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 18:42:53 följande:
    Vad menar du att man har för andra livsnödvändiga behov? Jag är öppen för att ändra min åsikt om du redogör för det.
    Du har inte förstått vad empati och inlevelseförmåga är för något.
    Det är inte att någon eller några ska rabbla upp vad de anser vara viktigt för att du ska sitta och döma detta.
    Du har inte den förmågan eller egenskaperna för att kunna göra det på ett rättvist sätt.

För det är som du säger : det enda som gäller är vad DU anser är viktigt, allt annat är ogiltigt. Så nej, du får inget rabblande eftersom det inte är information du förmår att handskas med utan du har ju redan gjort det tydligt:
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 16:57:15 följande:
    Jag anser att apotek och livsmedelsbutiker är nödvändigt. Punkt. Alla andra butiker går att undvika.
    Punkt.
    Inte mycket villighet att ändra uppfattning utan syftet är tydligt att du ska bara fördöma.

• Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-11 19:27:36 följande:

Du har inte förstått vad empati och inlevelseförmåga är för något.

Det är inte att någon eller några ska rabbla upp vad de anser vara viktigt för att du ska sitta och döma detta.

Du har inte den förmågan eller egenskaperna för att kunna göra det på ett rättvist sätt.

För det är som du säger : det enda som gäller är vad DU anser är viktigt, allt annat är ogiltigt. Så nej, du får inget rabblande eftersom det inte är information du förmår att handskas med utan du har ju redan gjort det tydligt:Punkt.

Inte mycket villighet att ändra uppfattning utan syftet är tydligt att du ska bara fördöma.

Men vad har du för behov av att vara dömande och otrevlig egentligen?

Jag är uppriktigt intresserad av vad som skulle kunna vara nödvändigt? Eftersom jag inte kan se något annat en dessa två? Jag kanske helt glömmer något som faktiskt är relevant? Men som läget är nu när alla onödiga besök i butik avråds från så är dessa de enda två jag kan se vara nödvändiga till det pris att man inte kan välja bort att gå dit. För grundfrågan här är ju att du ifrågasätter att man bör avstå från butiker som är onödiga.

Och vem är du att hoppa på mig om att inte ha empati med tanke på hur du beter dig mot ts?
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 19:41:22 följande:
    Men vad har du för behov av att vara dömande och otrevlig egentligen?
    Jag är uppriktigt intresserad av vad som skulle kunna vara nödvändigt? Eftersom jag inte kan se något annat en dessa två? Jag kanske helt glömmer något som faktiskt är relevant? Men som läget är nu när alla onödiga besök i butik avråds från så är dessa de enda två jag kan se vara nödvändiga till det pris att man inte kan välja bort att gå dit. För grundfrågan här är ju att du ifrågasätter att man bör avstå från butiker som är onödiga.
    Och vem är du att hoppa på mig om att inte ha empati med tanke på hur du beter dig mot ts?
    Jag är saklig och gör en korrekt analys. Jag förstår mycket väl din vilja att känna dig kränkt men fakta kvarstår att du inte uppvisar någon som helst förmåga till empatiskt tänkande utan tvärt om är ditt syfte att sitta och döma.

Jag förklarade det samt varför det inte är motiverat att du gör det.
    Några frågor på det?
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 19:41:22 följande:
    Nu är det så att det är TS (också) som saknar empati som anser att hennes rätt till pengar står över alla andras väl och ve.
    Att berätta det är inte brist på empati, det är att berätta det uppenbara. Men jag förstår att du tar illa vid dig. Ingen rök utan eld...
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-11 19:55:50 följande:

Nu är det så att det är TS (också) som saknar empati som anser att hennes rätt till pengar står över alla andras väl och ve.

Att berätta det är inte brist på empati, det är att berätta det uppenbara. Men jag förstår att du tar illa vid dig. Ingen rök utan eld...

Jag tar inte illa vid mig för jag skiter fullständigt om en anonym person på ett forum utan någon som helst anledning anser att jag inte har empati.

Ett problem uppstår här. Eftersom du vägrar svara på vilka butiker som kan anses nödvändiga att besöka utöver aptotek och livsmedel så bli det svårt för mig att bemöta det du skriver.

Men om vi nu låtsas att det skulle vara befogat enligt dig att besöka en klädbutik. Ja då har ju den som går dit valt sitt behov av att köpa kläder framför andras väl och ve. Vilket man kan tycka är betydligt mindre empatiskt än att ts inte klara sin ekonomi och därför riskerar andras hälsa
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-11 19:54:06 följande:

Jag är saklig och gör en korrekt analys. Jag förstår mycket väl din vilja att känna dig kränkt men fakta kvarstår att du inte uppvisar någon som helst förmåga till empatiskt tänkande utan tvärt om är ditt syfte att sitta och döma.

Jag förklarade det samt varför det inte är motiverat att du gör det.

Några frågor på det?

Och ja. Bevis på empati från min sida i form av förståelse för ts situation. Jag anser att det är du som inte har empati.

Och att sitta och påstå att du gör en korrekt och saklig analys är bara fånigt. Det hoppas jag att du själv förstår
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 20:02:00 följande:
    Och ja. Bevis på empati från min sida i form av förståelse för ts situation. Jag anser att det är du som inte har empati.
    Och att sitta och påstå att du gör en korrekt och saklig analys är bara fånigt. Det hoppas jag att du själv förstår
    Du menar på fullt allvar att det är brist på empati att berätta för TS hur fel hon gör eftersom det medvetet kan smitta andra människor med corona? Det är brist på empati att berätta vilka lagar som gäller och vad TS riskerar?
    Det är brist på empati att säga att det inte är ok att vara egocentrisk i en pandemi?

Du vet uppenbarligen inte vad empati är eller vilken innebörd det har att vara empatisk.

Du verkar tro att empati är att hålla med. Så är det inte. Tvärtom.
    Däremot är det en inställning narcissister har, att allt som inte är medhåll är brist på empati.
    Observera att jag varken kallar eller insinuerar att du är det, jag berättar bara om inställningen och resonemanget.

Tro mig, jag vet vad narcissism är och hur de resonerar. Jag vet det av flera olika orsaker jag inte tänker redovisa för dig eftersom du bara har ett enda syfte i tråden: att döma andra människor som inte gör som du.
  • Anonym (. 2)

Förståelse är heller inte liktydigt med medhåll.
    Det har påståtts i tråden att om man inte ger TS rätt så har man inte förståelse.

Självklart är det så fel det bara kan bli. Man kan ha all världens förståelse men ändå inte hålla med, många gånger just på grund av att man har förståelse.

• Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-11 20:32:57 följande:

Du menar på fullt allvar att det är brist på empati att berätta för TS hur fel hon gör eftersom det medvetet kan smitta andra människor med corona? Det är brist på empati att berätta vilka lagar som gäller och vad TS riskerar?

Det är brist på empati att säga att det inte är ok att vara egocentrisk i en pandemi?

Du vet uppenbarligen inte vad empati är eller vilken innebörd det har att vara empatisk.

Du verkar tro att empati är att hålla med. Så är det inte. Tvärtom.

Däremot är det en inställning narcissister har, att allt som inte är medhåll är brist på empati.

Observera att jag varken kallar eller insinuerar att du är det, jag berättar bara om inställningen och resonemanget.

Tro mig, jag vet vad narcissism är och hur de resonerar. Jag vet det av flera olika orsaker jag inte tänker redovisa för dig eftersom du bara har ett enda syfte i tråden: att döma andra människor som inte gör som du.

Din brist på empati handlar inte om din åsikt utan hur du framför din åsikt.

Uppenbarligen har du rätt att påstå att jag har brist på empati enbart för att jag inte håller med dig? Kanske bör du börja fundera över ditt eget agerande
  • Anonym (D)

Ts. Har du talat med fk? Läst på om sgi? Har du mer information? För jag tror verkligen inte deras beslut är rätt.

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!