Anonym (112) skrev 2020-11-26 18:36:31 följande:
Låter som en typisk mansfälla. Han får köra runt henne och barnen och får stå för alla bilkostnader. Tror du han får igen dom pengarna den tar det tar slut?
Hon har dock inte bett honom köra runt på henne och barnen, tvärtom har hon sagt att hon inte tycker de behöver bil. Om han ändå väljer att köpa en och vill köra runt på dem blir det förstås en konstig sits om han först trugar henne att åka bil och sedan vill ha betalt för det. Jämför, lite tillspetsat, om ena parten vill köpa en ny dyr TV som den andre inte tycker behövs eller vill betala för. Den köps ändå, enligt köparen för familjens skull. Ska de andra hålla för ögonen när den står på?
Ibland och för vissa är det förstås en fördel att köra men bilkörare tror gärna att det gäller alltid och för alla. Minns när jag pluggade och hade en kursare som bodde i närheten och tjatade om att samåka i hennes bil till studieorten. Någon gång gjorde jag det men lade ner det när jag fick veta att hon tänkt sig att jag skulle bidra med i mina ögon för hög summa. Förmodligen rimlig som milersättning betraktad men dyrare än att åka buss, och busskortet behövde jag ändå ha, så det var det bara en onödig extrakostnad för mig, och dessutom stress att behöva passa hennes tider och stämma av med henne i stället för att ta de förbindelser som passade mig bäst, allt för att spara en kvart och få "förmånen" att åka bil. I mina ögon ett helt rationellt val men bilköraren blev sur för att jag var "snål" och inte uppskattade "förmånen" att åka med henne.