• Vildbi

Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!

Jag startade en tråd om coronavaccin tidigare i år. Detta är en ny, om någon ändrat sig eller bara vill svara sammalika som sist.

Gäller: Vaccin mot Covid-19, vuxna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!
  • hawthorne
    nattuw skrev 2020-12-09 10:48:26 följande:
    Fakta:
    Om det inte handlade om biverkningar så bör du inte använda ordet biverkningar.

Av de 23 700 utgjordes en del av en kontrollgrupp. Vilket gör att det inte handlar om en på 23 700 som eventuellt drabbades av en biverkning.

Att spekulera i hur många av deltagarna som skulle kunna dött om de blivit smittade är och förblir en spekulation.
    En i kontrollgruppen, de som fick koksaltlösning fick biverkan. Självklart ska alla som får en biverkan räknas in oavsett om det är kontrollgrupp eller inte. Det är på så sätt man vet hur mycket som är placebo(inbillning) och vad som är äkta biverkan.

Man kan inte hitta på egna regler utan man måste förlja vetenskaplig standard, annars säger utvärderingar inte ett skit. Vetenskap bygger på fakta och inte känsloargument. Du får tycka att det ska vara på ett visst sätt för att det "känns" bra men det är inte så man resonerar och räknar. Om man inte är en antivaxxer som sprider skräckpropaganda förstås.
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2020-12-09 16:11:30 följande:
    Dina "faktan" var fyllda med fel och lösa spekulationer. Jag påpekade bara de mest flagranta felen.
    Nej, det var varken fel eller spekulationer och du påpekade inga fel. Du bara misstolkade för att jag inte gick så i detalj.

Det stämmer med dem tre personerna - en i vaccingruppen, en i kontrollgruppen och en vet man inte.

Och då föll ditt andra påstående också för att en person faktiskt var i kontrollgruppen.

Och visst - det var bara en grov uppskattning hur många som skulle kunna dö i corona, men det sa jag också, så varför kommentera det ? 
  • nattuw
    hawthorne skrev 2020-12-09 16:20:27 följande:
    Självklart ska staten ta ansvar för de fåtal som får allvarliga biverkningar, men det blir ingen stor kostnad eftersom det bara kommer att handla om en eller två i Sverige och då kan man räkna med att flera miljoner kommer att vaccinera sig.
    Tyckte du att det verkade som staten (det vill säga vi skattebetalare) tog ansvaret för de som skadades i den förra vaccinationsskandalen?

Aftonbladet 2019-09-12 "Dottern nekas ersättning för narkolepsi"
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/Adk3JM/dottern-nekas-ersattning-for-narkolepsi

Vi vet inte heller hur många eller hur allvarliga biverkningarna kan tänkas bli vid en massvaccinering.
  • nattuw
    hawthorne skrev 2020-12-09 16:24:03 följande:
    En i kontrollgruppen, de som fick koksaltlösning fick biverkan. Självklart ska alla som får en biverkan räknas in oavsett om det är kontrollgrupp eller inte.
    Biverkningar är något du eventuellt får av medicinen. Kontrollgruppen fick inte medicinen och kan därmed inte heller få en biverkning.

Vill du blåsa upp risken med vaccinationer genom att hitta på egna definitioner så står det dig fritt men det är inget som hör hemma i en seriös diskussion.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2020-12-09 17:30:47 följande:
    Nej, det var varken fel eller spekulationer och du påpekade inga fel. Du bara misstolkade för att jag inte gick så i detalj.
    Jag misstolkade inte utan jämförde dina "faktan" med vad som faktiskt stod i den artikel som låg till grund för ditt inlägg.
    AndreaBD skrev 2020-12-09 17:30:47 följande:
    Och visst - det var bara en grov uppskattning hur många som skulle kunna dö i corona, men det sa jag också, så varför kommentera det ? 
    Jag kommenterade det eftersom din underrubrik var "faktan" och det inte handlade om fakta utan om grundlösa spekulationer.
  • Sk007

Att det är 37% av de som svarar som säger nej till vaccinet känns hoppfullt ändå.

Inga kommentarer om de allergiska reaktioner som det rapporterats om i Storbritannien, det var otippat.

• hawthorne
    Sk007 skrev 2020-12-10 17:27:38 följande:
    Att det är 37% av de som svarar som säger nej till vaccinet känns hoppfullt ändå.

Inga kommentarer om de allergiska reaktioner som det rapporterats om i Storbritannien, det var otippat.
    Visst är det hoppfullt att 37% riskerar omfattande skador och eventuell död?
    Jajamensan. Dumskallarna rensar ut sig själva och de smarta överlever utan skador.

Gissa vilken grupp man tillhör om man anser att en pytteliten risk för allergisk reaktion är OTROLIGT mycket VÄRRE än en mycket högre risk för död och svåra kroniska skador?
  • Sk007
    hawthorne skrev 2020-12-10 17:58:34 följande:

Visst är det hoppfullt att 37% riskerar omfattande skador och eventuell död?

Jajamensan. Dumskallarna rensar ut sig själva och de smarta överlever utan skador.

Gissa vilken grupp man tillhör om man anser att en pytteliten risk för allergisk reaktion är OTROLIGT mycket VÄRRE än en mycket högre risk för död och svåra kroniska skador?

Du får det att låta som att det är stor risk att dö eller att få svåra kroniska skador av Covid-19. Det är inte alls den verklighet jag lever i. Känner du många som dött av Covid-19 eller fått svåra bestående men?
  • Mortiscia80
    Sk007 skrev 2020-12-10 18:10:05 följande:
    Du får det att låta som att det är stor risk att dö eller att få svåra kroniska skador av Covid-19. Det är inte alls den verklighet jag lever i. Känner du många som dött av Covid-19 eller fått svåra bestående men?
    Det är för tidigt att prata om bestående men eftersom det inte ens gått ett år än. Det är först nu man börjar titta på de som blev smittade precis i början av pandemin.
  • AndreaBD
    Vad spelar det för roll om man känner någon personligen? Men jag känner faktiskt en. En bekant som är läkare som var mycket nära att dö och fick lära sig på nytt att gå och att prata. Det tog flera månaders rehabilitering tills han fungerade någorlunda igen i vardagen. Om han kan jobba igen, vet jag inte säkert. 
  • Mortiscia80

En jag kände dog på mindre än en vecka från positivt svar. En bekant till en släkting dog också men lite längre tid där.

• hawthorne
    Man vet redan idag att många får skador men man vet inte om det kommer att vara kroniska men i vissa fall tror man det.. Om du inte har läst något om det bör du börja läsa media.

Ta till exempel det som är oerhört vanligt, att tappa lukt och smak. Där misstänker det finns en betydande risk för att det blir livslångt. Man har sett att de flesta får tillbaka i alla fall delar efter en längre tid men mer än så vet man inte.
    Oavsett är det mycket handikappande att inte känna lukt eller smak.

• hawthorne
    Känner du många som dött av Covid-19 eller fått svåra bestående men?
    Vad har det med diskussionen att göra?
  • Sk007
    hawthorne skrev 2020-12-12 00:40:40 följande:

Vad har det med diskussionen att göra?

Om det som sprids i media rimma illa med den verklighet jag lever i blir jag tveksam till att det media sprider verkligen är sant.
  • Mortiscia80
    Sk007 skrev 2020-12-13 13:30:40 följande:
    Om det som sprids i media rimma illa med den verklighet jag lever i blir jag tveksam till att det media sprider verkligen är sant.
    En eller flera personer kan omöjligt känna så många andra människor att man kan dra några som helst slutsatser av hur många i landet som blivit sjuka, svårt sjuka, fått bestående men eller dött. Därför tittar man på statistik där man kan se hur verkligheten ser ut.

Jag känner två personer som fått corona. Den ena överlevde, den andra inte. De motsvarar ca 1 % av hela min bekantskapskrets. Betyder det att vi inte har särskilt stora problem med corona eller betyder det bara att slumpen fallit sig så att det inte är många bland mina bekanta som blivit sjuka? Sett till hela befolkningen ligger vi nämligen på tre gånger så hög andel insjuknade, dvs ca 3,2 % om man räknar med att vi är 10 miljoner människor.
Svar på tråden Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!